امنیت

طالبان در شاهراه فاریاب به بلخ اقدام به سرقت لاری و اخاذی از راننده گان کردند

نوشته هدایت الله

یک لاری بتاریخ ۷ قوس مصروف انتقال کالا در امتداد شاهراه بغلان قندوز است. [هدایت الله]

یک لاری بتاریخ ۷ قوس مصروف انتقال کالا در امتداد شاهراه بغلان قندوز است. [هدایت الله]

قندوز -- مقامات محلی و تجار می گویند که جنگجویان طالبان در ولسوالی چهاربلوک ولایت بلخ، ۲۲ عراده موتر باربری و تانکرهای تیل را در آخرین اقدام این گروه برای سرقت وسایل نقلیه از مردم افغانستان را به سرقت برده اند.

ستیزه جویان ۱۴ عراده لاری و هشت تانکر تیل را در شاهراه بین بندر آقینه در ولایت فاریاب با مزارشریف در ولایت بلخ از تجار و کسبه افغان دزیدند.

بندر آقینه، وقاع در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر اندخوی در مرز ترکمنستان یک بندر زمینی تجاری است که افغانستان را به کشورهای آسیای میانه و اروپا متصل می کند.

منیر احمد فرهاد سخنگوی والی بلخ گفت، «به تاریخ ۲۲ جدی طالبان این موترلاری ها را به یک مکان نامعلوم منتقل کردند.»

او به سلام تایمز گفت: «تلاش ‌ها برای پس گرفتن این اموال تاجران از کنترل طالبان آغاز شده است.»

وی گفت: «اداره محلی بلخ و نهادهای امنیتی در این قبال بی تفاوت نیستند و به زودی تغییرات مثبت در امنیت این مسیر به میان خواهد آمد.»

دزدی و اخاذی

قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغانستان بتاریخ ۱۵ دلو در فیسبوک گفت که در این حال،‌ طالبان دو موتر باربری دیگر را که متعلق به شرکت‌ های خصوصی بودند در شاهراه جوزجان - بلخ ربودند.

اردوی ملی افغانستان بدون ذکر جزئیات بیشتر گفت که نیروهای امنیتی در روزهای اخیر ۱۲ وسیله نقلیه به سرقت رفته از سوی طالبان را پیدا کردند.

در این خبرنامه آمده است: «طالبان توانایی مبارزه با نیروهای امنیتی را از دست داده اند و اکنون می کوشند بی گناهان را مورد آزار و اذیت قرار دهند و مال شان را به سرقت ببرد.»

الف شاه، ولسوال فیض آباد،‌ بتاریخ ۲۳ جدی در ولایت فاریاب گفت: «هدف طالبان پول است و برای بدست آوردن آن هرگونه جنایت را انجام می دهند.»

او گفت که مسیر شاهراه شبرغان- مزارشریف از حصه پل عاقل گدای مربوط ولسوالی آقچه ولایت جوزجان تا ختم ولسوالی چهار بولک ولایت بلخ قسما نا امن بوده است.

شاه گفت که طالبان هر دو طرف سرک عمومی را تخریب کرده و راه را برای آزار و اذیت راننده گان مساعد ساخته است.

نگرانی تاجران و سرمایه گذاران

محمود رحمتی، یک تاجر مقیم ولایت بلخ، گفت که طالبان راننده ها را درین مسیر آزار واذیت می کنند. او هشدار داد که در صورت تأمین نشدن امنیت در این شاهراه، مشکل اقتصادی در شمال افغانستان به میان خواهد آمد.

او بتاریخ ۲۴ جدی به سلام تایمز گفت: «ما ترس این را داریم که مبادا طالبان راننده های ما را بکُشند و اموال تجارتی و سرمایه های ما را که به آبله دست پیدا کردیم را به آتش بکشانند.»‌

او گفت: «قبلا هم گروه طالبان از تاجران خواسته بودند تا مالیه اموال تجارتی شان را بپردازند. یک تعداد تاجران پرداخته بودند و یک تعداد دیگر ازین امر طالبان سرپیچی کردند.»

وی گفت: «حکومت باید امنیت شاهراه ها را تامین کند تا ما با راحتی به کار و بار تجارتی خود ادامه دهیم.»

نصیر احمد قاسمی، مدیر عامل اتاق ‌های تجارت و صنایع ولایت بلخ، گفت: «بدون شک در دو سال اخیر وضعیت در شاهراه ها خوب نیست و بیشتر تاجران و رانندگان آن متضرر میشوند.»

او به سلام تایمز گفت: «سرمایه گذاری‌ های خورد و کلان در ولایت بلخ وجود دارند و فابریکه‌ های جدید که ایجاد شده است نیازمند حمایت جدی دولت و سکتور خصوصی است.»

او گفت: «تلاش‌ ها برای جلب سرمایه گذاری ‌های داخلی و خارجی در مزار شریف مؤثریت اش بیشتر شده و حکومت باید تسهیلات لازم را برای تاجران فراهم بسازد.»

رنج کشیدن کسب و کارها

سید طاهر روشن، یکی از تاجران ولایت بلخ، نیز به سلام تایمز گفت: «حملات طالبان بالای مسیر ترانزیتی بندر آقینه و شاهراه ولایت‌ های بلخ و جوزجان، سبب شده است تا تاجران نسبت به فعالیت های شان بی علاقه شوند.»

او گفت: «این عملکرد گروه طالبان باعث شده که تاجران افغان نتوانند در زمان تعیین شده پول کمپنی‌ های خارجی را بپردازند ... و همین سبب بی اعتمادی تاجران نزد شرکت های خارجی است که با آنها قرارداد دارند.»

حشمت الله محمدی ۴۲ ساله، یکتن از راننده گان تانکر های تیل در شهرای بندی آقینه و ولایت بلخ، گفت که طالبان در بدل عبور و مرور اموال تجارتی، از ما مالیه مطالبه می کنند.

او به سلام تایمز گفت: «اگر برایشان [مبلغ درخواستی را] بدهیم هیچ گپ. ولی اگر نه پردازیم، اموال ما را ضبط و تا زمانیکه برای شان پول پرداخت نشود وسایط را رها نمی کنند.»

او گفت که درین وسایط ربوده شده همه مواد غذایی و اشیای مجاز بود.

محمدی گفت: «به عبارت دیگر، نه قاچاق مواد مخدر بود، نه سلاح بود، نه اشیای غیر مجاز بود. بنابرین، طالبان دربدل یک مشت پول بحیث مالیه این عمل را انجام می دهند.»

مالیات غیرقانونی

جمع آوری غیرقانونی مالیات توسط طالبان در امتداد سرک های ترابری، این گروه را قادر می سازد تا تجهیزات و تسلیحات بیشتری را بر علیه مردم و دولت افغانستان در اختیار داشته باشند.

میر احمد حیدری ۳۸ ساله، یکتن از رانند گان تانکر های تیل متعلق به شرکت های خصوصی در ولایت سمنگان، گفت: «طالبان از هر موتر بار بری بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ افغانی (۶۷ تا ۹۳ دالر) مالیه دریافت می کنند.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان پس از گرفتن پول مالیه، تکت رسمی ‌شان که مُهر امارت اسلامی را با خود دارند به راننده ‌گان وسایط بار بری تحویل می دهند.»‌

وی گفت: «طالبان با استفاده ازین منابع، خود را تمویل و تجهیز می کنند و بعدا بر ضد مردم و حکومت افغانستان می جنگند.»

طالبان از این تاکتیک در اواخر سال پار در بزرگراه های فراه - هرات و هرات- کابل استفاده کردند.

پس از راه اندازی ایستگاه های ایست و بازرسی غیر قانونی، طالبان بر اساس ارزش کالاهای راننده گان کامیون، از آنها «مالیه» می گیرد و به آنها تکت رسمی ‌شان که مُهر امارت اسلامی را با خود دارند می دهند.

برای جلوگیری از پرداخت این مالیات شرم آور، نیروهای امنیتی افغان گشتزنی در امتداد بزرگراه ها را افزایش دادند و ستیزه جویان را مجبور کردند تا این ایستگاه ها را ببندند و فرار کنند.

راننده گانی که از پرداخت به این اخاذی طالبان سرباز زدند، اختطاف شدند

طالبان سابقه آزار و اذیت و راننده گان، سرقت کالاها و وسایل نقلیه شان و حتی گروگانگیری راننده گان دارند.

بتاریخ ۱۰ قوس سال روان، حدود ۷۰ موتر و ۱۲۰ تن از مسافرین، راننده گان وکلینران وسایط لاری ذغال سنگ را از منطقه دره چیچل ولسوالی دره ی صوف ولایت سمنگان به یک محل نامعلومی با خود بُردند.

طالبان یک تعداد آنها را پس از دو روز و پرداخت مالیه از قید رها نمودند.

به گفتهء مقامات محلی هنوز هم ازین میان یکتعداد راننده گان با وسایط شان در قید طالبان بسر میبرند. تلاش های شورای ولایتی و موی سفیدان جریان دارد تا آنها هم رها شوند.

بنا بر محمد هاشم سروری، معاون شورای ولایتی سمنگان، انگیزه اختطاف و آزار و اذیت رانندگان وسایط باربری را نپرداختن به موقع پول به گروه طالبان می‌ دانند.

او به سلام تایمز گفت: «بر اساس یک تفاهم، راننده گان برای هر بار گذشتن از این مسیر پنج‌ هزار افغانی به طالبان باج می دادند و پس از آنکه شماری از این رانندگان از پرداخت پول به این گروه خود داری کردند طالبان آنان را با خود بردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این مایه شرم کشور است که آنها نمی خواهند برای یک آینده روشن کار کنند، مگر تنها زنده گی مردم را تباه می کنند.

پاسخ