انتخابات

میلیون ها افغان با نادیده گرفتن تهدیدهای طالبان در یک انتخابات تاریخی رای دادند

سلام تایمز

زنان افغان بتاریخ ۲۸ میزان برای رای دادن در انتخابات پارلمانی در ولایت هرات صف بسته اند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

زنان افغان بتاریخ ۲۸ میزان برای رای دادن در انتخابات پارلمانی در ولایت هرات صف بسته اند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- تهدیدهای طالبان برای به وحشت انداختن راه دهنده گان افغانستان بروز شنبه (۲۸ میزان) با شکست روبرو شد و قریب به ۴ میلیون افغان در آن روز بدون ترس و وحشت بر چند حادثه معدود امنیتی و مشکلات دستگاه های رای گیری فائق آمدند تا نماینده گان شان در پارلمان را انتخاب کنند.

به گزارش طلوع نیوز، عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات شنبه گفت: «من از مشارکت گسترده مردم افغانستان در انتخابات تشکر می کنم؛ این کار ... شایعات پیرامون ثبت نام های تقلبی را رد کرد. این به افغان ها کمک می کند تا دموکراسی و نهادهای دموکراتیک را زیادتر توسعه دهند.»‌

او گفت: «من از احزاب سیاسی و جامعه مدنی نیز که مردم را برای مشارکت در انتخابات بسیج کردند، تشکر می کنم.»

انتخابات روز شنبه در ۴۵۶۷ مرکز اخذ رای برگزار شد که در این میان ولایت های غزنی و قندهار مستثنی بودند و مقامات حکومت بخاطر نگرانی های امنیتی رای گیری در آن ولایت را به تعویق انداختند.

رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ ۲۸ میزان در کابل بعد از رای دادن در انتخابات پارلمانی انگشت جوهری خود را نشان می دهد. [ارگ ریاست جمهوری]

رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ ۲۸ میزان در کابل بعد از رای دادن در انتخابات پارلمانی انگشت جوهری خود را نشان می دهد. [ارگ ریاست جمهوری]

بتاریخ ۲۸ میزان، یک کارمند کمیسیون مستقل انتخابات در لشکرگاه ولایت هلمند انگشت یک رای دهنده را با استفاده از دستگاه بیومتریک اسکن می کند. [ضیاء ثمر]

بتاریخ ۲۸ میزان، یک کارمند کمیسیون مستقل انتخابات در لشکرگاه ولایت هلمند انگشت یک رای دهنده را با استفاده از دستگاه بیومتریک اسکن می کند. [ضیاء ثمر]

زنان افغان بتاریخ ۲۸ میزان در لشکرگاه ولایت هلمند در انتخابات پارلمانی رای می دهند. [ضیاء ثمر]

زنان افغان بتاریخ ۲۸ میزان در لشکرگاه ولایت هلمند در انتخابات پارلمانی رای می دهند. [ضیاء ثمر]

به گفتهء صیاد، ۲۷۶ مرکز رای گیری یکشنبه (۲۹ میزان) بازگشایی شدند.

کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که مشکلات مربوط به دستگاه های تشخیص هویت بیومتریک که مقامات تقریبا در انتهای پروسه آنها را به کار گرفتند، و همچنین لست های مفقود افراد ثبت نام شده و فقدان نیروی انسانی کافی رای گیری در این مراکز اخذ رای را به تاخیر انداخت و یا حتی از آن جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کمیسیون مستقل انتخابات گفت که ۱۴۸ مرکز رای گیری دیگر نیز که قرار بود فعال باشند، بنا به دلایل امنیتی بسته ماندند.

به گفته کمیسیون مستقل انتخابات، اگرچه اشتراک ۴ میلیون نفر به معنای مشارکت کمتر از نیمی از ۹ میلیون رای دهنده است که ثبت نام کرده اند، اما این رقم شامل آنها که در ۲۷۶ مرکز رای گیری بروز یکشنبه رای داده اند، نمی باشد.

به گفته کمیسیون مستقل انتخابات، این رقم همچنان شامل رای دهنده گانی که بتاریخ ۶ عقرب قرار است در قندهار رای دهند، و نیز رای کسانی که قرار است بعد از تعیین تاریخ انتخابات غزنی توسط مقامات حکومت در آن انتخابات شرکت کنند، نمی باشد.

بنا بر تخمین های اولیه، در این حال، رقم شرکت کننده گان در انتخابات تنها در کابل به دو برابر افزایش یافته بود و از حدود نیم میلیون نفر در سال ۱۳۸۸ به بیش از یک میلیون رای دهنده رسیده است.

مقامات ذیربط قصد دارند تا نتایج اولیه انتخابات را بتاریخ ۲۰ عقرب و نتایج نهایی را به تاریخ ۲۹ قوس اعلام نمایند.

افغان ها تروریسم را شکست داده و دموکراسی را برقرار کردند

رئیس جمهور اشرف غنی، از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان که بیش از ۵۰ هزار تن از آنان برای محافظت از روند انتخابات اعزام شده بودند،‌ قدردانی کرد.

وی پس از انداختن رای خود به صندوق بتاریخ ۲۸ میزان گفت: «من از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات، و ملت بزرگ افغانستان که برغم خطرات موجود برگزاری این انتخابات را میسر ساختند، تشکر می کنم. امروز ما به اتفاق هم ثابت کردیم که می توانیم دموکراسی را حفظ کنیم. با دادن رای بدون ترس و وحشت فداکاری های عزیزان از دست رفته را ارج می نهیم.»

در حالیکه به روز شنبه در سراسر کشور تلفات در اثر خشونت های طالبان مربوط به انتخابات تفاوت داشت، در جریان رای دهی روز یکشنبه هیچ حادثهء خشونت بار اتفاق نیافتاد.

گفتنی است که طالبان طی روزهای قبل از انتخابات چندین پیام تهدیدآمیز صادر کرده و درخواست کرده بودند که بیش از ۲۵۰۰ نامزد ولسی جرگه از انتخابات کنار بکشند و رای دهنده گان این انتخابات را تحریم کنند.

این گروه ستیز جو شنبه مدعی شد که بالغ بر ۴۰۰ حمله را بر این «انتخابات تقلبی» انجام داده است.

غنی نیز طالبان را به چالش کشید تا «ببینید که آیا راه شما یا مسیر دموکراسی مورد قبول مردم افغانستان است.»‌

وی بروز یکشنبه در یک سخنرانی عمومی خطاب به ملت افغانستان گفت: «از شما متشکرم این ملت بزرگ افغانستان! شما با رای های تان این پیام را به جهان دادید که خشونت نمی خواهیم؛ شما اراده تان را از طریق دموکراسی به نمایش گذاشتید. شما به طالبان ثابت کردید که این ملت تسلیم هیچ کس نخواهد شد.»‌

غنی مشارکت زنان بحیث کاندیداها و رای دهنده گان را «تاریخی» خواند.

او گفت: «من از آن زنان و خانواده های شان تشکر می کنم. اشتراک آنها یک موفقیت تاریخی برای دموکراسی افغانستان است و این یک شروع فوق العاده برای نسل جدید ما است. من امیدوارم که شما در انتخابات ریاست جمهوری نیز حضوری به همین گسترده گی داشته باشید.»‌

انتخابات ریاست جمهوری قرار است در ماه مه سال ۱۳۹۸ برگزار شود.

محمد یوسف رشید،‌ رئیس مؤسسه انتخابات آزاد و منصفانه افغانستان به سلام تایمز گفت: «برغم تهدیدهای طالبان از جمله نکات قابل تقدیر مشارکت گسترده در انتخابات بود.»

رشید گفت: «با این که طالبان رای دهنده گان را تهدید به قتل کرده اند ... میلیون ها افغان همچنان آمده اند و رای داده اند.»

قادر سکندری، یک تحلیلگر سیاسی در کابل، به سلام تایمز گفت: «طالبان همه قدرت شان را برای جلوگیری از رفتن رای دهنده گان به مراکز اخذ رای و شکست انتخابات مصروف کردند. مگر استقبال گسترده رای دهنده گان ثابت کرد که افغان ها مفکوره طالبان را رد می کنند و از تهدیدهای شان نمی هراسند.»

سکندری گفت: «اشتراک گسترده مردان و زنان در انتخابات شکست بزرگ برای طالبان و پیروزی بزرگ برای دموکراسی بود.»‌

محمد عمر ۲۶ ساله یک رای دهنده از ساحه خیرخوانه در کابل، به سلام تایمز گفت: «با این که جنگجویان طالبان توانستند در ساحه ما حمله انتحاری انجام دهند و برخی از افغان ها را شهید یا زخمی کنند، تعداد بسیار زیاد از رای دهنده گان به مراکز اخذ رای آمدند و من نیز توانستم بعد از ساعت ۵ بعد از ظهر رای بدهم.»‌

عمر در حالی که انگشت جوهری اش را به نشانه رای دادن بالا گرفته بود،‌ خطاب به طالبان گفت: «شما در نزدیک محل من حمله کردید تا من را از رای دادن منصرف کنید، مگر من پیروز شدم و شما ناکام و شرمنده ماندید.»‌

رقم بالای رای دهنده گان

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفت که رقم بالای رای دهنده گان موجب «دلگرمی» این نهاد شده و از افغان ها خواست تا هر گونه مشکل یا موارد مشکوک به تقلب را به کمیسیون مستقل انتخابات گزارش کنند.

یوناما شنبه در یک اعلامیه گفت: «این نخستین انتخاباتی بود که از سال ۲۰۰۱ کاملا توسط مقامات افغان اداره و برگزار شد و این یک گام بسیار مهم در انتقال افغانستان به مرحله خودکفایی است.»

در این بیانیه آمده است: «میلیون ها شهروند افغان با رشادت و برغم تهدیدهای امنیتی و مشکلات مربوط به مدیریت فنی انتخابات ساعت های طولانی برای رای دادن در صف ایستادند. باید از آن رای دهنده گان بخاطر انجام وظیفه مدنی شان تشکر کرد.»

اکنون مسؤولین تا زمان انتخابات ریاست جمهوری ماه حمل ۱۳۹۸ شش ماه وقت دارند تا نگرانی های امنیتی، سوءمدیریت اداری، ‌و مشکلات فنی که انتخابات اخیر را با مشکل کرده بودند را برطرف کنند.

مقامات انتخاباتی افغانستان دوشنبه (۳۰ میزان) قول دادند تا موارد سوءاجرا و مشکلات مرتبط با انتخابات مجلس در آخر هفته گذشته را بررسی کنند و در همین حال رای دهنده گان باید چند هفته منتظر نتایج بمانند. به گزارش خبرگزاری فرانسه صیاد، از کمیسیون مستقل انتخابات، بروز دوشنبه گفت: «ما یک کمیسیون را برای بررسی سوءمدیریت و تخلفات، بشمول دیرباز شدن مراکز رای گیری و استفاده نادرست دستگاه های بیومتریک مامور کرده ایم.»‌

[سلیمان از کابل در تهیه این گزارش مشارکت نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500