امنیت

نیرو های افغان ۷۰ قریه را از وجود طالبان پاک سازی کردند

نوشته هدایت الله

نیروهای امنیتی افغانستان طی یک رشته عملیات مشترک که از ۲۵ عقرب آغاز شد و بتاریخ ۱۲ قوس خاتمه یافت ۷۰ قریه در ولایت بلخ را از وجود طالبان پاک سازی کردند و ده ها جنگجو را کشته یا مجروح کردند. [حبیب نجفی زاده]

قندوز - نیروهای امنیتی افغانستان طی یک رشته عملیات مشترک که از ۲۵ عقرب آغاز شد و بتاریخ ۱۲ قوس خاتمه یافت ۷۰ قریه در ولایت بلخ را از وجود طالبان پاک سازی کردند و ده ها جنگجو را کشته یا مجروح کردند.

جنرال جلال الدین یفتلی، فرمانده لوای دوم قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان در شمال این کشور، گفت که این عملیات موسوم به ولید-۲۵ جنگجویان را در ساحات آسیب ‌پذیر ولسوالی‌های بلخ هدف قرار داد.

در این عملیات نیروهای پولیس، اردوی ملی، امنیت ملی، و قطعات کوماندوها با حمایه هوایی نیروهای ماموریت حمایت قاطع ناتو اشتراک کردند.

یفتلی بتاریخ ۱۲ قوس به سلام تایمز گفت: «در نتیجهٔ این عملیات ۳۶ طالب مسلح کشته و ۴۰ تن شان زخمی شده‌ اند.»

نیروهای افغان بتاریخ ۲ قوس برای اجرای یک عملیات ضد طالبان در ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ آماده می شوند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان]

نیروهای افغان بتاریخ ۲ قوس برای اجرای یک عملیات ضد طالبان در ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ آماده می شوند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان]

به گفته جنرال یفتلی شماری از فرماندهان طالبان، بشمول مولوی مخلص، نیز در شمول کشته شده گان استند.

یفتلی تشریح کرد: «در این عملیات نیروهای امنیتی ۷۰ قریه ... را در ساحات آسیب ‌پذیر -- بشمول ولسوالی‌های بلخ، چهاربولک، چمتال و دولت ‌آباد -- از وجود جنگجویان طالبان تصفیه کرده اند.»

وی گفت : «مردم قبلا در قریه های که ما از وجود جنگجویان طالبان پاکسازی کرده ایم، زیر ظلم گروه طالبان زنده گی می کردند. با ورودمان به منطقه، مردم ازما استقبال کردند و دوباره خنده بر لب های شان جاری شد.»

وی افزود: «ما متعهد به تعقیب عملیات های بعدی در ساحات ... دیگر شمال کشور استیم.»

آزادسازی مردم از ستم طالبان

پس از رفتن نیرو های دولتی به ساحات که قبلاً تحت کنترول طالبان بودند، باشنده گان آن ساحات ابراز خرسندی میکنند.

سید علی صدیقی، ۴۰ ساله و یکتن از باشنده گان ولسوالی چهاربولک، اخاذی، وحشت و خشونت تحت حکومت طالبان را توصیف کرد.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان از مردم به زور نان میخواستند، از زمین های شان عُشر می گرفتند، و مردم را به ناحق لت و کوب می کردند.»

وی گفت: «اکثریت مردم این ولسوالی دهقان کار استند، مگر حتی به اراضی زراعتی شان رفته نمی توانستند.»

صدیقی گفت: «هرگاه طالبان میدانستند که بچه کسی در صفوف پولیس است، پدر خانواده را بندی و لت وکوب میکردند. آنها بسیار بالای مردم ظلم میکردند.»

عبدالله بلخی، ۳۵ ساله و باشنده ولسوالی چهاربولک، به سلام تایمز گفت: «طالبان یک پسر ۱۷ ساله مرا بخاطر انتقال سلاح های شان به زور همراه خود بردند. ما بسیار پریشان بودیم و هر روز فکر میکردیم که روزی جسدش را برای ما تحویل میدهند.»

وی گفت که سرانجام با میانجیگری موی سفیدان محلی پسرش آزاد شد.

او به سلام تایمز گفت: «در طول یکسال که طالب در منطقه ما بود ما شام از خانه بیرون رفته نمی توانستیم، و به کسب وکار خود هم رسیده گی کرده نمی توانستیم. حالا بسیارخوش استیم که در ساحه ما امنیت آمده است.»

عملیات روان امنیتی

پس از حمله طالبان بر یک بس مسافربری در منطقه شرشر ولسوالی چهاربولک، نیروهای امنیتی اقدام به عملیات ولید-۲۵ کرد.

محمد حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین گفت که طالبان یک مسافر را کشته و ۲۰ تن دیگر را مجروح کردند.

او بتاریخ ۱۳ قوس به سلام تایمز گفت: «نیروهای امنیتی مصروف ایجاد پوسته های جدید امنیتی درساحات تصفیه شده اند. آنها این ساحات را تحت کنترول شان دارند تا از بازگشت جنگجویان طالبان به ساحات تصفیه شده جلوگیری شود.»

وی یادآور شد: «هدف از این عملیات تامین امنیت شاهراه بلخ-جوزجان است. بعد از عملیات و تصفیه و پاکسازی ۷۰ قریه، آرامش و امنیت به این مسیر برگشته و حالا وسایط ملکی و نظامی به راحتی رفت و آمد میکنند.»

رضایی گفت که یک عملیات تازه مشترک به نام ولید-۲۹ بتاریخ ۱۳ قوس در ولسوالی کشنده ولایت بلخ آغاز شده که هنوز هم ادامه دارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بله. مقاله خوب.

پاسخ