تروریسم

جنگجویان طالبان از زارعین کندز عشر اخاذی می کنند

نوشته هدایت الله

جنگجویان طالب در بعضی ساحات ولایت کندز دهاقین را که از پرداخت عشر به جنگجویان امتناع کنند،‌ هدف آزار و اذیت قرار می دهند. دهاقین نسبت به وضعیت مالی شان ابراز نگرانی کرده اند. [هدایت الله]

کندز -- به گفته مقامات محلی و دهاقین، طالبان در ولایت کندز دهاقین را مجبور می کنند تا حاصلات شان را بحیث عشر به آنها تحویل دهند و جنگجویان سپس از این حاصلات برای خریداری جنگ افزار و تمویل فعالیت های تروریستی شان استفاده می کنند.

به گفته تحلیلگران، جنگجویان طالبان به جمع آوری غیرقانونی عشر بحیث مالیه بر حاصلات دهاقین و باشنده های محلی می پردازند، مگر بدون این منبع عایدی گروه ستیزه جو قدرت اش را از دست می دهد.

شفيق الله مظلوم ۴۴ ساله، يكتن از دهاقين ولسوالى چهار دره کندز، گفت که طالبان دهاقین را تا زمانی که با خواسته های آنها موافقت نمایند،‌ مورد آزار و اذیت قرار می دهد.

شفيق الله كه یک هکتار (پنج جريب) زمين دارد گفت كه اخاذی طالبان دهقانان را سخت نگران کرده است.

دهاقین بتاریخ ۱۷ عقرب در ساحه انگورباغ شهر کندز دانه های برنج را از پوسته آن جدا می کنند. [هدایت الله]

دهاقین بتاریخ ۱۷ عقرب در ساحه انگورباغ شهر کندز دانه های برنج را از پوسته آن جدا می کنند. [هدایت الله]

بتاریخ ۲۰ جوزا، یک زارع افغان در ولسوالی چاردره ولایت کندز مصروف برداشت حاصلات گندم است. [هدایت الله]

بتاریخ ۲۰ جوزا، یک زارع افغان در ولسوالی چاردره ولایت کندز مصروف برداشت حاصلات گندم است. [هدایت الله]

او به سلام تایمز گفت: «ما چه کنیم و به کی فریاد بكشیم؟ طالبان از دهقانان به جبر عشر می ‌گیرند و اگر کسی عُشر ندهد او را لت و کوب میكنند.»‌

غلام سخی حقبین، دهقان ۶۰ ساله باشنده منطقه آقتاش ولسوالی خان آباد ولایت کندز، است که در ۲ هکتار (۱۰ جریب) زمین زراعتی اس برنج کشت میکند. طالبان او را مجبور می کند تا از ۵۰۰ سیر حاصل برنج خود ۵۰ سیر عشر بدهد.

حقبین به سلام تایمز گفت: «وقتیکه حاصلات برنج خود را جمع آوری میکنیم افراد طالب می آیند از ما بنام عشر به زور برنج یا گندم میگیرند. اگر هم برایشان ندهیم به زور میگیرند.»

او گفت: «همین چند روز پیش مجبور شدم یک دهم حاصل برنج ام را بدهم.»‌

«به ستوه آمده از دست طالبان»

عبدالغنی دهقان ۵۰ ساله، از منطقه چهار توت ولسوالی خان آباد کندز، گفت: «ما میخواهیم عُشر خود را به مسجد، ملا امام و یا هم به فقیر و مسکین بدهیم؛ اما طالب از ما میگیرد.»

او به سلام تایمز گفت: «ما از دست طالبان به ستوه آمده ایم؛ اینها طالبان و مجاهد نیستند؛ بخاطر اىن که مجاهد، مردم آزاری نمیکند و کسی را چور و چپاول نمی کند.»‌

دهقان گفت: «طالبان بندی خانه شخصی دارند. اگر کسی از اوامر شان سرپیچی کند مردم را میبرند و بندی میکنند.»

نعمت الله تیموری، معاون سخنگوی والی کندز، گفت که مقامات محلی گفته اند که هیچ کس نمی تواند از مردم و دهاقین بنام عشر و یا کدام نام دیگر چیزی بگیرد.

او به سلام تایمز گفت: «مقامات ولایت به ارگان های کشفی و امنیتی هدایت داده اند تا کسانی را که دهاقین را به عناوین مختلف آزار و اذیت میکنند، شناسایی و مجازات کنند.»

طالبان از این عشر برای خرید سلاح استفاده می کنند

صفی الله امیری، وکیل شورای ولایتی کندز، به سلام تایمز گفت: «طالبان از یک جریب زمین ۲۴۰ کیلوگرم عُشر میگیرند. یک دهقان کار چقدر حاصل جمع آوری کند که این مقدار کلان اش را هم به طالبان بدهد؟»‌

او گفت که بزرگترین منابع عایداتی طالبان درین ولایت از جمع آوری عشر و باجگیری از شرکت های ساختمانی است.

وی گفت: «۷۵ فیصد زمین های زراعتی در ولایت کندز در مناطق نا امن قرار دارند و دهاقین مجبور هستند که به طالبان جزیه بدهند. سالانه طالبان ازین زمین ها از ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون افغانی (۵.۳ الی ۶.۶ میلیون دالر) عواید بدست میاورند.»

امیری گفت که طالبان به مردم و دهاقین حکم صادر کرده است کسانی که پسران شان در صفوف نیروهای امنیتی و دولت هستند هشدار داده است که اگر پسران شان را ازین صفوف جدا نسازند زمین های شانرا را غصب و حاصلات شانرا نیز میگیرند.

محمد عمر احمدی، از فعالان سیاسی در ولایت کندز، گفت که طالبان با استفاده از پول بدست آمده از عشر دهاقین، سلاح و مهمات خریداری می کنند و برضد حکومت افغانستان می جنگند.

وی بدون ارائه جزئیات بیشتر در مورد پرداخت وجوه، به سلام تایمز گفت: «معلومات ما نشان میدهد که طالبان با استفاده از همین امکانات، سلاح و تجهیزات نظامی را به گونه مخفیانه دریافت میکنند

وی گفت: «اگر طالبان از همین مدرک تقویت نشوند، دیگر توانایی را ما در وجود شان نمی بینیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این قابل قبول نیست.

پاسخ