جنایت و عدالت

استقبال افغان ها از تفحص حکومت در رابطه با تعرض جنسی در فوتبال بانوان

نوشته نجیب الله

بتاریخ ۱۱ میزان ۱۳۹۳، فوتبالیست های افغان قبل از بازی با تیم هرات در یک مسابقه فینال در کابل مصروف گرم کردن خود استند. [خبرگزاری فرانسه/ وکیل کوهسار]

بتاریخ ۱۱ میزان ۱۳۹۳، فوتبالیست های افغان قبل از بازی با تیم هرات در یک مسابقه فینال در کابل مصروف گرم کردن خود استند. [خبرگزاری فرانسه/ وکیل کوهسار]

کابل -- زنان افغان از اقدام فوری حکومت بر ضد چندین عضو اتحادیه فوتبال افغانستان که متهم به اذیت و آزار جسمی و جنسی بانوان عضو این فدراسیون استند، استقبال کرده اند.

فاضل فضلی، یک مشاور رئیس جمهور اشرف غنی، بتاریخ ۱۷ قوس در توئیتر نوشت که در پی طرح این اتهامات دفتر لوی سارنوالی وظیفه کرام الدین کریم، رئیس اتحادیه فوتبال افغانستان، و پنج عضو دیگر این فدراسیون را به وضعیت تعلیق درآورد.

وی قبلا گفته بود که یک تحقیق در زمینه این اتهامات دفتر لوی سارنوالی و وزارت داخله پیگیری خواهد شد و پس از تکمیل نتایج، «با مردم به اشتراک گذاشته خواهد شد.»

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی کل، بتاریخ ۱۸ قوس این تعلیق مقامات رسمی را تایید کرد که این تعلیق بر مبنای توصیه های تیم تحقیق این اتهامات صورت گرفت.

دفتر لوی سارنوالی افغانستان کرام الدین کریم، رئیس اتحادیه فوتبال این کشور، که در این عکس مورخ ۱۴ میزان در کابل دیده می شود، و پنج عضو دیگر این اتحادیه را همزمان با تحقیق درباره اتهامات مربوط به آزار جسمی و جنسی دختران فوتبالیست از وظیفه شان معلق کرد. [اتحادیه فوتبال افغانستان/ فیسبوک]

دفتر لوی سارنوالی افغانستان کرام الدین کریم، رئیس اتحادیه فوتبال این کشور، که در این عکس مورخ ۱۴ میزان در کابل دیده می شود، و پنج عضو دیگر این اتحادیه را همزمان با تحقیق درباره اتهامات مربوط به آزار جسمی و جنسی دختران فوتبالیست از وظیفه شان معلق کرد. [اتحادیه فوتبال افغانستان/ فیسبوک]

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی،‌ او گفت که هدف از این اقدام، ممکن ساختن یک تحقیقات شفاف بود.

این فدراسیون بتاریخ ۱۰ قوس یک کمیته را برای تحقیق و تفحص در این زمینه به ریاست معاون سارنوال کل در زمینه ریشه کنی خشونت علیه زنان تشکیل داد.

گاردین نیوز بتاریخ ۱۸ قوس گزارش داد که اتحادیه جهانی فوتبال، فیفا، نیز گفته است که مصروف تحقیق در زمینه این ادعاها است تا از بابت ایمنی بازیکنان حصول اطمینان شود.

دختران فوتبالیست سکوت را می شکنند

این اتهامات ابتدا توسط خالده پوپل، مربی سابق تیم فوتبال زنان افغانستان، مطرح شد که گفت این اذیت و آزارها داخل مقرهای اتحادیه فوتبال افغانستان و نیز در یک کمپ تعلیمی در اردن اتفاق افتاده بود.

خبرگزاری گاردین بتاریخ ۱۰ قوس گزارش داد که پوپل گفت که بازیکنان اذیت و آزار جنسی، تهدید به مرگ، و تجاوز را به اطلاع او رسانده بودند.

او گفت: «برای ما، در کشوری که زندگی می کردیم، صحبت کردن در مورد این چیزها بسیار دشوار بود؛ زیرا این افراد بسیار قدرتمند هستند. اگر بازیکن افغانستان صدایش دربیاید، کشته خواهد شد.»‌

پوپل، که اکنون در دانمارک زندگی می کند، در سال ۲۰۱۱ پس از دریافت تهدیدهای متعدد مرگ، از افغانستان گریخت.

چندین بازیکن و مربی سابق با رسانه ها در مورد این اتهامات صحبت کرده بودند.

فدراسیون فوتبال افغانستان با «بی اساس و غیرواقعی» خواندن این اتهامات وعده داده بود تا در این تحقیقات همکاری کند.

کریم، رئیس تعلیق شده اتحادیه فوتبال افغانستان، گفت که او از بابت این اتهامات مطروحه توسط بانوان فوتبالیست واقعا متاسف شده است.

او به طلوع نیوز گفت: «من متاسفم که آنها چنین اتهاماتی را که اثبات اش هم برای آنان و هم برای هر شخص دیگ بسیار دشوار است را مطرح کردند. اکنون دیگر مسئله به عدلیه ربط دارد و ما باید آن را پیگیری کنیم.»

خشونت علیه زنان تحمل نمی شود

غنی که این اتهامات را «تکان دهنده» خواند، گفت که آنها «باید مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرند.»

وی بتاریخ ۱۳ قوس یک روز بعد از ملاقات با سارنوال کل گفت: «اقدامات جامع زیادی برای حصول اطمینان از این که عاملین و مرتکبین این جنایات در صورت اثبات صحت این اتهامات به شدیدترین شکل ممکن مجازات شوند،‌ روی دست است.»

او گفت: «افغان ها چنین اقدامات خشونتبار و تجاوز و تعدی به ناموس زنان افغان را تحمل کرده نمی توانند و فامیل های افغان اطمینان داشته باشند که فرزندان شان به هر جا که برای ورزش کردن بروند، یا به مکاتب، یا دانشگاه ها، و یا هر مکان و فعالیت دیگری بروند، ایمن خواهند بود.»

او گفت: «ناموس و آبروی زنان افغان، ناموس و آبروی همه مردم افغانستان است و هیچ گونه توافق و بخشش در این رابطه پذیرفته نیست.»‌

عدالت برای زنان

شهروندان و فعالان حقوق زنان از اقدام سریع حکومت تقدیر کرده و از دفتر سارنوالی کل خواستند تا این مسئله را به جدیت تعقیب کند.

لیا جواد غضنفر، یک فعال حقوق زنان مقیم کابل، بتاریخ ۱۵ قوس به سلام تایمز گفت: «این باید تحقیق شود؛ قبلا هم در این مورد آوازه بود و دیروز ما با لوی سارنوال هم دیدار کردیم آنها نیز در این مورد بسیار جدی استند.»

خانم لیا گفت: «سارنوال صاحب به ما گفتند که ما عادلانه این موضوع را پی گیری می کنیم و تحقیقات شان نیز جریان دارد.» او گفت: «ما این موضوع را به سارنوال صاحب گفتیم که نشود خانم ها قربانی شوند و این موضوع باید جدی گرفته شود و سیاسی نشود.»

روشن مشعل، یک عضو رهبری شبکه زنان افغان و از فعالان حقوق زنان در کابل، گفت که مطرح شدن این گونه اتهامات باعث نگرانی جامعه زنان افغان است.

او به سلام تایمز گفت: «ما از ایجاد گروپ حقیقت یابی که از سوی حکومت تشکیل شده است، استقبال می کنیم.»

وی توضیح داد که زنان بعد از موارد قبلی بی عدالتی در دوسیه های مرتبط با حقوق زنان سبب شده است اعتماد شان به عدلیه از بین برود. «از او خاطر ما نگران این استیم که این کمیته دقیق تحقیق کنند و ما فقط شفافیت می خواهیم.»

مشعل گفت: «ما در نظر داریم یک کمیته نظارت را از جامعه مدنی بسازیم تا بر طرز پیشرفت این قضیه نظارت کنند؛ چون ما بحیث یک نهاد حامی حقوق زنان می خواهیم این گونه قضایا با جدیت بررسی شود و شفافیت در او واضح باشد و عدالت تامین شود.»

حمیرا رسولی، محصل رشته حقوق پوهنتون ابن سینا در کابل، گفت که این مشکل برای همه زنان و دختران افغان «بسیار مهم» است.

او به سلام تایمز گفت: «اگر این قضیه جدی بررسی نشود، دیگر خانواده های ما به دختران اجازه فعالیت های ورزشی را نمی دهند.»

او گفت: «ادعای فساد اخلاقی در فدراسیون فوتبال افغانستان، چهره این فدراسیون را خدشه دار کرده است و یگانه راه این است که این قضیه از سوی لوی سارنوالی با دقت و شفافیت بررسی شده و نتیجه آن نیز به مردم واضح بیان شود.»‌

وی گفت: «ما زنان افغان این قضیه را به گونه جدی پی گیری می کنیم و امیدواریم همانگونه که رییس جمهور و لوی سارنوالی وعده قاطعیت داده اند در عمل نیز نشان دهند و نگذارند که قضیه سیاسی شود.»

دولت اتهامات را جدی گرفته است

جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان، گفت که تحقیقات با دقت و شفافیت انجام می شود.

او به سلام تایمز گفت: «به خاطر بررسی این مساله لوی سارنوال افغانستان منتظر به هیچ امر و هدایتی نماند و زمان که ما این مساله آگاه شدیم، کمیته‌ای برای بررسی این مساله توظیف شد.»‌

او گفت: «این خود نشان دهنده این است که نهادهای عدلی و قضایی از استقلالیت قاطع و استقلالیت عملی برخوردار است. به مردم افغانستان اطمیان می دهیم که به نهادهای عدلی و قضایی که مطابق قانون مستقل است و اجراتش را نیز مستقلانه پیش خواهد برد.»

او گفت: «ما از هیچ نوع جدیدت و تلاش دریغ نخواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500