امنیت

تجمع زنان قندوز تحت عنوان «جنگ بس است!»

نوشته هدایت الله

صدها تن از زنان و فعالان حقوق بشری بتاریخ ۱۰ قوس در شهر قندوز تجمع کردند تا از طالبان بخواهند که خشونت را پایان داده و با پروسه صلح یکجا شوند. [هدایت الله]

قندوز -- زنان ولایت قندوز که از رنج و خشونت به تنگ آمده اند، دست در دست هم از طالبان می خواهند تا به درخواست های همگانی برای صلح پاسخ مثبت دهند.

در حدود ۵۰۰ تن از زنان و فعالان حقوق زن در ولایت قندوز ۱۰ قوس، گردهم آمدند تا به افغان های دیگر پیوسته و خواستار صلح و پایان دادن به جنگ شوند.

این نشست که «هماهنگی ملی زنان افغانستان برای صلح» نامیده می شود، توسط شورای عالی صلح افغانستان سازماندهی شده بود که صدها زن در آن شعار «جنگ بس است!» سر دادند.

متحد برای صلح

ناهید آصفی، سرپرست ریاست امور زنان ولایت قندوز،‌ درین اجتماع گفت که زنان در چهاردهه اخیر و در جریان جنگ طالبان رنج عظیم را متحمل شده اند. بسیاری از آنان فداکاری های زیادی کرده و عزیزان شان را از دست داده اند.

در حدود ۵۰۰ تن از زنان و فعالان حقوق زن در ولایت قندوز ۱۰ قوس، گردهم آمدند تا از ستیزه جویان طالبان بخواهند سلاح های خود را بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند. [هدایت الله]

در حدود ۵۰۰ تن از زنان و فعالان حقوق زن در ولایت قندوز ۱۰ قوس، گردهم آمدند تا از ستیزه جویان طالبان بخواهند سلاح های خود را بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند. [هدایت الله]

وی گفت: «حالا که فرصت برای گفتگو های صلح با طالبان فراهم شده زنان ازین پروسه حمایت می کنند.»‌

او گفت: «ما، زنان، از جنگ خسته شده ایم. تاچه وقت جنگ و تباهی؟ بیایید دست بدست هم دهید و به کشور مان صلح بیاوریم.»

آصفی گفت: «در گفتگو های صلح باید نقش زنان برجسته بوده و تلاش شود که حقوق زنان قربانی مذکرات نشوند.»‌

شمیلا صاحب زاده، یک تن از فعالان حقوق زن در قندوز، با این که زنان به شدت از جنگ و خشونت رنج می برند، موافق است.

او درین مراسم گفت: «ما زنان قندوز از هرگونه تلاش برای آوردن صلح در افغانستان استقبال می کنیم، زنان قربانی های زیاد داده اند.»

او گفت: «جنگ منفور، زنان و دختران را از جامعه به انزوا کشانیده و در بسیاری از نقاط کشور زنان را از کسب تعلیم، صحت و مشارکت سیاسی واجتماعی محروم کرده است.»‌

صاحب زاده گفت: «کشورهای همسایه باید درک کنند که صلح درافغانستان به نفع شان بوده و هیچگاه از راه خشونت به اهداف شان نمیرسند.»

لیلا جعفری، نماینده و منشی شورای عالی صلح کشور، متعهد به حمایت از ایده های زنان برای تحقق صلح شد.

او به اشتراک کننده گان در این گردهمایی گفت: «ما طرح ها و دیدگاه های زنان کندز را در رابطه به روند صلح طی ورق های کتبی جمع آوری و با شورای عالی صلح در میان میگذاریم تا در نشست های بعدی با به کارگیری ازین نظریات رسیدگی شود.»

فعالیت زنان در زیر سایه جنگ

از زمانی که ستیزه جویان طالبان دو بار در سال ۱۳۸۹ از شهر قندوز عبور کردند -- یعنی در سال های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ -- جنگ های پراکنده بین طالبان و نیروهای امنیتی افغانستان تشدید شده است.

حبیبه گلستانی ۳۷ ساله، یکتن از فعالان حقوق زن در قندوز،‌ به سلام تایمز گفت: «برغم سقوط مرکز ولایت بدست طالبان، زنان همچنان به ایفای نقش حیاتی شان در امور عامه،‌ مخصوصا در عرصه معارف، صحت و پولیس ادامه می دهند.»

او گفت: «همانطور که شعله های آتش جنگ ادامه دارد، زنان قندوز هنوزهم نقش کلیدی در ادارات دولتی در کنار مردان دارند.»‌

ملالی سعد ۴۳ ساله، یکی دیگر از فعالان حقوق زن در قندوز، گفت: «هر روز صبح که از خانه بیرون میشوم و به دفترم میروم، امیدی به برگشت ندارم.»

او به سلام تایمز گفت: «مانند من صدها زن کندزی درچنین وضعیتی بیرون از خانه کار می کنند. برغم آن، ما هر روز آرزوی صلح داریم و امیدواریم که روزی دامن جنگ از کشور ما برچیده شود.»

سعد با خوشحالی از آتش‌بس موقت میان طالبان و حکومت افغانستان در ایام عید فطر در ماه جوزا یاد کرد.

او گفت: «ما برای سه روز احساس آرامش می کردیم. ما می خواهیم (طالبان) این خواست زنان برای صلح لبیک بگویند.»

طالبان باعث بدبختی و نابودی است

عبدالجبار نعیمی، والی قندوز، گفت که صلح از آرمان های بزرگ و خواست دیرینه افغان ها، بخصوص زنان افغان، است وحکومت درتلاش برقراری آن است.

وی در این تجمع گفت: «امروز فرار جوانان از کشور، بیکاری، فقر، بی عدالتی، و ناهنجاری های جامعه افغانستان برخاسته از جنگ و انتقام جویی ‌هایی استند که باید روی آن تلاش صورت گیرد.»

وی اشاره کرد که جنگ عامل بدبختی، عقب ماندگی ذهنی، اقتصادی، انکشافی، بیماری های روانی، تعلیمی و تربیتی بوده است.

وی گفت: «طالبان زمانی که مسلمانان برای اقامه نماز در مساجد جمع می شوند حملات انتحاری اجرا می کند. حالا ما در هر خانه معلول، یتیم و بیوه داریم.»‌

«این همه بخاطر جنگ است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500