اقتصاد

راه لاجورد که اخیرا افتتاح شد دروازه ها را بروی صادرات افغانستان به اروپا باز کرده است

نوشته عمر

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، بتاریخ ۲۲ قوس در هرات راه لاجورد را افتتاح کرد. این اقدام افغانستان را قادر می سازد تا محصولات داخلی اش به اروپا انتقال یابد. [عمر]

هرات -- اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، راه لاجورد در ولایت هرات را افتتاح کرد؛ اقدامی که افغانستان را قادر می سازد تا محصولات اش را به اروپا انتقال دهد.

غنی در سخنرانی خود در مراسم افتتاح این راه در هرات بتاریخ ۲۲ قوس گفت: «یک مانع بزرگ بر سر دستیابی ما به هدف مان، یعنی رسیدن به یک افغانستان صادراتی و متصل، دور شده است.»

این راه از افغانستان آغاز می ‌شود، به بندر ترکمن باشی در کشور ترکمنستان می ‌رسد و سپس از مسیر شهر باکو در آذربایجان به منطقه تفلیس گرجستان وصل می ‌شود و از تفلیس به طرف قارس در ترکیه می ‌رود. این مسیر از قارس به استانبول و از آنجا تا اروپا ادامه دارد.

غنی گفت: «افغانستان ۱۷ سال پیش در انزوا بود،. ما راه ارتباط با کسی نداشتیم. چهار سال پیش دیگران ما را تهدید می کردند که اگر این سرحد و یا آن سرحد را سر تان بسته کنیم نان خوردن هم نخواهد داشتید. اما امروز افغانستان یک کشور متصل است.»

بتاریخ ۲۲ قوس و همزمان با مراسم افتتاح راه لاجورد نقشه ای از این مسیر مشاهده می شود. [عمر]

بتاریخ ۲۲ قوس و همزمان با مراسم افتتاح راه لاجورد نقشه ای از این مسیر مشاهده می شود. [عمر]

نخستین لاری از مسیر تازه افتتاح شده راه لاجورد بتاریخ ۲۲ قوس هرات را ترک می کند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

نخستین لاری از مسیر تازه افتتاح شده راه لاجورد بتاریخ ۲۲ قوس هرات را ترک می کند. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، بتاریخ ۲۲ قوس در هرات راه لاجورد را افتتاح می کند. [عمر]

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، بتاریخ ۲۲ قوس در هرات راه لاجورد را افتتاح می کند. [عمر]

مرکز حمل و نقل منطقوی

غنی گفت: «این مسیر علاوه بر موفقیت برای افغانستان، تمام کشورهای منطقه را متصل می کند.»‌

او اظهار داشت: «هدف مردم،‌ دولت و قشر اقتصادی افغانستان متصل بودن است. ما مردم وصل استیم، نه مردم فصل.‌ ما جدایی نمی خواهیم،‌ ما انزوا نمی خواهیم، ما ارتباط و همکاری می خواهیم.»

وی گفت: «این راه که باز شده است معنایش بسته شدن راه های افغانستان در مقابل آسیای جنوبی نیست.»‌

غنی گفت: «بلکه برعکس، این راه لاجورد در قدم دوم آسیای جنوبی را به آسیای مرکزی،‌ قفقاز و اروپا وصل می کند.»

وی گفت: «راه لاجورد ۴۰۰۰ سال سابقه تاریخی دارد. در گذشته ما موقعیت چهار راه بین المللی را داشتیم. ما مرکز تفکر و فلسفه بودیم. امروز ما نه تنها دروازه نیمه قاره هند استیم، بلکه دروازه قفقاز و اروپا هم استیم.»

غنی گفت که افغانستان به زودی صادرات تولیدات داخلی اش را از دو بندر اصلی اش، یعنی اقنه در ولایت فاریاب و بندر تورغندی در ولایت هرات به اروپا خواهند ‌رساند.

غنی گفت: «انشاءلله انگور بی نظیر هرات به اروپا می رسد، سنگ مرمر هرات که در دنیا بی نظیر است به ایتالیا و دیگر جاهای دنیا می رسد. و زعفران هرات که سه بار مقام اول جهان را پیدا کرده است به حیث صادرات افغانستان به تمام نقاط خواهد رسید.»

وی در ادامه گفت: «این ابتدای کار است. انار کندهار،‌ بادام سمنگان و زابل و تمام پیداوار دیگر ولایت های ما به بازارهای جهانی می رسند. در این خوشی تمام مردم افغانستان شریک استند.»

زمینه مناسب برای صادرات افغانستان

افغانستان از طریق راه لاجورد برای نخستین بار به طور مستقیم به بازارهای اروپایی راه یافته است.

احمد غنی خسروی، پروفیسور پوهنتون هرات، به سلام تایمز گفت: «این مسیر کوتاه می تواند برای اموالی که به افغانستان می رسد و از طریق افغانستان به سایر کشورها می رود بسیار کم هزینه باشد.»

او گفت: «در گذشته کمتر می توانستیم که میوه تازه افغانستان را به کشورهای دیگر انتقال بدهیم علت اش این بود که ما برای انتقال آن مسیر درستی نداشتیم.»

عبدالقادر کامل، کارشناس امور سیاسی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «راه لاجورد یک راه بدیل است و این می تواند در سطح تبادلات تجارتی میان کشورهای جنوب آسیا،‌ آسیای میانه و کشورهای اروپایی از نقش کلیدی برخوردار باشد. از طرف دیگر این مسیر می تواند در تقویت همکاری های درازمدت نقش داشته باشد.»

او گفت: «این راه نگاه و ذهنیت کشورهای منطقه را نسبت به افغانستان تغییر میدهد و این امیدواری را به وجود می آورد که افغانستان به یک بستر مناسب برای جلب سرمایه گذاری داخلی و خارجی مبدل شود.»

بنا بر مقامات حکومت در کابل، این راه به طور قابل توجهی زمان و هزینه حمل و نقل را کاهش می دهد.

محمد حمید طهماسی، وزیر ترانسپورت افغانستان، در این مراسم در هرات بتاریخ ۲۲ قوس گفت که همزمان با گشایش رسمی این مسیر، ١٨٠ تن محصولات و تولیدات افغانستان از جمله کشمش، تخم هندوانه، کنجد و تار ابریشم، در ۹ موتر لاری و با شماره پلیت افغانستان صادر شد.

وی با اشاره به با اشاره به پیمان چند جانبه ۱۹۷۵ که پروسه های اداری شبکه جاده ای بین المللی را تسهیل می کند، گفت: «این محموله ها در چارچوب سیستم حمل و نقل بین المللی تیر [ترانسپورت جاده ای بین المللی] قرار دارد.»

طهماسی گفت: «این محموله ‌ها در چهارچوب سیستم تیر منتقل می ‌شود. استفاده از سیستم تیر می‌ تواند به کاهش زمان و هزینه ترانزیت و افزایش مصونیت کالاها کمک کند.» ‌وی افزود: «میزان صادرات کالا از مسیر راه لاجورد، در ماه های اینده افزایش خواهد یافت.»

محمد یعقوب مشعوف، کاشناس امور اقتصادی در هرات، به سلام تایمز گفت: «افغانستان یک کشور محاط به خشکه است و وضعیت اقتصادی خاص خود را دارد. ما برای رسیدن به بحر مشکلات جدی با همسایه های خود داشته ایم و این موضوع افتصاد افغانستان را کند کرده است.»

مشعوف گفت که اگر حکومت بتواند براساس پیمان هایی که صورت گرفته است از راه لاجورد استفاده درست کند،‌ این راه می تواند به رشد اقتصاد کشور کمک کند. «این راه به طور کلی می تواند به اقتصاد افغانستان به خصوص به حوزه جنوب غرب اثرات مثبت داشته باشد.»

وی افزود: «افغانستان توسط راه لاجورد از انزوای اقتصادی در منطقه بیرون می شود و به اروپا وصل می شود.»

خرسندی بخش خصوصی

حمید الله خادم، رئیس اتاق معادن و صنایع ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «این یک آغاز خوب است برای صادرات افغانستان و نقطه وصل میان کشورهای منطقه است.‌»

او گفت: «افغانستان مشکلاتی با کشورهایی که واردات دارد داشته است،‌ راه های بدیل که جستجو می شوند و باز می شوند یک قدم بسیار خوبی است و یک آغاز بسیار امیدوار کننده برای صادرات و دارات افغانستان است.»

خادم گفت: «این اقدام از نظر سکتور خصوصی کاملا خوب و منطقی است و ما از آن استقبال می کنیم.»

محمد عثمان انصاری، رییس اتحادیه صادر کننده های ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «در گذشته به دلیل نبود مسیرهای درست ما نمی توانسیتم تولیدات و کالاهای خود را به بیرون از افغانستان صادر کنیم. مثلا میوه های تازه دهقانان ما به دلیل نبود بازار فروش در بازارهای داخلی به قیمت بسیار اندک به فروش می رسید و حتی به دلیل به فروش نرسیدن خراب می شد.»

او افزود: «راه لاجورد تولیدات ما را به کشورهای آسیای مرکزی،‌ ترکیه و اروپا می رساند. ما از دولت می خواهیم که برای گسترش واردات و صادرات از طریق راه لاجورد تلاش کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500