رسانه

یک رسانه داعش که زمانی قدرتمند بود حالا اهمیت اش را از دست داده است

نوشته ولید الوالخیر در قاهره

عکس نشر شده توسط داعش در تلگرام بتاریخ ۲۲ قوس یک گروه از جنگجویان اش را نشان می دهد که در سوریه دور یک مبایل جمع شده اند. [فایل]

عکس نشر شده توسط داعش در تلگرام بتاریخ ۲۲ قوس یک گروه از جنگجویان اش را نشان می دهد که در سوریه دور یک مبایل جمع شده اند. [فایل]

جنگ های نظامی ایدئولوژیک و سایبری بر ضد «دولت اسلامی» (داعش) توانایی های رسانه ای این گروه را بشدت از کار انداخته و مطالب تولیدی و نشر شده جدید این گروه بشدت تقلیل یافته است.

مازن زکی، رئیس دپارتمان میدیای جدید مرکز مطالعات و تحقیقات میدانی ابن الولید مصر گفت: «ماشین رسانه ای داعش در سقوط آشکار و چشمگیر به سر می برد و این وضع در همه بسترهای رسانه ای که این گروه در گذشته از آنها استفاده می کرد، مشاهده می شود.»‌

او گفت که این شامل ویبسایت های اجتماعی و فورام های اینترنتی است که این گروه مطالب صوتی و تصویری اش را در آنها منتشر می کند و همین طور نشریه های هفته ای و ماهانه این گروه.

او گفت: «بیشتر این نشریات بشمول محله دابق و روزنامه البیان بیش از یک سال است که فعال نبودند.» وی همچنین افزود که مطالب نشر شده داعش در بنیاد رسانه ای الفرقان، ‌اعماق، فورام اینترنتی العقاب، و فورام منتدیات و الملاحم والفتن نیز ندرت روی داده است.

یک تصویر کم کیفیت نشر شده توسط داعش در تلگرام بتاریخ ۲۱ قوس یکی از جنگجویان این گروه را در یک موتر موقت در آخرین موضع این گروه در هجین سوریه نشان می دهد. این گروه سابق بر این قادر بود ویدئوهای گسترده ای از نبردهای خود تولید کند، مگر حالا فقط به عکس های بی کیفیت خلاصه شده است. [فایل]

یک تصویر کم کیفیت نشر شده توسط داعش در تلگرام بتاریخ ۲۱ قوس یکی از جنگجویان این گروه را در یک موتر موقت در آخرین موضع این گروه در هجین سوریه نشان می دهد. این گروه سابق بر این قادر بود ویدئوهای گسترده ای از نبردهای خود تولید کند، مگر حالا فقط به عکس های بی کیفیت خلاصه شده است. [فایل]

او گفت که این رسانه ها مرتبا آدرس های اینترنتی شان را تغییر می داده اند تا مسدود نشوند، «مگر این کار دیگر آسان نیست که دلیل آن مبارزه بین المللی با این ویبسایت ها است.»

زکی گفت که کوشش های ضدتروریستی سایبری برای نظارت بر مطالب اینترنتی ثمربخش بوده که دلیل آن همکاری رسانه های اجتماعی بوده است. آنها به طور سیستماتیک صدها هزار حساب کاربری تقلبی و واقعی که مصروف نشر مطالب پروپگندای داعش بوده را حذف یا مسدود کرده اند.

او گفت: «بی تردید این امر بر شبکه عظیم جذب و عضوگیری داعش تاثیر منفی داشته است که نتیجه آن کاهش چشمگیر عملیات استخدام نیرو و تعداد اعضای جدید این گروه است.»‌

«کاهش کامل»

چارلی وینتر،‌ یک محقق در کالج کینگ لندن، که سال ها مصروف تحقیق و تفحص درباره ارتباطات داعش بوده، اوایل سال روان گفت که در سال ۲۰۱۵ زمانی که داعش بر قریب به هفته ملیون نفر در عراق و سوریه حکومی می کرد، مطالب تبلیغاتی آن گروه از ۳۸ دفتر رسانه ای مختلف از غرب آفریقا تا افغانستان تولید می شد.

مگر حالا اکثر این رسانه ها از کار افتاده اند.

پروفیسور حسن عفیفی، از دانشکده رسانه دانشگاه قاهره، گفت که عوامل زیادی در سقوط ماشین رسانه ای داعش نقش داشتند که اولین آنها تقلیل قلمرو تحت کنترول داعش در سوریه و عراق بود .

او گفت که این امر منجر به فقدان مطالب رسانه ای مانند اخبار مرتب درباره وضع گروه است که داعش سابق بر این جهت تقویت روحیه نیروهایش در میدان جنگ و جذب نیروهای بیشتر نشر می داد.

عفیفی گفت که جنگ ایدئولوژیکی علیه داعش هم کم کم به نتیجه می رسد. او یادآور شد که «رسانه های شبکه های اجتماعی و فورام های اینترنتی پر از مطالب روشنگرانه است که دروغ های این گروه را خنثی کرده و ادعاهای آنها که کوشیده اند تا جوانان را شست و شوی مغزی دهند، رد می کنند.

وی گفت که روشن ترین نشانه ضعف ماشین رسانه ای داعش «ظاهر و کیفیت نشرات اندک و نادری است که در دوره اخیر نشر کرده است.»

او گفت: «با بررسی دقیق [این نشرات] مشاهده می شود که این گروه شتاب حرکت و دقت که زمانی داشت را از دست داده است، به طوری که بندرت ویدئو نشر می کند و ویدئوهای منتشره آن نیز بی کیفیت استند .»‌

او افزود که بر علاوه، تاخیر در صدور خبرنامه ها که در آن داعش مسؤولیت اقدامات تروریستی را بر عهده می گیرد، و همچنان وجود اغلاط دستوری و املایی در مطالب منتشره به لسان های عربی و انگلیسی نیز قابل توجه است.

او گفت: «این نشان می دهد که گروه کارشناسان قبلی دیگر فعال نیستند و داعش به استفاده از افراد بی تجربه برای تولید مطالب رسانه ای روی آورده است.

از بین رفتن مراکز تبلیغاتی داعش

تورن جنرال عبدالکریم احمد،‌ کارشناس امنیتی و تحلیلگر نظامی متقاعد اردوی مصر، گفت که کنترول این گروه بر ساحات گسترده در سوریه و عراق آن را قادر ساحته بود تا مراکز رسانه ای مجهز به آخرین فناوری ها را برپا کند.

او گفت که داعش «فضای مجازی را پر از مطالب تبلیغاتی بسیار زیاد خود کرده بود که در آن پیروزی های این گروه و ساحات تحت کنترول اش را به نمایش می گذاشت.»‌

او گفت که این اقدام به توسعه نفوذ و تقویت توانایی این گروه جهت جذب جوانان در سراسر جهان کمک کرد.

احمد گفت: «اما اکنون اوضاع تغییر کرده است. ساحات تحت کنترول این گروه تنها ۲ فیصد از ساحاتی است که در سال ۱۳۹۴ تحت کنترول آن بود.»‌

او گفت که داعش مراکز رسانه ای اش را از دست داده و توانایی های تخنیکی اش نیز تضعیف شده است.

او گفت: «اخبار شکست های این گروه فرار عناصر این گروه از ساحاتی که زمانی تحت کنترول شان بود و تعقیب آنها در سراسر جهان حالا در صدر خبرهای بین المللی قرار دارد.»

احمد گفت که این به مطالب ضد تبلیغاتی تبدیل شده که داعش نمی تواند به آنها پاسخ دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

لعنت خدابرای این قوم کثیف قوم یهود نصرا

پاسخ

فکر میکنم تا حدی این مبارزه ناحیه مثمر داشته چنانچه رسانه کنترول و محدود شود ممکن یا نه فعالیت نیز مدیریت نداشته باشد .آنچه که داعش را به یک قدرت منطقوی مبدل ساخت چیست ؟ کدام کشور های منطقه در این تحرکات ضد بشری دست دارد باید دانسته شود تا نتایج بهتر در راستای مبارزه با این گروه دریافت گردد .

پاسخ