کسب و کار

پاکستان به امید تجارت بیشتر آماده گشایش شبانه روزی سرحدات با افغانستان می شود

نوشته محمد اهیل

یک هیات عالیرتبه به ریاست تهمینه جنجوا، وزیر خارجه پاکستان (نفر دوم از راست)، و رهبران ارشد نظامی بتاریخ ۱۳ دلو تمهیدات اتخاذ شده برای باز نگه داشتن مرز پاکستان و افغانستان به طور ۲۴ ساعته را بازرسی می کنند. [محمد اهیل]

یک هیات عالیرتبه به ریاست تهمینه جنجوا، وزیر خارجه پاکستان (نفر دوم از راست)، و رهبران ارشد نظامی بتاریخ ۱۳ دلو تمهیدات اتخاذ شده برای باز نگه داشتن مرز پاکستان و افغانستان به طور ۲۴ ساعته را بازرسی می کنند. [محمد اهیل]

تورخم -- بدنبال هدایت ارائه شده از سوی عمران خان، صدراعظم پاکستان، مبنی بر ترویج تجارت و رفت و آمد دو طرفه توسط افراد، پاکستان کوشش هایش را برای باز نگه داشتن شبانه روزی سرحد میان پاکستان و افغانستان افزایش داده است.

خان بتاریخ ۷ دلو در یک توئیت نوشت: «من به نهادهای ذیربط حکومت هدایت داده ام تمهیدات ضروری برای این که معبر مرزی تورخم طی شش ماه به مدت ۲۴ ساعت شبانه روز باز بماند، اتخاد کنند. این قدمی اساسی در تقویت تجارت دوسویه و ارتقاء تماس های بین مردم دو کشور برادر خواهد بود. »

بدنبال دستور خان، مجلس خیبرپختونخوا بتاریخ ۸ دلو در اقدامی که در جهت تقویت نیروی این ساحه تلقی می شود، اولین جلسه اش را در ولسوالی های قبیله ای در لندی کوتل نزدیک مرز افغانستان برگزار کرد.

همان روز، تیمور جاگرا، وزیر مالیه خیبرپختونخوا، هم برای ارزیابی تمهیدات اتخاذ شده جهت جابجایی اجناس و افراد از معبر مرزی بازدید کرد.

در حدود ۳۵۰ تن از موسفیدان قبیله ای افغانستان و پاکستان بتاریخ ۳۰ جدی در تورخم واقع در ولایت ننگرهار تجمع کردند تا از حکومت شان بخواهند به آنها اجازه عبور از معابر مرزی بدون ضرورت به پاسپورت را بدهند. [خالد زیری]

در حدود ۳۵۰ تن از موسفیدان قبیله ای افغانستان و پاکستان بتاریخ ۳۰ جدی در تورخم واقع در ولایت ننگرهار تجمع کردند تا از حکومت شان بخواهند به آنها اجازه عبور از معابر مرزی بدون ضرورت به پاسپورت را بدهند. [خالد زیری]

عساکر اردوی پاکستان در یک پوسته امنیتی در میرانشاه وزیرستان شمالی در نزدیکی مرز بین پاکستان و افغانستان بتاریخ ۶ دلو گزمه می کنند. [فاروق نعیم/ خبرگزاری فرانسه]

عساکر اردوی پاکستان در یک پوسته امنیتی در میرانشاه وزیرستان شمالی در نزدیکی مرز بین پاکستان و افغانستان بتاریخ ۶ دلو گزمه می کنند. [فاروق نعیم/ خبرگزاری فرانسه]

بتاریخ ۱۳ دلو یک هیات عالیرتبه به ریاست تهمینه جنگوا، وزیر خارجه پاکستان، امنیت و تمهیدات سرحدی را بازرسی کرد.

این هیات که شامل هر دو، رهبران مدنی و نظامی بود، از ترمینال عابران پیاده در دروازه تورخم جهت بررسی پروسه مهاجرت، ماشین های اسکنر، دستگاه تشخیص، و دفاتر پاسپورت و ادارات ثبت و معلومات ملی پاکستان و همچنان ترمینال های صادراتی و وارداتی بازدید کرد.

تقویت تجارت

رهبران سیاسی، تجار، و مردم منطقه در هر دو طرف مرز از این اقدام استقبال کرده و ابراز امیدواری کرده اند که این کار موجب کاهش تنش و سوءبرداشت بین مردم دو کشور خواهد شد.

جاگرا بتاریخ ۱۱ دلو به پاکستان فوروارد گفت: «بر اساس هدایت صدراعظم مبنی بر رفت و آمد ۲۴ ساعته از مرز یک مکانیسم به کار گرفته خواهد شد؛ زیرا این برای تجارت و افزایش حجم تجاری ضروری می باشد.»

وی گفت: «باز بودن سرحد یگانه راه تقویت تجارت پاکستان با افغانستان و حمایت از اقتصادهای دو کشور است. جلسه مجلس خیبرپختونخوا و بدنبال آن بازدید نماینده گان مجلس از سرحد مدرکی دال بر این است که ما آن را جدی گرفته ایم.»

زاهدالله شینواری، مدیر اتاق بازرگانی مشترک پاکستان و افغانستان، گفت: «فرمان صدراعظم عمران خان مبنی بر باز نگه داشتن ۲۴ ساعته مرز یک نشانه مثبت است.»

او به پاکستان فوروارد گفت: «پاکستان آماده است تجارت با افغانستان را تقویت کند، حجم این مبادلات که بسال ۱۳۹۱ معادل سه ملیارد دالر بود، حالا به فقط یک ملیارد دالر تقلیل یافته که این نگران کننده می باشد.»

او گفت: «ما هم اگر می خواهیم حجم تجاری از دست رفته مان را دوباره به دست بیاوریم، باید مثل کشورهای دیگر به تجارت آزاد با افغانستان بپردازیم. بر علاوه، ما نیاز ضروری به تقویت و تجهیز مراکز گمرکی و تجاری در تورخم، چمان، و همین طور خارلاچی و غلام خان داریم.»

یک تحول مثبت

شاهد حسین، یک عضو اتاق بازرگانی و صنایع خیبرپختونخوا، گفت که تمرکز بر گشایش مرز و تقویت تجارت یک تحول مثبت برای هر دو پاکستان و افغانستان است.

او به پاکستان فوروارد گفت: «هدایت های صدراعظم عمران خان برای این تجارت رو به مرگ بین دو کشور امیدوارکننده است.»‌

وی گفت: «ما برای احداث تاسیاست زیادتر در ترمینال های گمرک و معابر مرزی و علاوه بر تامین امنیت تلاش کرده ایم.»

حکمت صافی، سخنگوی عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت افغانستان، گفت: «باز شدن ۲۴ ساعته مرزها گامی مناسب است و موجب تقویت روابط بین دو کشور و رفع سوءتفاهمات خواهد شد.»

او با اشاره به ضرورت افغانستان به دسترسی به دریای عرب و هند گفت که هر دو، پاکستان و افغانستان، باید درک کنند که یگانه راه توسعه ارتقاء روابط تجاری است. زیرا افغانستان یک دروازه به کشورهای آسیای میانه است -- که مارکیت های بالقوه پاکستان استند -- در حالی که مسیر زمینی پاکستان برای افغانستان بسیار مهم است.

او به پاکستان فوروارد گفت: «اگر معبر مرزی ۲۴ ساعته باز بماند، چندین تن میوه و تره بار که در لاری ها خراب می شوند، به مارکیت ها خواهند رسید. ترافیک سریع [مرزی] بسیار به نفع تجار خواهد بود.»

درخواست تازه

در حدود ۳۵۰ تن از موسفیدان قبال خیبر پختونخوا و ده ولسوالی ولایت ننگرهار بتاریخ ۳۰ جدی در تورخم تجمع کردند تا از حکومت های افغانستان و پاکستان تقاضا کنند تا به آنها اجازه عبور مرزی بدون پاسپورت را بدهند.

موسفیدان قبایل ممند، افریدی، و شینواری می گویند که یک کارت شناسایی باید برای بازدید از آنها از خانواده های شان در دو طرف سرحدات کفایت کند.

آنها گفتند که ضرورت داشتن پاسپورت روابط برادرانه را تضعیف کرده است و آنها خواهان عبور و مرور آزادانه در امتداد مرز هستند.

شاکر افریدی، موسفید قبیله ای از منطقه لندی کوتل منطقه قبیله ای خیبر در پاکستان، در این تجمع گفت: «ما در تورخم خواستار عبور و مرور آزاد استیم و این حق ما است. ما می خواهیم همان زنده گی که سابق بر این داشته ایم را حالا هم داشته باشیم.»

او گفت: «اگر حق ما به ما داده نشود، ما مجبور خواهیم شد تا به خاطر حق مان به پا خیزیم و آن را مطالبه کنیم.»

رعنا گل شینواری، باشنده ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار، با اشاره به نوبت طولانی تقاضانامه ها که کنسولگری با حجم بالای کارهایش پروسه کرده نمی تواند، اظهار داشت: «حالا وقتی شما به کنسولگری پاکستان می روید، هزاران تقاضانامه در نوبت استند و ویزه نمی گیرند.»

او در این تجمع گفت: «ما سابق بر این فقط با تذکره های مان رفت و آمد می کردیم. ما حصار و دیوار را قبول کرده نمی توانیم. ما یک لسان داریم و از یک قبیله ایم و باید اجازه دهند تا زنده گی مان را بکنیم.»

حصارکشی در امتداد مرز

اردوی پاکستان در ماه قوس گذشته اعلام کرد که احداث بالغ بر یک چهارم حصار امنیتی در امتداد مرز ۲۶۱۱ کیلومتری پاکستان با افغانستان تکمیل شده است.

تورن جنرال آصف غفور، سخنگوی اردوی پاکستان، بتاریخ ۲۴ قوس در یک توئیت نوشت که اردو ۸۰۲ کیلومتر از ساحات مرزی که در اولویت بودند را حصار کشیده و افزود که انتظار می رود که ۱۲۰۰ کیلومتر دیگر از ساحات حساس سرحدی را تا انتهای سال ۲۰۱۹ حصارکشی کند.

او گفت که هدف از تاسیس حصار سرحدی «متنفع شدن مردم صلحجوی پاکستان و افغانستان همزمان با محدود کردن تروریست ها است.»‌

حکومت پاکستان مبلغ ۱۴۳ ملیون دالر را بتاریخ ۷ قوس به احداث حصار اختصاص داد که این بخش دوم از مبلغ کل ۴۷۰ ملیون دالر مورد نیاز برای این پروژه بود.

حکومت افغانستان در سال پار مالی ۱۴۰ ملیون دالر را به این تخصیص داده بود و انتظار می رود که متباقی این مبلغ که ۱۹۰ ملیون دالر است، طی سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میلادی پرداخت شود.

صداقت علی، یک افسر پولیس متقاعد، در ولسوالی چیترال خیبر پختونخوا، به پاکستان فوروارد گفت: «حصار تحرکات تروریست هایی که می خواهند از طریق مسیرهای صعب‌العبور و کوهستانی وارد پاکستان شوند را سد خواهد کرد.»‌

[اشفق یوسف زی و خالد زیری از جلال آباد در تهیه این گزارش مشارکت کرده اند.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

10 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما از پاکستان انتظار خوبی نداریم. اینجا دو نکته وجود دارد: ۱. یگانه بازار تجارت آنها افغانستان است و همه فابریکه های شان تعطیل خواهند شد. ۲. آنها مجددا افراد استخبارات شان را خواهند فرستاد و در جهت اخلال پلان گذاری خواهند کرد. خدا عالم است.

پاسخ

ما امیدواریم که اشرف غنی نه تنها داد و ستد با پاکستان را متوقف کند، بلکه مرزها با آن کشور را مسدود نماید. تا حتی یک پرنده هم نتواند از آن طرف رد شو.د. انتظار خوبی از پاکستان حماقت است.

پاسخ

ویزا باید ختم بشود.

پاسخ

من نمی دانم که آیا پاکستان در کمال صداقت درهایش را برای کسب و کار به روی افغانستان باز می کند یا می خواهد افغانستان را ویران کند ... در طول تاریخ، پاکستان هیچ کار خوبی نکرده که به درد افغانستان بخورد. پاکستان عامل ویرانی افغانستان است؛ بنا بر این، نباید با آن تجارت کرد و نه باید مرزها را باز کرد.

پاسخ

از کلمات ناآشنا در این مقاله استفاده شده است.

پاسخ

این گزارش در مورد یک موضوع خوب نوشته شده است. اما شیوه نوشتن این خبرنگار پشتو به نظر می رسد که استاندارد نباشد. بسیاری از اصطلاحات به لسان اردو و انگلیسی است.

پاسخ

حضور محترم سردبیر سلام تایمز! آقا، گزارشگر شما این مطلب را به لسان پشتوی پاکستانی نوشته است که فهم آن برای افغان ها بسیار دشوار می باشد. اغلب آنها اصطلاحات اردو و انگلیسی استند که در لسان پشتوی پاکستان کار گرفته می شوند و درک آن برای افغان ها بسیار دشوار است. بدبختانه لسان پشتو در پاکستان تدریس نمی شود و اکثر پشتون های عزیزمان در آنجا پشتون را به طور غیر رسمی تعلیم می گیرند. بحیث مثال، اصطلاحات نظیر وفد به معنای هیات؛ سکریټري به معنای وزیر؛ سینیر به معنای ارشد؛ انتظامات به معنای ترتیبات؛ اسمبلی به معنای مجلس یا شورا؛ ضلعو به معنای ولسوالی؛ ترمینل به معنای ترمینال؛ باړ لګولو به معنای نصب حصار؛ ګهنټو به معنای ساعات؛ تریفک به معنای ترافیک؛ بنیاد به معنای اساس؛ میکانیزم به معنای مکانیسم؛ حوصله افزایی به معنای احترامات؛ کسټمز به معنای عنعنات و رسوم؛ چیف ایګزیکیټیو به معنای رئیس اجرایی؛ غلط فهمی به معنای درک اشتباه ... را افغان ها فهم کرده نمی توانند. در برخی موارد آنها ضمایر مونث را بجای مذکر، و ضمایر فرد یا مونث را بجای ضمایر جمع استفاده کرده اند. مثلا در «پاکستان او افغانستان دواړه پوه شوي» (هردو پاکستان و افغانستان این را درک کرده اند.)

پاسخ

آنها به لسان پشتون سلیس نوشته اند، مگر پشتونها همیشه از همه چیز انتقاد می کنند.

پاسخ

بله، من آن را پسندیدم، مگر اشتباهات متعددی در نوشتار لسان پشتو وجود دارد. شاید که این متن توسط یک پاکستانی نوشته شده باشد.

پاسخ

تسهیل در امر صدور ویزه های تجاری بسیار مهم است. تا معضل رفت و آمد کاهش یافته و فرصت های تجاری زیادتر ایجاد شود.

پاسخ