امنیت

مبارزه نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان و اعضای قیام مردمی با اخاذی و بی رحمی طالبان در سمنگان

نوشته هدایت الله

افغان ها بتاریخ ۱۰ ثور ۱۳۹۳ در ولسوالی دره صوف پائین ولایت سمنگان سوار بر خر از یک جاده در نزدیکی یک معدن ذغال سنگ که بتاریخ ۹ ثور ۱۳۹۳ فرو ریخته بود، عبور می کنند. [فرشاد عصیان/ خبرگزاری فرانسه]

افغان ها بتاریخ ۱۰ ثور ۱۳۹۳ در ولسوالی دره صوف پائین ولایت سمنگان سوار بر خر از یک جاده در نزدیکی یک معدن ذغال سنگ که بتاریخ ۹ ثور ۱۳۹۳ فرو ریخته بود، عبور می کنند. [فرشاد عصیان/ خبرگزاری فرانسه]

قندوز -- به گفته باشنده های محلی بعد از حمله بیرحمانه طالبان بالای اعضای قیام مردمی در ولسوالی دره صوف پائین ولایت سمنگان، نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان آنها را با عملیات از زمین و هوا هدف قرار داده اند.

محمد هاشم سروری، معاون شورای ولایتی سمنگان، به سلام تایمز گفت که این حمله بتاریخ ۱۴ دلو در قریهء گوله، در نزدیکی سرحد ولایت های سرپل و بلخ، رخ داده است.

طالبان یک روز پس از آن در یک توئیت مسؤولیت را پذیرفت و گفت که جنگجویان آنان ۱۹ تن از افراد نیرو های قیام مردمی را کشته اند.

سروری گفت: «درین منطقه یک پوسته نیروی مردمی وجود داشت که در آن پنج نفر شب و روز بسر می بردند و طالبان نیز نخست براین پوسته یورش بُردند.»

یک لاری که بتاریخ ۷ قوس مصروف انتقال اجناس و بار از مسیر شاهراه بغلان به قندوز است. [هدایت الله]

یک لاری که بتاریخ ۷ قوس مصروف انتقال اجناس و بار از مسیر شاهراه بغلان به قندوز است. [هدایت الله]

وی گفت: «زمانیکه طالبان بالای این پوسته حمله بردند، باشندگان محلی با چوب و سلاح بر طالبان حمله ور میشوند تا آنها را از منطقه بیرون کنند. در نتیجه طالبان بالای پوسته امنیتی تیراندازی کردند.»

سروری گفت: «در پی تیراندازی طالبان ده [ملکی] بشمول یک زن جان باخته و ده تن دیگر زخم برداشتند.» وی افزود که طالبان درین حمله از سلاح های مجهز به شب بین استفاده کردند.

عبدالیقین احمدی، ولسوال دره صوف پایین، گفت که هفت تن از جنگجویان طالبان کشته شده و چندین تن دیگر از آنها زخم برداشتند.

او به سلام تایمز گفت: «باشنده گان این قريه بر ضد طالبان مقاومت مسلحانه نمودند و در نتيجه طالبان از قريه بيرون شد.»‌

او گفت: «درگیری طالبان با نیروهای دفاع مردمی بیشتر از دو ساعت ادامه داشت.»‌

عبدالله ظفری ۳۶ ساله، باشنده ولسوالی دره صوف پايين ولایت سمنگان، گفت که افراد محلی کشته شده تحت رهبری قوماندان برهان بودند که یکی از قوماندانان پیشین جهادی درین منطقه بود و روحیه ضد طالبانی داشت.

او به سلام تایمز گفت: «نیروی مردمی برای تامین امنیت این ساحه بسیار سودمند اند و حکومت باید همواره از ین نیروها حمایت کنند.»

اخاذی طالبان

پس از این درگیری، ولسوال سمنگان با اعلام برگزاری یک جلسه اضطراری از نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان خواست تا علیه جنگجویان اقدام کند.

محمد صدیق عزیزی، سخنگوی والی سمنگان، بتاریخ ۱۶ دلو به سلام تایمز گفت: «ما هم اکنون عملیات مقطعی درساحات مختلف این ولایت انجام داده ایم تا بتوانیم برخی ازساحات که گفته میشود طالبان درآن فعال اند را تصفیه نماییم.»

او گفت: «حمله برغیر نظامیان از سوی طالبان واقعا یک فاجعه است. به خاطر این جنایت حکومت محلی آرام نخواهد نشست و بزودی انتقام این حمله را خواهد گرفت.»

او گفت: «طالبان بالای روستای گوله حمله کردند و در این قریه نه نیروی های امنیتی بود و نه هم نیروهای پولیس محلی. در نتیجه مردم بگونه خودجوش از قریه شان دفاع کردند.»

حمله طالبان بالای باشنده گان به خاطر انتقام گرفتن از آنها جهت عدم پرداختعشر و ذكاتی بود که جنگجویان از آنها خواسته بودند در درموسم حاصل برداری بپردازند .

ارباب نظر ۴۸ ساله، که تقریبا ۵ جریب زمین در قریه گوله دارد و از طریق آن امرار معاش می کند، گفت: «طالبان یک روز به تمام خانواده ها اعلام کرد که باید عُشر زمین های شانرا به آنها بپردازند. اما بدلیل سرپیچی از امر شان، همان شب افراد ملکی را تیرباران کردند.»

او به سلام تایمز گفت: «من غریب آدم هستم. همین محصولات شالی برنج خویش را جمع آوری و در بازار میفروشم تا در موسم زمستان برای خانواده ام خرچ و خوراک کنم. مگر طالبان از نزدم بنام عُشر پیسه میگیرند.»

سروری، معاون شورای این ولایت، گفت که جنگ که طالبان در سمنگان براه انداخته است جنگ تجارتی بوده و آنها درکنارعُشر زمین ها، از معادن ذغال سنگ سمنگان تمویل و تجهیز شده و بر ضد مردم و حکومت افغانستان می جنگند.

او گفت که طالبان در حال انجام یک جنگ اقتصادی استند.

او گفت: «طالبان از معادن ذغال از هر موتر ۷۰۰۰ افغانی (۹۲ دالر) بحیث مالیه در یافت می کنند. طالبان همیشه وسایط و راننده گان موتر های ذغال سنگ را مجبور میکنند که برای شان پول بپردازند.»‌

وی گفت: «درماه قوس بیش از۵۰ موتر ذغال سنگ را همراه رانندگان شان اختطاف کرده بودند و از هرکدام آنها ۲۱۰۰۰ افغانی (۲۷۸ دالر) دریافت وبعدا رها کردند.»

نیت های تامل برانگیز

اقدامات طالبان، از جمله قتل غیرنظامیان، تردیدهای را همزمان با اشتراک آنها در مذاکرات صلح، بوجود آورده است.

افغان ها در سراسر کشور گفته اند که نشست مسکو بتاریخ ۱۶ و ۱۷ دلو بین سیاستمداران اپوزیسیون افغانستان و نماینده گان طالبان برای افغانستان سود نداشت.

حکومت افغانستان در این «مذاکرات صلح» دو روزه حضور نداشت.

در این حال، زلمی خلیل زاد، نماینده مخصوص ایالات متحده در زمینه صلح در افغانستان رهبری تلاش ها برای ایجاد صلح میان حکومت افغانستان و طالبان در یک سری از مذاکرات در دوحه قطر را بر عهده دارد.

او همچنین رهبری یک هیات به بلژیوم،‌ جرمنی، ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان بتاریخ ۲۱ دلو تا ۹ حوت را با هدف آوردن تمام احزاب در یک گفتگوی بین الافغانی بر عهده دارد.»

این تلاش ها از حمایت کامل و همکاری دولت افغانستان برخوردار است.

محمد عمر فقیری ۲۹ ساله، باشنده شهر ایبک، مرکز ولایت سمنگان گفت: «طالبان از یک طرف در امارات و روسیه صلح می کند و از طرف دیگر به حملات تروریستی خویش در نقاط مختلف کشور ادامه می دهند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500