حقوق زنان

زنان افغان در کوشش های ملی برای صلح نقش کلیدی را ایفا می کنند

نوشته عمر

بیش از ۵۰۰ زن بتاریخ ۱۴ قوس در شهر هرات گردهم آمدند تا ایده های شان را به اشتراک گذاشته و از نفوذ شان در جوامع محلی خود جهت نشر پیام صلح استفاده کنند. آنها از جنگجویان طالبان خواستند تا اسلحه شان را بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند. [عمر]

هرات -- همزمان با تشدید کوشش ها برای خاتمه جنگ در افغانستان حکومت این کشور زنان را تشویق می کند تا ایده های شان را به اشتراک گذاشته و از نفوذ شان در جوامع خود جهت ترویج پیام صلح استفاده کنند.

شورای عالی صلح افغانستان در ماه اسد، اجماع ملی زنان افغان برای صلح را تحت رهبری بانوی اول رولا غنی با هدف توانمند کردن زنان در مذاکرات صلح با طالبان راه اندازی کرد.

اجماع ملی از زمان آغاز به کار خود در کابل تا اکنون به ۲۸ ولایت گسترش یافته شتاب حرکت آن بیشتر شده است.

جدیدترین تجمع صلح بتاریخ ۱۴ قوس در هرات با حضور بیش از ۵۰۰ زن برگزار گردید.

بیش از ۵۰۰ زن بتاریخ ۱۴ قوس در ولایت هرات گردهم آمدند تا از زنان بخواهند یک نقش حیاتی را در برقراری صلح در کشور ایفا کنند. [عمر]

بیش از ۵۰۰ زن بتاریخ ۱۴ قوس در ولایت هرات گردهم آمدند تا از زنان بخواهند یک نقش حیاتی را در برقراری صلح در کشور ایفا کنند. [عمر]

قریب به ۵۰۰ زن از ساحات مختلف ولایت قندوز بتاریخ ۱۰ قوس در شهر قندوز تجمع کردند تا از جنگجویان طالبان بخواهند اسلحه شان را بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند. [هدایت الله]

قریب به ۵۰۰ زن از ساحات مختلف ولایت قندوز بتاریخ ۱۰ قوس در شهر قندوز تجمع کردند تا از جنگجویان طالبان بخواهند اسلحه شان را بر زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند. [هدایت الله]

بتاریخ ۱۰ قوس، در حدود ۵۰۰ زن و فعال حقوق زنان در شهر قندوز زیر بیرق «جنگ بس است!» تجمع کردند.

در ماه میزان نیز زنان از ولایت های جوزجان و کنر به اتفاق صدای شان را بلند کردند و از طالبان خواستند تا جنگ را متوقف کند.

به همین ترتیب، در ماه سنبله، بیش از ۴۰۰ زن از سراسر ولایت بغلان به اجماع ملی پیوستند.

مرجان متین، مشاور بانوی اول افغانستان، بتاریخ ۱۴ قوس به سلام تایمز گفت: «[زنان] برای پروسه صلح پیشنهادهایی را ارائه می دهند. زنان تمام موانع فرا راه پروسه صلح را در ولایت های شان بررسی کرده و برای حل آنان راهکار می دهند.»

وی گفت که زنان به حیث اعضای این اجتماع که می توانند در کنار مردان کار کنند و بحیث مادران،‌ همسران، خواهران و یا حتی بحیث معلمان که به مکتب می روند و هر کدام به صدها طفل تعلیم می دهند، می تواند در آوردن صلح نقش داشته باشد.

متین گفت: «پس این زنان می توانند نقش مهمی را در انتقال پیام صلح به کودکان و به مردم دیگر داشته باشند. تشکیل این اجماع در بسیج کردن خانم ها گام اول است.»

او گفت: «تجربه ما نشان داده است که خانم ها در برخی ولایات در مورد صلح آگاهی داشتند و در واقع صاحب نظر بودند. تعداد زیاد از آنان پس از برگزاری این اجماع آمدند و در مورد صلح صحبت کردند. این خانم ها پیامی را که از این برنامه می گیرند برای سایر خانم ها در مناطق شان می رسانند.»

بسیج شهروندان برای صلح

متین گفت: «هدف ما این است که بتوانیم شهروندان افغانستان را در راستای صلح بسیج کنیم. این برنامه بزرگی است که تاکنون یازده هزار زن در سراسر افغانستان با آن یکجا شده اند و حضور یازده هزار زن را کسی نمی تواند نادیده بگیرد.»

لیلی جعفری، عضو شورای عالی صلح افغانستان، گفت: «نسل نو از زنان افغان با توانایی های عالی شکل گرفته است که می خواهند در برنامه های کلان سیاسی به خصوص پروسه صلح نقش مهمی داشته باشند.»

او به سلام تایمز گفت: «زنان قربانیان اصلی چند دهه جنگ در افغانستان بوده اند؛ اما زنان پس از این دیگر اجازه نخواهد داد که چنین چیزی در افغانستان رخ بدهد.»‌

جعفری گفت: «زنان باید همیشه در گفتگوهای صلح با طالبان حضور داشته باشند و حضور هم دارند. حرکت های زنان نشان داده است که چه نقش مهمی می تواند در میز مذاکره با طالبان داشته باشند.»

او گفت: «افغانستان دیگر به ۲۰ سال پیش که [تحت کنترول طالبان بود] بر نمی گردد. زنان افغانستان خواهان حفظ دستاوردهای ۱۷ سال پسین طبق قانون اساسی افغانستان می باشند.»

جعفری اظهار داشت: «زنان در هرات تلاش می کنند که در تامین صلح اجتماعی کار کنند و صلح سیاسی را دولت مردان در مرکز به پیش می برند.»

او گفت: «تا صلح اجتماعی تامین نشود صلح سیاسی هم تامین نخواهد شد. بناء ما تلاش می کنیم که نقش زنان را در آوردن صلح اجتماعی پررنگ تر بسازیم.»

حفظ دستاوردهای زنان

پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ و روی کار آمدن حکومت کنونی زنان افغان دستاوردهای بزرگی در بخش های مختلف داشته اند. حکومت افغانستان با شرکای بین المللی اش توانسته است که در جریان ۱۷ سال گذشته زمینه رشد زنان را در عرصه های مختلف فراهم سازد.

جعفری گفت: «رییس جمهور محمد اشرف غنی برای زنان در گفتگوهای صلح سهم داده است.»

او گفت: «زنان برای گفتگو با طالبان خط سرخ ندارند، اما روی میز مذاکره و تفاهم نامه صلح با طالبان ما خط سرخ هایی داریم که این خط سرخ ها همان حقوق زنان،‌ حقوق مدنی و سیاسی زنان،‌ قانون اساسی و حفظ دستاوردهای ۱۷ سال زنان افغانستان استند.»

فاطمه روشنیان، خبرنگار افغان مقیم کابل، به سلام تایمز گفت: «دستاوردهای ۱۷ سال گذشته زنان افغانستان با هیچ صلحی قابل معامله نیست.»‌

او اظهار داشت: «اگر طالبان به پروسه آشتی میایند نباید حقوق زنان را نادیده بگیرند؛ چون زنان می توانند در تمام عرصه ها به خصوص پروسه صلح نقش مهمی داشته باشند.»

«این گردهمایی های زنان این پیام را برای طالبان می رسانند که زنان افغان همچنانی که در سایر پروسه به حاشیه رانده نمی شوند در پروسه صلح نیز به حاشیه برده نمی شوند و می توانند نقش اساسی را بازی کنند.»

یک چوکی در میز مذاکره

جعفری گفت: «یکی از علت هایی که در گذشته پروسه صلح موفق نبوده، نادیده گرفتن سهم زنان بوده است.»

او گفت: «اما در تلاش های تازه صلح برای زنان نقش داده شده است. در هیات مذاکره کننده صلح حکومت افغانستان با طالبان سه زن حضور دارند. این زنان که از دل جامعه برخاسته اند و در میز مذاکره با طالبان حضور خواهند داشت.»

جعفری گفت: «زنانی که در شورای عالی صلح فعالیت می کنند باید در گفتگوهای صلح ... نماینده زنان باشند و نباید تنها دیدگاه های مردان را تایید بکنند. این زنان باید دیدگاه های تمام زنان را بیان بکنند.»

مونسه حسن زاده، معاون والی هرات، گفت: «زنان ولایت هرات در یک قطعنامه در همایش اجماع ملی خواهان تامین صلح و پایان دادن به جنگ در کشور شدند.»

او به سلام تایمز گفت: «ما نمی توانیم تلاش های حکومت را در زمینه نقش دادن به زنان در پروسه صلح نادیده بگیریم؛ اما ما خواهان حضور بییشتر خانم ها در این پروسه استیم.»

او افزود: «دین اسلام به زنان جایگاه خاصی داده است و طالبان که خودرا مسلمان می دانند باید مطابق به اصول دینی به نقش زنان احترام قایل شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این رمز است.

پاسخ