امنیت

ایران داشتن روابط رسمی با طالبان را تایید کرده است

خبرگزاری فرانسه و سلام تایمز

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران (نفر دوم از سمت راست)، به همراه سایر مقامات امنیتی ایران بتاریخ ۵ جدی در مسیر حرکت به کابل نقشه افغانستان را بررسی می کند. [خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران]

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران (نفر دوم از سمت راست)، به همراه سایر مقامات امنیتی ایران بتاریخ ۵ جدی در مسیر حرکت به کابل نقشه افغانستان را بررسی می کند. [خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران]

تهران -- تنها چند روز بعد از مذاکرات صلح بین یک هیات جنگجویان و فرستاده مخصوص ایالات متحده زلمی خلیل‌زاد در امارات متحده عربی مقامات ایرانی با طالبان افغان ملاقات کردند.

به گزارش چند خبرگزاری ایرانی،‌ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران،‌ چهارشنبه (۵ جدی) همزمان با بازدید از کابل، پایتخت افغانستان، خبر این ملاقات را اعلام کرد.

وی به نقل از خبرگزاری تسنیم ایران گفت: «حکومت افغانستان از ارتباطات و مذاکرات ما با طالبان مطلع است و این پروسه ادامه خواهد یافت.»‌

خبرگزاری تسنیم که گفته می شود یک خروجی خبری نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است،‌ جزئیات بیشتری را درباره محل انجام این مذاکرات ارائه نداده است.

نیروهای پولیس و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان بتاریخ ۱۸ قوس یک محموله مهمات و اسلحه را از یک منزل مسکونی در ساحه علی لالا شهر غزنی کشف کردند. به گفته مقامات محلی، در این انبار اسلحه طالبان کم از کم نه میل اسلحه ساخت ایران کشف شد. [سلیمان]

نیروهای پولیس و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان بتاریخ ۱۸ قوس یک محموله مهمات و اسلحه را از یک منزل مسکونی در ساحه علی لالا شهر غزنی کشف کردند. به گفته مقامات محلی، در این انبار اسلحه طالبان کم از کم نه میل اسلحه ساخت ایران کشف شد. [سلیمان]

عباس اصلانی، ‌یکی از خبرنگاران تسنیم، در یک توئیت نوشت: «این اولین بار بود که یک مقام ارشد ایرانی مذاکرات بین ایران و طالبان را تایید کرده است.»‌

این اعلام بدنبال مذاکرات صلح دو روزه افغانستان بین خلیل‌زاد، فرستاده ایالات متحده، و نماینده گان طالبان در ابوظبی طی ۲۶ و ۲۷ قوس صورت گرفت. خلیل‌زاد این مذاکرات را «سازنده» خوانده بود.

طالبان گفته اند که آنها با مقامات رسمی امارات، پاکستان، و عربستان سعودی دیدار کرده اند، اما حاضر به ملاقات با تیم مذاکره کننده افغان نشده اند.

حمایت از طالبان

ایران که در حدود ۶۰۰ میل مرز مشترک با افغانستان دارد، همزمان با تلاش های دیپلماتیک جدید با هدف پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله در این کشور مداخله های اش را شدت بخشیده است.

بتاریخ ۱۸ قوس، نیروهای امنیتی افغانستان یک انبار اسلحه را که شامل اسلحه ساخت ایران بود در یک عملیات در خارج غزنی کشف و ضبط کردند که این جدیدترین نمونه از حمایت ایران از طالبان در افغانستان می باشد.

به گزارش رادیو فردا، یکی از شعبات رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، گزارش داد که وحیدالله کلیم‌زی، والی غزنی،‌ تایید کرده است که این سلاح های مصادره شده در یک عملیات ساخت ایران بوده اند.

غلام داوود تراخیل، قومندان امنیه ولایت غزنی، در آن وقت به سلام تایمز گفت که مخفیگاه اسلحه کشف شده «توسط جنگجویان طالبان با هدف انجام فعالیت های تروریستی در ولایت غزنی انبار شده بود.»

تراخیل یادآور شد: «ایران در حوادث اخیر ناامنی در غزنی ۱۰۰ فیصد دخیل می باشد.» وی افزود: «همه این فعالیت ها علائم واضح از مداخله آشکار ایران در امور داخلی افغانستان می باشد.»‌

امین‌الله شارق، والی سابق ولایت پکتیکا، گفت که این سلاح ها «نشان می دهند که ایران جهت توسعه دامنه جنگ در افغانستان فعالیت می کند.»‌

وی یادآور شد: «این بسیار نگران کننده است.»‌

در همین حال، بتاریخ ۸ عقرب مقامات ایالات متحده شواهد و مدارکی را مبنی بر این که ایران به شکل فزاینده به گروه های ستیزه جو در افغانستان و در سراسر خاورمیانه اسلحه می داده است را ارائه کرده اند.

استخدام ستیزه جویان

مخصوصا کوشش های ایران برای استخدام نیرو جهت طالبان نگران کننده است.

بتاریخ ۴ عقرب محمد شعیب ثابت، والی فراه، ضمن متهم کردن ایران در یک مصاحبه با صدای آمریکا گفت که تهران در ناامنی های فزاینده در غرب افغانستان دست داشته است.

او گفت: «مسئله احداث بند بخش آباد است که برای ایران مشکل ساز می باشد. [ایران] این بند را نمی خواهد. [ایران] هر بار که ما عملیات ساختمانی را از سر گرفته ایم، درگیری را تشدید کرده است.»

عارف کیانی، تحلیلگران سیاسی باشنده کابل، با اشاره به تحولات نگران کننده مربوط به جذب مهاجرین جوان افغان توسط ایران برای جنگیدن در صفوف طالبان در افغانستان گفت: «گزارش های معتبر وجود دارند که نشان می دهند بعضی قومندانان طالبان باشنده ایران مرتبا به ولایت های غربی افغانستان مثل فراه و نیمروز رفت و آمد می کنند.»

محمد عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی، گفت: «بعض جوانان افغان که برای کار به ایران رفته و توسط مقامات ایرانی در داخل آن کشور دستگیر یا تهدید به اخراج می شوند، به جای آن به گروه های طالبان مستقر در ایران تحویل می شوند تا آنها این جوانان را استخدام کنند.»

او گفت: «این جوانان سپس تعلیمات نظامی ارائه شده توسط عوامل ایرانی را در شهر زاهدان و مناطق دیگر هم مرز با افغانستان طی می کنند. بعد از این تعلیمات جوانان برای جنگیدن به افغانستان بازگردانده می شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

... و این نشان میدهد که پشتونها به رسم سابقه که نوکر انگلیس، روس، پاکستان، عربستان و آمریکا بودند؛ این بار نوکر ایران شده است.

پاسخ