آموزش

طالبان هزاران دختر ولایت قندوز را از تحصیل محروم کرده اند

نوشته هدایت‌الله

مسؤولین و باشنده های محلی ولایت قندوز می گویند که جنگجویان طالبان مانع از درس خواندن هزاران دختر بعد از صنف ششم در ساحات تحت کنترول شان در این ولایت می شوند. [هدایت‌الله]

قندوز -- طالبان مانع از درس خواندن دختران بعد از صنف ششم در ساحات تحت کنترول شان در ولایت قندوز می شوند.

امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی قندوز، گفت که از دو سال بدینسو، شاگردان بیش از ۲۰ مکتب دخترانه در ولسوالی های چهار دره،‌ دشت ارچی و قلعهء زال ولایت قندوز نمی توانند بنابر تهدید طالبان به مکتب بروند.

ولی به سلام تایمز گفت: «جهت باز شدن مکتب‌های که به روی دانش‌آموزان بسته شده و مکتب‌ های که زیر تهدید امنیتی قرار دارند، باید اقدام جدی صورت گیرد.»

او گفت: «طبق معلومات که ما ازین ولسوالی ها و نواحی مرکز شهر قندوز داریم، طالبان به خانواده ها هشدار داده اند که دختران شان را به مکتب نفرستند؛ زیرا آنها گمراه می شوند.»‌

شاگردان صنف چهارم بتاریخ ۱ جوزا در یک مکتب دختران در ولسوالی خان‌آباد ولایت قندوز به معلم شان گوش می کنند. [هدایت‌الله]

شاگردان صنف چهارم بتاریخ ۱ جوزا در یک مکتب دختران در ولسوالی خان‌آباد ولایت قندوز به معلم شان گوش می کنند. [هدایت‌الله]

بتاریخ ۱۲ عقرب، شاگردان مکتب بی‌بی خدیجه بعد از دریافت لوازم تحصیلی از دفتر صندوق کودکان ملل متحد در ولایت قندوز، عکس جمعی می گیرند. [هدایت‌الله]

بتاریخ ۱۲ عقرب، شاگردان مکتب بی‌بی خدیجه بعد از دریافت لوازم تحصیلی از دفتر صندوق کودکان ملل متحد در ولایت قندوز، عکس جمعی می گیرند. [هدایت‌الله]

ولی گفت: «این واقعا این یک جنایت بزرگ در حق مردم به ویژه خواهران ما است که حقوق شان زیر پا گذاشته می شود. طالبان تعلیم و کسب علم که حق مشروع و قانونی شان است، را از نزد شان گرفته است.»

او گفت: «در کنار اینکه طالبان دختران را از مکاتب و درس و تعلیم محروم ساخته اند، معلمین را نیز به خواست خود شان مقرر و منفک می کنند، حاضری میگیرند و کُتب نظام خود شان را در مکاتب تحت حاکمیت شان تدریس می کنند.»

عنایت الله خلیق، رییس شبکه مشارکت نهادهای جامعه مدنی ولایت قندوز، گفت که مکاتب پسران نیز تحت تهدید قرار دارند.

او گقت که طالبان بالای مضامین درسی مکاتب پسرانه که در ولسوالی های دشت ارچی، چهاردره، گل تپه، کلباد و اطرف مرکز شهر قندوز موقعیت دارند، حاکمیت دارد.

او به سلام تایمز گفت: «این مسئله یکی از محرومیت های حقوق بشری در ولایت قندوز است. ما امیدوار استیم از یک سو طالبان خود شان به این امر متوجه باشند که تعلیم و تربیه یک امر دینی و شرعی است.»‌

وی اظهار داشت: «پیامدهای ناگوار این تهدید طالبان این است که دختران بالاتر از صنف شش تحصیل کرده نمی توانند.»

خلیق گفت: «این مسؤولیت حکومت است که این ساحات را تصفیه کند تا زمینه رفتن دختران به مکاتب فراهم شود.»

۲۰۰۰ دختر محروم از مکتب

نجیب الرحمان ثاقب، رییس معارف قندوز، گفت: «مشکلات ممانعت از رفتن دختران به مکاتب بیشتر در مکاتب ولسوالی های دوردست بمانند ولسوالی های دشت ارچی، چهاردره، گل تپه، کلباد و دیگر مناطق است و در مکاتب مرکز ولایت قندوز، این مشکل کمتر است.»

ثاقب آمار دقیق تعداد دختران که طالبان از رفتن شان به مکاتب ممانعت می کنند، معلوماتی بدست نداده است.

اما رستم احمدی، یک پیشکسوت سابق گفت که در حدود ۲۰۰۰ شاگرد دختر در ۱۵ مکتب مناطق تحت کنترول طالبان در قندوز از تعلیم محروم اند.

او در ماه حمل گذشته گفت: «ما بارها از طالبان تقاضا کردیم که بگذارند اولاد وطن تعلیم ببینند و با کشورهای همسایه رقیب باشند، اما آنها به خواست های پیهم ما جواب رد دادند.»

پشتون نهضت، مدیرۀ مکتب لیسۀ نسوان بی بی خدیجه ‌الکبرا در شهر قندوز، گفت که برخی خانواده‌ها برای این که فرزندان شان به مکتب بروند از ساحات دوردست ولایت قندوز که زیر سلطه طالبان است به نزدیکی شهر قندوز نقل مکان کرده اند.

او به سلام تایمز گفت: «قسمی‌ که ما اطلاع داریم، طالبان حتی دختران صنف اول را نیز اجازۀ تعلیم نمی ‌دهند.»‌

او گفت: «دختران زیادی از دوره‌های بالا که در ولسوالی چهاردره بودند، برای ادامۀ تحصیلات شان به مکتب‌های شهر و این لیسه، نقل مکان کرده اند.»

مصمم برای تعلیم

راشین حبیبی ۲۵ ساله، یک تن از معلمین در ولایت قندوز گفت که دختران به تناسب پسران علاقمند بیشتر تعلیم و تربیه استند.

او به سلام تایمز گفت: «در زمان طالبان دختران از درس و تعلیم محروم و در خانه ها حصار مانده بودند. آیا همان رنج کافی نبود؟ چرا دوباره طالبان می خواهند مانع تعلیم و یادگیری دختران شوند؟»

حبیبی گفت که در سال های اخیر زنان نسبت به مردان برای تعلیم و تربیه علاقه ای شان بیشتر شده‌ است.

زنان و مردان باید از حقوق مساوی برخوردار شوند. او از حکومت خواست تا تسهیلات لازم را برای زنان فراهم کند تا هیچ گروهی مانع رفتن دختران به مکاتب نگردند.

نجیب الرحمن ثاقب، ریس معارف این ولایت، افزایش علاقه در میان زنان و دختراندر تعلیم و یادگیری را تایید کرد.

او به سلام تایمز گفت: «زنان بیشتر از مردان جهت آموزش علاقه مندی زیاد دارند و از این که مکاتب، آموزشگاه و کورس‌ها برای زنان داریم علاقه مندی زنان را برای تعلیم و تربیه زیاد تر می‌بینم.»

وی اظهار داشت: «ما حتی زنانی را سراغ داریم که سن شان بالاست، اما علاقمندی به درس و تعلیم دارند و ما آنها را کمک می کنیم با مکتب ها تمایش بگیرند.»

رقیه سنگین ۲۲ ساله، یکتن از شاگردان مکتب نسوان فاطمه الزهراء در شهر قندوز به سلام تایمز گفت: «انگیزۀ که من از ابتداء که در مکتب شامل شدم با سواد شدن و رشد نمودن در جامعه و همچنان خدمت کردن بحیث یک زن در این جامعه از طریق سواد بود.»

او به سلام تایمز گفت: «من می‌ خواهم از طریق آموزش معلومات خود را اضافه نمایم و یک زن روشن و آراسته از سواد در جامعه باشم.»

تمهیدات امنیتی

انعام الدین رحمانی، سخنگوی پولیس قندوز، گفت که قوت های مشترک افغان پولیس، اردوی ملی، امنیت ملی و قطعات خاص عملیات های زمستانی را به منظور تصفیه و بیرون راندن طالبان از مناطق ناآرام و آسیب پذیر این ولایت راه اندازی کرده اند.

او به سلام تایمز گفت: «حکومت اراده ی جدی برای آزاد سازی ساحات تحت کنترول طالبان دارد.» وی افزود که جنگ زمستانی زمینه را برای عملیات بهاری بعد آماده می کند.

او گفت: «ما مصمم هستیم تا ساحات ناآرام را تصفیه کنیم و زمینه بهتر تعلیم را برای دانش آموزان فراهم بسازیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500