امنیت

نمایش بی توجهی ایران به قطعنامه های سازمان ملل متحد و مردم افغانستان

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

بتاریخ ۸ قوس، مقامات ایالات متحده ان چه را که به گفته آنها یک سیستم میزایل زمین به هوای صیاد ۲ ساخت ایران است را در یک مقر نظامی در واشنگتن دی‌سی به نمایش گذاشتند. پنتاگون از این تجهیزات به عنوان «مستندات واضح و ملموس» مبنی بر این که ایران مصروف تسلیح گروه های خطرناک با «اسلحه پیشرفته» یاد کرد و گفت که ایران به بی ثباتی در افغانستان و خاورمیانه دامن می زند. [توماس واتکینز/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۸ قوس، مقامات ایالات متحده ان چه را که به گفته آنها یک سیستم میزایل زمین به هوای صیاد ۲ ساخت ایران است را در یک مقر نظامی در واشنگتن دی‌سی به نمایش گذاشتند. پنتاگون از این تجهیزات به عنوان «مستندات واضح و ملموس» مبنی بر این که ایران مصروف تسلیح گروه های خطرناک با «اسلحه پیشرفته» یاد کرد و گفت که ایران به بی ثباتی در افغانستان و خاورمیانه دامن می زند. [توماس واتکینز/ خبرگزاری فرانسه]

واشنگتن -- مقامات ایالات متحده هفته گذشته مدارک و مستنداتی را دال بر این که ایران به طور فزاینده به گروه های ستیزه جو در افغانستان و سراسر خاورمیانه تسلیحات می دهد، ارائه کردند.

برایان هوک، فرستاده مخصوص ایالات متحده در امور ایران، بتاریخ ۸ قوس در یک مقر نظامی در واشنگتن کلکسیون از اسلحه، راکت‌ ها، طیاره های بی پیلوت، و سایر تجهیزات را به خبرنگاران نشان داد.

به گفته وزارت دفاع ایالات متحده، بعض از این تسلیحات در تنگه هرمز و در مسیر ارسال جنگجویان شیعه در منطقه توقیف شده اند و نیروهای سعودی در یمن متباقی آنها را کشف و ضبط کرده اند.

هوک همچنان میزایل های هدایت شونده ضدتانک را که به گفته آمریکا ایران به طالبان در افغانستان داده است، به نمایش گذاشت. او گفت که آنها توسط اردوی ملی افغانستان در ولایت قندهار کشف شده بودند.

یک اسلحه با آرم ایرانی که طبق گزارش ها بعد از درگیری های ولایت هلمند در ماه حوت نزد طالبان کشف و ضبط شده است. [فایل]

یک اسلحه با آرم ایرانی که طبق گزارش ها بعد از درگیری های ولایت هلمند در ماه حوت نزد طالبان کشف و ضبط شده است. [فایل]

هوک گفت: «ایران حد اقل از سال ۲۰۰۷ مصروف حمایت تجهیزاتی و تدارکاتی طالبان بوده است.»

در مرکز این تجهیزات به نمایش گذاشته شده یک سلاح قرار داشت که به گفته هوک سیستم میزایل زمین به هوای صیاد-۲ بود که سعودی ها امسال در یمن کشف و ضبط کرده بودند.

او گفت که نوشته های فارسی در کناره سفیدرنگ این راکت در اثبات ایرانی بودن آن کمک کرده است.

هوک به گزارشگران گفت: «این نوشته های واضح فارسی روش ایران برای بیان این مطلب است که برای آنها مهم نیست حین تخلف از قطعنامه های سازمان ملل گرفتار شوند.» وی افزود که این میزایل در مسیر خود برای رسیدن به دست حوثی های مورد حمایت ایران (انصارالله) بود که در حال جنگ با ائتلاف تحت رهبری سعودی در یمن استند.

مانعی بر سر راه پروسه صلح افغانستان

حمایت مالی و مالی مخفی و آشکار ایران از برخی عناصر در داخل گروه طالبانمقامات و ناظرین می گویند ............... عزم این گروه را برای خودداری از گفت و گوهای سازنده تقویت کرده است.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، بتاریخ ۱۰ قوس به خبرنگاران گفت: «طالبان این را به وضوح بیان کرده اند که جان مردم افغانستان برای آنان اهمیت ندارد. آتها می دانند که در انتخابات و صندوق های رای برنده شده نمی توانند ... و به همین خاطر از بم استفاده می کنند. اگر شما در انتخابات پیروز شده نمی توانید، مجبورید با ایجاد ترس و وحشت در مردم بر آنها تسلط یابید.»

او گفت: «برای اولین بار طی ۱۷ سال سازمان ملل متحد باور دارد که ما به صورت منطقی برای صلح امیدوار باشیم. نیروهای افغان در جنگ دست بالا را دارند و تلفات زیادی را به دشمن وارد کرده اند، مگر ناتو و جامعه بین المللی نیز تعهدشان را افزایش دادند و حالا طالبان ممکن است برای اولین بار واقعا آماده مذاکرات صلح صادقانه باشد.»‌

متیس مجددا تاکید کرد که ایالات متحده مصمم است به افغانستان جهت خاتمه جنگ کمک کند.

وی گفت: «هدف ما صلح و آشتی است.» وی افزود که اکنون زمان پایان جنگ «و بازگرداندن مردم افغانستان به مسیر درست» فرارسیده است.

کوشش ها برای صلح دوام دار

متیس از کوشش های سفیر زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان تقدیر کرد.

او گفت: «او یک سفیر بسیار نیرومند است و ما نهایت توان مان را برای یک راه حل سیاسی و پایان جنگ انجام خواهیم داد.»‌

وزارت خارجه ایالات متحده یکشنبه (۱۱ قوس) گفت که خلیل زاد از ۱۱ تا ۲۹ قوس در یک سفر منطقوی از چندین کشور بازدید خواهد کرد.

وی در این سفر هبه پاکستان، افغانستان، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، بلژیک، امارات متحده عربی، و قطر خواهد رفت و قصد دارد تا با مقامات حکومت افغانستان و سایر طرف های ذیربط برای حمایت و تسهیل یک پروسه صلح فراگیر در افغانستان مذاکره کند.

اولین سفر خلیل زاد از زمان انتصاب جهت هدایت گفت و گوهای صلح با طالبان طی روزهای ۱۵ تا ۲۱ میزان انجام گرفت.

خلیل زاد در سفر قبلی خود به منطقه در ماه عقرب با نماینده گان جامعه مدنی و کوشش های صلح، اصحاب رسانه، و سایر مقامات حکومتی و غیرحکومتی ملاقات کرد.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، او تاکید کرده است که همه افغان ها باید در ایجاد یک صلح دوام دار برای افغانستان حرف خود را بزنند.

جلوگیری از مداخله های شریرانه ایران

ایران مدت ها است در امور افغانستان مداخله می کند و در حالی که ایالات متحده به تلاش های خود برای تسهیل مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان شدت می بخشد، ایران نیز نفوذ شریرانه اش را افزایش داده است.

ایالات متحده در ماه حمل از یک توافق با ایران که با هدف مهار کردن تلاش این کشور برای دستیابی به تسلیحات هسته ای منعقد شده بود، خارج شد.

هوک گفت که از زمان خروج از این توافق، مقامات ایالات متحده برای مقابله با تفوذ منطقوی ایران «آزادی عمل و اهرم لازم» را پیدا کردند.

او اظهار داشت: «فضای بین المللی کنونی انتظارات به طور غیرقابل قبول پایینی را از رژیم تهران به وجود آورده است.»‌

او گفت که اگر «درخواست ها از ... رژیم ایران به نظر متعدد می آیند، دلیل اش این است که فعالیت های شریرانه ایران بسیار متعدد استند.»‌

استیون منوچن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، در ماه میزان گفت: «ارائه تعلیمات نظامی، تمویل، و تسلیح طالبان توسط ایران مثال دیگر از مداخله منطقوی گستاخانه تهران و حمایت آن از تروریسم است.»‌

اظهارات او در حالی بیان شده که هر هفت کشور عضو مرکز مقابله با تمویل تروریسم نه تن از مقامات طالبان و باداران ایرانی شان را بتاریخ ۱ عقرب تحریم کردند.

بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و ایالات متحده آمریکا کشورهای عضو این مرکز را تشکیل می دهند.

دو مقام ایرانی نیروی مخصوص قدس، که یک واحد نیروهای مخصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است، نیز در شمول تحریم شده گان از سوی مرکز متذکره به دلیل حمایت از جنگجویان طالبان بودند.

سپاه پاسداران همچنان از تاکتیک های فشار متعددی بشمول دهشت آفرینی، مشوقه های مالی، و وعده های دروغین مثل تضمین دروغین اقامت در ایران استفاده کرده است تا هزاران بیجا شده نا امید افغان را برای جنگیدن -- و کشته شدن -- در جهت منافع تهران در سوریه اغواء کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من این مقاله را دوست ندارم، به دلیل این که ایران هرگز به مردم افغانستان کمک نمی کند تا شاهد صلح در کشور مان باشیم.

پاسخ

شما مقالات خیلی خوبی را نشر می کنید. برایتان آرزوی موفقیت می کنم.

پاسخ

البته منکر این نیستیم که ایران در این اواخر طالبان را کمک نکرده است . ایران در سالهای اخیر بخصوص بعد از بیرون شدن آمریکا از برجام و خرابتر شدن جو سیاسی بین ایران و آمریکا، ایران کمک به طالبآن کرده. اگر آمریکا واقعا با هم پیمانان عربییش میخواهند که در برابرایران به اهداف خود برسند، با طالبان صلح کنند. بخصوص از طریق کشور های عربی .

پاسخ

اخبار جالب

پاسخ

ایالات متحده خود از مشوقین‌جتگ و شرارت در کل جهان و از جمله در افغانستان است. هفده سال از دخالت مستقیم جامعه جهانی به رهبری امریکا در جنگ افغانستان میگذرد غیر از تباهی مروم و بربادی کشوری بنام افغانستان دیگر چیزی نصیب کشور ما نشده و باعث همه این ویرانگری سیاست های رزیلانه ایالات متحده است. فرض کنیم آمریکا واقعا در پی حل مشکل افغانستان است از چهل سال پیش عامل اصلی جنگ و ویرانی افغانستان پاکستان بوده و تمام دنیا به حقیقت پی برده اند مخصوصا در جنگ ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا پاکستان بعنوان طرف جنگ با دولت افغانستان عمل کرده چرا آمریکا ابن منبع تمویل و تجهیز تروریزم بین المللی را تحریم و تنبیه نمیکند؟ حالا از تمام آن اتهاماتی میگذریم که مردم افغانستان بعنوان اصلی ترین قربانی های این جنگ ویران گر به رهبری آمریکا بر دولت و حکومت آمریکا وارد میکنند که خود این حکومت جلاد در تجهیز و تمویل تروریزم مخصوصاطالبان و داعش در دنیا و افغانستان وست مستقیم دارد.

پاسخ