امنیت

باشنده گان هلمند با التماس به طالبان: «کشتن مان را متوقف کنید»

نوشته ضیاء ثمر

به شمول زنان، صد ها باشندهء ولایت هلمند در اوایل ماه دلو در جریان گردهمایی های جداگانه از طالبان خواستند تا از خشونت دست کشیده و پیشنهادات صلح را بپذیرند. (ضیا ثمر)

هلمند -- در جریان نشست های جداگانه در اوایل ماه دلو،‌ صدها نفر از باشنده گان ولایت هلمند از طالبان خواستند که از خشونت دست کشیده و پیشنهاد های صلح را بپذیرد.

گلالی هلمندی، باشنده ۴۲ ساله ولسوالی نهر سراج، در جریان گردهمایی صدها زن بتاریخ ۸ دلو گفت: «ما شاهد خرابی های جنگ بوده ایم ... جنگ کدام تغییرات مثبت را برای مان نیاورد.»

او به سلام تایمز گفت: «من پسرم را به مکتب می فرستم و تا زمانی که او به منزل برگردد، من ... می ترسم که مبادا او را در انفجار یک بم از دست بدهم.»

او گفت: «همه ما افغان استیم و بیایید صلح کنیم. صلح برای ما برادری، اتحاد، و دوستی می آورد. ما نباید یکدیگر را بکشیم. ما از طالبان می پرسیم که آنها تا کی می خواهند همسران و فرزندان ما را بکشند؟»

صدها تن از جوانان افغان بتاریخ ۱۱ دلو،‌ در ولسوالی ناوه، ولایت هلمند، گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند جنگ را متوقف کرده و صلح کنند. [ضیاء ثمر]

صدها تن از جوانان افغان بتاریخ ۱۱ دلو،‌ در ولسوالی ناوه، ولایت هلمند، گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند جنگ را متوقف کرده و صلح کنند. [ضیاء ثمر]

بی‌بی سیما داوی ۲۸ ساله، یک فعال جامعه مدنی، بتاریخ ۸ دلو در یک تجمع در ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند صحبت می کند. [ضیاء ثمر]

بی‌بی سیما داوی ۲۸ ساله، یک فعال جامعه مدنی، بتاریخ ۸ دلو در یک تجمع در ولسوالی نهرسراج ولایت هلمند صحبت می کند. [ضیاء ثمر]

«ما باید صلح کنیم»

بی‌بی سیما داوی ۲۸ ساله، یک فعال جامعه مدنی از ولسوالی نهرسراج، در این تجمع گفت: «ما به جز جنگ، خرابی، و کشتار در کشورمان کدام چیز دیگر ندیده ایم.»

او گفت: «فرزندان بیگناه ما هیچ چیز نمی دانند و آنها قربانیان این جنگ استند.»

او گفت: «ما دیده ایم که هر مادر در هلمند دو یا سه عضو فامیل اش را از دست داده است. طالبان بیگناهان ما را کشته است. جنگ جوانان ما را معلول کرده است

داوی گفت: «صلح یک هدیه نیست که دیگران آن را به ما بدهند. ما باید صلح کنیم و زنان در این پروسه کارهای زیادی انجام داده می توانند.»

او گفت بی‌بی راضیه بلوچ، باشنده ۲۳ ساله ولسوالی نهرسراج، گفت که او به این خاطر در تجمع شرکت کرده که طالبان شوهرش را کشته اند.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان باید خشونت را محکوم کرده و صلح کنند. اگر آنها از کشتن شوهرم کدام چیز عایدشان شده، آن را به من بگویند.»

«کشتن ما را متوقف کنید»

در یک تجمع دیگر که بتاریخ ۱۱ دلو در ولسوالی ناوه برپا شد،‌ صدها تن از مردان جوان افغان از طالبان خواستند تا خشونت شان را متوقف کنند.

لعل محمد صفا، ۲۵ ساله و استاد دانشگاه هلمند در لشکرگاه، به حاضرات در این تجمع گفت: «همه قربانیان جنگ جوان استند و طالبان باید کشتن ما را متوقف کند.»

او گفت: «به ما بگویید که طی خشونت های چهار سال گذشته جز کشتن افغان ها چه حاصلی داشته اند؟ به ما بگویید که در این جنگ جز کشتار برادران تان و مرگ افراد خودتان چه ثمری کسب کرده اید؟»‌

گلاب شاه احمدی، فعال ۲۶ ساله جامعه مدنی در ولسوالی ناوه، در این تجمع گفت: «من در جنگ پدرم را از دست داده ام و یک قربانی استم. من از طالبان می خواهم از کشتن ما دست کشیده و صلح کند.»

او گفت: «این آتش ما و شما را با هم می سوزاند. پس چه کس از نفع می برد؟ ما در اینجا جمع شده ایم تا از شما [طالبان] بخواهیم که صلح کنید. این جنگ با هدایت محافظ استخباراتی خارجی جریان دارد و این به نفع ایران و روسیه است -- نه ما.»‌

سید عبدالوهاب، ۵۵ ساله و عضو شورای علمای لشکرگاه، گفت: «خداوند در قرآن می گوید: حق بر باطل غلبه می کند.»

او به سلام تایمز گفت: «جنگ یک آتش شعله ور است. مسلمانان برای خودشان یک آتش سوزان برافروخته اند. ما از حکومت می خواهیم تا کشتن طالبان را متوقف کند و از طالبان می خواهیم که به خاطر خدا از کشتارها دست بکشند.»

وهاب گفت: «ما به طالبان التماس و التجاء می کنیم تا کشتار برادران شان را متوقف کرده و خشونت را محکوم کنند.»

او خطاب به طالبان گفت: «شما دارید برخلاف خواست مادران تان عمل می کنید. شما فرمان های خداوند را نمی پذیرید و افراد خود تان را می کشید و این خدا را خشمگین می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نام من حضرت گل است و من از قندهار استم. بهتر آن است که صلح بیاید. ما همه صلح می خواهیم. حالا همه مردم این جا از حنگ خسته شده اند و صلح باید از راه برسد.

پاسخ

این گزارش خوب است. تشکر. ما واقعا می خواهیم جنگ متوقف شود.

پاسخ