امنیت

نیروهای افغان و ائتلاف جنگجویان طالبان تحت حمایت ایران را از فراه عقب راندند

نوشته عمر

نیروهای افغان با کمک هوایی نیروهای ائتلاف، عملیات شان بالای جنگجویان طالبان را در ولایت فراه تشدید می کنند. نیروهای مشترک در عملیات روان که بتاریخ ۲۶ عقرب آغاز شده است، پیشرفت های کلان کسب کرده اند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان]

هرات -- نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف عملیات شان علیه جنگجویان طالبان در ولایت فراه را شدت بخشیده اند.

جنرال نورالله قادری، قوماندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان، گفت که نیروهای مشترک «پیشرفت کلان» را در این عملیات که بتاریخ ۲۶ عقرب آغاز شده، کسب کرده اند.

او بتاریخ ۳ قوس به سلام تایمز گفت: «این عملیات در ساحات مختلف ولایت فراه جریان دارد نیروهای مخصوص اردوی ملی افغانستان، پولیس ملی افغانستان، ریاست عمومی امنیت ملی، و ماموریت حمایت قاطع ناتو با هماهنگی کامل یکدیگر در این عملیات ها اشتراک کرده اند.»

قادری تشریح کرد: «نیروهای امنیتی ما در ساحات مختلف پیشرفت های کلان حاصل کرده اند.»

یک عسکر اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۲۸ عقرب در یک عملیات ضد طالبان در ولسوالی اناردره ولایت فراه یک سلاح ثقیله را شلیک می کنند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان]

یک عسکر اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۲۸ عقرب در یک عملیات ضد طالبان در ولسوالی اناردره ولایت فراه یک سلاح ثقیله را شلیک می کنند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان]

عساکر اردوی ملی افغانستان در جریان عملیات ضد طالبان در حومه شهر فراه بتاریخ ۲۸ عقرب موضع می گیرند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان]

عساکر اردوی ملی افغانستان در جریان عملیات ضد طالبان در حومه شهر فراه بتاریخ ۲۸ عقرب موضع می گیرند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان]

او گفت: «طالبان در ولایت فراه متحمل ضربات سختی شده اند. در پهلوی مرکز این ولایت، ما ساحات دیگر بشمول شاهراه ۵۱۷ و ولسوالی های پشت رود و خاک سفید را از وجود طالبان تصفیه کرده ایم.»‌

وی اشاره کرد: «در عملیات مشترک تصفیوی،‌ قریه های گنهکان و برنگتوت و حومه شهر فراه کاملا پاکسازی گردیده و تامین امنیت شده اند.»

او گفت: «با اجرای عملیات کوماندویی [اردوی ملی افغانستان] در ساحه دیوار سرخ ولسوالی خاک سفید و ساحه نوبهار ولسوالی پشت رود ... و نیز در اثر اجرای حملات ساحه هوایی ساج ولسوالی پشت رود توسط نیروهای هوایی افغان، نیروهای ما ۹ میل سلاح دشمن، دوپایه مخابره را منهدم کرده و ۹ تن از جنگجویان دشمن نیز کشته شدند.»

قادری افزود: «همچنان در اثر ضربات هوایی اجرا شده توسط نیروی هوایی افغان ... در قریه گجگین ولسوالی پشت رود ۳ جنگجو زخمی و ۶ میل سلاح تخریب شد. بر علاوه،‌ در اثر اجرای عملیات کوماندو در قریه نوبهار ولسوالی پشترود، ۱ نفر از نیروهای دشمن کشته و ۲ میل سلاح و یک عراده موترسراچه تخریب گردیدند.»

متعهد به از بین بردن طالبان

مقامات می گویند که پشتیبانی هوایی ناتو در شکست دادن طالبان در ولایت فراه نقش مهمی را ایفا کرده است.

بتاریخ ۳ قوس، جنرال آستین اسکات میلر، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو و نیروهای ایالات متحده در افغانستاناز ولایت فراه بازدید نموده و پس از گفتگو با رهبران امنیتی محلی گفت که نیروهای ائتلاف به حمایت شان از نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان در نبرد با جنگجویان ادامه خواهند داد.

میلر گفت: «نیروهای حمایت قاطع کاملا از مذاکرات صلح و یک توافق سیاسی حمایت می کنند، اما هم زمان با آن، ما جنگ خواهیم کرد.»‌

جنرال رحمت الله صدیقی، قوماندان امنیه ولایت فراه، به سلام تایمز گفت: «تمام ضرورت های که در فراه محسوس بود برای حل آن گام های عملی برداشته شده است.»

او گفت: «خوشبختانه که ما از حمایت قوت های هوایی داخلی و نیروهای حمایت قاطع در این عملیات ها بهره مند استیم که موفقیت و دستاوردهای خوبی داریم. دشمن توان مقابله با نیروها و قوت های ما را ندارد و خیلی از مناطق را تصفیه و تلاشی کرده ایم.»

محمد شعیب ثابت، والی ولایت فراه، بتاریخ ۲۵ عقرب به سلام تایمز گفت: «پیشروی [اردوی افغانستان] جریان دارد و پاسگاه های بیشتری فعال شده اند. علاوه برین،‌ نیروهای تازه نفس هم از اردوی ملی و هم از پولیس ملی به فراه رسیده اند و همچنان تجهیزات نظامی زیادتر نیز به ما رسیده است.»

وی با اشاره به اعزام نیز بتاریخ ۱ قوس، گفت: «در روزهای آینده، نیروهای قطعه خاص امنیت ملی و نیروهای کماندو هم به ولایت فراه می رسند. من با اطمینان گفته می توانم که وضعیت ولایت فراه روز به روز رو به بهبود است و خوشبختانه که نیروهای امنیتی ما جنگ را مدیریت می کنند.»

شکست های پیهم طالبان

پیشروی عملیات افغان و گروه های ائتلاف بر علیه ستیزه جویان طالبان پس از چندین حمله و تلاش های خصمانه ستیزه جویان در شهر فراه و سایر نقاط ولایت صورت می گیرد.

بتاریخ ۲۰ عقرب، طالبان تعدادی از مواضع مقامات نیروهای امنیتی در حومه مرکز ولایت تسخیر کردند و به طور مختصر کنترول ساحاتی از شهر را پیش از آنکه عساکر به آنها برسند، ‌در دست گرفتند.

زکریا میرزازاده، قوماندان اردوی ملی در ولایت فراه، بتاریخ ۲۵ عقرب به سلام تایمز گفت: «آماری را که من ثبت کرده ام در یک هفته گذشته ۴۹ نفر از دشمن کشته شدند و ۵۳ نفر دیگر زخمی شده اند.»

او گفت: «نیروهای دشمن از بیشتر ساحات فرار کردند و جسدهای شان برای دو روز در میدان جنگ باقی مانده بود. بر اساس گزارش هایی که ما داریم اتباع خارجی نیز در میان کشته شده ها استند.»

میرویس اندرابی، آمر استخبارات قوماندانی امنیه ولایت فراه، گفت: «عملیات تصفیوی جریان دارد و هدف این عملیات تصفیه و تلاشی و بیرون راندن دشمنان وحشی افغانستان است که به دستور بادارهای شان و استخبارات منطقه در ولایت فراه حضور پیدا کرده اند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «[طالبان] به آزار و اذیت مردم فراه می پردازند که این باعث سردرگمی و هرج و مرج فراوان باشنده گان محلی گردیده است.»

او افزود: «تا زمانی که این دشمنان وحشی را از ولایت فراه بیرون نکنیم این عملیات ادامه دارد. اردوی ملی افغانستان،‌ پولیس ملی و امنیت ملی و به خصوص کماندوها در این عملیات سهیم استند.»‌

نور علی، کماندوی اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «وظیفه که از سوی مقام های ما در ولایت فراه برای ما داده شده است انجام می دهیم. دشمن در هر جایی که نفوذ کردند و می کنند کماندوها تا آن زمان آنان را دنبال می کنند که مخفیگاه های شان را پیدا کنیم و از بین ببریم.»

محمد اشرف، یک کماندوی دیگر، به سلام تایمز گفت: «ما، کماندوهای افغان، آماده هستیم که در هر نقطه و در هر مکان امنیت مردم را بگیریم تا فرزندان شان به راحتی به تعلیم و تربیه بپردازند.»‌

وی افزود: «دشمنان قسم خورده مردم افغانستان شکست خواهند خورد.»

«این یک جنگ داخلی نیست»

میرزازاده، یک قومندان اردوی ملی افغانستان، گفت: «جنگ افغانستان، یک جنگ داخلی نیست.»‌

او با اشاره به مرزهای مشترک کشور افغانستان با ایران، گفت: «کشوری که در مرزهای ولایت فراه موقعیت دارد،‌ در بروز این وضعیت دست دارد. هر کشوری به دنبال منافع خود است، و بیشتر به خاطر بند بخش آباد و همچنین دیگر بخش ها است.»‌

بنا بر مقامات محلی، اعمار بند بخش آباد در فراه چندین سال است که به تأخیر افتاده و دلیل آن حمایه و تجهیز طالبان برای جلوگیری از اعمار این بند است.

والی ولایت فراه با اشاره به ایران در گفتگو با صدای امریکا بتاریخ ۲۵ عقرب گفت که تهران در افزایش ناامنی‌ها در غرب افغانستان دست دارد.

ثابت گفت: «موضوع، موضوع اعمار بند بخش ‌آباد است که برای ایران مشکل‌ ساز می‌ شود. (این کشور) نمی ‌خواهد بند بخش ‌آباد ساخته شود و ما هر زمانی‌ که برای اعمار این بند اقدام کرده ایم، جنگ را شدت داده اند.»

وی اشاره کرد: «ایران، تجهیزات و عینک‌ های شب بین را در اختیار جنگجویان طالبان قرار داده است.»

ثابت در ادامه گفت: «فراه در شمول ولایت هایی بود که در روزهای اخیر جنگ های شدیدی در آن صورت گرفتند و دشمن با کمیت زیاد که از چند ولایت جمع شده بودند و می خواستند شهر فراه را سقوط دهند، اما آنها موفق نشدند. نیروهای امنیت و دفاع ملی ما با شجاعت کامل در برابر آنان جنگیدند و می جنگند.»

وی افزود: «فراه هرگز سقوط نخواهد کرد.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500