امنیت

نبرد ایرانیان در کنار طالبان نشان دهنده مداخله جاری تهران است

نوشته سلیمان

یک کاروان اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۲۰ جدی در ولسوالی المار ولایت فاریاب مشاهده می شوند. [دفتر مطبوعاتی ولایت فاریاب/ فیسبوک]

یک کاروان اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۲۰ جدی در ولسوالی المار ولایت فاریاب مشاهده می شوند. [دفتر مطبوعاتی ولایت فاریاب/ فیسبوک]

کابل -- اخبار مربوط به کشته شدن دو تبعه ایران توسط نیروهای امنیتی افغانستان که هر دو در ولایت فاریاب به همراه طالبان می جنگیدند، یک گواه دیگر مبنی بر این است که ایران مصروف ادامه مداخله های اش در افغانستان است.

این تحولات پس از آن صورت گرفته است که یک مقام ارشد رسمی ایران تایید کرد که تهران روابط رسمی با طالبان را برقرار کرده و از یک هیات طالبان برای انجام گفتگوهای در تهران دعوت کرده است.

بتاریخ ۱۱ جدی، قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان گزارش داد که نیروهای اش ۲۷ جنگجو را در ولسوالی های شیرین تگاب و خواجه سبزپوش ولایت فاریاب کشته اند. از حمله کشته شده گان ملا احمد و ملا جندالله هر دو از اتباع ایرانی بودند.

سکندر اصغری، یک تحلیلگر نظامی باشنده کابل، به سلام تایمز گفت: «گزارش ها و شواهد و مدارک بسیاری وجود دارند که نشان می دهند از زمان آغاز حمایت ایران از طالبان، جنگجویان ایرانی در کنار افراد این گروه بر ضد نیروهای امنیتی ما در ولایت های غربی می جنگیده اند. قتل این دو طالبان تبعه ایران آشکار حمایت ایران از طالبان را ثابت می کند.»

وی با اشاره به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و نیروی ویژه آن، یعنی نیروی قدس، گفت: «قومندان سپاه پاسداران [ایران] حتی رهبری جنگ در این ولایت ها را بر دوش گرفته اند.»

سابق بر این، مقامات ارشد امنیتی و استخباراتی افغانستان کرارا تهران را به خاطر ارائه حمایت مالی و تسلیحاتی به طالبان در داخل افغانستان محکوم کرده بودند.

نیروهای افغان مرتبا انبارهای اسلحه ساخته شده در ایران که به طالبان ارائه شده اند، را کشف و ضبط می کنند، بشمول یک انبار که اخیرا در ولایت غزنی کشف شد.

به رغم این کارهای مکرر تهران سرانجام بعد از تایید ارتباط مستقیم ایران با این گروه ستیزه جو از سوی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تهران سرانجام حمایت خود از طالبان را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ایران، شمخانی بتاریخ ۵ جدی گفت: «حکومت افغانستان در جریان ارتباطات و مذاکرات مستقیم با طالبان قرار گرفته است و این پروسه ادامه خواهد داشت.»

یک ائتلاف نوپای ایران با طالبان

مذاکرات اخیر مقامات ایران و تیم بازدید کننده طالبان نشانه پلان های ایران در افغانستان بشمول ضربه زدن بالقوه به کوشش های ایجاد صلح است.

نجیب‌الله آزاد، یک تحلیلگر سیاسی مقیم کابل و معاون سابق سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی به سلام تایمز گفت: «من باور دارم که مذاکرات مستقیم بین مقامات وزارت خارجه ایران و طالبان که برخلاف اراده حکومت افغانستان است، نشان می دهد که ایران انگیزه های پلید خود در افغانستان را دنبال می کند.»

وی پرسید: «اگر ایران واقعا صلح را برای کشور ما می خواهد، به چه دلیل بدون مشوره با حکومت افغانستان که طرف اصلی صلح و جنگ است، با طالبان مذاکره می کند؟»

آزاد گفت که ایران کوشش می کند بر مذاکرات صلح بدون توجه به تمایلات کابل برای خود جایی دست و پا کند.

وی اشاره کرد: «این مسئله و مسائل دیگر نشان می دهد که ایرانی ها به صلح علاقه ای ندارند.»

آزاد افزود: «حمایت مالی و مادی ایران به طالبان -- بشمول تامین اسلحه و مهمات برای شان -- و همچنان تایید این کشور مبنی بر وجود روابط با گروه متذکره نشان می دهد که ایران در حالی که به مذاکرات صلح در کشورمان لطمه می زند، همزمان به طالبان مشروعیت می بخشد. چون حفظ روابط با یک گروه تروریستی هیچ معنا ندارد.»

محمد داود اساس، یک عضو سابق مشرانوجرگه، به سلام تایمز گفت: «حکومت و مردم افغانستان همیشه گفته اند که پروسه صلح باید با هدایت و مالکیت افغان ها باشد. طرف اصلی مذاکرات صلح بی تردید حکومت افغانستان، اما متاسفانه همسایه گان ما، مخصوصا ایران، از اصول و اخلاق بین المللی تخطی کرده و از طالبان دعوت می کند به آن کشور بروند و درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرند.»

او گفت: «این اقدام ایرانی ها بروشنی مداخله آنها در امور داخلی افغانستان را ثابت می کند.»

تاریخچه ای از ناکام کردن افغانستان

حوادث اخیر به هیچ وجه اولین بار نیست که ایران کوشش کرده تا در امور افغانستان دخالت کند.

ایران سعی کرد تا توافق مشارکت ستراتیژیک آمریکا و افغانستان را تضعیف کند و برای این کار سفیر این کشور به مقامات افغان نسبت به عواقب احتمالی این توافق هشدار داده بود. مگر مقامات افغانستان و ایالات متحده به این معلومات نادرست را توجهی نکرده و بسال ۱۳۹۱ توافق متذکره را امضا کردند.

اساس نسبت به این هشدار دیپلماتیک گفت: «این یک نمونه بی شرمانه دیگر از مداخله ایران در امور داخلی افغانستان بود.»

فرهاد هاشمی، یک فعال جامعه مدنی و سیاسی مستقر در کابل، به سلام تایمز گفت که اخیرا یک تصویر از دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که در حال نگاه کردن به یک نقشه افغانستان بود، نشر یافت که این نشان دهنده دیدگاه ستراتیژیک جاری تهران جهت دستیابی به اهداف اش در افغانستان می باشد.» اشاره او به یک عکس پر بازدید است که در زمان پرواز شمخانی بر فراز کابل بتاریخ ۵ جدی در طیاره از او گرفته شده بود.

وی افزود: «ایران از همه گزینه های ممکن برای حفظ نفوذ خود در افغانستان و مداخله در امور داخلی ما استفاده می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

افغانستان باید مرز هایش رابیشتر کنترل کند بیشتر نمایندگان افغانستان زیر نظر ایرانند روابط اقتصادی با ایران یعنی دخالت بیشتر ایران در افغانستان

پاسخ

بلی ایرانیها وپاکستانیها هیچ وقت صلح وثبات را درافغانستان نمیخواهند بی ثباتی در افغانستان همواره برای این کشورها مفید بوده

پاسخ

صادقانه بگویم، ما از طریق اخبار و گزارش های سلام تایمز زیادتر به مداخله ها و نفاق ایران در افغانستان پی برده ایم. مگر ما فراموش کرده نمی توانیم که دشمن اصلی ما پاکستان است. شما می دانید که پاکستان به مدت ۴۲ سال مصروف تخریب افغانستان و قتل افغان ها بوده است و طی این ۱۵ سال آنها به کشتار پشتون های پختونخوا و ساحات قبیله ای پرداخته اند. شاید بهتر آن است که شما کتاب «خاطرات کلونل امام»، و هم کتاب «تله خرس» نوشته یکی از مقامات استخباراتی پاکستان را بخوانید. او به وضوح می گوید که در افغانستان جهاد نبود و در واقع افغانستان دشمن پاکستان است و به همین خاطر آنها تروریستان را بر ضد حکومت افغانستات تعلیم داده و هنوز همان بازی را ادامه می دهند. پاکستان بازی دوگانه و نفاق آمیزش را نه فقط در قبال افغانستان، بلکه در حق آمریکا و بقیه نقاط جهان نیز اجرا می کند. آنها بیش از ۳۰ ملیارد دالر از آمریکا گرفته اند، مگر با همان پول به تعلیم تروریست های طالبان مستقر در کویته و پیشاور پرداخته و آنها را برای کشتن افغان ها و نیروهای بین المللی که در جهت بازسازی افغانستان کار می کنند، به این کشور فرستادند. مرگ بر ایران و پاکستان!

پاسخ

شاید ایران در اواخر بخاطر دشمنی با آمریکا در افغانستان مداخله میکند چون هدف ایران با هدف طالیان یکی است اما ما هیچ وقت از یاد نمی بریم که دشمن افغانستان پاکستان است

پاسخ