امنیت

علمای دینی و فعالان مدنی هرات از طالبان می خواهند جنگ «نامشروع» اش را خاتمه دهد

نوشته عمر

بیش از ۱۰۰ عالم دینی بتاریخ ۲۷ جدی در شهر هرات واقع در ولایت هرات جمع شده اند تا حمایت شان از مذاکرات صلح بین احزاب افغان اعلام کنند. [عمر]

هرات -- علمای دینی و فعالان جامعه مدنی افغانستان یک بار دیگر همراه هم از طالبان خواسته اند تا به فراخوان های صلح خواهی مردم افغانستان پاسخ مثبت دهد.

در جدیدترین اقدام بیش از ۱۰۰ عالم دینی بتاریخ ۲۷ جدی در شهر هرات واقع در ولایت هرات جمع شده اند تا حمایت شان از مذاکرات صلح بین احزاب افغان اعلام کنند.

سید محمد شیرزادی، رئیس اداره حج و اوقاف ولایت هرات، گفت: «علمای دینی و امامان مساجد هرات اینجا جمع شده اند تا قویا از پروسه صلح و گفتگوهای صلح بین حکومت افغانستان و طالبان حمایت کنند.»

او به سلام تایمز گفت: «با حمایت از پروسه صلح علمای دینی می خواهند مذاکرات صلح را تقویت و دو طرف را به قبول خواسته های ملت تشویق کنند.»

قریب به ۱۰۰ عالم دینی بتاریخ ۲۷ جدی در شهر هرات گردهم آمدند و از طالبان خواستند به جنگ نامشروع شان علیه مردم افغانستان خاتمه دهند. [عمر]

قریب به ۱۰۰ عالم دینی بتاریخ ۲۷ جدی در شهر هرات گردهم آمدند و از طالبان خواستند به جنگ نامشروع شان علیه مردم افغانستان خاتمه دهند. [عمر]

تعدادی از فعالان شبکه انستیتوت های جامعه مدنی هرات در یک کنفرانس خبری بتاریخ ۲۷ جدی در شهر هرات مشاهده می شوند. این نهاد از طالبان خواسته است تا به کوشش های صلح خواهان حکومت افغانستان پاسخ مثبت دهد. [عمر]

تعدادی از فعالان شبکه انستیتوت های جامعه مدنی هرات در یک کنفرانس خبری بتاریخ ۲۷ جدی در شهر هرات مشاهده می شوند. این نهاد از طالبان خواسته است تا به کوشش های صلح خواهان حکومت افغانستان پاسخ مثبت دهد. [عمر]

شیرزادی گفت: «این جنگ ... کاملا ناروا است. ارتکاب خشونت و حملات انتحاری در مکان های که مردم ملی بیگناه و بی دفاع زنده گی می کنند در اسلام روا نیست و بحیث یک اقدام دینی توجیه شده نمی تواند.»

وی اظهار داشت: «قطعا کدام توجیه وجود ندارد که جنگ ضرورت های یک جامعه را برآورده کرده بتواند و جنگ به یک ملت در بهبود وضعیت مدنیت و محافظت از ارزش های دین، ملی، و فرهنگی اش کمک کرده نمی تواند. تاثیرات وحشتناک جنگ ارزش های جامعه را تخریب و تنش ها را در جامعه تشدید می کند.»

فقدان هر گونه توجیه شرعی برای جنگ

علمای دینی می گویند که توجیه شرعی طالبان برای جنگ در افغانستان استفاده می کنند، در تعالیم اسلام جایی ندارد.

مولوی سید احمد حسینی، یکی از عالمان دینی در شهر هرات، به سلام تایمز گفت: «خداوند می فرماید که درصلح منفعت است -- این به معنا است که صلح به نفع همه طرف های درگیر در جنگ است -- هر دو جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان -- است. راه حل مناقشه در کشور فقط صلح است و نه جنگ.»

او گفت: «جنگ به همه آسیب رسانده است. من امیدوارم که احزاب یه سوی صلح و به اطاعت فرامین خداوند و پیامبر که صلح را برای حل اختلافت و مشکلات توصیه کرده اند، حرکت کنند.»

حسینی گفت: «ما می خواهیم افغان ها که در طی چهار دهه گذشته در جنگ بسر برده اند، از این وضعیت خلاصی پیدا کرده و در محیطی صلح آمیز زنده گی کنند.»

مولوی معراج‌الدین خشکی، یکی دیگر از علمای دینی شهر هرات، به سلام تایمز گفت: «طالبان باید به درخواست های [افغان ها] برای صلح گردن نهند و نباید از فرامین قرآن سرپیچی کنند.»

او گفت: «قتل عملی بیهوده است و اسلام آن را منع کرده است. پیام علمای دینی روشن است: هر دو طالبان و حکومت مدعی مسلمانی استند و ما از آنها می خواهیم تعالیم اسلام را اطاعت کرده و صلح کنند.»

مولوی محمد فقیری، یک عالم دینی هرات که در این تجمع شرکت کرده بود، گفت: «علمای دینی و امامان مساجد ولایت هرات از پروسه صلح بین حکومت و طالبان حمایت می کنند.»

او به سلام تایمز گفت: «خواسته های معقول هر دو طرف که به نفع دین، کشور، و ملت افغانستان است، باید در مذاکرات صلح لحاظ شوند.»

او گفت: «علمای دینی حملات انتحاری و انفجارها را محکوم کرده و آنها را غیرانسانی و غیراسلامی تلقی می کنند. تا زمان آغاز مذاکرات صلح بین حکومت و طالبان یک آتش‌بس باید برقرار شود.»‌

طالبان «آلت دست» روسیه و کشورهای همسایه

علمای دینی قویا مخالف مداخله روسیه در پروسه صلح استند.

شیرزاده با اشاره به اشغال سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۹ گفت: «بر ملت افغانستان واضح است کهشوروی جنایات شنیعی را بر این ملت وارد آورد و در آن زمان میلیون ها جوان و شهروند این کشور ... توسط رژیم قدار وقت روسیه شهید شدند.»

او گفت: «پس اگر ما از همان کشور بخواهیم برای آوردن صلح به کشورمان ما را کمک کند، به این معنا است که دزد را در مسند قاضی بنشانیم.»

وی اظهار داشت: «از منظر اسلام، درخواست کمک از روسیه یک اشتباه است. افغان ها خواستار صلحی استند که توسط خداوند و قرآن توصیه شده است و روسیه آن نوع صلح را به برقرار کرده نمی تواند

قادر کمیل، یک تحلیلگر سیاسی باشنده در هرات، به سلام تایمز گفت: «بعضی بازیگران و کشورهای همسایه ... روی طالبان و گروه های تروریستی سرمایه گذاری کردند. آنها کوشش می کنند از گروه های ستیزه جو بحیث یک سلاح در رقابت های منطقوی شان جهت دست یافتن به اهداف آشکار و پنهان شان استفاده کنند.»

او گفت: «اگر طالبان افغان های واقعی استند، نباید به کشورهای همسایه و منطقه اجازه دهند از آنها بحیث آلت دست استفاده کنند و باید با پروسه صللح یکجا شوند. آنها ضرورت دارند به کوشش های صلح حکومت افغانستان پاسخ مثبت بدهند.»

کمیل گفت: «ما از کوشش های انجام شده توسط ایالات متحده حمایت می کنیم. ملت افغانستان خواستار یک صلح منصفانه و دوام دار است.»

وی گفت: «طالبان باید بداند که افغانستان دیگر به زمانی که طالبان دهان افغان ها را می بستند، برنخواهد گشت.»

حفاظت از دستاوردهای افغانستان

در تاریخ ۲۷ جدی شبکه انستیتوهای جامعه مدنی هرات از طالبان خواست به جنگ خونین و کشتار افغان ها پایان دهد.

سید اشرف سادات، یک عضو شبکه مؤسسات جامعه مدنی هرات، گفت: «صلح یک خواسته واقعی مردم افغان است که ما باید به آن برسیم، و به این جنگ تقریبا ۵۰ ساله پایان دهیم. [این شبکه] در ولایت هرات از کوشش های صلح حمایت می کند و می خواهد افغان ها بخش از این پروسه باشند.»

او به سلام تایمز گفت: «ما خواهان برقراری صلح در کشورمان استیم، مگر امیدواریم که دستاوردهای ۱۷ سال گذشته افغانستان در مذاکرات صلح خط سرخ محسوب شوند. صلح نباید به قیمت از دست دادن دستاوردهای مردم افغانستان تمام شود.»‌

مریم جامی،‌ یکی عضور دیگر این نهاد گفت که زنان باید «نقش مهم را در یک صلح دوام دار ایفا کنند.»

او به سلام تایمز گفت:‌ «ما انتظار داریم زنان سهم کلان تر را بدست آورند و مکان مخصوص را در عرصه های مختلف -- بشمول سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی --- در جریان مذاکرات صلح بدست آورند.

شعیب تنها ۳۳ ساله، باشنده ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «ما امیدواریم که این مذاکرات بزودی به نتیجه برسد.»

او گفت: «ما از جنگ در افغانستان خسته شده ایم و همه امیدواریم که کشوری سعادتمند و برخوردار از صلح داشته باشیم. کوشش های صلح امیدهای ما را افزایش داده است و ما از طالبان می خواهیم با نمایندگان حکومت افغانستان وارد مذاکرات مستقیم شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اخبار بسیار خوب.

پاسخ