دیپلماسی

درخواست غنی از طالبان برای «ورود به گفتگوهای جدی» با کابل

سلام تایمز و خبرگزاری فرانسه

در حالی که زلمی خلیل زاد، نماینده مخصوص ایالات متحده برای صلح افغانستان، کوشش می کند جنگجویان طالبان را پای میز مذاکره با حکومت افغانستان بیاورد، باشنده کابل ضمن استقبال از کوشش های او نسبت به برقراری صلح دوام دار در کشور ابراز امیدواری کردند. [راتب نوری/ تلوزیون خبرگزاری فرانسه/ خبرگزاری فرانسه]

کابل -- حکومت افغانستان دوشنبه (۸ دلو) گفت که واشنگتن اطمینان داده است که پیشرفت در مذاکرات با طالبان در مسیر تسهیل مذاکرات صلح با حکومت افغانستان حرکت می کند.

زلمی خلیل زاد، نماینده مخصوص ایالات متحده برای صلح افغانستان، شام یکشنبه (۷ دلو) وارد کابل شد تا آخرین تحولات درباره گفتگوهای شش روزه او با نماینده گان طالبان در قطر به اطلاع مقامات حکومتی بشمول رئیس جمهور اشرف غنی برساند.

هر دو، ایالات متحده و طالبان، «پیشرفت های» حاصله در مذاکرات را تایید کرده اند. در همین حال، امیدواری ها نسبت به اصول یک توافق جهت تسطیح مسیر دستیابی به یک مذاکرات صلح افغان در نتیجه مذاکرات بی سابقه و طولانی ممکن است در دسترس باشد؛ هر چند موارد اختلاف همچنان پابرجا است.

بنا بر خبرنامه منتشره توسط ارگ ریاست جمهوری در کابل، خلیل‌زاد گفت: «ایالات متحده آمریکا در مذاکرات اش با طالبان تاکید کرده است که مذاکرات بین الافغانی یگانه راه حل صلح دوام دار در افغانستان است

زلمی خلیل زاد، نماینده مخصوص ایالات متحده برای صلح افغانستان، بتاریخ ۷ دلو در کابل به رئیس جمهور اشرف غنی گزارش می دهد. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

زلمی خلیل زاد، نماینده مخصوص ایالات متحده برای صلح افغانستان، بتاریخ ۷ دلو در کابل به رئیس جمهور اشرف غنی گزارش می دهد. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

رئیس جمهور اشرف غنی در یک پیام ویدئویی بتاریخ ۸ دلو بر ضرورت برقراری صلح در کشور تاکید کرد. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

رئیس جمهور اشرف غنی در یک پیام ویدئویی بتاریخ ۸ دلو بر ضرورت برقراری صلح در کشور تاکید کرد. [ارگ ریاست جمهوری افغانستان/ فیسبوک]

خلیل زاد گفت که نقش او «تسهیل» این مذاکرات بین ستیزه جویان و حکومت کابل بود و افزود که دو طرف به یک «چارچوب» در توافق صلح دست یافته اند.

وی روز دوشنبه در یک مصاحبه با نیویورک تایمز در کابل گفت: «ما پیش نویس چوکات کاری را تهیه کرده ایم و حالا این پیش نویس باید اصلاح و تنظیم شود و بعد به یک توافق تبدیل گردد.»

او گفت: «طالبان با توجه به رضایت ما متعهد شدند که آنچه لازم اسست برای پیشگیری از تبدیل افغانستان به یک بستر جهت گروه ها و افراد تروریسم بین المللی تلاش کنند.»

«تقاضاهای مردم افغانستان برای صلح را بپذیرید»

بعد از گزارش خلیل زاد، غنی با صدور یک پیام به طالبان برای ملت سخنرانی کرد.

او در یک سخنرانی که در سراسر کشور از تلوزیون پخش شد، گفت: «من از طالبان می خواهم تا ... اراده افغانی شان را نشان دهند و خواسته افغان ها برای صلح را قبول کنند و با حکومت افغانستان وارد مذاکرات جدی شوند.»

او گفت: «ما صلح می خواهیم، ما آن را سریع می خواهیم، مگر آن را با برنامه می خواهیم.»

غنی گفت: «ما فراموش نخواهیم کرد که قربانیان این جنگ افغان ها استند و پروسه صلح باید به رهبری افغان ها برگزار شود.»

طالبان مدت ها است که از مذاکره با حکومت افغانستان خودداری کرده اند و بر خروج نیروهای خارجی بحیث پیش‌شرط صلح اصرار می ورزند.

بروز شنبه (۶ دلو) ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت که تا زمان مشخص شدن جدول زمانی خروج [نیروهای خارجی] پیشرفت در مسائل دیگر «غیرممکن» می باشد.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که کدام توافق در رابطه با خروج نیروهای خارجی حاصل نگردیده و هر تصمیم از این دست فقط بعد از هماهنگی و گفتگوی مفصل با حکومت افغانستان اتخاذ شده می تواند.

خلیل زاد گزارش های مبنی بر این که مسئله حکومت موقت مطرح گردیده و یا این که ایالات متحده و طالبان بر سر جدول زمانی خروج نیروهای ایالات متحده و آتش بس توافق کرده اند، را رد کرد.

بنا بر این خبرنامه، او گفت: «ما مسئله آتش بس با طالبان را مورد مذاکره قرار دادیم، مگر تا اکنون هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.»‌

او گفت که گمانه زنی ها درباره یک حکومت موقت «کاملا نادرست» است و افزود که هیچ مذاکراتی درباره حکومت آینده در گفتگوهای با طالبان مطرح نشده است.

مقامات طالبان و ایالات متحده توافق کردند تا به مذاکرات شان ادامه دهند؛ هر چند آنها هنوز تاریخ مذاکرات را اعلام نکرده اند.

افغان ها محتاطانه به صلح امیدوارند

افغان ها امیدوارند که مذاکرات صلح به دهه ها جنگ و مناقشه خاتمه دهد، مگر نگرانی ها مبنی بر بروز خشونت های بیشتر در نتیجه مذاکرات طویل المدت بر سر موضوعات مورد اختلاف همچنان پابرجا است.

یک کاربر توئیتر به نام حارث شیرزاد در یک توئیت نوشت: «ما احساس می کنیم که نسیم #صلح در وزیدن است.»

اما آن دسته از مردم ملکی کابل که بهای بسیار سنگین تری را از لحاظ تلفات وارده به آنها پرداخته اند، بیش از این نگران استند.

رجب علی باشنده کابل، به خبرگزاری فرانسه گفت: «من باور نمی کنم که طالبان صلح بکند.»

او گفت: «اگر ما صلح داشته باشیم، عالی خواهد بود؛ چون بهتر از صلح چیزی نیست.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حکومت ایالات متحده با افغانستان بازی تام و جری می کند. آنها باید این بازی را تمام کنند؛ زیرا مردم افغانستان از این بازی ها بسیار خسته اند . من فکر می کنم که اوضاع سیاسی در آمریکا به یک رسوایی بزرگ برای کشورمان تبدیل خواهد شد. متاسفانه در سراسر جهان دوسیه های جنایی بر ضد رئیس جمهور آمریکا طرح خواهد شد و بعد از آن که حقیقت برملا شود، آمریکا بیشتر احترامی که طی چند صد سال سال در جهان کسب کرده را از دست خواهد داد.

پاسخ

صلح خواست تمام ملت افغانستان است و صلح با طالبان یک صفحه جدید در تاریخ افغانستان است

پاسخ