اقتصاد

عبدالله در جریان مجمع جهانی اقتصاد سرمایه گذاران را به افغانستان دعوت می کند

خبرگزاری فرانسه

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، در جلسه نشست سالانه انجمن جهانی اقتصاد بتاریخ ۲ دلو در داووس، سوئیس. [فابریس کافرینا/ خبرگزاری فرانسه]

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، در جلسه نشست سالانه انجمن جهانی اقتصاد بتاریخ ۲ دلو در داووس، سوئیس. [فابریس کافرینا/ خبرگزاری فرانسه]

داووس -- عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان، چهارشنبه (۳ دلو) از سرمایه گذاران خارجی را دعوت کرد تا در کشور اش سرمایه گذاری کنند، و آنها را تشویق نمود تا ورای وضعیت امنیتی را ببینند و پتانسیل منابع طبیعی غنی افغانستان را بررسی کنند.

او بروز چهارشنبه در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، در یک مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «برای کسبه و تجار ... البته [فقدان] امنیت یک مانع است.»

وی گفت: «مگر شما نمی توانید صبر کنید تا امنیت عالی و بی نقص شود و سپس وارد شوید و سرمایه گذاری کنید.»

او با اشاره به کانی های کمیاب که در بسیاری از وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند، گفت: «ثروت ها، منابع طبیعی، و اقلام افغانستان که امروز از طلا ارزشمندتر هستند، اینها همه فرصت استند.»

یک راهکار ممکن

در همین حال، ایالات متحده در حال انجام فعالیت های دیپلماتیک است که هدف آن تشویق مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان است.

واشنگتن روز سه شنبه (۲ دلو) مذاکرات روان بین زلمی خلیل زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در زمینه هماهنگی افغانستان و نماینده گان طالبان در قطر را تایید نمود.

به اصرار طالبان، حکومت افغانستان از این گفتگو خارج شده است و عبدالله گفت که این امر در نهایت باید تغییر یابد تا حل و فصل دوام دار ایجاد شود.

او گفت: «[یک] پروسه صلح نمی تواند توسط نیابتی ها انجام شود.»

رحیم الله یوسف زی، روزنامه نگار پاکستانی و تحلیلگر ارشد امور سیاسی و امنیتی افغانستان، گفت که ادامه مذاکرات نشان دهنده پیشرفت بی سابقه ای است.

او گفت: «من هرگز قبلا مشابه این را ندیده ام.»

«این نخستین تلاش جدی است و از ماه سرطان ادامه دارد ... آنها قبول کرده اند که اختلاف نظر دارند و به ملاقات شان ادامه دادند. به همین دلیل است که بی سابقه است.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در روز پنجشنبه (۴ دلو) گفت: «بحث ها هنوز هم ادامه دارد.»‌

او به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما بعدا و پس از حصول به توافق در مورد جزئیات بیشتر صحبت خواهیم کرد.»

تلاش بین المللی

ایالات متحده تنها کشور متعهد در مذاکرات با جنگجویان نیست.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و پاکستان در میان کشورهای دیگر، همگی در تلاش ایالات متحده اشتراک دارند.

عتیق‌الله امرخیل، یک تحلیلگر مقیم کابل، گفت: «پاکستان بر طالبان نفوذ دارد و روس ها نیز تا حدی از این گروه حمایت می کنند.»

وی افزود: «این جلسات در آینده ادامه خواهد یافت.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

گفته داکتر عبدالله تا حده درست است افغانستان منابع طبیعی سرشار دارد اما نبود یک پلان درست این منابع غارت گردیده گفتگو که یا طالبان صورت گرفته طرف قضیه مردم استند نه امریکا باید مردم هم شریک شون و تضیمن از طالبان اخذ گردد در اینده یا دولت همکار میباشند

پاسخ