امنیت

قابلیت های جدید نیروهای هوایی افغانستان تهدید بزرگتر برای جنگجویان محسوب می شود

نوشته نجیب الله

پیلوت های نیروی هوایی افغانستان از تاریخ ۱ حمل سال روان بم های لایزری هدایت شونده را در سراسر جنوب افغانستان انداخته اند. این قابلیت اجرای حملات دقیق توانایی دشمنان برای استفاده از ساحات مزدحم بحیث پناهگاه امن را محدود کرده و به جلوگیری از بروز تلفات ملکی کمک می کند. [نیروی هوایی ایالات متحده]

کابل -- نیروی هوایی نوپای افغانستان از توانایی لازم برای اجرای حملات شبانه برخوردار شده است که این نشانه قابلیت های فزاینده این نیرو است.

به گفته مقامات رسمی، نیروی هوایی افغانستان بتاریخ ۱۸ قوس اولین حملات هوایی شبانه اش را بر صد ظالبان در ولایت اروزگان اجرا کرد و به این ترتیب تسلیحات و مهمات آنها را منهدم کرده، تلفات سنگینی را بر آنها وارد آورد.»

غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع، بتاریخ ۲۶ قوس با اشاره به نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان گفت: «این نیروها سابق بر این توان اجرای عملیات شبانه بر ضد دشمن را نداشتند.»

وی گفت: «اما، خوشبختانه بعد از این که پیلوت ها دو ماه آموزش دیدند، نیروی هوایی قادر شد تا هفته قبل اولین عملیات شبانه اش را با یک طیاره ای-۲۹ در ولایت اروزگان انجام دهد.»

یک سرگروه طیاره سوپرتوکانو ای-۲۹ نیروی هوایی افغانستان بتاریخ ۱۳ قوس ۱۳۹۶ در زمان برخاستن از زمین به پیلوت خود علامت می دهد. [عکس با کسب اجازه از ناتو]

یک سرگروه طیاره سوپرتوکانو ای-۲۹ نیروی هوایی افغانستان بتاریخ ۱۳ قوس ۱۳۹۶ در زمان برخاستن از زمین به پیلوت خود علامت می دهد. [عکس با کسب اجازه از ناتو]

دو پیلوت چرخبال های بلک هاک یواچ-۶۰ نیروی هوایی افغانستان بتاریخ ۱۷ قوس میدان هوایی قندهار را ترک می کنند. [عکس با کسب اجازه از ناتو]

دو پیلوت چرخبال های بلک هاک یواچ-۶۰ نیروی هوایی افغانستان بتاریخ ۱۷ قوس میدان هوایی قندهار را ترک می کنند. [عکس با کسب اجازه از ناتو]

یک پیلوت افغان بتاریخ ۲۹ قوس در یک طیاره ای-۲۹ سوپر توکانو بر فراز کابل تعلیم می بیند. [عکس با کسب اجازه از ناتو]

یک پیلوت افغان بتاریخ ۲۹ قوس در یک طیاره ای-۲۹ سوپر توکانو بر فراز کابل تعلیم می بیند. [عکس با کسب اجازه از ناتو]

او گفت: «پیلوت های زیادتر تحت تعلیم استند تا بتوانند در حملات و عملیات شبانه از نیروهای امنیتی حمایت کنند.»

یک پیشرفت عمده در قابلیت ها

جاوید توضیح داد: «اهمیت [عملیات هوایی] حمایت از نیروهای ما است ... و این می تواند به کاهش تلفات روی زمین کمک کند.» جنگجویان «در گذشته شب ها بالای پوسته های امنیتی ما حمله می کردند، اما حالا با این حمایت هوایی می توانیم خسارات سنگینی را بر آنها وارد آوریم.»

جاوید افزود: «در نتیجه این عملیات ها کمپ های تعلیمی جنگجویان و منابع تمویل شان بشمول تاسیسات تولید مواد مخدر منهدم شده اند.»

جنرال (متقاعد) عتیق‌الله امرخیل، افسر سابق اردو در کابل، می گوید که هر اردو فارغ از حد و اندازه اش باید توان اجرای عملیات در هر شرایط را داشته باشد.

او به سلام تایمز گفت: «اردو باید توانایی اجرای عملیات را روز یا شب در هوای ابری یا بارانی داشته باشد.»

امرخیل گفت: «اجرای عملیات، مخصوصا در شب، بسیار مؤثر است؛ زیرا در جنگ های چریکی جنگجویان سعی می کنند عملیات شان را از مکان های امن در طول روز شروع کنند و در شب به هدف گریختن از سرما در منازل و مکان های گرم مخفی شوند.»

او درباره نیروهای امنیتی حکومت افغانستان گفت: «پس اگر آژانس استخباراتی کشور ما معلومات دقیق داشته باشد و در شب عملیات هوایی و زمینی خود را اجرا کند، اقدامات شان مؤثرتر خواهد بود.»

«عناصر اساسی نیروهای مسلح یک کشور شامل نیروی زمینی، نیروی هوایی، و نیروی دریایی است.»

دگَروال (متقاعد) عبدالغفار گردیزی، تحلیلگر مسائل امنیتی در کابل، به سلام تایمز گفت که این قابلیت جدید «نقش مهم را در مبارزه با دشمن ایفا خواهد کرد.»

او گفت: «قبل از این که نیروهای زمینی ما عملیات شان را شروع کنند، نیروی هوایی ما می تواند دشمن را در مخفیگاه هایش هدف قرار دهد و به این ترتیب نیروهای زمینی قادر به پیشروی خواهند شد.»

گردیزی گفت: «قابلیت نیروهای افغانستان در حال تقویت است و توانایی نیروهای امنیتی ما برای اجرای عملیات شبانه زنگ خطری برای تروریست ها است.»

علامت پیشرفت

بنا بر آمارهای وزارت دفاع توانایی های نیروی هوایی رو به افزایش است.

بنا بر خبرنامه مورخه ۲۳ قوس وزارت دفاع، نیروهای افغان در مدت ۲۴ ساعت در حدود ۱۳ حمله مشترک و عملیات تصفیوی را اجرا کردند و همچنین ۱۰۱ ماموریت مخصوص کماندویی و هشت عملیات هوایی را بر علیه عناصر ضدحکومت در ولایت های مختلف انجام دادند.

در خبرنامه آمده است که این عملیات مخفیگاه های دشمن را هدف قرار داد و در پی از بین بردن تهدیدات موجود در بخش های مختلف کشور بود.

این خبرنامه می گوید که نیروی هوایی افغانستان به عنوان بخشی از این عملیات ۱۱۶ پرواز را برای حمایت از نیروهای زمینی انجام داده که در نتیجه ۴۴ تروریست کشته و ۱۱ تن دیگر زخمی شدند.

جَگرَن عبدالرحمان رحمانی، یک پیلوت قطعه ماموریت مخصوص کابل، در یک ایمیل به سلام تایمز گفت: «نیروی هوایی افغانستان قابلیت های جدیدی را در ارائه حمایت مستقیم هوایی بدست آورده است.»‌

او گفت که نیروهای افغان سابق بر این «بشدت متکی به حمایت هوایی نیروهای ائتلاف مخصوصا جنگنده های و بمب افکن های آنها بودند، ‌مگر حالا طیاره های ای-۲۹ خودمان همین قابلیت ها را دارند.»

او گفت: «این یک دستاورد عظیم در چنین مدت کوتاه است.» وی افزود که نیروهای افغانستان ۱۷ سال پیش بازسازی نیروی هوایی را «از صفر» شروع کردند.

رحمانی گفت که نیروی هوایی بحیث یک نیروی منظم با دیسیپلین این را می داند که در یک جنگ چریکی دشمن همیشه از تلفات مردم ملکی بحیث یک ابزار برای اعمال فشار بر نیروهای امنیتی و حکومت استفاده خواهد کرد.

او گفت: «بنابرین، ما همیشه گزارش های استخباراتی را به دقت بررسی کرده و قبل از عملیات اقدامات تفحصی و تجسسی را انجام می دهیم و حتی در طول عملیات نیز با طیاره های تجسسی مان در ارتباط استیم تا تلفات مردم ملکی را به حد اقل برسانیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کمک ناتو و مخصوصا [ایالات متحده] آمریکا به قوای هوایی افغانستان قابل تقدیر است. مگر طیاره های تحویل شده توسط آمریکایی ها به قوای هوایی افغانستان کافی نیستند. باید به نیروهای افغانستان اسلحه و طیاره داده شود تا با تروریست ها و قوای هوایی پاکستان و ایران که حامی تروریستان استند، مقابله کرده بتواند. همین آمریکا طیاره های جت جنگنده اف-۱۶ را به پاکستان داده، پس اگر آمریکایی ها به واقعا قصد تجهیز قوایی هوایی افغانستان را داشته باشند، باید چند فروند طیاره اف-۱۶ و طیاره های مدرن دیگر که به پاکستان داده اند را به افغانستان هم بدهند. زنده باد دوستی افغانستان و پاکستان! مرگ بر تروریست ها و حامیان شان، یعنی ایران و پاکستان!

پاسخ

زنده باد اشرف غنی!

پاسخ

از همينجا معلومه اين كامنت را يك پلشت بيسواد بدبخت نمك بحرام نوشته كرده يادت باشه خدا هم هست ملتى كه به تو خدمت ميكند و تو دشنام ميدهى خدا تورا ميزند اخرش را خواهى ديد

پاسخ