جامعه

هزاران تن از باشنده گان قندوز فراخوان صلح را امضا کردند

نوشته هدایت الله

قریب به ۳۰۰۰ تن از باشنده گان ولایت قندوز از ۲۷ تا ۲۹ جدی با امضاء این فراخوان خواستار برقراری صلح در کشور شدند. [هدایت الله]

قندوز -- در حدود ۳۰۰۰ تن از علمای دینی، ‌امامان، موی سفیدان قبایل، مردان، زنان، و جوانان در ولایت قندوز یک فراخوان مبنی بر متعهد شدن به انجام هر کاری برای رسیدن به یک صلح دوام دار در افغانستان را امضا کردند.

فعالان بتاریخ ۲۷ جدی یک کمپین سه روزه را به منظور جمع آوری امضاء در مرکز این ولایت و دیگر ولایت ها تحت شعار «ما آماده ایم تا برای یک صلح دوامدار هر گونه فداکاری بکنیم» راه اندازی کردند.

عبدالستار شامل، نماینده پروگرام مستشاری جوانان در ولایت قندوز و عضو پارلمان جوانان کشور، گفت: «ما این امضا ها را از مساجد، مدارس، میدان های مرکزی، اماکن مذهبی عمده و ساحات مزدحم جمع آوری کرده ایم.»

او بتاریخ ۲۰ جدی به سلام تایمز گفت: «هنگامی که این امضا ها را جمع آوری می کردیم، متوجه شدیم باشنده گان قندوز از جنگ خسته شده اند. آنها دیگر قادر به تحمل جنگ و مشقت نیستند و برای پایان دادن به جنگ کوشش می کنند.»‌

بتاریخ ۳ دلو، در شهر قندوز یک باشنده این شهر یک فراخوان را امضا می کند که در آن آمده است: «ما برای یک صلح دوام دار آماده هر گونه فداکاری استیم.» [هدایت الله]

بتاریخ ۳ دلو، در شهر قندوز یک باشنده این شهر یک فراخوان را امضا می کند که در آن آمده است: «ما برای یک صلح دوام دار آماده هر گونه فداکاری استیم.» [هدایت الله]

وی گفت: «باشنده گان قندوز به ما گفتند که آماده هستند تا برای رسیدن به رویای شان که صلح است، هر گونه فداکاری بکنند و حتی اگر صلح تضمین شود، آنها حاضرند که در فقر زندگی کنند.»

شامل گفت که در اوایل ماه دلو، این فراخوان های امضا شده در یک مراسم عمومی در کابل نمایش داده خواهد شد که انتظار می رود بیش از ۲۵۰۰ تن در سراسر افغانستان در آن اشتراک کنند.

او گفت که به نمایش گذاشتن این فراخوان های امضا شده در ملاءعام به منظور اطلاع رسانی به رئیس جمهور، اعضای کابینه، نمایندگان سفارتخانه ها و سازمان های ملی و بین المللی است که نشان دهد باشنده گان قندوز تشنه صلح استند.

«افغان ها صدای خود را برای صلح بلند کرده اند»

افغان ها سال ها از طالبان خواسته اند جنگی را که در آن افراد این گروه مرتکب جنایت بالای مردم ملکی می شوند، پیشرفت سیاسی و اقتصادی کشور را مانع می گردند، و تروریسم را تقویت می کنند، در حالی که همه این کارها را به شکل نامشروع به نام اسلام انجام می دهند، خاتمه دهد.

سید غفور هاشمی، رئیس شبکه جوانان قندوز، به سلام تایمز گفت: «اکثر کسانی که از اعضای خانواده شان را در جنگ از دست داده اند،‌ این فراخوان را امضا کرده اند.»

وی گفت: «همه کسانی که به این کمپین پیوستند، تمایل داشتند که [این فراخوان] را امضا کنند و می گفتند که می خواهند صلحی که از دست داده اند، به ولایت شان بازگردد. مردم از هر گامی که ما به سوی صلح بر می داریم، استقبال می کنند.»

او گفت: «امکان دارد که با این امضاها صلح بوجود نیاید، اما ما می توانیم احساسات باشنده گان قندوز که به دنبال صلح هستند، و از جنگ خسته شده اند، را انتقال دهیم.»

مولوی عبدالبصیر، رییس شورای صلح ولایت قندوز، گفت که چنین جنبش های خودگردان عمومی می تواند راه را برای صلح دوام دار و گسترده هموار کند.

او به سلام تایمز گفت: «برای جوانان مهم است که سعی کنند پیغام های مردم افغان را به حکومت، جامعه بین المللی، و سازمان ملل ارسال کنند.»

او گفت: «هدف این کمپین ملی پایان دادن به جنگ است. این به این معنی است که همه افغان ها صدای خود را برای صلح بلند کرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من زیادتر از این چیز نمی فهمم، مگر این را گفته می توانم که با انتخاب ترامپ بحیث رئیس جمهور، ‌آمریکاییان به آمریکا اهانت کردند؛ چون به نظر می رسد که این مرد تعادل روانی ندارد و هر چه به دهان اش برسد، می گوید؛ زیرا دستیابی به یک نتیجه شرم آور با طالبان بدون مشوره با حکومت افغانستان به طوری که تمام فداکاری های مردم افغانستان به هدر برود، آمریکا را در جهان رو سیاه خواهد کرد و افغانستان برای مدت ده ها سال از مزیت دموکراسی محروم خواهد شد. من نمی گویم که طالبان باید آن طور که در سال ۲۰۰۱ میلادی بیرون انداخته شدند، به مزبله پرتاب شوند و تازه آن هم خطای آمریکاییان بود. اما اعطای چنین اختیار به آنان که در نتیجه آن اردو، پولیس، و امنیت ملی افغانستان - یعنی نهادهای که با کمک های خیریه جامعه جهانی ایجاد شده بودند، بنا بر خواسته های پاکستان و بدست طالبان منحل شوند [نامفهوم] (شیرمحمد عباس ستانیک‌زی،‌ مذاکره کننده طالبان، این گپ ها را در یک ویدئو نشر شده در رسانه های اجتماعی گفته است.) من به آمریکاییان توصیه می کنم که به پاکستان باج ندهند. در عوض آمریکا باید بر (پاکستان) فشار بیاورد تا طالبان را وادار به مذاکره با حکومت افغانستان و مشارکت در پروسه سیاسی کنند، همان طور که در قضیه گلبدین حکمتیار این کار را کردند. نقشه راه صلح سال پار رئیس جمهور اشرف غنی بهترین گزینه برای صلح است. در جنگ با اتحاد شوروی آمریکایی ها و عرب ها پیسه خرج می کردند و افغان ها بودند که فداکاری می کردند. مگر در یک کنفرانس که بعدا در عربستان سعودی برگزار شد، بینظیر بوتو، صدراعظم وقت پاکستان، گفت که پاکستان قدرت اسلامی است که کمونیست ها و کافران را شکست داده است. اگر ماجرا به همین نحو پیش برود، به زودی خواهید دید

پاسخ