دیپلماسی

بازگشت فرستاده ویژه ایالات متحده به منطقه برای گفتگوهای صلح افغانستان

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای آشتی ملی، بتاریخ ۲۹ قوس در کابل در ادامه جلسات خود با افغان ها به منظور تسهیل مذاکرات صلح میان کابل و طالبان با فعالان جوان افغان صحبت می کند. [ویبسایت رسمی زلمی خلیل زاد / توییتر]

زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده برای آشتی ملی، بتاریخ ۲۹ قوس در کابل در ادامه جلسات خود با افغان ها به منظور تسهیل مذاکرات صلح میان کابل و طالبان با فعالان جوان افغان صحبت می کند. [ویبسایت رسمی زلمی خلیل زاد / توییتر]

واشنگتن - زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در صلح افغانستان، روز سه شنبه (۱۸ جدی) سفر جدیدی به افغانستان و کشورهای منطقه ای نزدیک به آن را آغاز کرد. این جدیدترین تلاش برای مذاکره جهت پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله افغانستان است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده بتاریخ ۱۸ جدی اعلام کرد که خلیل زاد، که ماه گذشته با نمایندگان طالبان در ابوظبی ملاقات کرده بود، در آخرین سفر خود که تا تاریخ ۲۱ ژانویه ادامه خواهد یافت، به افغانستان و همچنین چین، هند و پاکستان سفر خواهد کرد.

اگر چه وزارت امور خارجه ایالات متحده نگفته است که آیا خلیل زاد دوباره با طالبان ملاقات خواهد کرد، اما در این خبرنامه آمده است که او با «مقامات حکومتی افغانستان و دیگر طرف های ذینفع» گفتگو خواهد کرد.

در این خبرنامه به نقل از خلیل زاد آمده است: «تنها راه حل مناقشه این است که همه طرف ها با یکدیگر ملاقات کنند و به یک توافق در جهت آینده سیاسی افغانستان با احترام و پذیرش متقابل دست یابند.»

بنا بر وزارت امور خارجه ایالات متحده، خلیل زاد «با مقامات ارشد حکومتی در هر کشور به منظور تسهیل حل و فصل سیاسی در داخل افغانستان ملاقات خواهد کرد. هدف ایالات متحده ارتقاء گفتگو میان افغان ها در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ و تشویق احزاب به گرد هم آوردن در میز مذاکره برای رسیدن به یک توافق سیاسی است که در آن هر شهروند افغان حقوق و مسئولیت های برابر را تحت حاکمیت قانون می گیرد.»

گزارش شده که طالبان بتاریخ ۱۸ جدی، به دلیل اختلاف نظر در مورد اجندا، یک جلسه برنامه ریزی شده با نمایندگان ایالات متحده را لغو کرد. با این حال، سفارت ایالات متحده در کابل این گزارش ها را رد کرد و بار دیگر از این گروه ستیزه جو خواست تا با حکومت افغانستان بنشیند و مستقیم مذاکره کند.

جان آر. بس، سفیر ایالات متحده در افغانستان، بروز سه شنبه توییت کرد: «گزارش های مربوط به مذاکرات ایالات متحده و طالبان در روز چهارشنبه نادرست است. طالبان همان قدر که با رسانه ها گپ می زنند، باید با هموطنان افغان شان گپ بزنند.»

ماه گذشته، پس از آن که نماینده گان طالبان برای دیدار با تیم مذاکره کننده حکومت افغانستان به منظور مذاکرات مستقیم در ابوظبی حاضر نشدند، خلیل زاد در مورد صداقت طالبان ابراز تردید کرد.

خلیل زاد ضمن ابراز اطمینان از عزم حکومت افغانستان برای توقف مناقشه، بتاریخ ۲۹ قوس به آریانا نیوز گفت که او مطمئن نیست که آیا رهبران طالبان «واقعا به دنبال صلح» هستند.

در گفت و گوهای خلیل زاد با طالبان در ماه گذشته، پاکستان، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی هم حضور داشتند؛ سه کشوری که در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ رژیم طالبان در کابل را پیش از آن که یک ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده آن را سرنگون کند، به رسمیت شناخته بودند.

امید برای صلح دوام دار

حکومت افغانستان چندین بار از طالبان دعوت کرده است تا برای مذاکره مستقیم با نمایندگان اش در جهت دستیابی به توافق صلح اقدام کند.

در ماه سنبله سال ۱۳۹۶، رئیس جمهور اشرف غنی به یک توافقنامه صلح با حزب الله، که یک گروه شورشی به رهبری گلبدین حکمتیار بود، دست یافت.

کوشش های اخیر برای آوردن صلح به افغانستان امید را در دل مردم این کشور، که از جنگ به ستوه آمده و مشتاق ثبات و صلح استند، افزایش داده است.

کامران علیزی، رئیس شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «مردم افغانستان به پروسه صلح بسیار افتخار می کنند؛ زیرا تلاش های جاری برای صلح بسیار جدی تر و قاطع تر از سال های گذشته است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

موافق نیستم : به دلیل اینکه امریکا وقدرت های هم منافع اش در جهان ومنطقه دنبال منافع خود هستند ودر این شک نیست که آوردن صلح در افغانستان با منافع ایشان بستگی دارد. به نظر بنده صلحی میتواند برای افغانستان پایدار ومفید واقع شود که بین الافغانی باشد ودر افغانستان صورت بگیردنه در قطر، روسیه وجای دیگر.!

پاسخ

فکر میکنم طالبان به حدی نیستند که خود تصمیم نشست با سران حکومت کابل را بگیرند ودر رابطه به تغیر جو سیاسی کشور و آوردن ثبات دائمی به فیصله برسند ، تنها میتوانند نمایتدگی کنند ودر پشت پرده دستور استخبارات منطق در راس پاکستان صادر خواهد نمود ، سران گروه طالبان با تمام اعضای خانواده شان در اسارت حکومت پاکستان در شهر کویته بسر می بزند و نمی توانند بدون مشورت و هدایت مقاماتisi پاکستان تصمیم اتخاذ کنند

پاسخ

خلیل زاد و کلا ایالات متحده آمریکا باید از طالبان بخواهند تا با حکومت افغانستان مذاکره کند و اگر آمریکا به اشتباه افغان ها را با اسلحه و چاقوهایی که در دست دارند به جای بگذارد، این اقدام مایه شرم تاریخی آمریکایی ها خواهد بود. مگر آمریکایی ها شاید به جهان نشان دهند که آنها به افغانستان آمده بودند تا القاعده را شکست دهند و آنها را بیرون براندند، مگر حقیقت این است که آنها همان فرزندان مارها هستند و اگر اصلاح نشوند، می توانند دوباره در جهان و مخصوصا در آمریکا خطرساز شوند. اما در حقیقت پاکستان آنها را مجبور خواهد تا از نام اسلام اسوءاستفاده کرده و جهان را تهدید کند. زیرا بنیان پاکستان بر اساس همین کثافت بنا شده است.

پاسخ