امنیت

تضعیف روحیه طالبان همزمان با افزایش تلفات وارده بر رهبری این گروه

نوشته نجیب‌الله

عمر زواک، سخنگوی والی ولایت هلمند، گفت که بتاریخ ۱۰ قوس ۱۳۹۷، یک حمله هوایی در این ولایت کم از کم ۳۲ تن از جنگجویان طالبان را از پا درآورد. عبدالمنان ولسوال نام نهاد طالبان در این ولایت، بر اثر جراحت های حاصله از این حمله هوایی جان خود را از دست داد. [حمایت قاطع ناتو]

کابل -- در ماه های اخیر حملات زمینی و حملات هوایی نیروهای ائتلاف و افغانستان علیه طالبان رو به افزایش بوده اند که این امر به کشته شدن صدها ستیزه جوی طالبان، از جمله برخی از رهبران این گروه منجر شده است.

غفور احمد جاوید، سخنگوی وزیر دفاع، بتاریخ ۲۷ دلو به سلام تایمز گفت: «چنین حملاتی بر مواضع تروریستان، تا زمانی که ضرورت باشد، همچنان ادامه خواهند یافت.»‌

او گفت: «تنها طی ۲۴ ساعت گذشته ضربه های سنگین به دشمن وارد آمده است. در ولایت اروزگان، ۲۱ تن از اعضای تروریست طالبان، از جمله فرماندهان محلی طالبان، در حملات هوایی و زمینی کشته شده اند.»

جاوید گفت: «برعلاوه، طی ۲۴ ساعت گذشته، عملیات دیگری در ولسوالی سید ولایت سرپل انجام شد که در نتیجه آن دو قومندان محلی تروریستی به نام معز و قاری گلبدین همراه با تعدادی از پیروان شان کشته شدند.»

بتاریخ ۱۵ دلو ۱۳۹۶،‌ یک حمله هوایی ائتلاف، در حمایت از عملیات های تهاجمی فرماندهی افغانستان در ولسوالی مهمند ولایت ننگرهار، موضع ستیزه جویان را تخریب کرد. [نیروهای ائتلاف]

بتاریخ ۱۵ دلو ۱۳۹۶،‌ یک حمله هوایی ائتلاف، در حمایت از عملیات های تهاجمی فرماندهی افغانستان در ولسوالی مهمند ولایت ننگرهار، موضع ستیزه جویان را تخریب کرد. [نیروهای ائتلاف]

بتاریخ ۲۴ سرطان یک تیم اسلحه ثقیله قول اردوی ۲۱۵ میوند اردوی ملی افغانستان در یک کمپ شوراباک، ولایت هلمند، در جریان یک آموزش عملی مصروف فیر کردن یک میل توپ هویتزر است. [نیروهای ائتلاف]

بتاریخ ۲۴ سرطان یک تیم اسلحه ثقیله قول اردوی ۲۱۵ میوند اردوی ملی افغانستان در یک کمپ شوراباک، ولایت هلمند، در جریان یک آموزش عملی مصروف فیر کردن یک میل توپ هویتزر است. [نیروهای ائتلاف]

او گفت: «ده ها تن از فرماندهان و رهبران گروه طالبان در ماه های اخیر کشته شده اند.»

بربنیاد معلومات نیروهای ائتلاف، رهبران کلیدی طالبان که از ماه قوس کشته شده اند بشمول ملا احمد، رئیس استخبارات طالبان در ولایت هلمند؛ مولوی مدد، فرمانده عملیات های انفجاری دست ساز در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند؛ ملا منان، ولسوال نام نهاد ولایت هلمند؛ شیرآغا، افسر مالی چندین ولسوالی هلمند؛ محب جان، شهرت هارون، یک قومندان ارشد که در ولسوالی شاه جوی، ولایت زابل، کشته شد؛ و ملا جناب، یک قومندان که در ولسوالی تیرین کوت، ولایت اروزگان، کشته شد، می باشند.

گروهبان دبرا ریچاردسون، ‌سخنگوی ماموریت قاطع ناتو، در یک ایمیل گفت: «[طالبان] باید متوجه شوند ... که خشونت آنها بر ضد هدف آنهاست.»‌

وی گفت: «تا زمانی که آنها این را درک نکنند، شرکای افغان ما با آنها مبارزه خواهند کرد و ما همچنان به کمک به نیروهای امنیتی افغانستان برای به دست آوردن و حفظ ابتکار عمل ادامه خواهیم داد.»

تلفات فزاینده، تضعیف روحیه

به گفته تحلیلگران افغان، بلند رفتن فشار بر طالبان و افزایش تلفات آنان موجب افزایش نگرانی ها در میان صفوف این گروه شده که در تلاش برای زنده ماندن از یورش استند.

دگَروال (متقاعد) عبدالغفار گردیزی،‌ یک افسر سابق اردوی افغانستان مستقر در کابل، به سلام تایمز گفت: «به تازه گی شاهد افزایش حملات انجام شده توسط نیروهای افغان و همچنین نیروهای بین المللی بوده ایم که منجر به افزایش تعداد تلفات دشمن شده است.»

وی افزود: «در جنگ هر گونه افزایش تعداد تلفات، روحیه اعضای دیگر گروه را تضعیف می کند، به همین دلیل است که اعضای باقی مانده صرفا برای نجات جان شان تلاش می کنند.»

احمد بهروز،‌ یک تحلیلگر سیاسی مستقر در کابل، به سلام تایمز گفت که اخیرا حملات هوایی که مقرهای طالبان را هدف قرار می دهد، افزایش داشته است، که در نتیجه باعث افزایش تلفات شده است.

بهروز با اشاره به یک نشست در اوایل ماه روان در مسکو بین نماینده گان طالبان و سیاستمداران اپوزیسیون افغان، گفت: «حملات هوایی قوای افغان به خصوص ائتلاف بین المللی باعث هراس میان افراد طالبان شده است؛ به حدی که حتی نماینده های این گروه در مسکو خواهان خاتمه حملات هوایی شده است.»

اگر حملات و فشارها بر طالبان حفظ شود، افراد سطح میانه و پایین این گروه دو راه بیشتر ندارند، یا کشته می شوند یا هم از گروه طالبان جدا شده و تسلیم شوند

انتخاب صلح

مهدی مبشر، یک فعال مدنی مستقر در کابل و رئیس عضو جنبش مدنی افغانستان، به سلام تایمز گفت: «آن گونه که دیده می‌شود طالبان در این اواخر در میدان جنگ دچار تلفات سنگین شده اند و این بر روحیه افراد این گروه تاثیر منفی گذاشته است.»

او گفت: «کار درست اخیر تعدادی از جنگجویان طالبان در یکجا شدن با پروسه صلح نتیجۀ افزایش جنگ هوایی توسط نیروی هوایی ائتلاف و نیروهای افغان بود.»

نجیب الله صافی، فرمانده مرکز هماهنگی نیروهای دفاع و امنیت ملی افغانستان در ولایت کاپیسا، گفت که برای مثال، بتاریخ ۲۷ دلو ۴۴ تن از اعضای طالبان در ولایت کاپیسا از جنگ دست کشیدند و با پروسه صلح یکجا شدند.

صافی به رسانه های محلی گفت که ستیزه جویان سابق طالبان، از جمله دو قومندان این گروه، فعالیت های ضد حکومتی را در ناحیه نجراب انجام دادند.

در یک رویداد جداگانه بتاریخ ۹ دلو، دو گروه دیگر از طالبان که مجموعا ۳۰ جنگجو بودند، سلاح های شان را بر زمین گذاشتند و به پروسه صلح در ولسوالی تگاب، ولایت کاپیسا یکجا شدند.

او گفت که آنها پس از یک عملیات در ولسوالی های تگاب و نجراب در ولایت کاپیسا که طی دو ماه گذشته رخ داد و بسیاری از جنگجویان طالبان از جمله چندین تن از رهبران آنها کشته شدند، تسلیم شدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

7 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

صلح یک را فقط خود افغانها بوجود می آورند کلید صلح به دست خود ما است هیچ ربطی به کشور های همسایه ندارد بشرطی که همه دست به دست هم دهیم محبوب الله شهیدزاده هرات باستان

پاسخ

صلح برای سراسر کشور در این زمان ارزشمند خواهد بود.

پاسخ

من افغانستان را دوست دارم.... قلب من افغانستان است.....

پاسخ

وقتی آمریکایی ها فشار بر استخبارات پاکستان را افزایش دهند، آن وقت طالبان را می توان به صلح مجبور کرد.

پاسخ

صلح نه کار آمریکا است و نه کار پاکستان . تا وقتی امور داخلی کشورمان به سامان نشود، صلح ممکن نیست. من امیدوارم که هموطنان مان حمایت شان را از حکومت فعالی اعلام کرده و کشورشان را برکت دهند. صدها تن از خواهران و مادران مان به خاطر شما بیوه شده اند. شما را به خدا چه حکمتیار قصاب، دوستم قصاب، و یا جاسوسان دیگر باشند، برای خدا تمامش کنید. امیدوارم که جنازه عزیزان تان به خانه های تان بیاید.

پاسخ

صلح آرزوی هر افغان است. هر نهاد نظامی که در این منطقه حضور دارد به این جا آمده است تا کار خودش را بازی کند. ما امید مان را از دست داده ایم و اعتقاد به این شرکای دروغین فقط حماقت محض است. تروریستان توسط پاکستان و سایر گروه های تروریستی تبهکار ایجاد شده، تعلیم دیده، و حمایت می شوند. افغان ها قربانیان ستیزه جویی خارجی استند.

پاسخ

تا زمانی که مراکز تعلیم، تمویل، و رهبری تروریستان که اکثرشان در شهر کویته پاکستان واقع اند، تخریب نشوند، مردم ملکی بیگناه، عساکر افغانستان، و مدرسین بین المللی عساکر افغان همچنان کشته خواهند شد و افغانستان ویران می گردد، مگر چنانچه پاکستان را به حال خود بگذارند، این آتش فقط منحصر به افغانستان نخواهد بود. مگر به احتمال بسیار زیاد به ساحات دیگر جهان نیز انتقال خواهد یافت و پاکستان آشیانه تروریستان است و استخبارات اردوی پاکستان مربیان تروریستان استند.

پاسخ