اعتراضات

بی احترامی طالبان به نیروهای امنیتی افغان موجب خشم مردم شد

نوشته عمر

یک مرد در جریان یک تظاهرات در لشکرگاه ولایت هلمند بتاریخ ۱۷ دلو تصویر شیر محمد عباس ستانکزی، مسؤول پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر، را بدست گرفته است. در متن این تصویر نوشته شده است: «مزدوران خارجی چهره واقعی شان را به ملت افغانستان نشان دادند.» [دفتر مطبوعاتی والی هلمند/ فیسبوک]

یک مرد در جریان یک تظاهرات در لشکرگاه ولایت هلمند بتاریخ ۱۷ دلو تصویر شیر محمد عباس ستانکزی، مسؤول پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر، را بدست گرفته است. در متن این تصویر نوشته شده است: «مزدوران خارجی چهره واقعی شان را به ملت افغانستان نشان دادند.» [دفتر مطبوعاتی والی هلمند/ فیسبوک]

هرات -- پس از آنکه شیرمحمد عباس ستانکزی، مسؤول پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر خواستار انحلال اردوی ملی افغانستان به عنوان بخشی از یک توافقنامه صلح شد، افغان ها واکنش جدی نشان دادند.

ستانکزی در یک ویدیو که بتاریخ ۴ دلو در ویبسایت نن تکی آسیا (Nunn.Asia) نشر شده، اظهارات اش را بیان کرد.

اما با مواجه شدن با واکنش گسترده افغان ها که گفتند که آنها هرگز از بین بردن نیروهای ملی امنیتی و دفاعی افغانستان را حمایت نمی کنند، ستانکزی سعی کرد تا از اظهارات اولیه خود عقب نشینی کند.

ستانکزی بتاریخ ۱۸ دلو به طلوع نیوز گفت که منظور او این بود که اردوی ملی افغانستان «زمانی تشکیل شد که بیگانگان به کشور آمدند.»

در یک ویدئوی نشر شده بتاریخ ۴ دلو در ویبسایت Nunn.Asia نشر یافت، شیر محمد عباس ستانکزی، مسؤول پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر، خواستار انحلال اردوی ملی افغانستان شد، مگر پس از رو به رو شدن با واکنش شدید از سوی مردم افغانستان و موج گسترده احساسات ضد طالبانی وی مدعی شد که از سخنان اش سوءبرداشته شده است. [Nunn.Asia]

در یک ویدئوی نشر شده بتاریخ ۴ دلو در ویبسایت Nunn.Asia نشر یافت، شیر محمد عباس ستانکزی، مسؤول پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر، خواستار انحلال اردوی ملی افغانستان شد، مگر پس از رو به رو شدن با واکنش شدید از سوی مردم افغانستان و موج گسترده احساسات ضد طالبانی وی مدعی شد که از سخنان اش سوءبرداشته شده است. [Nunn.Asia]

یک پیرمرد افغان جهت ابراز حمایت و تقدیر از نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت پکتیکا بتاریخ ۱۸ دلو یک بیرق افغانستان را به عساکر افغان می دهد. [قول اردوی ۲۰۳ تندر اردوی ملی افغانستان/ فیسبوک]

یک پیرمرد افغان جهت ابراز حمایت و تقدیر از نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت پکتیکا بتاریخ ۱۸ دلو یک بیرق افغانستان را به عساکر افغان می دهد. [قول اردوی ۲۰۳ تندر اردوی ملی افغانستان/ فیسبوک]

او گفت: «در آن زمان، آنها به جای دفاع از افتخار ملت و مرزهای کشور، مجبور [بودند] تا با طالبان مبارزه کنند.»

وی گفت: «از آنجایی که زمان خروج نیروهای خارجی اهمیت دارد و عمر اشغال رو به پایان است، وظیفه شان برای مبارزه با طالبان نیز پایان می یابد. کدام ضرورت به مبارزه با طالبان وجود نخواهد داشت.»

ستانکزی همچنان گفت که اردوی ایالات متحده باید «تمام تجهیزات و وسایل نظامی خود را [در افغانستان] بگذارد، چرا که ما در آینده خواهان یک اردوی بسیار مجهز استیم.»

مگر ایالات متحده، در موارد متعدد گفته است که در جهت معاهده صلح بین حکومت افغانستان و طالبان بحیث یکی از اولویت های اصلی کوشش می کند.

پتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع ایالات متحده،‌ دوشنبه (۲۲ دلو) قبل از دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی و جنرال سکات میلر، قومندان ارشد ایالات متحده و ناتو در کابل، به خبرنگاران گفت: «به من کدام دستور مبنی بر بیرون کردن نیروهای ما از افغانستان داده نشده است.»

او گفت: «افغان ها باید تصمیم بگیرند که آینده افغانستان به چه شکل خواهد بود. ایالات متحده منفعت بسیار - بسیار - کلان در تضمین امنیت دارد، مگر افغان ها برای آینده شان تصمیم می گیرند

اظهارات ستانیکزی 'احمقانه و غیر منطقی' است

افغان ها در ولایت های مختلف این کشور نسبت به این سخنان ستانکزی که خواهان منحل شدن اردوی ملی افغانستان شده بود، مظاهره کردند و اظهارات او را «بی معنا» خوانده و محکوم کردند.

نزدیک به صد تن از عالمان دین و باشنده گان ولایت بادغیس به تاریخ ۱۸ دلو در یک گردهمایی در شهر قلعه نو گفته های شیرمحمد عباس ستانکزی را محکوم کردند.

مولوی فیضان، یک عالم دینی در بادغیس به سلام تایمز گفت: «در مورد اظهارات ستانکزی که گفته بود اردوی ملی افغانستان منحل می شود می گویم ما مردم افغانستان هیچگاهی این مفکوره بی معنا، بی اساس، خودسرانه و نامعقول او را تایید نمی کنیم.»

وی گفت: «نیروهای امنیتی نه فقط نباید منحل شوند بلکه هم باید تقویت شوند. چرا که آبرو و حیثیت کشور به قوت نظامی و اردوی ملی مربوط می شود.»

عبدالقادر کامل، یک آگاه مسایل سیاسی در ولایت هرات، گفت که پس از تحقق حساسیت موضوع - و ایجاد موجی ناخواسته از احساسات ضد طالبان -- ستانکزی گپ اش را پس گرفت.

او به سلام تایمز گفت: «این سخنان عباس ستانکزی ناسنجیده و غیر معقول بود و به باور من این [اظهارات] به تلاش های روان صلح صدمه جدی می رساند.»

او گفت: «به باور من طالبان می خواستند که ذهنیت مردم افغانستان را در مورد اردوی ملی ارزیابی کنند و جواب محکمی دریافت کردند. سرانجام نماینده طالبان مجبور شد که به علت فشار افکار عمومی گپ اش را پس بگیرد.»

افغان ها در کنار نیروهای امنیتی ایستاده اند

نجم الدین برهانی، یک فعال مدنی در بادغیس، گفت که سرنوشت اردوی ملی افغانستان قابل معامله نیست.

او به سلام تایمز گفت: «ما نیروهای امنیتی را به عنوان خط سرخ بر می شماریم و آنها ارزش ملی ما استند. ما به هیچ کسی اجازه نمی دهیم که معامله بکند تا اردوی ما از بین برود.»

محمد ناصر نظری، یک عضو شورای ولایتی بادغیس، گفت: «مردم افغانستان هزاران شهید دادند تا اردوی ملی افغانستان را ساختند که از تمامیت ارضی افغانستان دفاع کرده می تواند

او به سلام تایمز گفت: «امروز ملت افغانستان آماده است تا در هر شرایطی در کنار نیروهای امنیتی قرار داشته باشند و هیچگاهی حرف کسانی که مسؤولیت ندارند اردوی ملی ما را منحل اعلام بکنند برای مردم قابل قبول نیست.»

وی گفت: «مردم افغانستان آماده استند در کنار نیروهای امنیتی ایستاده و از افغانستان دفاع بکنند.»

مولوی علی محمد رحمانی، یک عالم دینی در ولایت بادغیس گفت: «ما همیشه از نیروهای امنیتی مان پشتیبانی می کنیم.»‌

او به سلام تایمز گفت: «نیروهای امنیتی بخاطر دفاع از نظام، سرزمین و جغرافیای وطن از جان خود می گذرند. ما نمی خواهیم که به حیثیت این نیروها لطمه وارد شود و انحلال آنان برای ما قابل قبول نیست.»

مولوی فیضان، یک تن دیگر از عالمان دین در بادغیس، گفت: «نیروهای امینتی در ولایت بادغیس بسیار ایثار و فداکاری کردند. آنان شهامت و پیشروی کردند و صف دشمن را شکستند.»

او به سلام تایمز گفت: «مردم بسیار پریشان بودند اما [نیروهای امنیتی] مردم را از نگرانی نجات دادند.» وی افزود که شاهراه هرات- بادغیس را به روی مردم باز کردند که «قابل ستایش و تقدیر» است.

اردوی ملی افغانستان، مایه حرمت و استقلال

عالمان دینی، فعالان جامعه مدنی و باشنده گان ولایت های هرات و فراه بتاریخ ۱۸ دلو مظاهره کردند تا پشتیبانی خود را از نیروهای دفاعی و امنیتی ابراز داشته و آنها را «نماد عزت و استقلال افغانستان» بنامند.

ملا عبدالصبور، یک عالم دینی در هرات، گفت: «وقتی در کشور اردو و پولیس نباشد چطور ممکن است که کشور اداره شود؟»

او به سلام تایمز گفت: «دین اسلام به ما اجازه داده است که از خون شهدا و معلولان نیروهای امنیتی خود دفاع کنیم. بنا، با تمام توان از نیروهای امنیتی خود حمایت می کنیم.»

ملا حمید حفیف، یک عالم دیگر دین در هرات، گفت: «نیروهای امنیتی فرزندان ما استند و در سال های اخیر قربانیان زیادی داده اند.»

حفیف گفت: «این ها برای فرزندان ما و امنیت ما قربانی داده اند، حتا خون داده اند و جان خود را قربان کردند.»

او گفت: «ما عالمان دین در هرات با تمام توان از نیروهای امنیتی خود دفاع می کنیم.»

میوند ۳۱ ساله، باشنده شهر فراه، به سلام تایمز گفت: «اردوی ملی ما در ۱۵ سال گذشته قربانی زیادی داده است و ما از آنان قدردانی می کنیم. نیروهای اردوی ملی افغانستان به توانایی های خوبی رسیده اند و می توانند جلو تجاوز هر کشوری را بگیرند و از کشور ما دفاع کنند.»

طالبان 'جاسوسان' کشورهای خارجی استند

باشنده گان ولایت هلمند در واکنش به نظرات ستانکزی و مشارکت وی در «گفت و گوهای صلح» که در روزهای ۱۶ و ۱۷ دلو بین سیاستمداران اپوزیسیون و نماینده گان طالبان در مسکو برگزار شد، در مظاهره شرکت کردند.

جنرال (متقاعد) محمد فقیر عسکر، یکی از بزرگان قومی در ولسوالی کجکی، خطاب به جمعیت در لشکرگاه گفت: « نماینده گان کشورهای خارجی به نشست مسکو می روند. آنها می خواهند اربابان شان را خوشحال کنند.»

او گفت: «ملا عباس ستانکزی و دوستانش کشور را تخریب کرده و اکنون قصد دارند آن را به مسکو بفروشند.»

«ما با مذاکرات صلح مخالف نیستیم، اما ما در صورتی صلح می خواهیم که کرامت ما [اردوی ملی ما] حفظ شود

مولوی محمد یونس موسوی، یک عالی دینی در مسجد شیعه بی بی زهرا در لشکرگاه، در این رویداد گفت: «ایران ، روسیه و پاکستان نمی خواهند که افغانستان چنین اردوی قدرتمندی که به جامعه بین المللی در مبارزه با تروریزم کمک کند، داشته باشد. به همین دلیل طالبان خواهان انحلال آن هستند و این هرگز اتفاق نخواهد افتاد.»

وی گفت: «ایالات متحده و جامعه بین الملل کوشش می کنند تا این اردو را برای ما به وجود بیاورند و انهدام آن، کشور ما را به عقب بازخواهد گرداند.»

[ضیاء ثمر از هلمند در تهیه این گزارش همکاری نموده است.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

به نظرم من: منحل شدن اورد ملی افغانستان از زبان کسی دیگر حرف میزند طالبان ، که ای اس ای پاکستان است . اگر گروه طالبان داخل شوند در نظام افغانستان خطر بزرگ است به اوردی ملی ما . پس هیگاهی به آروز ها شان نخواهد رسید طالبان . اوردی ما قهرمان ما است . احترام ولی خان احمدزی محصل پوهنحیادبیات بغلان دیپارتمنت جامعه شناسی.

پاسخ