رسانه

محکومیت «تعلیمات» ژورنالیستان افغان توسط ایران بحیث شست و شوی مغزی

نوشته عمر

خبرنگاران طلوع نیوز، در استودیوی خبر طلوع نیوز در کابل بتاریخ ۲۰ سنبله ۱۳۹۷ مصروف کار استند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

خبرنگاران طلوع نیوز، در استودیوی خبر طلوع نیوز در کابل بتاریخ ۲۰ سنبله ۱۳۹۷ مصروف کار استند. [وکیل کوهسار/ خبرگزاری فرانسه]

هرات -- ناظرین و آگاهان می گویند که کورس های تعلیمی ارائه شده به ژورنالیستان افغان در ایران فقط یک نقشه دیگر برای شست و شوی مغزی افغان ها و مخفی کردن نفود زیانبار تهران در افغانستان است.

همه ساله کنسلوگری ایران در هرات ۱۵ تا ۲۰ ژورنالیست محلی را دعوت می کند تا به بهانه اشتراک در یک کورس تعلیمی یک ماهه به تهران بروند.

مگر اشتراک کننده گان دوره های قبل و تحلیلگران رسانه ای می گویند که این پروگرام تعلیمی عملا به یک بستر دیگر برای تهران جهت بلند بردن نفوذ اش در افغانستان تبدیل شده است.

ارائه فرصت تعلیمی ژورنالیستی از سوی ایران مضحک است، مخصوصا با توجه به این که این کشور در رتبه ۱۴۶ از مجموع ۱۸۰ کشور جهان در شاخص آزادی مطلوعات سال ۲۰۱۸ که توسط گزارشگران بدون مرز تهیه شده، قرار گرفته است.

کنسولگری ایران در شهر هرات بتاریخ ۴ سنبله ۱۳۹۷ در تصویر مشاهده می شود. [عمر]

کنسولگری ایران در شهر هرات بتاریخ ۴ سنبله ۱۳۹۷ در تصویر مشاهده می شود. [عمر]

گزارشگران بدون مرز گفتند: «این رژیم جنگ اش را آزادی رسانه ها را از مرزهای این کشور فراتر برده و در جالی که می کوشد ظواهر امر را حفظ کند، رسانه های بین المللی را نیز هدف قرار می دهد.»

یک کوشش آشکار برای اعمال نفوذ

خبرنگارانی که قبلا در این «دوره ها» شرکت کرده اند می گویند که حکومت ایران سعی در شست و شوی مغزی آنها دارد تا از نشر هرگونه ذهنیت منفی علیه ایران جلوگیری کند.

برای این سفرها اغلب خبرنگارانی که نسبت به ایران دید منفی دارند انتخاب می شوند به این امید که نظرشان تغییر کند و بعد استخدام شوند تا پس از عودت به افغانستان در خدمت تهران فعالیت کنند.

یک تن از این خبرنگاران اشتراک کننده که خودش را با نام مستعار فرشید معرفی می کرد، گفت: «طبعا چنین برنامه هایی که برگزار می شود ایران اهداف خاص خود را دارد. حکومت ایران می خواهد که تصویر خوبی از کشور خود در ذهن خبرنگاران داشته باشد.»

او به سلام تایمز گفت: «به عبارت دیگر،‌ ایران می خواهد کسانی که به آن کشور دعوت می شوند از این کشور تصویر خوبی دهند که پیشرفت کرده است و هیچ مشکلی در ایران وجود ندارد.»

وی گفت: «ایران می خواهد که ذهنیت خبرنگاران را به سوی موارد مثبت این کشور سوق بدهد. چون خبرنگاران افغان همواره از دخالت کشورهای همسایه [در افغانستان] به خصوص ایران گزارش های خوبی می سازند.»

فرشید گفت: «ما در جریان سفر به ایران به مواردی روبه رو شدیم که به نحوی حکومت ایران کشور تلاش کرد تا ذهنیت ما را تغییر دهد. ایران روی ذهنیت خبرنگارانی که دعوت می کند به شدت کار می کند.»

او گفت: «برای نمونه، خبرنگارانی بودند که دید مثبت نسبت به ایران نداشتند. مگر پس از این که در این دوره های آموزشی شامل شدند دید شان نسبت به ایران کاملا تغییر کرده است.»

با این حال، برای فرشید، این سفر ریاکاری ایران را نشان داد که چگونه به افغانستان، سرزمین مادری اش، نگاه می کند.

او. گفت: «ما وقتی به رسانه های ایران رفتیم خبرهایی که آنها از افغانستان بازتاب داده بودند اکثرا خبرهای جنگ و خشونت بود و کمتر دیدیم که خبرهای مثبت افغانستان از سوی رسانه های ایرانی پخش شوند.»

وی اظهار داشت: «حکومت ایران تلاش می کند که یک چهره بدی از افغانستان نشان بدهد و چهره خوبی از کشور خود نشان بدهد.»

ضربه ای برای ژورنالیسم مستقل

پدرام قاضی زاده یک خبرنگار افغان در ولایت هرات گفت: «ایران می خواهد که با خبرنگاران نزدیکی داشته باشد تا از طریق خبرنگاران و رسانه ها به اهداف سیاسی که دارد دست یابد.»‌

او به سلام تایمز گفت: «ایران تلاش کرده است که برخی از خبرنگاران را زیر پوشش بگیرد. این را هیچ کس پنهان کرده نمی تواند که ایران در هرات افرادی را به نام خبرنگار که صرف برای این کشور کار می کنند، رشد داده است.»

او گفت که کنسولگری ایران در هرات به برخی خبرنگاران تماس گرفته شده است و از آنان درخواست شده است که «برای ایران کار کنند.»

قاضی زاده گفت: «از شخص خودم بارها درخواست شد که می خواهیم با شما ببینیم اما من هر بار این خواست مسؤولان کنسولگری ایران را رد کردم.»

عارف کریمی، خبرنگار یک رسانه بین المللی در ولایت هرات، گفت: «متاسفانه در ولایت هرات نفوذ استخبارات بیرون به خصوص همسایه غربی ما، در میان خبرنگاران است.»

او به سلام تایمز گفت: «شماری از خبرنگاران در هرات با برگزاری کمپاین هایی چه از طریق برخی رسانه ها و چه از طریق شبکه های اجتماعی به نفع ایران کار می کنند.»

وی گفت: «من بحیث یک خبرنگار فکر می کنم که این موضوع برای آینده کار خبرنگاری در افغانستان بسیار مضر خواهد بود. آن اعتمادی که حکومت افغانستان، نهادهای اجتماعی و مردم نسبت به خبرنگاران و رسانه ها دارند باعث می شود که این اعتماد کاهش پیدا کند.»

تهدید به منافع افغانستان و آزادی بیان

نفوذ استخبارات ایران در میان برخی خبرنگاران و رسانه ها در ولایت هرات تهدید جدی در برابر منافع ملی افغانستان،‌ آزادی بیان و دموکراسی نوپای این کشور پنداشته می شود.

بشیر احمد بهروان، استاد فاکولته ژورنالیزم پوهنتون هرات، گفت: «می تواند ضربه محکمی به امنیت و مسایل اجتماعی در افغانستان ضربه بزند.»

او به سلام تایمز گفت: «یک ژورنالیست کسی است که رسالت مند است و باید رسالت مندانه عمل کند. [ژورنالیستان] باید قوانین کشور و قوانین خبرنگاری را بفهمند و بر اساس آنان عمل کنند.»

او گفت: «متاسفانه ضربه این کار می تواند خیلی بزرگ تر باشد و مشکلاتی که در آینده رخ می دهند می توانند وضعیت خبرنگاری،‌ آبروی خبرنگاران و حیثیت خبرنگاران را در بین جامعه خدشه دار بسازد.»

او گفت که وقتی یک ژورنالیست می رود آله دست استخبارات ایران قرار می گیرد، «تاثیرات آن می توانند خیلی مخرب و ویرانگر باشند.»

بهروان گفت که حکومت مسوولیت دارد آنچه که در قانون است و باید انجام شود پیگیری کند و از ادامه آن جلوگیری کند. «(حکومت) باید ژورنالیست ها را دقیق تر بشناسد و عملکرد شان را باید نظارت کند.»

وی اظهار داشت: «وقتی عملکردی است که امنیت ملی و منافع ملی را ضربه می زند باید حکومت پیگیری کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نوشته ی بسیار مفیدی بود.امیدوارم زودتر سفارت ایران کلن تعطیل بشه توی افغانستان.محل اقدامات شوم و تروریستی همونجاست.چه کابل چه هرات چه بیروت چه فرانسه چه همه جا.اگر اسراییل سفارت ایران رو داشت الان اونجا هم هر روز انتحاری میشد.

پاسخ