سلامتی

در سال گذشته هفت هزار تن از باشنده گان هلمند اندام مصنوعی بدن دریافت کردند

نوشته ضیاء ثمر

بنا بر مقامات کمیته بین المللی صلیب سرخ در ولایت هلمند، این کمیته، سال گذشته به حدود هفت هزار بیمار در این ولایت کمک کرده است تا اندام مصنوعی دریافت کنند. [ضیاء ثمر]

لشکرگاه -- بنا بر دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در ولایت هلمند، در حدود ۷ هزار نفر از باشنده گان این ولایت در طول سال گذشته اندام های مصنوعی دریافت کرده اند و در نتیجه به استقلال حاصل از تحرک بیشتر دست یافته اند.

مقامات می گویند که اکثر دریافت کننده گان پروتزها و سایر خدمات کمیته بین المللی صلیب سرخ، قربانیان جنگ استند.

انتونی ابی نادر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در هلمند، بتاریخ ۲۸ قوس به سلام تایمز گفت: «از تاریخ ۹ جدی ۱۳۹۶، ما برای حدود ۷ هزار تن از باشنده گان این ولایت دست ها و پاهای مصنوعی ساخته ایم.»

او گفت: «[کمیته بین المللی صلیب سرخ] در هلمند علاوه بر خدمات ارتوپدی، کمک به افراد آواره و برقراری ارتباط میان زندانیان و فامیل هایشان، انتقال اجساد را نیز انجام می دهد.»

بتاریخ ۲۸ قوس، دریافت کننده گان اندام مصنوعی در راهروی مرکز کمیته بین المللی صلیب سرخ در ولایت هلمند راه می روند. [ضیاء ثمر]

بتاریخ ۲۸ قوس، دریافت کننده گان اندام مصنوعی در راهروی مرکز کمیته بین المللی صلیب سرخ در ولایت هلمند راه می روند. [ضیاء ثمر]

بتاریخ ۲۴ دلو، اندام های مصنوعی ذخیره شده در شفاخانه با مدیریت کمیته بین المللی صلیب سرخ برای قربانیان جنگ و معلولان در کابل مشاهده می شوند. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۲۴ دلو، اندام های مصنوعی ذخیره شده در شفاخانه با مدیریت کمیته بین المللی صلیب سرخ برای قربانیان جنگ و معلولان در کابل مشاهده می شوند. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

کمیته بین المللی صلیب سرخ اجساد افراد کشته شده در میدان جنگ را به فامیل های شان انتقال می دهد.

این [کمیته] همه خدمات را بدون پرداخت هزینه انجام می دهد.

او گفت: «بیماران با معلولیت های مختلف به مرکز ما مراجعه می کنند و بیش از ۲۰۰ فرد معلول هر هفته در اینجا ثبت نام می کنند.»

وی افزود: «متاسفانه این رقم در سال [۱۳۹۷] افزایش یافت.»

کمک رسانی به قربانیان جنگ

خدمات کمیته بین المللی صلیب سرخ برای نجیب‌الله ۴۵ ساله، باشنده ساحه بولان در لشکرگاه، که یکی از پاهای خود را در یک حمله ستیزه جویان از دست داده است، شادمانی و استقلال را به ارمغان آورده است.

موترسیکل نجیب الله بتاریخ ۲۴ جدی ۱۳۹۵ در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند، با یک بم کنارجاده ای، که احتمالا توسط جنگجویان طالبان کارگذاری شده بود، برخورد کرد.

وی به سلام تایمز گفت: «من به خاطر کمکی که از صلیب سرخ دریافت کرده ام، خوشحالم. [صلیب سرخ] برای من یک پا درست کرد که من اکنون می توانم راه بروم. پیشتر، من راه رفته نمی توانستم و خانه نشین بودم.»

او گفت که شورشیان «من را از رفتن به مسجد محروم کردند، در حالی که [کمیته بین المللی صلیب سرخ ] به من پا داد و به من کمک کرد تا بتوانم به مسجد بازگردم، و اکنون خوشحال استم که در مسجد عبادت کرده می توانم.»‌

کمیته بین المللی صلیب سرخ همچنین برای نثار احمد ۲۵ ساله، که بتاریخ ۲۹ میزان ۱۳۹۵ هر دو پای خود را بر اثر یک بم کنار جاده ای از دست داد که گفته شده توسط طالبان کارگزاری شده بود، پاهای مصنوعی ساخت.

او به سلام تایمز گفت: «زمانی که من پا نداشتم، مادر، خواهر و تمام فامیل ام به من کمک کردند. اکنون من می توانم خودم راه بروم و دیگر باری بر دوش دیگران نیستم.»

او گفت: «اکنون من دو پایم را دارم و می توانم راه پیاده به بازار بروم و بازگردم.»

احمد گفت: «من می خواهم برای همه کسانی که دست و پا ندارند، برای شان دست و پا ساخته شود تا آنها نیز دیگر نیازی به کمک دیگران نداشته باشند. من می خواهم صلیب سرخ ... به این کمک ها ادامه دهد.»‌

قدردانی از کمیته بین المللی صلیب سرخ

باشنده گان ولایت هلمند و فعالان جامعه مدنی، از کمیته بین المللی صلیب سرخ خواستند تا خدمات ارزشمند خود را به قربانیان جنگ ارائه دهند.

نزار محمد رودی ۲۷ ساله، یک فعال جامعه مدنی، به سلام تایمز گفت: «ما از کمک صلیب سرخ که به قربانیان جنگ کمک می کند، بسیار خرسدنیم.»‌

او گفت: «برخی از افغان ها پاها و دست های شان را در انفجار ماین ها و یا درگیری های زمینی از دست داده اند. اما این سازمان [کمیته بین المللی صلیب سرخ] برای آنها [اعضای مصنوعی] ساخته است.»

وی با اشاره به این که اقلیت کوچکی از افغان ها می توانند در پاکستان و هند منتظر بمانند تا برای کودکان مجروح شان اندام های مصنوعی بگیرند، گفت: «همه فامیل ها هزاران دالر برای رفتن به خارج از کشور و ساختن دست و پاهای مصنوعی برای کودکان شان ندارند.»

عبدالهادی جعفری، امام مسجد محمدی در منطقه کارت لگان و یکی از اعضای شورای ولایتی لشکرگاه، به سلام تایمز گفت: «خداوند کسانی را که به دیگران کمک می کنند، دوست دارد.»

او گفت در حالی که جنگجویان، افغان ها را کشته و مجروح می کنند، کمیته بین المللی صلیب سرخ به آنها کمک می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نام من سمیع الله است. من باشنده قندهار استم. صلیب سرخ قطعا خیلی کمک کرده است و این راپور بسیار خوب است. من آن را پسندیدم.

پاسخ

این یک گزارش بسیار خوب است و من آن را پسندیدم.

پاسخ

این حقیقت است که صلیب سرخ کمک های بسیار را در هلمند ارائه کرده است. من این گزارش را بسیار خوش داشتم.

پاسخ