فناوری

فیسبوک اکانت های تقلبی ایرانی را که افغانستان و پاکستان را هدف گرفته بود مسدود کرد

سلام تایمز

تحقیقات فیسبوک در باب «رفتار غیرمعمول» کشف شده بتاریخ ۱۱ دلو نشان داد که یک خبر دروغین که توسط عوامل ایران نشر یافته بود، مدعی شد که طالبان باز مانده گان یک «برف کوچ» در افغانستان را نجات داده است. [فیسبوک]

تحقیقات فیسبوک در باب «رفتار غیرمعمول» کشف شده بتاریخ ۱۱ دلو نشان داد که یک خبر دروغین که توسط عوامل ایران نشر یافته بود، مدعی شد که طالبان باز مانده گان یک «برف کوچ» در افغانستان را نجات داده است. [فیسبوک]

سن فرانسیسکو -- فیسبوک ۷۸۳ صفحه، گروه و اکانت های مرتبط با یک عملیات نشر معلومات نادرست از سوی ایران که ده ها کشور بشمول پاکستان و افغانستان را هدف قرار داده بود، مسدود کرد.

فیسبوک بتاریخ ۱۱ دلو گفت که این «رفتار غیرمعمول» شامل ۲۶۲ صفحه، ۳۶۵ اکانت و ۳ گروه در فیسبوک و ۱۶۲ صفحه در اینستاگرام بود.

نتانیال گلیچر، رئیس پالیسی سایبرسکیوریتی در فیسبوک، گفت که این صفحات بخش از کمپاین پیشبرد منافع ایران در کشورهای مختلف با ایجاد هویت های و اکانت های تقلبی فیسبوک و اینستاگرام بود.

وی گفت که افراد که با این اکانت ها و صفحات کار می کنند «معمولا خودشان را بحیث افراد محلی جا زده و اغلب از اکانت های تقلبی استفاده می کنند و اخبار حوادث جاری را به دروغ نشر می دهند.» وی افزود که صاحبان این اکانت ها سعی دارند هویت شان را مخفی کنند.

گلیچر به خبرنگاران گفت: «ما ثابت کرده می توانیم که این مطالب از ایران می آیند، توسط عوامل ایرانی کنترول می شوند، و اکثریت شان از میدیای دولتی ایران گرفته و نشر شده اند.»

او گفت: «ما در موقعیت نیستیم که مستقیم تصریح کنیم که در این مورد خاص چه کسی عامل این اقدام است.»

فیسبوک در یک خبرنامه گفت که یکی از این صفحات در حدود دو ملیون تعقیب کننده (فالور) داشت، یک گروه دیگر در حدود ۱۶۰۰ عضو داشت، و یکی از اکانت های اینستاگرام بیش از ۲۵۴ هزار فالور داشت.

گلیچر در این خبرنامه گفت: «این اقدام توسط ایران هدایت می شد و در بعض موارد مطالب میدیای حکومتی ایران را مورد استفاده قرار داده، با یک رفتار غیرمعمول هماهنگ مردم را در سراسر جهان، و مخصوصا در خاورمیانه و جنوب آسیا هدف قرار می داد.»‌

کشورهای تحت تاثیر عبارت بودند از افغانستان، آلبانی، الجزایر، بحرین، مصر، فرانسه، جرمنی،‌ هند، اندونیزیا، ایران، عراق، اسرائیل، لیبی، مکزیکو، مراکش، پاکستان، قطر، عربستان سعودی، صربستان، آفریقای جنوبی، اسپانیا، سودان، سوریه، تونس، ایالات متحده، و یمن.

به گفته فیسبوک، سابقه بعض فعالیت ها به سال ۲۰۱۰ برمی گردد.

یک الگوی شرارت

تحقیقات فیسبوک درباره مطالب آزاردهنده موجود نشان دهنده شواهد و مدارک زیادتر حمایت ایران از جنگجویان طالبان و کوشش های دیگر برای مداخله در افغانستان است.

یک نمونه ارائه شده توسط فیسبوک یک خبر دروغ را برملا کرد که مدعی بود طالبان بازمانده گان یک «برفکوچ» در افغانستان را نجات دادند.

این مطلب طالبان را بحیث صفات قهرمانی متصف کرده که جان مردم را نجات می دهند، ‌مگر در واقعیت طالبان در جنگ خونین شان با حکومت افغانستان صدها نفر از مردم ملکی را در این کشور کشته اند.

طالبان با حمایت مادی و تسلیحاتی ایران به جنگ شان ادامه داده اند و این واقعیتی است که تهران بالاخره سال پار [میلادی] به آن اعتراف کرد.

علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، تایید کرد که در ماه قوس مقامات ایرانی با طالبان افغان ملاقات کردند.

به گزارش ایرانی تسنیم وی بتاریخ ۶ جدی گفت: «به حکومت افغانستان اطلاع داده شده که ارتباطات و گفت و گوهایی با طالبان انجام شده است و این پروسه ادامه خواهد داشت.»

کدام جزئیات از مکان این مذاکرات در تسنیم، که یک خبرگزاری ظاهرا نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است، داده نشده است.

ایران که در حدود ۶۰۰ میل مرز مشترک با افغانستان دارد، همزمان با کوشش های دیپلماتیک جدید برای خامته جنگ ۱۷ ساله در این کشور مداخله هایش را افزایش داده است.

بتاریخ ۱۸ قوس نیروهای امنیتی افغانستان یک انبار اسلحه را در جریان یک عملیات در خارج از غزنی کشف کردند که در این انبار تسلیحات ساخت ایران پیدا شد.

غلام داوود تراخیل، قومندان امنیه ولایت هرات، همان وقت به سلام تایمز گفته بود: «ایران ۱۰۰ فیصد در رویدادهای اخیر که موجب نا امنی در غزنی شده، دست داشته است. همه این فعالیت ها نشانه های روشن مداخله آشکار ایران در امور داخلی افغانستان استند.»

امین الله شارق، والی سابق ولایت پکتیکا، گفت که این تسلیحات «نشان می دهند که ایران برای توسعه گستره جنگ در افغانستان کوشش می کند

پروپاگندای ایران

مطلب اعلام شده توسط فیسبوک بار اول نیست که نشان می دهد که ایران در نشر مطالب پروپاگندا با هدف تاثیرگذاری بر افکار عمومی جهانی فعالیت کرده است.

رویترز اواخر سال پار در یک گزارش مخصوص بالغ بر ۷۰ ویبسایت را شناسایی کرده بود که پروپاگندای ایران را به ۱۵ کشور ارسال می کردند که این شامل سه ویبسایت نشر معلومات نادرست در پاکستان و چهار مورد دیگر در افغانستان بود.

در گزارش مورخ ۱۰ قوس آمده است: «این ویبسایت ها تاکید دارند که چگونه عوامل سیاسی در سراسر جهان به شکل فزاینده معلومات مخدوش یا نادرست را در ایننترنت نشر می دهند تا بر عقاید عمومی اثر بگذارد.»

این سایت ملغمه ای از اخبار را نشر داده و به گونه ای طراحی شده اند که مشابه اخبار معمولی و رسانه ها باشند.

مازن زکی، مدیر اداره رسانه های جدید مرکز مطالعات و تحقیقات میدانی ابن الوید مصر، گفت که ایران مصروف سوءاستفاده از تکنالوژی مخابراتی مدرن جهت دنبال کردن «یک سیاست هجوم رسانه ای برای نشر ایده های اش در مسیرهای غیرمستقیم و با مخدوش کردن و بازی با حقایق ها» بوده است.

او گفت که بر علاوه نشر شایعات، ‌این رسانه ها به نشر معلومات نادرست درباره سپاه پاسداران پرداخته و اخبار دروغین پیروزی هایش را برای تقدیر و ستایش از این گروه پخش می کرده است.

مقابله با «تروریسم سایبری» ایران

کوشش های پروپاگندای ایران در پاکستان -- که مقامات آن را «تروریسم سایبری» می نامند -- موجب احساس خطر شده و کوشش هایی را برای خنثی کردن یک ستراتیژی مشکوک ایرانی مبنی بر نشر نا امنی و فرقه گرایی به راه انداخته است.

در یکی از این موارد یک ویبسایت بنام «یک طلوع غربی دیگر» که رویترز آن را شناسایی کرده بود، باعث شد تا یک مقام پاکستانی فریب خورده و یک تهدید هسته ای را علیه اسرائیل طرح کند.

در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز این ویبسایت با نشر یک مطلب دروغین سبب شد که خواجه آصف، وزیر دفاع وقت پاکستان، از طریق توئیتر هشدار دهد که پاکستان دارای زرادخانه اتمی برای نابودی اسرائیل است. اما بعد از آن که رویترز با او تماس گرفت، او فهمید که این مطلب دروغین بخش از عملیات ایران بود.

آصف که بسال ۲۰۱۸ از حکومت پاکستان خارج شده است، گفت: «این یک تجربه آموزنده بود. مگر می توان درک کرد که این اتفاقات می افتند؛ زیرا اخبار دروغین بسیار گسترش یافته است. این چیزی است که هر کسی حالا قادر به انجام آن است و این بسیار خطرناک می باشد.»

یک مقام ارشد استخباراتی باشنده اسلام آباد، که در دایره امنیت سایبری وزارت دفاع خدمت می کند،و نخواست نامش گرفته شود، بتاریخ ۲۸ قوس به پاکستان فوروارد گفت: «ما یک ستراتیژی جامع و هوشیارانه را برای مقابله با تروریست سایبری در کشور اتخاذ کرده ایم.»

«تیم های فعال در بخش امنیت سایبری ما با سیستم اصلی شناسایی و هشدار هوشمند متصل استند و اداره مخابرات پاکستان نیز حمایت های تخنیکی را به این تیم ها ارائه می کند.»

وی افزود: «طی دو سال گذشته، ما صدها ویبسایت ضد پاکستانی را مسدود کرده و علیه هزاران حساب رسانه های اجتماعی اقدام کرده ایم. همه این کوشش های ما برای مقابله با پروپاگندای ایران انجام شده و تیم های نظارت بر میدیای اجتماعی ما تمام پلت فرم های مربوطه را زیر نظر دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

متشکرم. اطلاعات شما برای مان ارزشمند است.

پاسخ

این کار شاقی نیست که آن را علیه پاکستان انجام دهید. زیرا خود پاکستان یک دولت حامی تروریست ها است. این دولت تروریست ها را تعلیم می دهد و به افغانستان، هند، و مکان های دیگر برای تخریب می فرستد. مگر به ایران نباید اجازه داده شود تا در افغانستان ویرانی به بار آورد. ایران و پاکستان به مثابه شاخ های شیطان استند.

پاسخ