تحلیل

ماشین های پروپگندای ایران در سراسر جهان دروغ نشر می دهند

نوشته ولید ابوالخیر در قاهره

گزارش ها حاکی از آن است که ایران سه ویبسایت دروغ پراکنی را در پاکستان و چهار ویبسایت دیگر را در افغانستان اداره می کرد. [سومیل کومار]

گزارش ها حاکی از آن است که ایران سه ویبسایت دروغ پراکنی را در پاکستان و چهار ویبسایت دیگر را در افغانستان اداره می کرد. [سومیل کومار]

رویترز در یک گزارش مخصوص فاش ساخته است که ایران در حال نشر پروپگندایی بوده که هدف از آن تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهان از طریق ده ها ویبسایت خبری در اطراف جهان تحت پوشش رسانه های محلی بوده است.

در این گزارش رویترز بیش از ۷۰ ویبسایت را شناسایی کرده که پروپگندای ایران را در هفت کشور انجام می دهند.

این گزارش مشخص کرده است که ایران سه ویبسایت نشر معلومات دروغ را در پاکستان و چهار تای دیگر را در افغانستان اداره می کرده است.

در گزارش مورخ ۹ قوس آمده است: «این سایت ها نشان می دهند که چگونه بازیگران سیاسی در سراسر جهان به شکل فزاینده معلومات مخدوش یا نادرست را در انترنت نشر می دهند تا بر افکار عمومی تاثیر بگذارند.»

تلوزیون المنار حزب‌الله یکی از بازوهای اصلی رسانه ای وابسته به ایران است. [عکس نشر شده در انترنت]

تلوزیون المنار حزب‌الله یکی از بازوهای اصلی رسانه ای وابسته به ایران است. [عکس نشر شده در انترنت]

این سایت ها یک مجموعه آمیخته از اخبار را ارائه می کنند و به شکلی طراحی شده اند تا ظاهر شان مثل رسانه های معمولی و خبری باشد.

این ویبسایت ها بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کمپانی های امنیت سایبری بشمول فایرآی افشا شده اند و از سال ۱۳۹۱ در دوره های مختلف فعال بودند.

«یک مسئله بسیار مهم»

مازن زکی، مدیر دپارتمان رسانه های جدید در مرکز مطالعات و تحقیقات میدانی ابن الولید مصر، گفت که کوشش های ایران برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی در سراسر جهان «مطابق با یک پلان به دقت طراحی شده که مستلزم یک پلان به مراتب قوی تر برای مقابله و حذف دیگران است، اجرا می شود.»

وی گفت که ایران از طریق این رسانه ها به سوءاستفاده از تکنالوژی های مدرن ارتباطی پرداخته تا «یک سیاست اشباع رسانه ای را برای نشر مفکوره هایش به شکل غیرمستقیم و با مخدوش کردن و تغییر دادن حقایق» دنبال کند.

او گفت: «بر علاوه کانال ها و ویبسایت هایی که جهت گیری [طرفدار ایران آن] بر کسی پوشیده نیست [...‌] ده ها کانال و ویبسایت دیگر هم وجود دارند که کاملا ناشناس استند و اخبار جهت دار را نشر می دهد.»

او گفت که بحیث مثال «یک ویبسایت با نام مصری و همچنین یک آدرس در قاهره» مصروف نشر اکاذیب و معلومات نادرست بوده که به روابط خارجی مصر لطمه می زند.

او افزود: «ما در یمن شاهد استیم که بعض ویبسایت ها مردم را بر ضد حکومت مشروع تحریک کرده و شبه نظامیان حوثی را ستایش می کنند و بحیث نجات دهنده گان مردم یمنی به تصویر می کشد.»‌

او گفت که همین وضع در سوریه نیز جریان دارد و تلاش های ائتلاف بین المللی و همپیمانان آن برای مبارزه با «دولت اسلامی» (داعش) توسط ویبسایت های نشر کننده معلومات غلط مشابه تضعیف شده است.

زکی گفت که بر علاوه نشر شایعات و اکاذیب، این رسانه ها همچنان «به نشر معلومات غلط درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پرداخته» و اخباری از پیروزی های دروغی را منتشر کرده اند تا از این گروه ستایش کرده باشند.

ترویج ولایت فقیه

حسن عفیفی، یک پروفیسور دانشکده رسانه دانشگاه قاهره، گفت که توسعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران «بر مبنای ایجاد تفرقه و بحران، ناآرامی، و مناقشه های فرقه ای و دینی استوار است.»

او به المشارق گفت: «البته این مسئله مستلزم یک ماشین عظیم میدیا است که مسؤولیت ترویج دروغ و معلومات غلط را بر عهده خواهد داشت.»‌

او گفت: «بسال ۱۹۷۹ و بعد از به قدرت رسیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ایران، کوشش های رسانه ای بلافاصله شروع شدند تا مفکوره ولایت فقیه را رواج دهند و این مسئله خیلی زود تا فراتر از مرزهای ایران گسترش یافت.»

تئوری ولایت فقیه مبتنی بر بیعت با علی خامنه ای، رهبر ایران، است.

عفیفی گفت که اولین قدم های منحرف کننده توسط رسانه های ایران در خارج از کشور در لبنان برداشته شد و در آنجا نسخه های عربی روزنامه های ایرانی و در راس آنها روزنامه کیهان نشر گردید.

او گفت که این نشریات بر مسائل لبنان و خلیج فارس متمرکز بود و سنگ بنای ایده ها و مفکوره های جدیدی را که از ایران نشر می یافت، بر زمین گذاشت.

فریب دادن فناوری

محمود شاهین، یک پروفیسور دانشکده انجینیری دانشگاه حلوان و مشاور تخنیکی یک کمپانی تلکوم (مخابرات)، گفت: «پیشرفت حاصله در تکنالوژی ردیابی ویبسایت ها و کانال های ست‌لایت برای متوقف کردن کار شان را سخت تر کرده است.»‌

او با اشاره به مخفی کردن آدرس آی‌پی و استفاده از آدرس های تقلبی ویبسایت به المشارق گفت: «این تکنالوژی ها امکان نشر مطالب از هر جای جهان و مخفی کردن منبع آن را میسر می کند.»

او گفت: «همین امر در مورد شبکه های تلوزیونی نیز صادق است؛ زیرا می شود از یک ست‌لایت آن را پخش کرد و سیگنال آن را از طریق یک ست‌لایت دیگر نشر داد و رله کرد و به این ترتیب از کم بودن فاصله ست‌لایت ها و نزدیک بودن فرکانس های شان بهره برداری نمود.»

شاهین هشدار داد: «آنچه از یک ویبسایت مشخص خطرناکتر است، حساب های شبکه های اجتماعی است که آن ویبسایت را ترویج کرده و اخبار نشر شده در آن را بازنشر می کند.»

وی گفت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک زرادخانه رسانه ای انترنتی تخصصی دارد و مبالغ هنگفت صرف آنها می کند تا به کار شان ادامه دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این واقعیت را باید بطور گسترده باز نشر داد تا حقیقت برای همگان روشن شده و دستشان رو شود زیرا اینترنت پر شده از مطالب دروغ که توسط همین سایتهای جعلی اشباع شده که محقق بی اطلاع را فریب میدهند از بس تعدادشان زیاد و اشباع شده هست

پاسخ

به: سلام تایمز با عرض سلام و بهترین آرزوها. اولا، شما می توانید از صفحه تان حمایت کنید تا بتواند به همه [مخاطبان] برسد. هر چیزی که شما درباره رسانه های ایرانی نوشته اید، فقط دروغ و تبلیغ است. در حقیقت میدیای آمریکایی، پروپاگندا و دروغ نشر می دهند و در این کار بی همتا استند. بر علاوه، سلام تایمز شما هم پروپاگندا و اختلافات را در میان گروپ های قومی ساکن افغانستان نشر می دهد. شما مکررا این گزارش ها را نشر داده اید و من آن را خوانده ام. ما حتی در چند مورد نظرمان را نوشته ایم. وقتی شما از رسانه های ایران تبعیت می کنید، پس بین شما و آنها چه فرق وجود دارد. شما بهتر است مطالب را نشر دهید که برای افغانستان و افغان ها مفید باشد و دشمن را نابود کند. امروزه جنگ بین رسانه ها جریان دارد. من کارشناس رسانه های اجتماعی استم و طی هشت سال گذشته در این زمینه فعالیت کردم. من خودم هم صفحات فیسبوک دارم که صدها هزار طرفدار دارند. من در معارف عامه کار می کنم و با دشمنان افغانستان مخالفم. اگر شما دو سال دیگر به این سیاق کارتان ادامه دهد، طرفداران تان را از دست خواهید داد و کدام مطلب مثبت نشر نخواهید کرد. از صفحه تان حمایت کنید تا معلومات خوب نشر دهید. تشکر وزیر زدران جرمنی

پاسخ