امنیت

طالبان برای تضعیف عملیات مبارزه با مواد مخدر در بغلان به تاکتیک های انحرافی روی می آورد

نوشته هدایت‌الله

پولیس بغلان بتاریخ ۳ عقرب فردی را که به خاطر حمل ۷ کیلوگرم هروئین در پل خمری مرکز این ولایت دستگیر شده است، به رسانه ها نشان می دهند. [پولیس بغلان]

پولیس بغلان بتاریخ ۳ عقرب فردی را که به خاطر حمل ۷ کیلوگرم هروئین در پل خمری مرکز این ولایت دستگیر شده است، به رسانه ها نشان می دهند. [پولیس بغلان]

کندز -- ستیزه جویان طالبان در هراس از دست دادنیک منبع اصلی عایدی‌شان، به طور فزاینده به استفاده از تاکتیک های انحرافی به منظور تضعیف تلاش های نیروهای افغان برای انهدام زراعت کوکنار در ولایت بغلان، متوسل می شوند.

ولایت بغلان در شمال افغانستان واقع است و هشت ولایت شمال و شمال شرق را به کابل وصل میکند که از این لحاظ این ولایت در محاق توجه قاچاقبران مواد مخدر قرار دارد.

جنرال اکرام الدین سریع، قوماندان امنیه ولایت بغلان، گفت: «همزمان با فرا رسیدن فصل تخریب مزارع کوکنار، طالبان حملات شان را بر حومه پل خمری افزایش داده اند.»

او گفت: «این فصل است که طالبان حاصلات جمع آوری شده از زارعین محلی را جمع آوری می کند.»

بتاریخ ۱۸ حمل، شیره تریاک در یک بوته کوکنار در ولسوالی زاری ولایت قندهار مشاهده می شود. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۸ حمل، شیره تریاک در یک بوته کوکنار در ولسوالی زاری ولایت قندهار مشاهده می شود. [جاوید تنویر/ خبرگزاری فرانسه]

او به سلام تایمز گفت: «طالبان همراه با شبکه های تروریستی دیگر همچنان در زمان تخریب مزارع، نیروهای ما را در مناطق دند شهاب الدین و دند غوری، بشمول شاهراه ها، در جنگ مصروف نگه می دارند.»‌

انهدام مواد مخدر

سریع گفت که نیروهای افغان قصد دارند اقدامات جدی علیه زراعت کوکنار در ولایت را در سال آینده آغاز کنند.

سریع گفت: «ما با گسترش تحرکات مان پلان های مان برای نابود کردن تمام مزارع کوکنار در این ولسوالی ها را اجرا خواهیم کرد.» وی افزود که سفر مقام های دولتی، صحبت با بزرگان قومی و علمای دینی تأثیرات مثبتی در کاهش ۵۰ فیصدی زراعت کوکنار در ولسوالی اندراب داشته است.

به گفته مسؤولان امنیتی، امسال ده ها محموله قاچاق مواد مخدر افیونی را که از ولسوالی های بغلان به مرکز ولایت بغلان و ولایت های همجوار قاچاق می شد نیز کشف و عاملان آن دستگیر شده اند.

شاه محمود پویا، مدیرعمومی مبارزه بامواد مخدر قوماندانی امنیه ولایت بغلان، بتاریخ ۱۴ عقرب به سلام تایمز گفت که از ماه جدی سال ۱۳۹۶ تا اکنون در حدود ۶۲ عملیات برضد قاچاقبران مواد مخدر در بغلان راه اندازی شده است .

وی گفت: «ما در جریان این عملیات ها توانستیم بیش از ۱۵ هزار کیلوگرام انواع مختلف مواد مخدر را کشف و ضبط کنیم.»

وی اشاره کرد: «در جمله این مقدار مواد هیروین، تریاک، مورفین، چرس، مشروبات الکولی، تابلیت کی [اکسی کودان]، شیشه وغیره شامل اند.»

پویا گفت:‌ «جمعا درین مدت ۹۰ تن به اتهام قاچاق مواد مخدر همراه با ۳۳ عراده واسطه نقلیه و ۸۰ سیت مبایل دستگیرشده اند.»

پولیس ولایتی درآخرین اقدام بتاریخ ۲۲ عقرب مقدار ۸۰۰ گرام مواد مخدرنوع شیشه را که ازآن درساخت مواد کیمیاوی استفاده میشود و قاچاقبران آن را از کابل به بغلان انتقال می داد. این فرد مظنون دستگیر شد.

فشار طالبان بر دهاقین برای کشت کوکنار

بسیاری از کشاورزان در بغلان می گویند که ستیزه جویان طالبان آنها را به کشت کوکنار در سرزمین هایشان تحت فشار قرار داده اند،‌ زیرا این محصول عایدی کلانی برای این گروه دارد.

سید قدم ۵۲ ساله، یکتن از دهاقین ولسوالی جلگه ولایت بغلان، گفت که زمان حاصل دهی بته های کوکنار از ماه حمل الی سرطان بوده که در ماه اخیر به شیره دهی میرسند.

قدم گفت: «طالبان در همکاری با گروه های مافیایی با دهاقین تماس برقرار می کنند و ازین راه زمینه خرید و فروش و قاچاق آن را فراهم می سازند. من میدانم که کشت کوکنار حرام است، اما چون زیر فشار طالبان هستیم مجبور هستیم کشت کنیم.»

فضل الحق اندرابی، رئیس مبارزه با مواد مخدر ولایت بغلان، گفت که بر اساس آمار ریاست سروی وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان در جریان سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ در کل ولایت بغلان ۸۴۰ هکتار زمین تحت کشت کوکنار قرار داشت.

وی به سلام تایمز گفت که اما امسال این رقم به ۱۰۴۰ هکتار زمین در پنج ولسوالی افزایش یافته است. «از تریاک انواع مختلف مواد مخدر تولید می شود و زمینه قاچاق آن نیز گرم است.»‌

وی گفت: «کشت مواد مخدر در پنج ولسوالی بغلان به نام پل حصار، ده صلاح، برکه، جلگه و بنو صورت می گیرد. عمده ترین عامل افزایش زراعت کوکنار گسترش ناامنی است.»

مقابله با اثرات مضر

اندارابی از رسانه ها، عالمان دین، ملا امامان مساجد، بزرگان قوم و دیگر اقشار جامعه برای بلند بردن سطح آگاهی مردم نسبت به تاثیرات ناگوار مواد مخدر خواست تا در آگاه کردن مردم در مورد ضرر های کشت و استفاده از مواد مخدر با دولت همکاری کنند.

از سوی دیگر گسترده بودن ساحه کشت مواد مخدر در این ولایت باعث گردیده است که صدها تن معتاد در سراسر این ولایت به ویژه شهر پلخمری تجمع کنند.

داکتر رحم خدا نوری، مسوول شفاخانه ۳۰ بستر معتادین ولایت بغلان، گفت که بر اساس آمار دریافت شده از اداره مبارزه بامواد مخدر این ولایت، درحال حاضر بیش از ۶ هزار تن در این ولایت به انواع مختلف مواد مخدر معتاد شده اند.

نوری بتاریخ ۱۵ عقرب به سلام تایمز گفت: «ما توانستیم از آغازسال جاری خورشیدی (۱ حمل) تا حال در حدود ۲۴۰ تن معتاد را تداوی کنیم.»

وی افزود: «بیشترین معتادین به مواد های چون تریاک، پودر هیروین، چرس، شیشه و غیره معتاد اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500