امنیت

رییس جمهور غنی برای مقابله با نفوذ ایران در افغانستان محقق را برکنار کرده است

نوشتهء عبدالغنی کاکر

محمد محقق، معاون سابق ریاست اجرایی حکومت افغانستان، بسال ۱۳۹۶ در تهران با آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دیدار می کند. این دو ماه عقرب گذشته در ۳۲امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران دیدار کردند. [فایل]

محمد محقق، معاون سابق ریاست اجرایی حکومت افغانستان، بسال ۱۳۹۶ در تهران با آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دیدار می کند. این دو ماه عقرب گذشته در ۳۲امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران دیدار کردند. [فایل]

تهران -- به گفته منابع اگاه، برکناری محمد محقق از سوی رئیس جمهور اشرف غنی در ماه جاری تنها یک تغییر سیاسی نه ‌بلکه ریشه در نگرانی های جدی مرتبط با لابی گری محقق برای منافع ایران دارد.

بتاریخ ۴ دلو رییس جمهور غنی با صدور یک حکم ریاست جمهوری محقق را از وظیفه اش بحیث معاون دوم ریاست اجرایی برکنار کرد.

سابقه دیدگاه های طرفدار ایران

محقق از مدت ها پیش دیدگاه های در حمایت از ایران را ابراز داشته است. اشتراک اخیر او در مذاکرات بین سیاستمداران اپوزیسیون و طالبان در مسکو طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (۱۶ و ۱۷ دلو) وابستگی شک برانگیز او را عیان کرد.

در اواخر ماه عقرب گذشته، محقق در ۳۲امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران حضور یافت.

محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت افغانستان، در ماه عقرب در یک کنفرانس در تهران شرکت کرده است. ناظران می گویند که رئیس جمهور اشرف غنی در ماه دلو او را بدلیل حمایت اش از منافع سیاسی و نظامی ایران سبکدوش کرده است. [عبدالغنی کاکار]

محمد محقق، معاون ریاست اجرایی حکومت افغانستان، در ماه عقرب در یک کنفرانس در تهران شرکت کرده است. ناظران می گویند که رئیس جمهور اشرف غنی در ماه دلو او را بدلیل حمایت اش از منافع سیاسی و نظامی ایران سبکدوش کرده است. [عبدالغنی کاکار]

رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ ۱۶ دلو در کابل با مقامات و مشاوران متعدد گپ می زند. [ارگ ریاست جمهوری]

رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ ۱۶ دلو در کابل با مقامات و مشاوران متعدد گپ می زند. [ارگ ریاست جمهوری]

به گفته شاهدان عینی، محقق در آن نشست با آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، دیدار کرد و علنا از یک موضع ضد افغانی حمایت نمود.

وی مدعی شد که افغان ها اکثرا از جنگ ایران در سوریه و عراق حمایت می کنند. او با «جهاد» خطاب کردن آن جنگ از رهبران اسلامی خواست اهداف نظامی ایران را حمایت کنند.

محقق طی یک سخنرانی در کنفرانس به تقدیر از مداخله ایران در افغانستان و جنرال قاسم سلیمان، قومندان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پرداخت.

او همچنان از جذب «رزمنده گان» افغان توسط ایران برای جنگیدن در سوریه زیر بیرق لشکر فاطمیون سپاه پاسداران حمایت کرد.

به گزارش صدای آمریکا، ‌محقق گفت: «من از همه سلحشوران که از عراق، سوریه افغانستان، و پاکستان و سایر نقاط جهان در این جنگ ها اشتراک کرده اند، تشکر می کنم.»

غنی و عبدالله بلافاصله بر موضع حکومت افغانستان تاکید کرده و به تدریج خود شان را از محقق دور کردند.

عبدالله بتاریخ ۷ قوس بدون ذکر نام معاون اش گفت: «اخیرا برخی اظهارات بیان شده اند، مگر افغانستان با اشتراک افغان ها در جنگ های کشورهای دیگر مخالف است ... و این در راستای [سیاستی است که بر اساس آن] افغانستان خواستار تامین صلح و آسایش برای شهروندان خود است.»

ارگ ریاست جمهوری افغانستان بتاریخ ۹ عقرب در یک خبرنامه گفت که اظهارات محقق در تهران «تضاد کامل و مطلق با سیاست خارجی، منافع ملی، ثبات، امنیت، و قوانین جاری کشور افغانستان دارد.»

تهدید برای امنیت ملی

یک مقام ارشد استخباراتی پاکستان که در دفتر امور خارجه شاغل است و نخواست نام اش گرفته شود، به سلام تایمز گفت: «ما از طریق برخی همکاران افغان مان دریافته ایم که رئیس جمهور اشرف غنی چاره دیگر بجز سبکدوش کردن محمد محقق نداشت ... زیرا او امنیت ملی را به خطر انداخته بود.»‌

او گفت: «این اولین بار نیست که افغانستان برای خنثی کردن نفوذ ایران در کشور فعالیت می کند. سابق بر این مقامات در غرب افغانستان مراتب جدی نگرانی خود را نسبت به مداخله ایران در افغانستان ابراز کرده بودند.»

او گفت: «مقامات افغان بر این باور استند که سپاه پاسداران به ستیزه جویان در افغانستان سرپناه، جنگ افزار، پول، و سایر حمایت های لجستیکی ارائه می دهد

او گفت: «تحولات اخیر حاصله در مذاکرات صلح با طالبان افغان کاملا برخلاف منافع ستراتیژیک ایران می باشد؛ بنا، ایران ممکن است با توسل به نیروهای نیابتی اش در افغانستان مانع تراشی کند.»

مخالفت با صلح در افغانستان

اختر زمان رئیسی، یک تاجر ولایت خوست و از کاندیداهای سابق انتخابات پارلمانی، گفت که محقق در زمان حضور اش در تهران نه تنها منافع افغانستان را تضعیف کرد، بلکه با یکجا شدن با مذاکرات اخیر با نماینده گان طالبان در مسکو زنگ خطر را در کابل به صدا درآورد.

اما محقق حاضر به کناره گیری از مقام اش نشده و در اجلاس مسکو بحیث معاون ریاست اجرایی افغانستان معرفی شد. مگر در این مذاکرات حکومت خود او حضور نداشت و به این ترتیب او نیز در یک اهانت بین المللی به کابل اشتراک کرد.

رئیسی به سلام تایمز گفت: «همزمان با پروسه صلح رهبری افغانستان بسیار نگران آینده سیاسی کشور است.» وی افزود که محقق به خاطر «رفتار منافقانه اش» سبکدوش شد.

رئیسی گفت: «تمامی گروه های که [در افغانستان] برای اجندای خارجی فعالیت می کنند، باید محاکمه شوند.»

وی گفت: «بعض سیاستمداران در افغانستان در کوشش برای رسیدن به قدرت شدیدا به یکپارچگی حکومت را تعرض می کنند.»‌ وی افزود که سایر سیاستمداران در برخی ولایت ها «با ایران مرتبط اند و برای برقرار کردن یک قدرت انحصاری ایرانی در کشور فعالیت می کنند.»

با این حال وی پیش بینی کرد که «محقق و همپیمانان اش هرگز به اهداف شان دست یافته نمی توانند؛ زیرا امروز ملت افغانستان نسبت به رژیم ضدافغان [ایرانی] هوشیار است.»

او گفت: «ما انتظار نداریم که کدام اققدام نیک از سوی ایران مشاهده شود؛ زیرا آن کشور همیشه در افغانستان مداخله کرده تا منافع خود اش را تامین کند.»

سایر ناظرین هم موافق اند که اقدامات محقق مایه نگرانی و مخرب استند.

وکیل جان محمد، تحلیلگر ارشد سیاسی در کابل، به سلام تایمز گفت: «محمد محقق یک منبع اصلی افزایش نفوذ سیاسی و نظامی ایران در افغانستان بود.»

او گفت: «پروسه صلح مسئله بقاء و یکپارچکی افغانستان است.» وی افزود که محقق علنا در مذاکرات صلح با طالبان در جهت منافع ایران تلاش می کرد. «محقق به نفع و در حمایت از مداخله آشکار تهران و حمایت آن از ستیزه جویان در افغانستان صحبت می کرد.»

او گفت: «به باور من حکومت افغانستان هرگز اجازه نفوذ ایرانی در مسائل داخلی را نخواهد داد.»

محمد گفت که صلح در افغانستان برای برقراری صلح در سراسر منطقه ضروری است. «همه کشورهای همسایه باید از پروسه صلح در افغانستان حمایت کنند.»

وی گفت که اگر طالبان به واقع فرزندان افغانستان استند، «نباید مداخله ایران را تحمل کنند.»‌

بازی های ژئوپلتیک

یک مقام ارشد وزارت خارجه در قندهار که سابق بر این در کنسولگری افغانستان در کویته پاکستان وظیفه داشت و نخواست نام اش گرفته شود، به سلام تایمز گفت: «ایران تاثیر بسیار نیرومندی بر گروه های مؤثر از مناطق غیر پشتون شمال، غرب، و بعضی بخش های جنوب افغانستان دارد.»

وی گفت: «من می توانم تایید کنم که مقامات افغان که با امنیت ملی کشور سرو کار دارند، اسناد و مدارک متغنی در اختیار دارند که ثابت می کند که تهران در ولایت های فراه، هرات، و سایر ولایت های غربی افغانستان در مرز ایران به طالبان اسلحه می دهد.»

حتی بعضی اعضای داعش اجندای ایران را بر نمی تابند.

غلام عباس، یک تحلیلگر ارشد امور دفاعی در اسلام آباد، گفت: «طالبان افغان که با ایران ارتباط دارند، تمام کوشش شان را برای ایجاد یک فضا جهت اجندای ایران در مذاکرات صلح با زلمی خلیل زاد [نماینده مخصص ایالات متحده در امور افغانستان] به کار بستند.»

او به سلام تایمز گفت:‌ «مگر رهبریت مرکزی طالبان با اهداف ایران مخالف است و بنابرین، اقدام متذکره هنوز موفقانه نبوده است.»‌

ایالات متحده در مذاکرات اش با طالبان اصرار داشته که یگانه راه صلح دوام دار در افغانستان مذاکرات بین‌الافغانی است.

ایجاد یک سیاست هوادار ایران

رشید احمد، از دیگر منتقدان محقق که پروفیسور دانشگاه دفاع ملی در اسلام آباد و کارشناس امور افغانستان است، گفت: «یک دلیل اصلی سبکدوشی محمد محقق نقش مشکوک او در جهت تامین منافع ایران بود.»

او به سلام تایمز گفت: «محقق نه تنها از نقشه های ضدافغانستانی ایران حمایت می کرد، بلکه در حال مداخله برای به وجود آوردن یک سیاست هوادار ایران در افغانستان می باشد.»

این موضوع در اظهارات اخیر جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نمایان شد.

ظریف بتاریخ ۱۹ جدی در یک مصاحبه با ان‌دی تی‌وی گفت:‌ «من فکر می کنم که تصور آینده افغانستان بدون نقش طالبان محال باشد.»

ایران مذاکرات رسمی اش با طالبان را برای اولین بار در ماه قوس شروع کرد.

احمد گفت: «ایران ادعا کرده است که در مذاکرات اخیر اش با طالبان حکومت افغانستان نیز مطلع بوده است.» وی افزود که افغانستان با رد این ادعا حمایت ظریف از نقش طالبان در آینده افغانستان بشدت محکوم کرد.

او گفت که نظر به مداخله دوام دار ایران در امور داخلی افغانستان، غنی دلیل خوبی برای برکناری محقق داشته است.

وی اظهار داشت که رئیس جمهور احتمالا قبل از برکناری محقق بدلیل «عمل کردن به صراحت بر اساس توصیه های ایران» با مقامات امنیت ملی مشوره کرده است.

احمد گفت: «ایران سعی می کند نفوذ اش را در غرب افغانستان توسعه دهد ... و نقشی را در آینده افغانستان برای خود تضمین نماید.» برای دست یافتن به این اهداف «ایران ممکن است برخی مناقشات سیاسی را از طریق نیروهای نیابتی اش در افغانستان بوجود آورد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

درود بر اشرف غنی.من به عنوان یک هزاره از عملکرد های رییس جمهور و این حرکتش خیلی خوش حال شدم.از محقق متنفر بودم بخاطر اینکه ایران هزاران نفر از شیعیان رو با جنگ سوریه به کشتن داد و محقق ملعون به تهران امد و از یلیمانی نجس تشکر کرد.مرگ بر محقق و سلیمانی قاتل و تروریست های ایرانی و طالبان

پاسخ

مقاله کاملاً پروپاگند ومنافقت نوشته ئید.

پاسخ

شما که همه تان پشتون ها زن پاکستان هستید

پاسخ

یک مقاله کاملا احمقانه نوشتید. محقق ازایران حمایت می کند؟ ایران از داعش و طالب حمایت می کند؟ محقق از فاطمیون گروه ضد داعش حمایت می کند؟ اصلا خودتان فهمیدید چی نوشتید؟ چرند چرند چرند....

پاسخ

حرف خوبی که همه شهروندان افغانستان با آن موافق هستند این است که هیچ کشوری در امور افغانستان مداخله نکند چی ایران باشد یا پاکستان و یا هم کدام کشور دیگر اما متاسفانه این مقاله نظر به گفتار و نظرات که اکثرا از اشخاص که در داخل پاکستان مصروف فعالیت هستند یا و هم در ارگان های که مربوط پاکستان است فعالیت دارند، که سلام تایمز با آنها مصاحبه انجام داده خیلی یک مقاله جانب دارانه و بدور از حقیقت است. حالا ما کار به محقق نداریم و یا هم از او طرف داری نمیکنیم، حرف مهم این است که جاسوسان به مراتب مهره درشت تر از به اصطلاح محقق که به نفع پاکستان، طالب و داعش کار میکنند همیشه در مقام های خیلی مهم دولتی فعالیت دارند، چرا آنها برکنار ویا هم مجازات نمیشوند.

پاسخ

راستی موضعگیری تان علیه محقق خوب تک تازی میکند امثال محقق و دوز دان بانکی و خیانت گران وطن فروشان که چندین سال است این کشور را به گروگان گرفته که هنوز که هنوز این خاک به خون و آتش می چشد و سوزد محصول دستان همان های هستند که در تاریخ گواهی شان وجود دارد

پاسخ