اقتصاد

کوشش مقامات هرات برای اعمال ممنوعیت واردات زعفران ایرانی

نوشته عمر

واردات زعفران بی کیفیت ایرانی که از طریق کانال های متعدد قانونی و غیرقانونی به افغانستان سرازیر می شود، مایه نگرانی زارعین زعفران افغان بوده است. [عمر]

هرات -- مقامات افغان برای اجرای ممنوعیت اعمال شده توسط رئیس جمهور اشرف غنی بر واردات زعفران بی کیفیت که همچنان به کشور وارد می شود، کوشش می کنند.

واردات زعفران بی کیفیت ایرانی که از طریق کانال های متعدد قانونی و غیرقانونی به افغانستان سرازیر می شود، مایه نگرانی زارعین زعفران افغان بوده است.

بنا بر فرمان ۱۵ میزان غنی، همه افسران گمرکات ولایتی و نیروهای امنیتی سرحدی در هرات دستور دارند از ورود زعفران به افغانستان جلوگیری کنند. مقامات ولایتی خواسته های شان را به وضوح بیان کرده اند.

بشیراحمد رشیدی، رییس اتحادیه ملی زعفران کاران افغانستان، به سلام تایمز گفت: «پس از حکم رییس جمهور غنی در زمینه جلوگیری از واردات زعفران از خارج به افغانستان،‌ به تمام کارمندان گمرکات و نیروهای سرحدی در ولایت هرات دستور داده شده است که از ورود هر گونه زعفران ایرانی و پیاز آن به داخل افغانستان جلوگیری کنند.»

یک مزرعه کشت زعفران در ولایت هرات بتاریخ ۲۰ عقرب دیده می شود. به گفته حکومت افغانستان تولید زغفران افغانستان در سال ۲۰۱۶ و پس از آن که زعفران افغان بهترین زعفران جهان شناخته شد، دو برابر شده است. [عمر]

یک مزرعه کشت زعفران در ولایت هرات بتاریخ ۲۰ عقرب دیده می شود. به گفته حکومت افغانستان تولید زغفران افغانستان در سال ۲۰۱۶ و پس از آن که زعفران افغان بهترین زعفران جهان شناخته شد، دو برابر شده است. [عمر]

بتاریخ ۲۰ عقرب، کارگران مصروف پاک کردن و دسته کردن گل های زعفران در ولایت هرات استند. [عمر]

بتاریخ ۲۰ عقرب، کارگران مصروف پاک کردن و دسته کردن گل های زعفران در ولایت هرات استند. [عمر]

بتاریخ ۲۰ عقرب، کارگران مصروف پاک کردن و دسته کردن گل های زعفران در ولایت هرات استند. [عمر]

بتاریخ ۲۰ عقرب، کارگران مصروف پاک کردن و دسته کردن گل های زعفران در ولایت هرات استند. [عمر]

او گفت: «با این وجود، این واردات همچنان ادامه دارد و ما نگران استیم.»

احمدی گفت: «افغانستان با ایران مرز بسیار طولانی دارد و زعفران از راه های غیر قانونی به افغانستان وارد می شود. امیدوار هستم که نهادهای امنیتی بتوانند جلو قاچاق زعفران را که از کشور ایران میاید، بگیرند.»

محی الدین نوری، معاون والی هرات، به سلام تایمز گفت: «همکاری برخی تاجران افغان و ایرانی باعث شده است که فرمان رئیس جمهور محمد اشرف غنی به طور کامل تطبیق نشود.»

او گفت: «ما تشکیل یک کمیته را در هرات به منظور تطبیق کامل حکم رئیس جمهور و نظارت دوامدار بر مسیرهای قاچاق از طریق گمرک اسلام قلعه، روی دست داریم تا بتوانیم از واردات زعفران جلوگیری کنیم.»

نوری توصیح داد: «ما یک کمیته دیگر داریم که به تازه گی کارش را آغاز کرده است و به آن کمیته هدایت داده شده است که در داخل بازار و شهر هرات نظارت کند و با اجناس و یا کالاهایی که بر خلاف حکم رییس جمهور وارد شده باشد، بشمول دوکانداران محلی، برخورد قانونی کند.»

وی افزود: «حکم رییس جمهور تازه آمده است و این کمیته هم کارش را تازه آغاز کرده است. ما اگر نتوانیم از واردات زعفران جلوگیری بکنیم و در داخل بازار چنین اقلامی را پیدا بکنیم، با عاملان آن برخورد می کنیم.»

زعفران بی کیفیت ایران

حاجی محمد اکبر ۸۵ ساله، برای نخستین بار در دهه آخر قرن بیستم زراعت زعفران را در ولایت هرات ترویج داد. او که نزدیک به سه دهه عمرش را صرف زراعت و برداشت زعفران کرده است، مشهور به بابای زعفران افغانستان است.

اکبر نیز نگران واردات زعفران تقلبی ایران به افغانستان است.

او گفت: «حکومت باید کنترول مرزها را در اختیار بگیرد که زعفران وارد نشود. مال پوسیده و بی کیفیت وارد افغانستان شده و به نام زعفران افغانستان فروخته می شود. این واردات، زعفران ما را ضربه می زند.»

اکبر به سلام تایمز گفت: «زعفران افغانستان سال پیش هر کیلو ۲۰۰ هزار افغانی [۲۶۰۰ دالر] بود، اما در سال روان به ۵۰ هزار افغانی [۶۶۰ دالر] رسیده است؛ زیرا زعفران بی کیفیت از ایران وارد می شود.»

او گفت که برای چندین سال زعفران افغانی به علت زحمات زیاد دهقانان افغان مقام نخست را در سطح جهان گرفته است. وی افزود که افغانستان نباید اجازه داده دهد که ایرانی ها با زعفران های بی کیفیت شان زعفران افغانستان را بدنام بسازند.

اکبر از رییس جمهور غنی خواست که به تمام ادارات مسوول در سرحدات دستور بدهد که از هرگونه واردات زعفران ایرانی به داخل افغانستان جلوگیری کنند.

بشیراحمد رشیدی، رییس اتحادیه ملی زعفران کاران افغانستان، به سلام تایمز گفت: «هیچ بهانه ای برای واردات زعفران به افغانستان از کشورهای همسایه وجود ندارد.»

«برای تطبیق کامل این فرمان باید کمیته و سیستم نظارت و کنترول در بنادر ایجاد شود تا این کمیته از واردات زعفران جلوگیری کند.»

وی افزود: «باید شاهراه ها و حتا شرکت های زعفران در ولایت هرات زیر نظارت قرار بگیرند و این می تواند برای تطبیق کامل فرمان رئیس جمهور کمک کند.»

قاچاق ادامه دارد

شکور ایثار، یکی از دهاقین زعفران کار در هرات، به سلام تایمز گفت: «پس از فرمان رییس جمهور غنی مبنی بر منع واردات زعفران از کشورهای همسایه، هنوز هم زعفران ایران به گونه قاچاقی وارد ولایت هرات می شود و این نگران کننده است.»

«اگر تلاش شود و یک مکانیزمی وضع شود تا به طور کل از واردات زعفران جلوگیری شود، این بسیار موثر خواهد بود و باعث افزایش قیمت و کیفیت زعفران خواهد شد.»

فرهاد امید، یک تن دیگر از دهاقین زعفران در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «در ارتباط با واردات زعفران از کشورهای خارجی نگرانی هایی وجود دارد.»

وی گفت: «اکثریت دهقانان و شرکت های که سال های درازی در این راستا تلاش کرده اند، نگران استند که زعفران تقلبی وارد افغانستان می شود و این می تواند ضربه محکمی بر پیکر صنعت زعفران و همینطور بر کل اقتصاد افغانستان وارد کند.»

آزیتا سلیم شاهی، یک تن از زنان زعفران کار در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «وقتی که زعفران ایران به افغانستان وارد می شود برای ما ضربه وارد میکند.»

او به سلام تایمز گفت: «ما نگران هستیم که دیگر نتوانیم زعفران خود را به فروش برسانیم یا صادر کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500