دیپلماسی

اجلاس مسکو بین طالبان و اپوزیسیون افغانستان به قصد منحرف کردن پروسه صلح

نوشته سلیمان

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در اولین«کنفرانس صلح» در مسکو در ماه عقرب گذشته با نماینده گان طالبان ملاقات می کند. [وزارت امور خارجه سوریه]

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در اولین«کنفرانس صلح» در مسکو در ماه عقرب گذشته با نماینده گان طالبان ملاقات می کند. [وزارت امور خارجه سوریه]

کابل -- به گفته نماینده گان و تحلیلگران افغان یک جلسه بین نماینده گان طالبان و تعداد از سیاستمداران اپوزیسیون افغان در مسکو کوششی برای دخالت در امور داخلی افغانستان و منحرف کردن پروسه صلح است.

در این نشست دو روزه در مسکو که از سه شنبه ۱۵ دلو شروع خواهد شد، تعداد از رقبای سیاسی اصلی رئیس جمهور اشرف غنی حضور خواهند داشت. هیچکدام از مسؤولین حکومت افغانستان ذیربط در مذاکرات صلح برای شرکت در این اجلاس دعوت نشده اند.

طالبان یکشنبه (۱۴ دلو) تایید کرد که هیاتی را برای این اجلاس به روسیه خواهد فرستاد.

طالبان در یک خبرنامه دوشنبه (۱۵ دلو) گفت که اجندای این کنفرانس بشمول مذاکرات درباره افغانستان، «اعلام سیاست ها» و باز کردن کانال های برای رسیدن به «تفاهم با گروه های سیاسی غیرحکومتی در افغانستان است.»

الکساندر منتیتسکی، سفیر سابق روسیه در افغانستان، یک میل سلاح کلاشنیکف (ای‌ک-۴۷) را بتاریخ ۵ حوت ۱۳۹۳ در مراسمی در میدان هوایی نظامی در کابل به حنیف اتمر می دهد. اقدام اتمر که در هفته روان در مسکو در کنفرانس صلح اشتراک می کند،‌ در انتخابات آینده افغانستان رقیب رئیس جمهور غنی است. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

الکساندر منتیتسکی، سفیر سابق روسیه در افغانستان، یک میل سلاح کلاشنیکف (ای‌ک-۴۷) را بتاریخ ۵ حوت ۱۳۹۳ در مراسمی در میدان هوایی نظامی در کابل به حنیف اتمر می دهد. اقدام اتمر که در هفته روان در مسکو در کنفرانس صلح اشتراک می کند،‌ در انتخابات آینده افغانستان رقیب رئیس جمهور غنی است. [شاه مری/ خبرگزاری فرانسه]

غنی بارها از طالبان دعوت کرده تا مستقیما با حکومت افغانستان مذاکره کنند و در این حال از نقش زلمی خلیل زاد،‌ فرستاده مخصوص ایالات متحده در امور افغانستان، در مذاکرات حمایت کرده است.

خلیل زاد اخیرا گزارش مذاکرات شش روزه با نماینده گان طالبان در دوحه را به اطلاع غنی رساند، این مذاکرات ماه قبل انجام شد و چهارچوب یک توافق صلح را تعیین کرد.

طالبان و مقامات ایالات متحده قرار است که دور بعد گفتگوهای صلح را بتاریخ ۶ حوت در دوحه برگزار کنند.

یک «کوشش برای ضربه زدن» به تلاش های صلح

محمد فرهاد صدیقی، نماینده مردم ولایت کابل در ولسی جرگه، ‌گفت: «نسبت به کوشش های صلح با طالبان خوشبینی وجود دارد،؛ زیرا آنها چندین جلسه را در دوحه برگزار کردند.»

او به سلام تایمز گفت: «مگر در این لحظه حساس روسیه یک جلسه دیگر را بدون حضور حکومت افغانستان برگزار کرده است. من این جلسه را یک کوشش برای ضربه زدن به مذاکرات می دانم.»

سفارت روسیه در کابل یک خبرنامه شام شنبه (۱۳ دلو) به نیابت از «جامعه افغان روسیه» نشر کرد و گفت که این جامعه «چهره های متنفذ افغان» را به مذاکره در هتل پرزیدنت در کابل دعوت کرده است.

در خبرنامه آمده است: «ما آماده ایم تا نقش مان را در آوردن صلح به افغانستان ایفا کنیم.»

معلوم نیست که حکومت روسیه در این اجلاس چه نقشی را ایفا می کند، مگر یک مقام روس که نخواست نامش گرفته شود،‌ بتاریخ ۱۱ دلو به رویترز گفت: «در این مرحله حساس بهترین کار این بود که مقامات حکومت افغانستان پای میز مذاکره حاضر نباشند.»

خبرگزاری فرانسه یکشنبه گزارش داد که نتوانسته است که با یک سخنگوی سفارت روسیه در کابل گفتگو کرده و نظر اش را بگیرد.

حنیف اتمر، که در انتخابات ریاست جمهوری آینده که قرار است بتاریخ ۲۸ سرطان برگزار شود، رقیب غنی است، یکی از کسانی است که اشتراک او در این کنفرانس تایید شده است. عطا محمد نور جنگ سالار سابق، و حامد کرزی رئیس جمهور سابق، که هر دو رقبای غنی استند،‌ هم در این اجلاس حضور دارند.

نور روز یکشنبه گفت که این جلسه «یک راه بسمت تقویت کوشش های صلح با هدایت ایالات متحده است» و اتمر نیز آن را یک گام مهم بسمت مذاکرات صلح بین الافغانی» توصیف کرد.

یک شورای تعیید شده از سوی حکومت که موظف به تعامل با طالبان است، یکشنبه گفت که به مسکو دعوت نشده است.

روسیه «کدام قصد به صلح ندارد»

البته این بار اول نیست که روسیه کوشش دارد تا با طالبان «یک کنفرانس صلح» برگزار کند.

کنفرانس قبل که در ماه عقرب برگزار شد، نتوانست به هدف تعیین شده اش، یعنی رسمی کردن مذاکرات بین حکومت افغانستان و طالبان دست یابد و به جای آن شواهد زیادتر را از انشعاب بین گروه های طالبان و مداخله روسیه در امور افغانستان بدست داد.

نجیب الله آزاد، یک تحلیلگر سیاسی باشنده کابل و معاون سابق سخنگوی غنی، گفت: «مذاکرات بین طالبان و بعض افراد هرگز در دستیابی به صلح و ثبات و یا خاتمه جنگ در کشور ما را کمک نخواهد کرد.»

او به سلام تایمز گفت: «روس ها و طالبان تصمیم گرفته اند تا این جلسه را فقط برای منافع خودشان برپا کنند. این به مردم افغانستان صدمه خواهد شد.»

او گفت: «طالبان و روس ها با بعض افراد و احزاب سیاسی مذاکره کرده اند؛ زیرا می خواهند نشان دهند که حکوت افغانستان نامشروع است. در حالی که هر نوع توافق مخفیانه با طالبان یک خیانت ملی و بی حرمتی به نیروهای امنیتی افغانستان است.»

آزاد گفت که اجلاس مسکو برخلاف «عادات، اصول، و اخلاقیات دیپلماسی» می باشد.

او گفت:‌ «روسیه در کابل هر دو، سفارت و یک نماینده مخصوص در امور افغانستان دارد. مسائل مرتبط با کشورمان مخصوصا مذاکرات صلح، باید با حکومت افغانستان مطرح شوند.»

او گفت: «بدون مذاکره و هماهنگی با حکومت افغانستان، روسیه همه اصول و قواعد و عنعنات دیپلماسی را با میزبانی این نشست برهم زده است.»

وی گفت: «در دور دوم کنفرانس پروسه صلح کابل کشورهای اشتراک کننده -- بشمول روسیه -- توافق کرده اند پروسه صلح باید با هدایت و مالکیت حکومت افغانستان پیش برود.»

آزاد با اشاره به یک ملاقات قبل که در سال پار میلادی برگزار شد، گفت: «مگر در عمل ما می بینیم که این بار دوم است که مسکو به تعهدات اش عمل نمی کند.»

سید حامد انوری، یک تحلیلگر سیاسی باشنده کابل، گفت: «یگانه مقام قانونی و رسمی جهت نماینده گی افغان ها حکوممت افغانستان است، نه احزاب سیاسی یا روسیه.»

او به سلام تایمز گفت: «برگزاری این نشست با اشتراک بعض احزاب سیاسی با قوانین افغانستان و منافع ملی ما مغایرت دارد. تنها حکومت افغانستان می تواند این مذاکرات را برگزار و مدیریت کند.»

او گفت: «رهبران روسیه این ملاقات ها را جهت مختل کردن و به چالش کشیدن کوشش های صلح برگزار می کنند. مسکو کدام قصد برای صلح ندارد.»‌

پروسه صلح باید با هدایت افغان ها باشد

صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه،‌ به سلام تایمز گفت: «موضع حکومت افغانستان همیشه روشن بوده و هر مذاکرات صلح باید با هدایت و مالکیت افغانستان برگزار شود.»

او گفت: «بنا برین، کشورهای دیگر باید وظایف شان را به انجام رسانده و تشخیص دهند که پروسه صلح باید رهبری اش به دست حکومت جمهوری اسلامی افغانستان باشد.»

احمدی گفت: «مذاکره کننده اصلی صلح حکومت افغانستان است. بدون حضور حکو.مت مشروع ... این جلسات نه نتیجه مثبت خواهد داشت و نه در دستیابی به صلح ما را کمک خواهد کرد.»

رحمت الله نبیل، رئیس سابق ریاست عمومی امنیت ملی، پروسه صلح را یک «خبر مهم خواند»، مگر هشدار داد که «سوءمدیریت پروسه صلح» به یک جنگ دیگر منتهی شده می تواند.

او بتاریخ ۱۲ دلو در یک توئیت نوشت: «بنابرین، طالبان باید در نظام حکومتی کنونی ادغام شوند، نه این که آنها حکومت را تعیین و منصوب کرده و دوباره عمارت اسلامی بوجود بیاید.»

او گفت: «طی سال های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ میلادی بعض افغان ها گروه گروه با طالبان یکجا شدند؛ زیرا حکومت و نهادهای آن وجود نداشتند.»

نبیل افزود: «مگر حالا در سال ۲۰۱۹ شرایط دیگر چنین نمی باشد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

رحمت الله نبیل، رئیس سابق ریاست عمومی امنیت ملی، پروسه صلح را یک «خبر مهم خواند»، مگر هشدار داد که «سوءمدیریت پروسه صلح» به یک جنگ دیگر منتهی شده می تواند.

پاسخ

نخست آن که احزاب اپوزیسیون نباید با طالبان مذاکره کنند و چناچه برای منافع شخصی شان می کنند شاید بهتر است که حکومت آنها را از این کار منع کند. واگرنه خدای ناکرده دستاوردهای ۱۸ ساله مان به فنا خواهد رفت و کشورمان یک بار دیگر به محل جنگ های شدید تبدیل خواهد شد.

پاسخ