امنیت

ضربه روحی به طالبان بدنبال مرگ والی نام نهاد هلمند

نوشته ضیاء ثمر

یک حمله هوایی نیروهای ائتلاف در ولایت هلمند بتاریخ ۱۰ قوس ۱۳۹۷ به کشته شدن کم از کم ۳۲ جنگجوی طالبان منجر شد. ملا عبدالمنان منصوری، والی نام نهاد طالبان در این ولایت، در اثر جراحات وارده در این حمله هوایی کشته شد. [حمایت قاطع ناتو]

لشکرگاه -- به گفته مقامات و باشنده های محلی، مرگ ملا عبدالمنان منصوری، والی نام نهاد طالبان در ولایت هلمند، در اوایل ماه روان ضربه سنگینی را بر پیکره این گروه ستیزه جو وارد کرد و به روحیه جنگجویان در میدان نبرد ضربه شد.

عمر زواک، سخنگوی والی این ولایت، گفت که بتاریخ ۱۰ قوس، ملا منان بر اثر جراحات وارده از یک حمله هوایی نیروهای ائتلاف کشته شد.

مقامات افغان و افراد طالبان مرگ ملا منان را «زیان بزرگی» برای این گروه برشمردند.

جنرال عبدالرازق یعقوبی، قومندان پولیس هلمند، بتاریخ ۱۹ قوس به سلام تایمز گفت: «تردیدی نیست که مرگ و یا حذف یک رهبر طالبان از میدان جنگ برای اعضای این گروه پیامدهای منفی دارد.»

یک کماندوی افغان بتاریخ ۵ سنبله ۱۳۹۶ گزمه می کند، در حالی که یک چرخبال نیروی هوایی افغانستان از فراز لشکرگاه در ولایت هلمند عبور می کند. حملات هوایی شرکت یافته نیروهای افغان و قوای ائتلاف در ماه های اخیر صدها جنگجو را در ولایت هلمند به قتل رساند که این شامل ملا عبدالمنان منصوری، والی نام نهاد طالبان در این ولایت می باشد. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

یک کماندوی افغان بتاریخ ۵ سنبله ۱۳۹۶ گزمه می کند، در حالی که یک چرخبال نیروی هوایی افغانستان از فراز لشکرگاه در ولایت هلمند عبور می کند. حملات هوایی شرکت یافته نیروهای افغان و قوای ائتلاف در ماه های اخیر صدها جنگجو را در ولایت هلمند به قتل رساند که این شامل ملا عبدالمنان منصوری، والی نام نهاد طالبان در این ولایت می باشد. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

ملا عبدالمنان منصوری، والی نام نهاد معدوم ولایت هلمند، در این عکس بدون تاریخ دیده می شوند. [دفتر مطبوعاتی ولایت هلمند]

ملا عبدالمنان منصوری، والی نام نهاد معدوم ولایت هلمند، در این عکس بدون تاریخ دیده می شوند. [دفتر مطبوعاتی ولایت هلمند]

یک عسکر اردوی ملی افغانستان در یک تمرین نظامی بتاریخ ۲۱ میزان در کمپ شورابک، که یک مقر اردوی ملی افغانستان در نزدیکی لشکرگاه ولایت هلمند است، تمرین هدف زنی می کند. [ضیاء ثمر]

یک عسکر اردوی ملی افغانستان در یک تمرین نظامی بتاریخ ۲۱ میزان در کمپ شورابک، که یک مقر اردوی ملی افغانستان در نزدیکی لشکرگاه ولایت هلمند است، تمرین هدف زنی می کند. [ضیاء ثمر]

او گفت: «مرگ ملا منان روحیه طالبان را در هلمند تضعیف کرده است؛ زیرا او سابقه هشت سال جنگ در هلمند را دارد.»

یعقوبی گفت که ملا منان اخیر یک مرکز جذب و تعلیم نیرو را برپا کرده بود که در آن جنگجویان طالبان را برای جنگیدن در هلمند و هم در ولایت های فراه و اروزگان تعلیم می داد.

ملا منان بحیث ارشدترین رهبر طالبان در جنوب افغانستان و همزمان با توسعه کنترول این گروه در سال های اخیر بر ولایت تریاک‌خیز هلمند رهبری گسترش ستیزه جویی را بر عهده داشت.

یعقوبی یادآور شد: «او ریاست کل بخش تولید تریاک را در دست داشت. او پول [حاصله از قاچاق مواد مخدر] را جمع می کرد و با آن اسلحه و مهمات می خرید.»

وی گفت: «این سازوکار آنها حالا از بین رفته است و طالبان از تاثیرات منفی این وضعیت رنج می برند. روحیه آنها بشدت تنزل کرده است.»

بهبود امنیت محلی

حضرت ولی محمدی ۳۵ ساله، باشنده ولسوالی نادعی ولایت هلمند، گفت: «بعد از مرگ ملا منان نیروهای امنیتی افغانستان طی فقط دو روز عملیات ساحه باباجی ولسوالی نادعلی را تصرف کردند.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان شکست خوردند و از آنجا که رهبران شان را از دست دادند، قادر نبودند تا به جنگ ادامه دهند.»

محمدی گفت: «نیروهای افغان حالا ساحات دیگر را از چنگ طالبان آزاد کرده می توانند؛ زیرا آنها دیگر از حمایت های که سابقا ملا منان به آنها می داد، محروم استند.»

علی اکبری ۲۹ ساله، باشنده لشکرگاه، به سلام تایمز گفت: «درست بعد از کشته شدن او نیروهای افغان همه ساحات را بدون تلفات تصرف کردند و به زودی همه مناطق عملیاتی طالبان را تحت کنترول خود خواهند گرفت.»

محمد ولی بارک‌زی،‌ باشنده ۴۲ ساله ولسوالی گرشک، به سلام تایمز گفت: «مرگ ملا منان باعث خوشحالی ما شد؛ چون او دشمن افغان ها بود. باشنده های هلمند حالا در صلح زنده گی می کنند؛ زیرا او جنگجوی سرسخت بود که می خواست روز و شام بجنگد.»

طالبان مزدوران و عروسک های دستی ایران استند

در اواسط ماه میزان، مرکز هدف قرار دادن تمویل تروریستی در ریاض ملا منان را بحیث بخشی از تحریم های مالی علیه نه فرد قرار داد، این تحریم ها شامل شش عضو طالبان بود که چند تن از آنها با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ارتباط داشتند.

مقامات محلی تایید کردند که ملا منان همچنان روابط نزدیک با ایران و سپاه پاسداران داشت و حتی از آنها اسلحه می گرفت.

محمد یاسین خان، والی ولایت هلمند، به سلام تایمز گفت: «نیروهای افغان تسلیحاتی را در هلمند توقیف کردند که نشان می دهد که طالبان آنها را از ایران دریافت کرده است.»

او گفت: «ملا منان همه منابع مالی طالبان [در هلمند] را کنترول می کرد و حالا باشنده های محلی خوشحال اند که او کشته شده است.»

بشیر احمد شاکر، رئیس سابق شورای ولایتی هلمند، به سلام تایمز گفت: «ملا منان با سپاه پاسداران ارتباط داشته او همیشه کاری که به او می گفتند انجام می داد.»

او گفت: «با مرگ ملا منان مداخله سپاه پاسداران در مناقشه هلمند پایان یافته است و این رویداد برای امنیت در اینجا پیامدهای مثبت خواهد داشت.»

انشعاب بیشتر طالبان

شاکر گفت که ملا منان همیشه نسبت به رهبری طالبان وفادار نبود. وی افزود که منان «در ساحات جنوب غربی نفوذ مخصوص» را اعمال می کرد.

وی با اشاره به ملا محمد عمر، بنیانگذار طالبان، و ملا هبت الله اخندزاده، رهبری کنونی طالبان، گفت: «بعد از مرگ ملا عمر، ملا منان از ملا هبت الله اطاعت کامل نمی کرد.»

در ماه سرطان ۱۳۹۴، طالبان مرگ رهبر و بنیانگذار این گروه را دو سال پس از وقوع آن تایید کردند.

اما انتصاب ملا هبت الله بحیث جانشین ملا اختر محمد منصور (جانشین مستقیم ملا عمر که در سال ۱۳۹۵ کشته شد)، موجب انشعاب میان گروه های مختلف طالبان شد.

یکی از رهبران ارشد یکی از این گروه های انشعابی در ماه میزان ۱۳۹۶ حمایت نظامی و مالی ایران از طالبان در هلمند راتایید کرد.

در آن زمان، ملا منان نیازی، معاون رهبر یک گروه انشعابی طالبان، تحت فرمان ملا محمد رسول گفت: «ایران مبلغ ۱۱ ملیون دلار [۷۵۰ ملیون افغانی] به والی نام نهاد طالبان در ولایت هلمند پرداخت و آنها از این پول برای راه انداختن جنگ بر ضد ما و بر ضد حکومت افغانستان در ۱۰ ولایت استفاده کرده بودند.»

جنگ ناروا

مولوی زین‌الله جامی، امام یک مسجد در لشکرگاه، به سلام تایمز گفت: «جنگ طالبان ناروا است و در اسلام جایی ندارد.»

او گفت: «من واقعا برای آن علما و مفتیانی که فتوای قتل صادر می کنند، و این کار را بر مبنای هدایت های دیگران و در مقابل منافع مادی انجام می دهند، متاسفم. اسلام دین برابری است و هیچ کس حق ندارد فتوای قتل یک مسلمان را صادر کند.»

او گفت که انتظار بازگشت به «صلح، امنیت، و ثبات» بعد از مرگ ملا منان را دارد.

او گفت: «همه علما باید همه را تشویق به صلح کنند و اگر آنها نمی خواهند چنین کنند، این به آن معنا است که در قتل مشارکت داشته اند.»

دفتر مطبوعاتی والی ولایت هلمند بتاریخ ۲۰ قوس اعلام کرد که طی مدت حدود یک ماه، نیروهای افغان کم از کم ۲۵۱ جنگجوی طالبان را در هلمند کشته اند.

در این خبرنامه آمده است که بر علاوه ملا منان، سخنگوی وی ملا جاوید و ۱۱ تن از مقامات ارشد طالبان نیز در شمول کشته شده گان بودند.

بنا بر گفته نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخله، ۳۲ تن دیگر از جنگجویان طالبان نیز در حمله هوایی ۱۰ قوس که منجر به مرگ ملا منان شد، کشته شدند.

او بتاریخ ۱۱ قوس به خبرگزاری فرانسه گفت که مرگ این رهبر جنگجویان «روحیه دشمن را پایین آورده و امنیت را در هلمند و سایر ولایت های جنوبی افزایش داده است.»

دگَروال دیو باتلر، سخنگوی نیروهای ایالات متحده در افغانستان، همان روز در یک خبرنامه گفت: «طالبان باید به فکر تشدید جنگ نه، بلکه به فکر شدت بخشیدن مذاکرات صلح باشند. وقتی جنگجویان و رهبران شان تحت حمله دائم قرار بگیرند، برای تشدید جنگ با مشکل روبرو خواهند شد.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوب است که او ازدواج کرد.

پاسخ