امنیت

رد شایعات مبنی بر حمایت ایالات متحده از داعش در افغانستان بحیث دسیسه خارجی

نوشته نجیب‌الله

بتاریخ ۱۶ سرطان، یک عسکر اردوی ایالات متحده از قوای ناتو و یک افسر پولیس محلی افغانستان در جریان یک عملیات بر ضد جنگجویان داعش در ولسوالی ده‌بالا، ولایت ننگرهار، یکجا گزمه می کنند. مقامات و تحلیلگران افغانستان می گویند که شایعات مبنی بر حمایت عوامل ایالات متحده از داعش پوچ و بی معنی است. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۶ سرطان، یک عسکر اردوی ایالات متحده از قوای ناتو و یک افسر پولیس محلی افغانستان در جریان یک عملیات بر ضد جنگجویان داعش در ولسوالی ده‌بالا، ولایت ننگرهار، یکجا گزمه می کنند. مقامات و تحلیلگران افغانستان می گویند که شایعات مبنی بر حمایت عوامل ایالات متحده از داعش پوچ و بی معنی است. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- مقامات و تحلیلگران افغانستان شایعات و حدسیات بی اساس مبنی بر این که ایالات متحده عناصری را در گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) در افغانستان تسلیح و حمایت می کند، را رد کرده اند.

فاروق بشر، استاد پیشین پوهنځی حقوق پوهنتون کابل و تحلیل گر افغان در کابل، با رد این شایعات به سلام تایمز گفت: «چندین شایعات از این دست در افغانستان پراکنده شده اند.»‌

او گفت: «هیچ وقت این گپ را قبول نکنید که امریکا داعش را به [افغانستان] آورده باشد.»‌

بشر گفت: «برغم این شایعات من هیچ باور نمی کنم که امریکا و یا غربی ها داعشی ها یا طالبان را حمایت می کند. برعکس آنان برای کشتن این تروریستان آمده اند.»‌

حملات هوایی نیروهای ائتلاف بتاریخ ۱۹ سرطان در ولایت ننگرهار استحکامات داعش را منهدم کرده است. [عکس با کسب اجازه از ناتو]

حملات هوایی نیروهای ائتلاف بتاریخ ۱۹ سرطان در ولایت ننگرهار استحکامات داعش را منهدم کرده است. [عکس با کسب اجازه از ناتو]

او گفت: «جنگجویان داعش منحصرا در ساحات کمی از افغانستان باقی مانده اند و تعداد آنها رو به کاهش است. جهان جنگجویان داعش را رصد می کند و جنگجویان و رهبران شان هر جا که سربلند کنند، هدف قرار می گیرند.»‌

عملکرد گویا است

احمد بهروز، یک تحلیل گر دیگر افغان مقیم کابل، نیز گفت که این شایعات به خاطر مغشوش کردن افکار شهروندان افغان و ایجاد فضای بی اغتمادی بین افغان ها و شرکای خارجی شان از سوی برخی از کشورهای همسایه پخش شده است.

او به سلام تایمز گفت: «از آغاز حضور گروه داعش در افغانستان تاکنون ما شاهد برخورد و اقدامات جدی و عملی حکومت افغانستان و قوای بین المللی که در راس آن امریکا قرار دارد استیم.»

وی اظهار داشت: « استفاده از یک بم، موسوم به «مادر همه بم ها»،‌ بالای یک سنگر داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، و همین طور اجرای صدها حمله هوایی بر ضد مواضع داعش توسط قوای امریکایی خود این شایعات را رد می کند که گویا امریکا داعش را حمایت می کند و یا [ستیزه جویان داعش] را از عراق و سوریه به افغانستان می آورد.»

آمریکا بتاریخ ۲۴ حمل ۱۳۹۶، یکی از بزرگترین بم های غیر اتومی اش از نوع «جی‌بی‌یو۴۳/بی یا بم عظیم انفجار هوایی» را در ولسوالی اچین افغانستان علیه یک مخفیگاه داعش استفاده کرد.

بنا بر مقامات دفاعی افغانستان، کم از کم ۳۶ تن از ستیزه جویان داعش در آن حمله کشته شدند.

جاوید غفور، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، به سلام تایمز گفت: «افغانستان بین تروریست خوب و بد فرق قایل نمی شود و اصلا در قاموس [سیاسی] افغانستان تروریست خوب و بد وجود ندارد.»

او گفت: «حکومت افغانستان و نیروهای بین المللی و پارتنرهایش علیه همه تروریستان یکسان می جنگند.»‌

جاوید گفت: «داعش شکست های بسیار شدید را متقبل شده است. در روزهای گذشته نیز ده ها داعشی کشته شده است.»‌

مبارزه با تروریسم ادامه دارد

نیروهای آمریکایی و افغان تلاش های خود را علیه گروه تروریستی که مرتکب جرم و جنایت بر علیه افغان ها شده است، ادامه می دهند.

جاوید بتاریخ ۲۹ عقرب به سلام تایمز گفت: «اکنون تحرکات [داعش] فقط به اقدامات کمی در ولسوالی های هسکه مینه، نازیان و اچین ننگرهار محدود است. شب گذشته کم از کم ۵۰ تن از ستیزه جویان داعش در هسکه مینه کشته شده اند.»‌

او گفت: «یک سری عملیات جدی علیه این گروه خصوصا در ولایت های ننگرهار و کنر آغاز شده است و در هرجای که سربلند کنند کشته می شود.»

بنا به گفته جاوید، نیروهای افغان و ائتلاف از آغاز عملیات در افغانستان، چهار قومندان این گروه را کشته اند.

تازه ترین مورد کشته شدن قومندانان داعش بتاریخ ۳ سنبله به همراه ۱۰ تن از افرادشان در یک حمله هوایی مشترک نیروهای امنیتی افغان و حمایت قاطع در ولسوالی خوگیانی ننگرهار بود.

همچنان جنرال (متقاعد) عتیق الله امرخیل، یک نظامی سابق افغانستان مقیم کابل به سلام تایمز گفت: «داعش برای افغانستان یک چیز نو بود و مردم این ها را نمی شناختند آن گونه که طالبان را می شناختند.»

او گفت: «از جانب دیگر افراد داعش بسیاری قصی القلب استند و کارهای را که کردند که در اسلام جای ندارد. مثلا کشتن موی سفیدان محلی با ماین و یا کشتن کودکان. این جنایت ها سبب شد مردم از آنان متنفر شوند.»

وی گفت: «به همین دو علت داعشیان در افغانستان متحمل تلفات سنگین شدند و نتوانستند که موفقیت به دست آورند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

باید کوشش های برای صلح انجام شوند و کار برای صلح از طریق اعمال فشار بر پاکستان و متوقف کردن حمایت آن از طالبان میسر خواهد شد. اگر پاکستان بتواند دفاتر و مراکز طالبان را در کویته، پیشاور، و ساحات دیگر بسته کرد و رهبران شان را به حکومت افغانستان تحویل دهد، این معضل در زمان کوتاه حل خواهد شد. ایالات متحده و جهان غرب باید بر پاکستان فشار آورده و آن را تحت تعزیرات اقتصادی قرار دهند و پاکستان را مجبور کنند تا از حمایت طالبان دست بکشد.

پاسخ