اقتصاد

سرقت پول برق توسط طالبان ممکن است باعث به قطع برق در قندوز شود

نوشته هدایت الله

بتاریخ ۲۷ عقرب، کارگران تعمیر خطوط برق پس از درگیری میان ستیزه جویان طالبان و نیروهای امنیتی افغان در ساحه نهر سیاب ولایت قندوز، مصروف تعمیر خطوط برق می باشند. [هدایت الله]

بتاریخ ۲۷ عقرب، کارگران تعمیر خطوط برق پس از درگیری میان ستیزه جویان طالبان و نیروهای امنیتی افغان در ساحه نهر سیاب ولایت قندوز، مصروف تعمیر خطوط برق می باشند. [هدایت الله]

قندوز -- طالبان در مناطقی از ولایت قندوز که تحت کنترول آنها قرار دارد، سالانه در حدود یک ملیون دالر به منظور پرداخت هزینه برق از افغان ها اخاذی می کنند.

مسولان ریاست برق ولایتی میگویند که طالبان سالانه تا ۶۰ میلیون افغانی [۸۰۰ هزار دالر] پول صرفیه برق را اخاذی می کنند.

محمد خان مهمند، رئیس برق قندوز، به سلام تایمز گفت که طالبان در برخی از ساحات تحت حاکمیت شان که کارمندان شرکت برشنا نمی توانند به آن مناطق بروند، پول «بل های» برق را جمع آوری میکنند.

مهمند با اشاره به شرکت برشنای افغانستان که شرکت اصلی برق کشور می باشد، گفت: «مقام های طالبان بل های شان را صادر می کنند و مردم هم راهی جز پرداخت آن ندارند؛ زیرا کارمندان ریاست برق نمی توانند بنابر تهدیدات امنیتی به این ساحات بروند و میترها را بخوانند.»

یک «بل» برق صادر شده توسط طالبان بتاریخ ۲۶ ثور نشان داده شده است. این مدرک از ولسوالی چهاردره ولایت قندوز می باشد. [فایل]

یک «بل» برق صادر شده توسط طالبان بتاریخ ۲۶ ثور نشان داده شده است. این مدرک از ولسوالی چهاردره ولایت قندوز می باشد. [فایل]

او گفت که وی موضوع را رسما با مقامات ولایتی و مرکزی در میان گذاشته اند تا از فرار عواید جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: «ما در نظر داریم با وساطت بزرگان محل با نمایندگان طالبان گفتگو کنیم تا آنها را ازجمع آوری پول صرفیه برق باز داریم.»

به گفتهء حمیدالله، رئیس پیشین برق ولایت قندوز، بیش از ۱۴ هزار خانواده در ساحات تحت حاکمیت طالبان بویژه در ولسوالی چهاردره و مناطق عسقلان، گورتپه، ملرغی، حضرت سلطان، بوز قندهاری در اطراف مرکز قندوز از برق مستفید هستند که پول صرفیه آن را طالبان جمع آوری می کنند.

وی به سلام تایمز گفت که با این وجود، پول برق پرداخت شده توسط این خانواده ها عاید طالبان می شود. وی افزود که طالبان به ۱۴ هزار میتر دسترسی دارند.

حمیدالله گفت که طالبان از هر دورهء دوماهه پول صرفیه برق قندوز، تا ۱۰ میلیون افغانی [۱۳۲۷۰۰ دالر] از باشنده گان ساحات زیر حاکمیت شان، جمع ‌آوری می کنند.

اختلال بالقوه در برق

از سال ۱۳۸۷ تا کنون قندوز، واردات برق از تاجیکستان داشته است و هر کیلووات برق دربدل پرداخت ۳.۵ افغانی [۴ سنت آمریکا] به مردم عرضه میشود.

مهمند گفت که کسانی که پول برق را به طالبان می‌دهند، ریاست برق پول شان را محاسبه نمی‌کند و باید بار دیگر این پول را به بانک تحویل دهند.

وی هشدار میدهد که اگر وضعیت به همین گونه ادامه پیدا کند، برق وارداتی تاجیکستان قطع میشود.

او گفت: «ما سالانه براساس قرارداد عقد شده به کشور تاجیکستان پول می پردازیم، اما زمانیکه ۲۵ فیصد عواید ما را طالبان جمع آوری کنند، ما با کمبود عواید روبرو می شویم.»

وی گفت: «ماهراس داریم که بدلیل نپرداختن به موقع صرفیه برق به کشور تاجیکستان، برق قندوز قطع شود.»

عبدالستار دلاور، از فعالان مدنی قندوز، گفت: «حکومت افغانستان در دوراهی مانده است‌.»‌

او به سلام تایمز گفت: «اگر [حکومت افغانستان] برق این روستاها را قطع کند، این کار ممکن است خشم باشندگان را برانگیزد و به دلیل عدم دریافت خدمات، مردم محل را بیشتر از پیش از حکومت دلسرد بسازد.»

دلاور در ادامه گفت: «اگر حکومت هیچ اقدامی نکند، طالبان به بهره برداری از این منبع بزرگ عایداتی ادامه میدهند.»

وی اشاره کرد: «حالا مسولین مربوطه مکلف استند از نهادهای امنیتی بخواهند تا در مناطق ناامن عملیات کنند.»

انعام الدین رحمانی، سخنگوی پولیس قندوز، بتاریخ ۶ قوس به سلام تایمز گفت که نیروهای امنیتی عملیات های مقطعی را درمناطق ناآرام و آسیب پذیر ادامه می دهد تا این ساحات از وجود شورشیان تصفیه شوند.

رحمانی گفت: «در هر منطقه که طالبان به کارمندان ریاست برق قندوز مشکل ایجاد می کنند. نیروهای پولیس را در جریان قرار بدهند تا ما زمینه را برای جمع آوری صرفیه برق مساعد بسازیم.»

وی افزود: «به هیچ گروه اجازه نمی دهیم تا حاکمیت دولتی را به چالش بکشانند.»

ساکنان آسیب دیده

پیش بینی می شود که پول برق جمع آوری شده توسط طالبان، ساکنین قندوز را نگران کرده است.

حاجی محمد تیموری ۵۵ ساله، از بزرگان روستای بوز قندهاری در مرکز ولایت قندوز، گفت: «پول برق را هم طالبان می گیرد و هم دولت؛ ما حیران ماندیم چه کار کنیم و به کی پول بپردازیم.»

او گفت: «نمایندگان طالبان هر دو ماه بعد برای خواندن میتر های برق به خانه های ما می آیند. آنها بل‌های را با مهر و تاپه امارت اسلامی طالبان به مردم تحویل می دهند.»

وی گفت: «روز بعد، گروه دوم می آیند و این بل ها را همراه با پول صرفیه دوباره جمع آوری می کنند.»

غلام محمد ۳۶ ساله، باشنده قریه نهر صوفی ولسوالی چهاردره، گفت که طالبان به ما گفته اند که دیدن تلویزیون یک عمل غیر اخلاقی است

محمد به سلام تایمز گفت: «طالبان به ما هشدار داده هرکس تلویزیون ببیند جریمه نقدی شده، تلویزیون شان شکسته و برق آنها نیز قطع می‌گردد.»

تامین مالی طالبان

سرقت پول های پرداختی برق توسط طالبان در میان روش هایی است که از آن برای سرنگونی خود استفاده می کند. این گروه همچنین از مدرک فروش مواد مخدر و تریاک، استخراج غیرقانونی معادن، جمع آوری عشر و زکات، و اخذ «مالیات» از ولایت های مختلف کشور تمویل و تجهیز می گردند.

امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی قندوز، به سلام تایمز گفت: «طالبان از سایر بخش ها بویژه صرفیه برق، خود را تمویل و تجهیز می کنند و توسط پول بدست آمده، سلاح و تجهیزات نظامی بدست میاورند.»

او گفت که جنگجویان طالبان با استفاده ازین منابع مالی برضد حکومت و مردم افغان می جنگند.

ولی اشاره کرد: «با استفاده ازین امکانات اسلحه و مهمات خریداری می کنند، وسایل ترانسپورتی خریداری می کنند، از تاجران و کسبه کاران ما باج می گیرند.»‌

او گفت: «قندوز، ولایت حاصل خیز و کندوی افغانستان است، طالبان از حاصلات دهاقین عشر می گیرند، از پروژه های انکشافی باج می گیرند و از این منابع مالی فقط بر علیه حکومت افغانستان استفاده می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500