امنیت

نیروهای افغان شاهراه ها را در برابر اخاذی طالبان برای دریافت «مالیه گمرگی» ایمن می کنند

نوشته عمر

جنگجویان طالبان بتاریخ ۲۷ سرطان ۱۳۹۶ در ولسوالی احمدآباد در حومه گردیز، مرکز ولایت پکتیا، مصروف تلاشی یک مسافر استند. [فریدالله احمد زی/ خبرگزاری فرانسه]

جنگجویان طالبان بتاریخ ۲۷ سرطان ۱۳۹۶ در ولسوالی احمدآباد در حومه گردیز، مرکز ولایت پکتیا، مصروف تلاشی یک مسافر استند. [فریدالله احمد زی/ خبرگزاری فرانسه]

هرات -- نیروهای افغان مصروف سرکوب جنگجویان طالبان استند که از تاجران و سایر شهروندان در گمرک های غیرقانونی در امتداد شاهراه های فراه و هرات و فراه به کابل اخاذی می کنند.

طالبان بعد از ایجاد این ایستگاه های موقتی گمرک از راننده گان لاری ها بر اساس ارزش کالاهایشان «مالیه» می گیرند و به آنها رسیدهایی می دهند که روی آن مهر به اصطلاح «عمارت اسلامی افغانستان» خورده است.

به گفته مقامات محلی، نیروهای امنیتی افغانستان برای متوقف کردن این اخاذی مالیه قلابی گزمه های شان در امتداد شاهراه ها را افزایش دادند و جنگجویان را مجبور کردند که این پاسگاه ها را برچیده و فرار کنند.

رحمت الله صدیقی، قومندان امنیه ولایت فراه، با اشاره به یکی از ساحات ولسوالی بالابلوک به سلام تایمز گفت: «کاروان های تجاری در شاهراه فراه به هرات در ساحه فراه رود توسط طالبان متوقف می شدند و آنها رانندگان را مورد آزار و اذیت قرار می دادند.»

عساکر اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۲۸ عقرب در خلال یک عملیات ضد طالبان در حومه شهر فراه موقع می گیرند. نیروهای امنیتی افغانستان مصروف سرکوب جنگجویانی استند که می خواهند از افغان های که در حال سفر در شاهراه های فراه به هرات و فراه به کابل استند، اخاذی کنند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان]

عساکر اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۲۸ عقرب در خلال یک عملیات ضد طالبان در حومه شهر فراه موقع می گیرند. نیروهای امنیتی افغانستان مصروف سرکوب جنگجویانی استند که می خواهند از افغان های که در حال سفر در شاهراه های فراه به هرات و فراه به کابل استند، اخاذی کنند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان]

او گفت: «وقتی که راننده ها برای ما گفتند به همین خاطر ما به محل آمدیم و در منطقه دو راهی فراه رود از اخاذی ها از سوی طالبان جلوگیری کردیم. طالبان به روی موترهای تجارتی فیر می کردند اما حالا این موترها به راحتی از محل می گذرند و مزاحمت های طالبان را از بین بردیم.»

نیروهای حکومت در ولایت هرات نیز دست به اقدام زده اند.

محی الدین نوری، معاون والی هرات، به سلام تایمز گفت: «تجار حوزه غرب نگرانی های شان را در این زمینه با ما شریک ساختند.»

او گفت: «به دنبال این نگرانی ها بود که ما به قطعات شاهراه هدایت دادیم که از بندر تورغندی [مرز میان افغانستان و ترکمنستان]‌ تا ولسوالی شیندند هرات و از بندر اسلام قلعه [مرز میان افغانستان و ایران] تا ولسوالی شیندند هرات فعالیت های شان را گسترش بدهند.»

نوری گفت: «تاحالا موردی که در این دو مسیر بزرگ شاهراه که در محوطه ولایت هرات استند ما شاهد نبوده ایم که طالبان چک پاینت ایجاد کنند و بخواهند استفاده سو کنند به خاطر این که نیروهای امنیتی ما روی این شاهراه تسلط کامل دارند.»‌

اخاذی از افغان ها

قبل اقدام نیروهای امنیتی، کوشش های طالبان برای اخاذی از افغان ها به صورت سیستماتیک بود. اگرچه حالا با بهبود امنیت شرایط بهتر شده است، مگر طالبان همچنان بی رحمانه در ایستگاه های گمرک چند ساعتی شان از رانندگان اخاذی می کنند.

سعد خطیبی، رئیس اتاق تجارت هرات، به سلام تایمز گفت که طالبان «اعلام کردند که آنها کالاهای تجار در مسیر هرات تا کابل گمرکی می گیرند. وی افزود: «آنها این پول را به شکل رسمی دریافت می کنند و تجار نیز آن را می پردازند.»

خطیبی گفت: «آنها یک ایستگاه را در نزدیکی شهرک زرنج برپا کرده و از موترها مالیه می گیرند.»‌

سید ولی‌شاه، ‌یک وارد کننده مواد ساختمانی در هرات، گفت: «طالبان از تاجران در فراه رود مالیه گمرکی می گیرند و حتی به آنها رسید هم می دهند.»

او به سلام تایمز گفت: «[آنها این رسیدهایی صادر می کنند] که روی پارچه های طالبان امارت اسلامی افغانستان نوشته است و می گویند که این پارچه تا کابل [به عنوان رسید پرداخت] قابل قبول است.»

وی گفت: «اگر کسی پارچه طالبان را نگیرد و به آنان پول نپردازد،‌ موترش را متوقف می کنند و او را آزار و اذیت می کنند. طالبان از هر موتر که آهن آلات انتقال دهد ۳۵ هزار افغانی (۴۶۲ دالر) می گیرند و از موتر حامل سمنت ۲۵ هزار افغانی (۳۰۰ دالر) می گیرند.»

طالبان برای گرفتن پول بیشتر از موترهای حامل اقلام و اجناس در ولایت هرات یک دفتر نام نهاد گمرکی در شاهراه شیخ ابونصر فراحی که ایران را به شهر فراه متصل می کند، تاسیس کردند.

به گفته فعالان محلی جامعه مدنی طالبان روزانه میلیون ها افغانی از دارنده گان موترها در سرک های فراه اخاذی می کنند.

حمیدالله رحمانی، یک فعال جامعه مدنی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت که طالبان «با یک زنجیر بلند ساحه فراه رود را بسته کرده اند. آنها از هر موتر حمل کالا بسته به نوع کالاهای حمل شده شان بین ۲۵ هزار تا ۳۰ هزار افغانی (۳۳۰ تا ۳۹۶) دالر مالیه می گیرند.»

او گفت: «مانند گمرک ولایت فراه که به طور قانونی از راننده گان پول گرفته می شود، طالبان هم برای شان ایستگاه گمرک ساخته و قانون مشخص خود را دارند.»‌

رحمانی گفت: «آنها [طالبان] در شاهراه عمومی ایستاده استند و روزانه ۳ تا ۴ میلیون افغانی (۴۰۰۰۰ تا ۵۲۰۰۰ دالر) از این درک عاید دارند ... که این عاید بسیار بزرگی است، طالبان از این پول برای تامین مواد خوراکی خود،‌ معاش افراد شان و سلاح و مهمات شان استفاده می کنند.»

او گفت: «این منبع درآمد برای تامین مالی مبارزه های شان است.»‌

طالبان راننده گان را لت و کوب و تهدید می کنند

راننده گان قطارهای اموال تجارتی که شاهراه با طالبان رو به رو شده اند، ماجراهای بی رحمی و اذیت و آزار جنگجویان طالبان را بازگو کرده و تاکید دارند که از این اخاذی ها خسته شده اند.

جلیل احمد، راننده موتر باربری، به سلام تایمز گفت: «طالبان ما را به تکلیف می کنند از ما پول می گیرند،‌ اگر در جایی ما پول نداشته باشیم و یا پول کمتری بدهیم، آنها را ما را مجبور می کنند تا پول بیشتری بپردازیم.»

او گفت: «این یک مشکل جدی است و آنها چه شب باشد و چه روز، از ما پول می گیرند.»‌

محمد یونس، راننده دیگر موتر باربری، به سلام تایمز گفت: «طالبان شام که می شود ساعت های ۱۰ یا ۱۱ شب در راه سنگ می مانند و از ما به زور ۱۰ هزار افغانی (۱۳۲ دالر) پول می گیرند. اگر به آنها پول ندهیم،‌ ما را با قنداق تفنگ لت و کوب می کنند تا مجبور شویم که به آنها پول مطالبه شده را بدهیم.»‌

نثاراحمد، یک راننده موتر باربری، گفت: «طالبان برای ما ارزش نمی دهند،‌ تفنگ را طرف ما می گیرند و می گویند که ما شما را خواهیم کشت و هیچکس شاهد این امر نخواهد بود.»

او به سلام تایمز گفت: «آنها به زور پول می خواهند، اما ما برای شان زاری می کنیم و به آنها می گوییم که از برای خدا ما اینقدر پول را از کجا بیاوریم؟ ما این اموال را بار باری های مان کردیم. آیا این به معنی است که ما کافر استیم؟ از من چه می خواهید؟»

مردم ملکی بیشترین عذاب را می کشند

اخاذی طالبان موجب تورم و بلند رفتن قیمت در مارکیت های محلی شده و تامین نیازهای روزانه را برای مردم ملکی دشوار کرده است.

محمد یعقوب مشعوف، کارشناس امور اقتصادی در ولایت هرات، پرسید: «یک تاجر در چند جا و به جند مسئول قانونی باید محصول گمرکی بدهد؟ چرا یک تاجر باید هم به دولت بپردازد و هم به گروه های جنگجویان بپردازد؟»

او به سلام تایمز گفت که طالبان قادر به «اخاذی تاجران و بازرگانان استند.»

او گفت: «اموال تجارتی وقتی وارد کشور می شوند و از نظر اقتصادی وقتی در گمرک محصول می شوند،‌ از لحاظ قانونی در دیگر جاها نباید محصول شوند.»

او گفت: «وقتی که از اموال تجار بارها محصول گرفته شود به مستعلک ضرر زیاد می رسد ... و یعنی تاثیر مستقیم روی قیمت ها پیدا می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما دروغ زیاد میگویید

پاسخ