امنیت

تسلیم شدن بیشتر جنگجویان طالبان و داعش در ننگرهار به دنبال یک زنده گی صلح آمیز

نوشته خالد زیری

بتاریخ ۳۰ دلو، جنگجویان طالبان و داعش در جلال آباد ولایت ننگرهار تسلیم مقامات می شوند. [دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار/ فیسبوک]

بتاریخ ۳۰ دلو، جنگجویان طالبان و داعش در جلال آباد ولایت ننگرهار تسلیم مقامات می شوند. [دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار/ فیسبوک]

جلال آباد -- تعداد فزاینده اعضای طالبان و «دولت اسلامی» (داعش) در ولایت ننگرهار، به دنبال راهی برای خروج از میدان جنگ هستند؛ این در حالی است که اعتماد آنها مبنی بر این که تسلیم شدن به حکومت صلح و امنیت را به ارمغان خواهد آورد، افزایش یافته است.

سه شنبه (۳۰ دلو) یک گروه ۱۸ نفره از جنگجویان طالبان و یک گروه سه نفره از جنگجویان داعش خود شان را به پرسنل اداره امنیت ملی در جلال آباد تسلیم کردند.

این افراد در ولسوالی های غنی خیل، بتی کوت، و هسکه مینه ولایت ننگرهار فعالیت می کردند.

«یک زنده گی بهتر و صلح آمیز»

جان محمد، فرمانده این گروه تسلیم شده طالبان، به خبرنگاران گفت: «من و دوستانم خیلی پیشتر تشخیص دادیم که جنگ [طالبان] جنگ ما نبود، اما فرصتی برای ترک میدان جنگ پیدا کرده نمی توانستیم.»

بتاریخ ۳۰ دلو، اسلحه های طالبان و داعش در جلال آباد ولایت ننگرهار دیده می شود. [دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار/ فیسبوک]

بتاریخ ۳۰ دلو، اسلحه های طالبان و داعش در جلال آباد ولایت ننگرهار دیده می شود. [دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار/ فیسبوک]

او گفت: «بعد از گفتگو با ریاست امنیت ملی، آنها به ما اطمینان دادند که هر گونه کمکی که ما احتیاج داشته باشیم به ما می کنند.»

محمد گفت: «آنچه ما را بیشتر تشویق می کرد، این بود که دوستان ما که پیشتر از خشونت دست کشیده و تسلیم شده بودند، زنده گی بهتری داشتند و این به ما اطمینان می داد که ما نیز زنده گی بهتر و صلح آمیزی خواهیم داشت.»

عبدالرحیم، یک عضو دیگر این گروه، گفت: «من رهبر یک گروه ده نفره بودم. بعضی از [جنگجویان] من تسلیم شدند و متباقی هنوز تسلیم نشده اند، اما آنها هم خواهند آمد و افراد طالبان بیشتری را با خودشان خواهند آورد.»

او به خبرنگاران گفت: «همه طالبان از این جنگ به ستوه آمده اند. اگر حکومت تلاش کند و برای کسانی که تسلبیم می شوند،‌ شغل ایجاد کند، این به آنها کمک خواهد کرد تا امرار معاش کنند و دیگران را نیز تشویق کنند تا [راه شان] را ادامه دهند.»

صلح تنها راه پیش رو است

شاه محمود میاخیل، والی جدید الانتصاب ننگرهار، گفت: «این ۱۸ جنگجوی طالبان و سه جنگجوی داعش که از خشونت دست کشیده و یک زنده گی عادی را آغاز کرده اند، سال ها بر ضد حکومت افغانستان مبارزه می کردند.»

او در یک مراسم به مناسبت معرفی این جنگجویان به خبرنگاران گفت: «[داعش] در ننگرهار نابود شده است و قدرت طالبان نیز کاهش یافته است.»

او گفت: «رئیس جمهور ما یک پیشنهاد صلح را برای آنها فرستاده و ما خواهان برقراری صلح استیم. صلح یگانه راه است که این جنگ طولانی را خاتمه داده می تواند. ما از کسانی که واقعا برای این کشور دل می سوزانند، استقبال می کنیم.»

میاخیل گفت: «کسانی که این احساس را ندارند،‌ ما می دانیم که چگونه آنها را تادیب کنیم. کسانی که می خواهند بجنگند،‌ نیروهای امنیتی ما می دانند که چگونه به آنها پاسخ دهند

دگر جنرال نظر علی واحدی، رئیس ریاست امنیت ملی در ولایت ننگرهار، در این مراسم به خبرنگاران گفت: «در هفت ماه گذشته، ۴۰۰ جنگجو از جمله ۹۰ جنگجوی داعش یا تسلیم حکومت شده اند و یا با پروسه صلح در ننگرهار یکجا شده اند.»

او گفت: «شمار فزاینده از جنگجویان طالبان قصد یکجا شدن با پروسه صلح را دارند و ما به زودی اخبار بیشتری خواهیم شنید.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500