امنیت

طراح حمله میدان وردک کشته شد و بقیه عاملین آن نیز فرار کردند

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

یک موتر نظامی افغان در نزدیکی محل انفجار یک موتر بم مشاهده می شود. این موتر بم بتاریخ ۱ دلو مقر ریاست امنیت ملی، واقع در میدان شهر ولایت میدان وردک را هدف قرار داد. [خبرگزاری فرانسه]

یک موتر نظامی افغان در نزدیکی محل انفجار یک موتر بم مشاهده می شود. این موتر بم بتاریخ ۱ دلو مقر ریاست امنیت ملی، واقع در میدان شهر ولایت میدان وردک را هدف قرار داد. [خبرگزاری فرانسه]

غزنی -- ریاست امنیت ملی چهارشنبه (۳ دلو) گفت که طراح حمله به مقر ریاست امنیت ملی در میدان شهر ولایت میدان وردک، طی یک حملۀ هوایی کشته شد.

مقامات گفتند که در این حمله که بروز دوشنبه (۱ دلو) انجام شد و طالبان مسؤولیت آن را به دوش گرفته است، کم از کم ۶۵ نفر کشته شدند. در این حمله جنگجویان یک موتر هاموی پر از مواد منفجره را منفجر کردند و سپس مردان مسلح سوار بر یک موتر از راه رسیدند و شروع به تیرباری کردند و یک مرکز تعلیماتی استخبارات را هدف قرار دادند.

ریاست امنیت ملی چهارشنبه در یک خبرنامه گفت: «قومندان نعمان، طراح و مغز متفکر حمله میدان وردک، ساعت ۱۱:۱۲ شام دیروز در حمله هوایی نیروهای ائتلاف به همراه هفت تن دیگر از تروریستان کشته شد.»

این خبرنامه افزوده است که دیگر اعضای این شبکه تروریستی نیز ردیابی و معدوم خواهند شد.

طالبان در خبرنامه ای بروز چهارشنبه ادعای ریاست امنیت ملی را رد کرد.

در تصاویری از مکان این حادثه نشان می دهد که انفجار این مقر در میدان شهر، در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب کابل، موجب شد که بخشی از سقف این مقر فرو بریزد.

عبدالوحید اکبرزی، عضو شورای ولایتی ولایت میدان وردک، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت: «پس از آن، کم از کم سه فرد مهاجم دیگر در یک موتر تویوتا که موتر هاموی را دنبال می کردند، وارد این مقر شدند.»

او گفت که مهاجمان به سرعت کشته شدند، اما بیشترین تلفات ناشی از فرو ریختن سقف بود.

اختر محمد طاهری، رئیس شورای ولایتی، گفت: «این یک خسارت کلان است. نیروهای ریاست امنیت ملی بسیار تعلیم دیده و مجهزتر از پولیس افغانستان و عساکر اردوی افغانستان استند.»‌

وی افزود که این جنگجویان ملبس به اونیفرم نیروهای ویژه افغانستان بودند.

باشنده گان محلی نزدیک به این محل گفتند که صدای یک «انفجار مهیب» را شنیده اند.

صدیق الله، یک باشنده میدان شهر که فقط نام اولش را گرفت، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من دود سیاه دیدم.»

او گفت که در اثر این انفجار شیشه های داخل خانه اش در هم شکست و افزود که برخی از اعضای فامیل اش مجروح شده اند.

فشار برای صلح

این حادثه در بحبوحه فعالیت های دیپلماتیک در ماه های اخیر توسط زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در مورد صلح افغانستان، با هدف تشویق گفتگوهای مستقیم بین حکومت افغانستان و طالبان، روی داده است.

خلیل زاد که ریاست این هیات آژانس بین المللی را بر عهده دارد بین روزهای ۱۸ جدی تا ۱ دلو از کشورهای هندوستان، ‌چین، افغانستان و پاکستان دیدار کرد.

ایالات متحده روز سه شنبه (۲ دلو) تایید کرد که فرستاده اش در قطر با طالبان دیدار می کند.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما می توانیم تأیید کنیم که نماینده ویژه خلیل زاد و بک تیم بین سازمانی امروز با نمایندگان طالبان در دوحه گفتگو می کنند.»‌ وی افزود که این مذاکرات بیش از دو روز طول خواهد انجامید.

خلیل زاد چندین بار با طالبان جلسه داشته است،‌ اما این اولین بار است که ایالات متحده جلسات او را به طور مستقیم تایید کرده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500