فناوری

صنف «نسل مثبت» مهارت های انمیشن را در هرات به دختران تعلیم می دهد

نوشته نصیر صالحی

سارا بارکزی، یک دختر ۲۴ ساله که انمیشن سازی را در کشور ترکیه یاد گرفته یک دوره را در ولایت هرات راه انداخته که در آن دختران جوان افغان برخی مهارت ها را تعلیم می بینند. [نصیر صالحی]

هرات -- یک گروه کوچک از دختران جوان در شهر هرات به طور خستگی ناپذیری با کمپیوترهای لب تاپ شان کار می کنند. آنها انمیشن سازی را یاد می گیرند و از نرم افزار برای تولید آن استفاده می کنند و این یک علاقه نسبتا جدید را در افغانستان به وجود آورده است.

پنج ماه پیش، سارا بارکزی، یک دختر ۲۴ ساله که انمیشن سازی را در کشور ترکیه یاد گرفته بود یک صنف را راه انداخت و نامش را «نسل مثبت» گذاشت.

بارکزی گفت که با اینکه اعضای فامیل اش از ابتدا مخالف تحصیلات اش در بیرون از افغانستان بودند اما توانست آنان را قانع ساخته و در خارج از کشور به رویاهای خود برسد.

او به سلام تایمز گفت: «در افغانستان کسی به انمیشن توجه نمی کند و به همین دلیل خواستم از اولین کسانی باشم که در این عرصه قدم می گذارم.»

دانش آموزان بتاریخ ۱ میزان، در کلاس صنف نسل مثبت در شهر هرات مصروف کار با لب تاپ استند. [نصیر صالحی]

دانش آموزان بتاریخ ۱ میزان، در کلاس صنف نسل مثبت در شهر هرات مصروف کار با لب تاپ استند. [نصیر صالحی]

دو دختر که در نسل مثبت ثبت نام کرده اند آثار انمیشن تولید می کنند. [نصیر صالحی]

دو دختر که در نسل مثبت ثبت نام کرده اند آثار انمیشن تولید می کنند. [نصیر صالحی]

وی گفت: «وقتی به هرات آمدم دیدم علاقه مندی زیادی وجود دارد. خواستم این هنر و دانش خود را میان هم وطنان خود، به خصوص میان دختران، تقسیم کنم.»

او گفت: «بنا برین، من یک صنف درسی به نام نسل مثبت ایجاد کرده ام و روزانه ده ها دختر برای فراگیری انمیشن سازی به این صنف میایند.»‌

تاکنون نزدیک به ۱۰۰ دختر اصول ابتدایی انمیشن را در دوره های دو ماهه فراگرفته اند.

بارکزی گفت: «توسط انمیشن می خواهیم که فرهنگ افغانستان را به جهانیان معرفی کنیم. هنر بیشرین تاثیر را روی مردم دارد و به همین دلیل از این ابزار برای معرفی فرهنگ بومی افغانی استفاده می کنیم. مشکلات جاری در افغانستان را می توانیم در قالب انمیشن بیان کنیم.»

او گفت: «انمیشن یک زبان جهانی است و همه انسان ها این زبان را می فهمند. ما تلاش می کنیم که مطابق به فرهنگ و سنت افغانی انمیشن بسازیم تا کودکان افغان بیشتر با فرهنگ بومی کشور شان آشنا شوند.»

«ما می خواهیم خوبی های افغانستان را که از دید به دور مانده اند به دنیا نشان بدهیم.»

یک تصویر مثبت از فرهنگ افغانستان

زنان و دختران جوان که در کلاس های صنف نسل مثبت بشمول دانش آموزان مکتب ها و دانشجویان می باشند.

فرمیلا صالحی ۲۴ ساله فارغ از رشته گرافیک پوهنحی هنرهای زیبای پوهنتون هرات گفت که باید برای دختران افغان زمینه رشد مساعد شود.

او به سلام تایمز گفت: «زنان و دختران افغان استعدادهای خوبی دارند.»

صالحی گفت: «[این زنان و دختران جوان] تا قبل از این هیچوقت برای شان زمینه فراهم نشده بود تا این استعدادهای خود را رشد داده و به جهانیان نشان دهند. همانند مردان، زنان افغان نیز می توانند در جامعه دستاورد داشته باشند

مروه ۱۴ ساله، دانش آموز صنف هفتم مکتب در شهر هرات که خردسال ترین عضو صنف نسل مثبت است، گفت که مدتی که در صنف آموزش گرافیک شرکت کرده در این مورد چیزهایی زیادی یاد گرفته است.

او به سلام تایمز گفت: «اول از طراحی شروع کردم و به دنبالش گرافیک را شروع کردم و در حال حاضر هم برنامه های سه بعدی را فرا می گیریم. من می خواهم وضعیت جامعه و زنان افغان را به شکل انمیشن به تصویر بکشم.»

یلدا امینی ۱۹ ساله، محصل پوهنتون هرات، گفت: «هدف من این است که توسط انمیشن در جامعه افغانی تغییر ذهنیت مثبت ایجاد کنم.»

او به سلام تایمز گفت: «من می خواهم فرهنگ خود را از طریق انمیشن برای دیگران نشان بدهم. می خواهم ذهنیت اطفال را در این جامعه جنگ زده تغییر مثبت بدهم.»

او گفت: «انمیشن های خود را طوری می سازیم که کودکان و نوجوانان تشویق شوند تا به جای جنگ و آدم کشی، به صلح و همدلی فکر کنند.»

تشویق استعدادهای دختران

پس از سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان پای میلیون ها دختر و زن افغان به مکاتب و پوهنتون ها باز شد.

عزیزه خیراندیش، فعال حقوق زنان در ولایت هرات، گفت: «به دلیل سنتی بودن جامعه همواره از رفتن دختران به مکاتب و پوهنتون ها از سوی خانواده ها جلوگیری شده است.»

او به سلام تایمز گفت: «اگر برای دختران افغان فرصت داده شود،‌ آنان نیز همانند مردان هم وطن شان در آبادانی کشور شان نقش مهمی بازی خواهند کرد.»‌

او گفت: «در سال های اخیر دختران افغان ثابت کردند که توانایی هایی بالایی دارند. مثلا تیم دختران رباتیک افغانستان در سطح جهانی مطرح استند و دستاوردهای خوبی داشته اند.»

خیراندیش گفت: «حکومت افغانستان باید زمینه تحصیلات بیشتر را برای دختران توانمند در خارج از کشور فراهم سازد.»

حمایت حکومت از دختران

مسؤولین حکومت افغانستان از کار انجام شده توسط صنف نسل مثبت و سایر کوشش ها برای تعلیم و توان بخشی به زنان و دختران افغان استقبال کردند.

جاوید ضرغام، مدیر فرهنگ و هنر در ولایت هرات، گفت: «این که فرهنگ افغانی در قالب انمیشن به تصویر کشیده شود. یک گام بسیار مهم در زمینه رشد و احیاء این فرهنگ آسیب دیده است.»

او به سلام تایمز گفت: «ما از این اقدام استقبال می کنیم و در صورت ضرورت، این تیم دختران انمیشن ساز را حمایت می کنیم.»

ضرغام گفت: «افغانستان دارای فرهنگ غنی است که پیشینه هزاران ساله دارد. متاسفانه به دلیل جنگ ها و نابسامانی ها انواع خرافات وارد جامعه شده و مردم فکر می کنند که [آن باورهای بی اساس] بخشی از فرهنگی شان است، اما این طور نیست.»‌

او گفت: «ما باید برای ارتقاء سطح فرهنگ و سنت های اصیل افغانی باید کارهای بنیادی انجام دهیم.»

مونسه حسن زاده، معاون امور اجتماعی ولایت هرات، گفت که اداره محلی این ولایت از هر فعالیتی که باعث تغییر مثبت و رشد فرهنگ در جامعه شود،‌ حمایت می کند.

او به سلام تایمز گفت: «حکومت از تمام امکانات و ظرفیت های خود برای رشد استعدادهای دختران در ولایت هرات استفاده می کند. اگر دختران انمیشن ساز نیاز به کمک مالی و ظرفیت سازی داشته باشند،‌ ما از آنان حمایت می کنیم.»

وی ادامه داد: «حکومت افغانستان همواره برای توانمند ساختن زنان افغان تلاش کرده است. ما با همکاری کشورهای دیگر توانسته ایم که وضعیت زنان را در ولایت هرات دگرگون کنیم.»

او گفت: «در حال حاضر هزاران دختر جوان در مکاتب و پوهنتون های هرات مصروف فراگیری دانش هستند. هر یک از این دختران نقش مهمی در آبادی و ساختن افغانستان دارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500