امنیت

یک عملیات جدید در لغمان زمینه را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند

نوشته خالد زیری

یک عسکر افغان بتاریخ ۲۵ جدی، در جریان عملیات در ولسوالی الیشانگ ولایت لغمان یک هاون را شلیک می کند. [خالد زیری]

یک عسکر افغان بتاریخ ۲۵ جدی، در جریان عملیات در ولسوالی الیشانگ ولایت لغمان یک هاون را شلیک می کند. [خالد زیری]

ننگرهار -- اعضای نیروهای امنیت و دفاع ملی افغانستان پیشاپیش انتخابات ریاست جمهوری که قرار است طبق برنامه بتاریخ ۲۹ عقرب برگزار شود، در ولسوالی الیشانگ ولایت لغمان عملیات تصفیوی را شروع کرده اند.

مقامات افغان می گویند که این عملیات مشترک بتاریخ ۲۲ جدی و با اشتراک نیروهای اردوی ملی افغانستان، ریاست امنیت ملی، و پولیس افغانستان شروع شد و تا تصفیه کامل این ولسوالی از جنگجویان طالبان ادامه خواهد داشت.

تورن جنرال محمد یوسف نیازی، قومندان فرقه یکم پیاده نظام اردوی ملی افغانستان، بتاریخ ۲۴ جدی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ولسوالی الیشانگ به خبرنگاران گفت:‌ «ما این عملیات را برای محافظت از باشنده گان محلی در برابر جنایات طالبان و تضمین امنیت بهتر انتخابات آینده تطبیق کرده ایم.»

وی گفت: «ما دشمنان مان را خواهیم کشت و یا آنها را از این ساحه ریشه کن خواهیم کرد. به یاری خداوند ما این ولسوالی و ولسوالی های بیشتر را از وجود طالبان تصفیه خواهیم کرد و امنیت را برقرار خواهیم ساخت.»

آصف نانگ، والی ولایت لغمان، در یک جریان یک عملیات در ولسوالی الیشانگ ولایت لغمان بتاریخ ۲۵ جدی با یکی از عساکر افغان گپ می زند. [خالد زیری]

آصف نانگ، والی ولایت لغمان، در یک جریان یک عملیات در ولسوالی الیشانگ ولایت لغمان بتاریخ ۲۵ جدی با یکی از عساکر افغان گپ می زند. [خالد زیری]

دگَروال محمد هارون یوسف‌زی، سخنگوی قولا اردوی ۲۰۱ سیلاب اردوی ملی افغانستان، به سلام تایمز گفت که تا اکنون طالبان متحمل تلفات کلان شده اند و نیروهای افغان موفق بوده اند.

یوسف‌زی گفت: «تا اکنون در این عملیات کم از کم ۲۵ جنگجوی طالبان کشته و تعداد کثیر از آنان هم مجروح شده اند. نیروهای امنیتی همچنان زیادتر از ده قریه را در این عملیات بازپس گرفته اند.»

حفظ امنیت

جنرال عبدالرزاق اروزگانی، قومندان امنیه ولایت لغمان، به خبرنگاران گفت: «پس از خاتمه این عملیات و امین شدن این ساحات ما پوسته های امنیتی را برای پولیس ملی و محلی ایجاد خواهیم کرد تا از امنیت دوام دار آن اطمینان حاصل کنیم.»

وی گفت که اگر نیروهای افغان پوسته های امنیتی ایجاد نکنند، جنگجویان طالبان احتمالا برخواهند گشت و مردم ملکی را سرکوب خواهند کرد.

او اشاره کرد: «ما از مقامات بالاتر خواسته ایم که منابع ضروری را به گروه های قیام محلی که امنیت را در این ساحات در کنار نیروهای امنیتی تامین می کنند، ارائه دهند. ما عهد می کنیم که بعد از تصفیه این ساحات، آنها را ایمن نگه داریم.»

اروزگانی از مردم ملکی خواست تا مقامات محلی و نیروهای امنیتی را در تلاش های شان کمک کنند.

رحمت الله حامد، یک باشنده ۴۳ ساله ولسوالی الیشانگ، به سلام تایمز گفت:‌ «این عملیات اقدام درست است،که به تصفیه این ساحات [از وجود طالبان] کمک خواهد کرد.»

نظر محمد ۲۸ ساله، یک باشنده دیگر ولسوالی الیشانگ، به سلام تایمز گفت:‌ «جنگ در اینجا یک امر همه روزه بوده است. طالبان مردم ملکی را در سرک ها تفتیش و تلاشی می کردند و ما تحت ستم و وحشت بسر می بردیم.»‌

محمد به یاد می آورد که چگونه طالبان عملا باشنده های محلی را از غروب آفتاب در خانه های خودشان زندانی می کردند؛ ‌زیرا وقتی شب می شد، مردم از دستگیر شدن و یا حوادث بدتر از آن وحشت داشتند.

او به سلام تایمز گفت: «آن وضعیتی عجیب بود، اما مجبور به تحمل آن بودیم. اگر مقامات، پوسته های امنیتی زیادتر احداث کنند، جاده های ما ایمن تر خواهند شد و باشنده های مان بدون کدام ترس و حشت زنده گی خواهند کرد.»

ضرورت انتخابات

آصف نانگ،‌ والی ولایت لغمان، بتاریخ ۲۵ جدی در یک تجمع در الیشانگ گفت: «انتخابات یک ضرورت است»،‌ ما بدون داشتن یک حکومت زنده گی کرده نمی توانیم.»

نانگ گفت که عملیات روان به زمینه سازی وضعیت امنیتی برای انتخابات ماه عقرب کمک خواهد کرد و امنیت محلی را بهبود خواهد بخشید و حکومت قادر خواهد شد تا پروژه های عامه را تطبیق کند.

نانگ یادآور شد که با اتمام این عملیات، حکومت پلان های برای پروژه های مرتبط با معارف، صحت عامه، آبیاری، و روی دست برق دارد.

نانگ در این تجمع باشنده های محلی گفت: «ما روی پروژه های مختلف مفید دیگر در ساحه شما کار خواهیم کرد. باشنده های محلی باید قول بدهند به ایستادن در کنار نیروهای امنیتی ادامه خواهند داد.»

او به جمعیت حاضر گفت که به نیروهای امنیتی اطمینان کنند و به آنها ببالند؛ زیرا آنان برای ملت و کشور امنیت آورده اند.

وی افزود: «مردم باید فداکاری کنند و عساکر نیز برای همه ما فداکاری کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خوب است که سر وقت کار خود را انجام میدهد

پاسخ