امنیت

کشته شدن والی نام‌نهاد طالبان در هلمند در حمله هوایی نیروهای ائتلاف

خبرگزاری فرانسه

بتاریخ ۱۰ قوس در یک حملهء هوایی نیرو های ایتلاف در ولایت هلمند حد اقل ۳۲ جنگجوی طالب کشته شدند. به گفتهء عمر زواک، سخنگوی والی هلمند، عبدالمنان، والی نام نهاد طالبان برای این ولایت در اثر زخم های برداشته درین حمله جان سپرده است. [ماموریت حمایت قاطع ناتو]

کابل -- مسئولان یکشنبه (۱۱ قوس) گفتند که یک قوماندان ارشد نظامی طالبان در یک حمله هوایی ائتلاف در ولایت هلمند کشته شده است.

عمر زواک، سخنگوی والی این ولایت، گفت که عبدالمنان، والی نام‌نهاد طالبان در این ولایت، در اثر جراحات ناشی از حملات هوایی شنبه (۱۰ قوس)، جان سپرد.

طالبان در یک بیانیه با تأیید مرگ منان، آن را بحیث یک «ضرر بزرگ» برای این گروه توصیف کرد.

منان به عنوان یک رهبر ارشد طالبان منجر به گسترش شورش شد و همین طور در سال های اخیر کنترول خود را بر ولایت تریاک خیز هلمند، که بیشترین سهم تولید حاصلات کوکنار را در افغانستان دارد، گسترش داد.

عبدالمنان، رهبر متوفی طالبان، در یک عکس بدون تاریخ نشان داده شده است. [دفتر مطبوعاتی والی هلمند]

عبدالمنان، رهبر متوفی طالبان، در یک عکس بدون تاریخ نشان داده شده است. [دفتر مطبوعاتی والی هلمند]

مرکز مقابله با تامین مالی تروریسم مستقر در ریاض در اواسط ماه میزان منان را به فهرست سیاه اضافه کرد که این به عنوان بخشی از تحریم های مالی بر روی نه نفر، بشمول ۶ عضو طالبان بود -- که چندین نفر از آنها با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ارتباطاتی داشتند.

یک ضربه بزرگ

به گفته نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله افغانستان، منان رهبر نظامی این گروه ستیزه جو در جنوب افغانستان بود و مرگ او بحیث یک ضربه بزرگ بر طالبان محسوب می شود.

دانش به خبرگزاری فرانسه گفت: «مرگ او روحیه دشمن را تضعیف نموده و موجب بهبود امنیت در هلمند و دیگر استان های جنوبی خواهد شد.»

دانش گفت که ۳۲ تن دیگر از جنگجویان طالبان در همان حملۀ هوایی کشته شدند.

یک سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان این حمله که بر اثر آن معاون فرماندار طالبان کشته شده است را تایید کرد.

دگَروال دیو باتلر در خبرنامه یکشنبه (۱۱ قوس) گفت: «طالبان باید تشدید مذاکرات صلح و نه مبارزه را مورد نظر قرار دهند. آنها زمانی که جنگجویان و رهبرانشان تحت فشار مداوم قرار می گیرند، با تشدید جنگ دچار مشکل می شوند.»

امیدها برای صلح

منان برغم تلاش های فزاینده حکومت افغانستان و شرکای غربی آن برای پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله این کشور کشته شد.

زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه جدید آمریكا برای صلح در افغانستان، بتازگی ابراز امیدواری كرد كه معاهده صلح برای پایان دادن به جنگ، می تواند پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان - كه قرار است بتاریخ ۳۱ حمل برگزار شود - حاصل گردد.

رئیس جمهور اشرف غنی طی یک کنفرانس بین المللی در افغانستان در ژنیو بتاریخ ۵ قوس گفت که حکومت وی یک تیم مذاکره کننده ۱۲ نفره برای شرکت در مذاکرات صلح با طالبان را تشکیل داده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500