امنیت

افزایش اختلافات بین طالبان همزمان با برکناری قومندانان این گروه توسط رهبران شان به علت دهشت ایجاد نکردن

نوشته نصیر صالحی

تصویر گرفته شده از یک ویدئوی سلام تایمز جنگجویان طالبان تحت رهبری ملا منان نیازی، معین قومندان یک گروه انشعابی طالبان بتاریخ ۱۹ عقرب ۱۳۹۷ در یک محل نامعلوم در ولایت هرات نشان می دهد. [فایل]

تصویر گرفته شده از یک ویدئوی سلام تایمز جنگجویان طالبان تحت رهبری ملا منان نیازی، معین قومندان یک گروه انشعابی طالبان بتاریخ ۱۹ عقرب ۱۳۹۷ در یک محل نامعلوم در ولایت هرات نشان می دهد. [فایل]

هرات -- به گفته مقامات محلی، رهبران طالبان که شدیدا در تلاش برای تحت کنترول نگه داشتن ناراضیان جدایی طلب استند،‌ یک تعداد از قومندانان محلی شان را طی چند ماه گذشته در هرات برکنار کرده اند.

این سرسپردگان برکنار شده طالبان یا نسبت به جنگیدن مردد بودند و یا تمایل داشتند تا با مذاکرات صلح یکجا شوند.

محمد آصف رحیمی، والی هرات، به سلام تایمز گفت: «افراد طالبان که از سوی رهبری این گروه برکنار شدند شامل پنج ولسوال و یک والی نامنهاد طالبان در ولایت هرات استند.»

رحیمی گفت: «آن مردان متهم اند که در فعالیت های ضد دولتی بسیار جدی نیستند. بعد از این تغییر و تبدیلی ها بعضی تحرکات طالبان در هرات افزایش یافته است.»

بتاریخ ۳۱ حمل، یک گروه هفت نفره از اعضای طالبان در مقر فرماندهی پولیس هرات تسلیم می شوند. [پولیس هرات]

بتاریخ ۳۱ حمل، یک گروه هفت نفره از اعضای طالبان در مقر فرماندهی پولیس هرات تسلیم می شوند. [پولیس هرات]

وی گفت: «یک مثال ولسوالی اوبه است که چند سال آرام بود اما امسال ناآرام شده است. همچنان ناامنی هایی در ولسوالی کشک کهنه این ولایت روی داده که بسیار زودگذر بود و نیروهای امنیتی وضعیت را زیر کنترول گرفتند.»

او اظهار داشت: «بسیاری از افرادی که در صفوف [طالبان] استند جدی نبودند و نمی خواستند جنایاتی را که در برخی دیگر ولایت ها از سوی طالبان صورت می گیرد را انجام دهند.»‌

«متاسفانه، طالبان آنها را مناصب شان برکنار کردند.»

یک گروه منشعب

رحیمی گفت که تغییرات در سطح رهبری طالبان باعث شده که جنگجویان بر روی یکدیگر اسلحه بکشند.

او به سلام تایمز گفت: «[طالبان] کوشش کرده بودند تا افراد ظالم تر و به دشمن متعهدتر را روان کنند، اما [همزمان]‌ از طرف برخی طالبان محلی در ولایت هرات علیه شان مقاومت صورت گرفته است.»

او گفت که بسیاری از طالبان محلی در ولایت هرات قوماناندان و رهبران تازه مقرر شده این گروه برای این ولایت را نپذیرفته اند.

مقام های محلی در ولایت هرات گفتند که ۱۰ تن از افراد طالبان کشته و هشت تن دیگر زخم برداشته اند. آنها افزودند که این تلفات ناشی از درگیری های داخلی این گروه بوده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «طالبانی که از جنگ در برابر حکومت افغانستان خسته شده اند و دیگر نمی خواهند که به میدان های جنگ رفته و دست به خشونت بزنند از سوی اعضای تندرو این گروه مورد حمله قرار می گیرند.»

او افزود: «در یک ماه اخیر این دومین درگیری خونین میان اعضای گروه طالبان در هرات است که از طرف های درگیری قربانی می گیرد. به تاریخ هفده میزان سال روان نیز در جریان درگیری میان افراد دو گروه از طالبان در ولسوالی گذره هرات، هفده تن از طرف های درگیر کشته شدند و هشت تن دیگر زخم برداشتند.»

فرهاد گفت: «در مدت دو سال اخیر در جریان درگیری های خودی میان طالبان در این ولایت بیش از ۲۳۰ تن از طرف های درگیر کشته شدند و اضافه تر از ۳۰۰ تن دیگر زخم برداشته اند.»

دشمنی آشکار طالبان با مردم افغانستان

باشنده ها و فعالان جامعه مدنی هرات به این باور استند که ادامه خشونت ها و کشتار از سوی طالبان،‌ نشانه دشمنی آشکار این گروه با مردم افغانستان است.

سید محمد ۴۰ ساله، یک باشنده هرات، گفت که ستیزه جویان طالبان به هیچ کسی رحم نمی کنند.

او به سلام تایمز گفت: «ما همه روزه شاهد انفجار و انتحار از سوی طالبان هستیم. این ها [طالبان] خود را مسلمان می دانند، اما مسلمانان بی گناه را به ناحق می کشند.»

وی گفت: «طالبان اگر واقعا خود را افغان و مسلمان می خوانند باید خودشان را از اسارت کشورهای بیگانه آزاد کنند و در کنار مردم شان زندگی مسالمت آمیزی را انتخاب کنند.»

عصمت الله ۲۳ ساله، باشنده دیگر ولایت هرات، گفت که طالبان در جریان جنگ ها بیشتر مردم ملکی را از بین برده اند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان به بهانه های مختلف همه روزه مصروف کشتار مردم بی گناه استند. آنها ثابت کرده اند که برای شان نیروهای خارجی،‌ نیروهای امنیتی افغانستان و مردم ملکی تفاوتی ندارند.»

فیض احمد ۲۹ ساله، یک تن از باشنده های شهر هرات، گفت: «برای طالبان زنان، مردان و کودکان فرقی ندارند. آنها برای گرفتن امتیاز بیشتر از باداران خود دست به هر جنایتی می زنند.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان دشمنان مردم افغانستان استند.»

فرصتی برای تشویق به صلح

مقامات محلی گفتند که برای آن طالبانی که از جنگ خسته شده اند و در برابر رهبر این گروه ایستادگی می کنند باید زمینه پیوستن به پروسه صلح فراهم شود.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «اختلافات و انشقاقات میان جنگجویان طالبان باعث می شود که حکومت افغانستان آنان را برای یکجا شدن با مذاکرات صلح تشویق بکند.»

غلام سرور بارکزی، رئیس کمیته صلح ولایتی در هرات، گفت که در همین حال،‌ بسیاری از افراد طالبان به شمول قوماندانان آنان از پروسه صلح استقبال می کنند، اما به دلیل فشارهای رهبران شان، نمی توانند تا اسلحه شان را به زمین گذاشته و به دولت یکجا شوند.

او به سلام تایمز گفت: «بسیاری از قوماندانان طالبان در ولسوالی های هرات همواره ندای صلح بلند کرده اند، اما رهبران شان برای آنها اجازه نمی دهند.»

او گفت: «ما با آنها در ارتباط هستیم و با آنان همیشه مذاکرات داریم. طالبان هرات همیشه برای ما می گویند که برای آغاز گفتگوهای صلح تلاش می کنیم. آنها به ما می گویند که بخاطر مجبوریت و دستور رهبران شان به میدان های جنگ می روند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500