امنیت

مقامات افغان نگران سرازیر شدن معتادان ایرانی به هرات استند

نوشته نصیر صالحی

ایران معتادان به مواد مخدر، بشمول بسیاری از شهروندان ایرانی، را به افغانستان می فرستد که این افراد در شهر هرات و در میان معتادان افغان زندگی می کنند. [نصیر صالحی]

هرات -- بنا به گفته های مقامات محلی و هم معتادانی که اکنون در خیابان های شهر هرات زندگی می کنند، ایران معتادان به مواد مخدر هر دو ایرانی و افغان را به اجبار به افغانستان می فرستد.

علی رضا جالیز، یک معتاد ایرانی ۵۰ ساله که بیش از دو سال می شود حکومت ایران او را به اجبار به افغانستان فرستاده است، گفت که در حال حاضر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ معتاد ایرانی در شهر هرات زندگی می کنند و این معتادان بدون سرپناه و بی سرنوشت استند.

او به سلام تایمز گفت: «نظامیان ایرانی من را با سایر معتادان افغان به اجبار به افغانستان فرستادند.»

او گفت: «نیروهای نظامی ایران با زور و اجبار حتی حقوق انسانی ما را که شهروندان شان استیم رعایت نکردند و ما را به افغانستان فرستادند.»

علی رضا جالیز، یک معتاد ایرانی ۵۰ ساله که بیش از دو سال می شود حکومت ایران او را به اجبار به افغانستان فرستاده است، در شهر هرات مصروف استعمال هروئین است. [نصیر صالحی]

علی رضا جالیز، یک معتاد ایرانی ۵۰ ساله که بیش از دو سال می شود حکومت ایران او را به اجبار به افغانستان فرستاده است، در شهر هرات مصروف استعمال هروئین است. [نصیر صالحی]

عسل ۲۷ ساله که در این تصویر مورخ ۲ میزان مشاهده می شود گفت که مقامات ایرانی به التماس های او مبنی بر این که او شهروند ایران است وقعی نگذاشته بودند. او اکنون در میان ده ها تن از مردان معتاد در شهر هرات زندگی می کند. [نصیر صالحی]

عسل ۲۷ ساله که در این تصویر مورخ ۲ میزان مشاهده می شود گفت که مقامات ایرانی به التماس های او مبنی بر این که او شهروند ایران است وقعی نگذاشته بودند. او اکنون در میان ده ها تن از مردان معتاد در شهر هرات زندگی می کند. [نصیر صالحی]

معتادان ایرانی و افغان بتاریخ ۲ میزان در یک پارک در شهر هرات کنار هم نشسته اند. [نصیر صالحی]

معتادان ایرانی و افغان بتاریخ ۲ میزان در یک پارک در شهر هرات کنار هم نشسته اند. [نصیر صالحی]

جالیز گفت: «ما نه راه برگشتی داریم و نه هم از زندگی در اینجا در هرات راضی استیم.»

صادق ۲۵ ساله، یک معتاد ایرانی دیگر در شهر هرات، گفت که آرزو دارد بازگردد و با خانواده اش یکجا شود.

او به سلام تایمز گفت: «نیروهای سپاه پاسداران من را ایستاد کردند و گفتند: از کجایی؟ من گفتم: از تهران استم. برایم گفتند: نه! تو افغان استی. من بسیار قسم خوردم: من افغانی نیستم و مدرک ایرانی دارم. آنها اما گپ من را قبول نکردند.»

عسل که یک زن معتاد ایرانی ۲۷ ساله است، در شهر هرات در میان انبوه کثیر مردان معتاد اخراج شده از ایران زنده گی می کند.

او به سلام تایمز گفت: «خانواده ام در شهر کرج در [نزدیکی] تهران زنده گی می کنند. نیروهای امنیتی [ایران] من را به اجبار اخراج کردند. هرچه برای شان گفتم که من افغان نیستم و شهروند ایران ام، اما آنها التماس های من را قبول نکردند.»

کوشش ها برای تداوی و بازپروری و بازگرداندن معتادان به مواد مخدر به وطن شان

غلام رسول حیدری، سرپرست ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات، گفت: «اعتیاد در ولایت هرات به یک مشکل جدی مبدل شده و شمار معتادان در این ولایت سال به سال افزایش می یابد.»

او به سلام تایمز گفت: «امکانات بازپروری و بسترهای تداوی که داریم برای تداوی همه معتادان کافی نیست. شمار معتادان افغان در ولایت هرات نگران کننده است و افزوده شدن معتادان ایرانی به آنان، کار ما را مشکل تر می سازد.»

او گفت: «با این که ما در این مورد [در مورد معتادان ایرانی] نگرانی های خود را داریم، اما بخاطر ملاحظات بشری آنان را کمک می کنیم.»

به گفته حیدری محمد آصف رحیمی، والی هرات، به مقامات ذیربط هدایت داده تا موضوع معتادان ایرانی در این ولایت پیگیری شود.

حیدری گفت: «اول باید این افراد تداوی شوند. پس از تکمیل دوره تداوی ما شماری از معتادان ایرانی را به کنسولگری ایران در هرات تحویل می دهیم.»

نور احمد عرب، مسوول یک مرکز خصوصی ترک اعتیاد در ولایت هرات، گفت که تعدادی از معتادان تداوی شده کوشش کرده اند خودشان به وطن شان بازگردند.

او به سلام تایمز گفت: «ما هفت معتاد ایرانی را در کمپ های ترک اعتیاد تداوی کردیم.»

وی گفت: «این معتادان پس از تداوی شدن به ما گفتند که به ولایت نیمروز می روند تا از آن طریق دوباره به کشور شان ایران بازگردند.»

«اما برای ما مشخص نیست که آیا موفق شدند یا خیر.»

ایران از قبول شهروندان اش خودداری می کند

کوشش های مقامات افغان برای تداوی و تحویل شهروندان ایران به کنسولگری این کشور در هرات معمولا با امتناع مواجه می شود: ایران از قبول شان خودداری می کند.

با توجه به مداخله بلندمدت ایران در امور افغانستان، ورود خیل عظیم ایرانیان به هرات - و امتناع ایران از پذیرش آنها - مخصوصا از دید برخی ناظران نگران کننده است.

عبدالقادر کامل، تحلیلگر مسائل سیاسی در هرات، به سلام تایمز گفت: «ممکن است پشت حضور شهروندان ایران زیر نام معتاد [در افغانستان] اهداف سیاسی،‌ اقتصادی و استخباراتی نهفته باشد.»

او به سلام تایمز گفت: «این افراد حتی می توانند منحیث منابع مهم سربازگیری برای استخبارات ایران عمل کنند. این افراد همچنین می توانند در تداوم ناامنی ها و جمع آوری معلومات دست داشته باشند و دامنه ناامنی و بی ثباتی را گسترش دهند.»

محی الدین نوری، معاون والی هرات، به سلام تایمز گفت: «تشخیص این معتادان برای ما خیلی مشکل است و ایرانی ها هم قبول ندارند که [این معتادان] شهروندان افغانستان استند. ما هم طبق قوانین بین المللی با آنان برخورد خواهیم کرد و آنان را به کشور شان خواهیم فرستاد.»

نوری گفت: «ادارات مختلف امنیتی به خصوص ریاست امنیت ملی بررسی های خود را در این زمینه آغاز کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

همسایه افغانستان کشور ایران یکی از کشور های دشمن افغانستان است کی همیشه در فکر بربادی و تباه کردن افغانستان است این هم یکی از ماموریت شوم و کثیف شان است کی در افغانستان انجام میدهد چه خبر کی در بین این معتادان فیصد کم معتادان باشد و فیصد زیاد شان مردم استخبارتی شان باشد چه خبر کی چی دسیسه های شوم را برای افغانستان بسازد .

پاسخ

حکومت ایران هر چی که از دست شان می شود در مقابل مردم غریب افغانستان می کند مقصد شان همین است که به یک رقم افغانان را تباه کنند . ایران هیچ واقت دوست مردم افغانستان نمی شود در چندین سال که مردم افغانستان در ایران زندگی می کنند برا انان هیچ زمینی تعلیم را فراهم ناساخته است . و اکثر جوانان ما که از ایران برمی گرداد به مواد مغدر مبتاله هستنند .

پاسخ

ریدم تو دهن همه ایرانی های تروریست

پاسخ

معلوم است که چه تعداد [نامفهوم] ایرانی بحیث معتادین به مواد مخدر وارد افغانستان می شوند و اقدامات پلیدشان را انجام می دهند.

پاسخ