آموزش

جمع آوری بیش از ۸۰۰۰ کتاب برای کتابخانه عمومی جلال آباد توسط داوطلبان

نوشته خالد زیری

محبوب شاه محبوب،‌ استاد دانشگاه کابل و رهبر کمپین جمع آوری کتاب، بتاریخ ۲۲ جدی در جلال آباد به حیات الله حیات،‌ والی ننگرهار، یک کتاب می دهد. [خالد زیری]

محبوب شاه محبوب،‌ استاد دانشگاه کابل و رهبر کمپین جمع آوری کتاب، بتاریخ ۲۲ جدی در جلال آباد به حیات الله حیات،‌ والی ننگرهار، یک کتاب می دهد. [خالد زیری]

جلال آباد -- گروهی از داوطلبان در جلال آباد، بیش از ۸ هزار جلد کتاب را جمع آوری کردند تا قفسه های یک کتابخانه عمومی جدید در جلال آباد را که توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ ساخته شده است، پر کنند.

این گروه بتاریخ ۲۲ جدی این کتاب ها را به اداره اطلاعات و فرهنگ ننگرهار تحویل داد.

این کتابخانه چهارماه پیش افتتاح شد، اما فاقد منابع مالی جهت خرید کتاب های بیشتر بود.

در این وقت بود که گروهی از دانشگاهیان، روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی، در رسانه های اجتماعی یک کمپین را به راه انداختند تا به جمع آوری کمک های مالی و کتاب برای این کتابخانه بپردازند.

داوطلبان بتاریخ ۲۲ جدی در جلال آباد دور یک میز که مملو از کتاب های اهدا شده می باشد، ایستاده اند. داوطلبان جوان از طریق یک کمپین رسانه اجتماعی بیش از ۸ هزار جلد کتاب که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می دهد، جمع آوری کردند. [خالد زیری]

داوطلبان بتاریخ ۲۲ جدی در جلال آباد دور یک میز که مملو از کتاب های اهدا شده می باشد، ایستاده اند. داوطلبان جوان از طریق یک کمپین رسانه اجتماعی بیش از ۸ هزار جلد کتاب که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می دهد، جمع آوری کردند. [خالد زیری]

محبوب شاه محبوب،‌ استاد ادبیات پشتو در دانشگاه کابل که رهبری کمپین جمع آوری کتاب را بر عهده دارد، گفت: «ما این کمپین را شروع کردیم؛ چرا که متاسفانه این کتابخانه کتاب های بسیار کمی داشت ... و فاقد کتاب های لازم برای دانشجویان، جوانان و محققان بود.»

او در جریان این مراسم در جلال آباد گفت: «ما از رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی شخصی مان خواستار اهدای کتاب به این کتابخانه بودیم. خوشبختانه، بسیاری از آنها از ما حمایت کردند و ما امروز همه کتاب های جمع آوری شده را به وزارت اطلاعات و فرهنگ تحویل دادیم.»‌

او گفت که این کتاب ها زمینه های مختلف بشمول داکتری، اقتصاد، انجینیری، ژورنالیسم، تاریخ و علوم سیاسی، مذهب، فرهنگ و مسائل اجتماعی را پوشش می دهد.

محبوب گفت که این کمپین همچنین مبلغ ۱۰۰ هزار افغانی (۱۳۲۰ دالر) برای این کتابخانه به منظور خریداری کتاب های بیشتر جمع آوری نمود.

«اشتیاق بی حد و مرز» برای خواندن

حیات الله حیات،‌ فرماندار ننگرهار، از داوطلبانی که برای پر کردن قفسه های این کتابخانه کمک کردند و اطمینان یافتند که این کتاب ها به خوبی حفظ می شوند، تقدیر کرد.

وی در این مراسم گفت: «این کمپین نشان داد شهروندان و جوانان تحصیل کرده ما اشتیاق بی حد و حصر به خواندن و نوشتن و کسب دانش دارند. این فقط یک نمونه است.»

او گفت: «من به جوانان افغان همانند شما کمک خواهم کرد و سعی می کنم تا از بودجه دولتی کتاب های مفید را برای این کتابخانه خریداری کنم.»

اورنگ صمیم، مدیر اطلاعات و فرهنگ ننگرهار، که بودجه جمع آوری شده توسط این کمپین را دریافت کرد، نیز از سازمان دهنده گان تشکر کرد.

او به گزارشگران گفت: «من از این جوانان به خاطر این که این کمپین جمع آوری کتاب را اداره کردند و تلاش زیادی را در این زمینه انجام داده و هزاران کتاب را جمع آوری کردند، تشکر می کنم. من به شما اطمینان می دهم که این کتاب ها را در کتابخانه مرتب می کنم تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند.»

او گفت: «ما کتاب ها را به این کتابخانه اختصاص داده بودیم، اما پروسه کند دولتی کارها را به تأخیر انداخت. اکنون که بودجه برای این کتاب ها تایید شده است، مقامات کتاب های بیشتری برای این کتابخانه خریداری خواهند کرد.»

اهمیت تعلیم و تربیت

جلال یعقوبی ۳۴ ساله، که یک روزنامه نگار آزاد و فعال مدنی از ننگرهار و او نیز در کمپین جمع آوری کتاب فعالیت نموده، گفت که باشنده گان چندین ولایت به کمپین جمع آوری کتاب کمک کردند.

او به سلام تایمز گفت: «ما تنها نبودیم. باشنده گان ولایت های خوست، قندهار، و هرات کمپین ما را تبلیغ کرده و کتاب هایی را برای ما فرستادند.»

او گفت: «مردم اهمیت آموزش را درک کرده اند و برای گسترش دانش تلاش فراوان می کنند. ما این کمپین را به ولایت هایی که کتابخانه های شان فاقد کتاب های مفید است، گسترش می دهیم. ما سعی خواهیم کرد تا کتاب ها را برای شان بگیریم که خوانندگان بتوانند از آنها استفاده کنند.»‌

یعقوبی گفت: «باشنده گان باسواد ننگرهار خوشحال استند و می گویند که اگر کتابخانه های عمومی غنی شوند، کاربران کتابخانه ها امکان دسترسی به کتاب ها به صورت رایگان را خواهند داشت.»

پرویز رومل، یک روزنامه نگار که در جمع آوری این کتاب ها اشتراک داشته است،‌ به سلام تایمز گفت: «اکثر افغان ها قدرت مالی برای خرید کتاب را ندارند.»

او گفت: «اگر کتابخانه های عمومی کتاب های مفید داشته باشند و در دسترس قرار بگیرند، کتاب خوان ها قادر خواهند بود تا آنها را به صورت رایگان قرض گرفته و از آنها چیزهای زیادی یاد بگیرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500