امنیت

نیروهای امنیتی افغانستان طالبان را از ده ها قریه در فراه بیرون راندند

نوشته عمر

به گفته مقامات عملیات مشترک نیروهای افغانستان و قوای ائتلاف حضور طالبان در ولایت فراه را کاهش داده است. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر]

هرات -- مقامات می گویند که عملیات مشترک انجام شده توسط نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان و ائتلاف تحت رهبری ناتو بشدت حضور طالبان در ولایت فراه را کاهش داده است.

جنرال نورالله قادری، قومندان قول اردوی ۲۰۷ ظفر اردوی ملی افغانستان، گفت: «دشمن پلان داشت شاهراه ۵۱۷ جاده یک و بندر ابونصر فراحی را مسدود کند تا اجازه انتقال اجناس و اقلام تجاری ما را ندهد.»‌

او گفت: «ما در نتیجه پلان هایی را تهیه دیدیم و با کمک ماموریت حمایت قاطع عملیاتی را علیه جنگجویان طالبان براه انداختیم.» وی افزود که این عملیات بتاریخ ۲۶ عقرب شروع شد.

او بتاریخ ۱۳ جدی به سلام تایمز گفت: «ما شاهد تلفات گسترده دشمن بودیم و توانسته ایم ضربات مهلک را بر [طالبان] در ولسوالی بالا بلوک، خاک سفید، اناردره، شیب کوه، و لش جوین و همچنین شاهراه های ولایت فراه وارد آوریم.»

کماندوهای اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۲۵ قوس حین انجام یک عملیات تصفیوی بر ضد جنگجویان طالبان در ولسوالی پشت‌رود ولایت فراه مشاهده می شوند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر]

کماندوهای اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۲۵ قوس حین انجام یک عملیات تصفیوی بر ضد جنگجویان طالبان در ولسوالی پشت‌رود ولایت فراه مشاهده می شوند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر]

یک چرخبال اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۱۵ قوس در یک عملیات بر ضد جنگجویان داعش بر فراز ولسوالی پشت‌رود ولایت فراه پرواز می کند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر]

یک چرخبال اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۱۵ قوس در یک عملیات بر ضد جنگجویان داعش بر فراز ولسوالی پشت‌رود ولایت فراه پرواز می کند. [دفتر مطبوعاتی قول اردوی ۲۰۷ ظفر]

وی گفت: «امنیت در فراه بهبود یافته، مگر این کافی نیست. عملیات روان ما ادامه خواهد یافت و در ولسوالی پشت رود و شاهراه ۵۱۷ جریان خواهد داشت.»‌

قادری گفت که شاهراه ۵۱۷ که از میان چند قریه عبور می کند و همچنان ولسوالی های بالا بلوک و پشت رود و نیز بنادر ولسوالی های اناردره شیب کوه از وجود جنگجویان تصفیه شده است.

او گفت: «واحدهای ما با حمایت نیروهای ماموریت حمایت قاطع به این ساحات اعزام و در آنها مستقر شده اند. ما شاهد نتایج مطلوب استیم.»

او گفت: «نیروهای [ائتلاف] ... با کماندوهای ما در عملیات ویژه مشارکت و همکاری کرده اند و این نتایج بسیار مثبت و بزرگ داشته است. ما قادر بوده ایم نزدیک به بیش از ۳۰ قریه را از حضور مخالفان مسلح پاک کنیم.»

تخریب مخفیگاه های طالبان

طی دو ماه گذشته ده ها قومندان طالبان در فراه و ولایت های اطراف در اثر حملات هوایی هر دو، نیروهای امنیت و دفاعی افغانستان و نیروهای ائتلاف، کشته شده اند.

قادری گفت: «این حملات هوایی بسیار مؤثر بوده اند. دشمن در ولسوالی شیندند ولایت هرات و در ولایت های بادغیس و فراه تلفات شدید را متحمل شده است.»‌

وی گفت: «طالبان در شاهراه نمره یک در فراه ایستگاه های موقت گمرکی برپا کردند و از راننده گان لاری ها به بهانه جمع آوری مالیه گمرک اخاذی می کردند. اما حملات هوایی به کشتن ۳۶ نفر از این جنگجویان که در اخاذی و گرفتن پول از باشنده های محلی دست داشتند، منجر شد.»

محمد شعیب ثابت، والی ولایت فراه، به سلام تایمز گفت: «مشاهده نیروهای افغان در میدان نبرد موجب تقویه روحیه باشنده های فراه می شود؛ زیرا آنها می دانند که [نیروهای حکومت] از آنها دفاع می کنند.»

او گفت: «وضعیت امنیتی روز به روز بهتر می شود و دشمنان مردم افغانستان از میدان نبرد گریخته اند.»

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه، گفت: «سرویس های استخباراتی منطقوی از جمله نهادهایی استند که جنگ در ولایت فراه را پلان ریزی می کنند. بعضی ژنرالان ارشد [خارجی] در پشت این جنگ استند و بنا به فراه باید توجه لازم بشود.»

او با اشاره به حادثه ماه عقرب گذشته که موجب شدت یافتن عملیات ضد طالبان شد، گفت: «ما در [شورای ولایتی] همیشه حقیقت را گفته ایم و حقیقت آن است که کندک سرحدی ما سقوط کرده و حملات طالبان بر شهر فراه گسترده بودند.»

جنرال فضل احمد شیرزاد، قومنمدان سابق امنیه ولایت فراه، بتاریخ ۱۹ عقرب با اشاره به ایران گفت: «آژانس های استخباراتی کشور همسایه مستقیما در این جنگ دخالت دارند و به جنگجویان مسلح طالبان کمک می رسانند.»‌

او به سلام تایمز گفت: «شکی نیست که آژانس های استخباراتی ... نقش های مهم را در جنگ در افغانستان ایفا می کنند.»

متعهد به صلح در افغانستان

به گفته مقامات امنیتی نیروهای زمینی و هوایی ائتلاف نقش کلیدی را در هدف گرفتن و شکست دادن جنگجویان طالبان از آغاز این عملیات ایفا کردند.

جنرال رحمت‌الله صدیقی، قومندان امنیه ولایت فراه، به سلام تایمز گفت: «از تاریخ ۱ قوس، یعنی از زمان آغاز اشتراک نیروهای ماموریت حمایت قاطع در عملیات زمینی و هوایی در فراه در حدود ۲۵۰ جنگجوی طالبان بشمول ده ها تن از قومندانان شان کشته شدند. در این عملیات همچنان صدها ماین منهدم شد.»

دگَروال زکریا میرزازاده،‌ قومندان فرقه دوم اردوی ملی افغانستان در ولایت فراه، به سلام تایمز گفت: «من به مردم فراه اطمینان می دهم که -- همه اعضای نیروهای امنیتی بشمول اردوی ملی، پولیس ملی، ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، و هم نیروهای ماموریت حمایت قاطع -- در جهت دستیابی به منافع و رفاه مردم مان فعالیت می کنند.»

او گفت: «بنا، ما جنگجویان را در هر جا که باشند، تعقیب می کنیم تا مردم فراه در غیاب این تروریستان آسایش و آرامش را پیدا کرده بتوانند.»

جنرال آستین اسکات میلر، قومندان ارشد ایالات متحده و ناتو در افغانستان، بتاریخ ۱ جدی از هرات بازدید کرد تا هماهنگی رزمی بین نیروهای افغان و ائتلاف را ارزیابی کند.»‌

او به خبرنگاران گفت: «ما همیشه از مردم افغانستان حمایت می کنیم و قطعا از شرکای امنیتی مان پشتیبانی می کنیم. و همان طور که بارها گفته ام، مردم افغان حق دارند که به نیروهای امنیتی شان به خاطر همه فدارکاری هایی که کرده اند مفتخر باشند.»

او گفت: «ما اینجا در افغانستان استیم تا در درجه اول و از همه مهمتر زمانی به صلح برسیم، شاهد وحدت در سراسر افغانستان باشیم، و از منافع ملی دفاع کنیم. »

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500