امنیت

جوانان و ورزشکاران قندوز از طالبان می خواهند به جنگ خاتمه داده و صلح را بپذیرند

نوشته هدایت الله

در حدود ۱۰۰ تن از باشنده های ولایت قندوز بتاریخ ۷ حوت در یک تجمع در شهر قندوز گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند سلاح های شان را بر زمین گذاشته و برای یک صلح دوام دار در افغانستان توافق کنند. [هدایت الله]

قندوز -- در حدود ۱۰۰ تن از باشنده های ولایت قندوز بتاریخ (۷ حوت) در یک تجمع در شهر قندوز گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند سلاح های شان را بر زمین گذاشته و برای یک صلح دوام دار در افغانستان توافق کنند.

این تجمع به دنبال نشست های سه روزه (۶ حوت) بین زلمی خلیل زاد نماینده خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان و رهبر سیاسی ارشد طالبان در دوحه پیرامون صلح در افغانستان، در نتیجه یک فشار دیپلماتیک چندماهه آغاز شد.

جوانان در رده های سنی گوناگون در مرکز اجتماعی متیودیتک در شهر قندوز تجمع کردند تا از طالبان بخواهند تا به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان پاسخ مثبت بدهد و با پروسه صلح یکجا شود.

احمد امید ۱۳ ساله، یک دانش آموز صنف چهارم در لیسه حضرت علی در شهر قندوز، به سلام تایمز گفت: «با این پیام ها، ما می خواهیم به جهان نشان دهیم که چقدر از جنگ و خونریزی هایی که در کشور ما اتفاق می افتد، متنفر استیم.»

بتاریخ ۷ حوت، جوانان افغان در شهر قندوز، ولایت قندوز، تابلوهایی را در دست دارند که طی آن از طالبان می خواهند که صلح را بپذیرد. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت قندوز/ فیسبوک]

بتاریخ ۷ حوت، جوانان افغان در شهر قندوز، ولایت قندوز، تابلوهایی را در دست دارند که طی آن از طالبان می خواهند که صلح را بپذیرد. [دفتر مطبوعاتی والی ولایت قندوز/ فیسبوک]

بتاریخ ۷ حوت، جوانان افغان در شهر قندوز، ولایت قندوز، تابلوهایی را در دست دارند که طی آن از طالبان می خواهند که صلح را بپذیرد. [والی ولایت قندوز/ فیسبوک]

بتاریخ ۷ حوت، جوانان افغان در شهر قندوز، ولایت قندوز، تابلوهایی را در دست دارند که طی آن از طالبان می خواهند که صلح را بپذیرد. [والی ولایت قندوز/ فیسبوک]

او گفت: «بسیاری از قربانیان جنگ، کودکان هستند. جنگ باید پایان یابد و طالبان باید صلح کند.»

رحیمه حافظ ۱۳ ساله، یک محصل صنف پنجم در لیسه شیرخان در شهر قندوز، پدرش را در یک حمله توسط طالبان از دست داده است.

او به سلام تایمز گفت: «اکنون فقط مادرم از من مراقبت کرده می تواند. جنگ بسیاری از خانه ها را ویران کرده است. زنان شوهران شان را و کودکان والدین شان را از دست داده اند و مادران همچنان عذاب می کشند.»

رحیمه گفت که پدرش پس از اینکه طالبان برای مدت کوتاهی در سال ۲۰۱۶ شهر قندوز را تصرف کرد، کشته شد.

او گفت: «پدرم جان اش را در یک حمله هاوان طالبان از دست داد. این هاوان با خانه ما اصابت کرد و برادرم مجروح شد.»

عزیزه امینی ۱۹ ساله، یک فعال مدنی در قندوز، به سلام تایمز گفت که طالبان باید به مطالبات مذاکره کنندگان صلح احترام بگذارد.

او گفت: «ما خواهان یک آتش بس فوری، یک خاتمه برای جنگ، و یک صلح دوام دار در کشور استیم.»

بزرگسالان در این مظاهره ها از افغان ها، بشمول مو سفیدان و رهبران مذهبی، خواستند تا در فراخوان های شان برای صلح بیشتر فعال باشند.

نصیبه هولکر، رئیس اداره امور زنان ولایت قندوز به سلام تایمز گفت: «بزرگان قومی، علمای دینی، امامان مساجد و افغان ها از دیگر طبقات باید طالبان را فراخوانند تا آتش‌بس را رعایت کرده و از طریق جلسات و خطابه ها در مساجد و مدارس جنگ را خاتمه دهند.»‌

او گفت: «طالبان باید به خواسته های مشروع مردم افغانستان احترام بگذارد.»

ملالی سعد ۴۳ ساله گفت که گفتگوهای صلح «نباید دستاوردهای زنان افغان در جریان ۱۸ سال گذشته و زمان شروع جنگ با طالبان را نادیده بگیرد و زنان باید محترم شمرده شوند.»

سعد، یک فعال حقوق زنان در ولایت قندوز، به سلام تایمز گفت: «همانطور که می بینیم مذاکرات به خوبی ادامه دارند و هر دو طرف باید سعی کنند منافع ملت افغان را مد نظر قرار داده و به برقراری صلح دوام دار در کشور پیابند بمانند.»

ورزش برای صلح

این تجمع جوانان بعد از گردهمایی حدود ۱۰۰ ورزشکار در شهر قندوز بتاریخ ۴ حوت برگزار شد. آنها در مجتمع حکومت ولایت قندوز یک نمایش ورزشی را برگزار کردند و خواستار برقراری سلح دوام دار در کشور شدند.

احمد شکیب الهام، ۳۶ ساله یکی از ورزشکاران حاضر در این رویداد گفت: «ما از طالبان می خواهیم تا کشتن برادران شان را خاتمه دهند و با دولت و روند صلح یکجا شوند. نگذارید کشور از مصیبت و خرابی های بیشتر رنج ببرد.»

او گفت که او در این تجمع شرکت کرد تا حمایت اش از نیروهای امنیتی و حکومت را نشان دهد.

او به سلام تایمز گفت: «ورزشکاران جوان در هر زمان حامی دولت بوده اند و همواره بهترین پشتیبانی آن بودند. ورزشکاران سفیران صلح استند و طالبان باید این را فهم کنند که همه ما شدیدا به صلح ضرورت داریم.»

امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی قندوز، که در این تجمع حضور داشت، گفت که خشونت اعمال شده توسط طالبان طی سال ها «پیامدهای زیاد داشته و همه بخش های جامعه ما را تخریب کرده است و کینه و بی اعتمادی را میان جوانان مان پراکنده است.»

او گفت: «اکثر قربانیان جنگ جوانان بودند. هم اکنون جوانان افغان در جبهه های مقدس مان از کشور دفاع می کنند و یگانه هدف شان محفاظت از تمامیت ارضی و سعادت مردم است.»

وی افزود: «آنها که صلح می کنند از خشونت دست می کشند و درباره برقراری صلح، رفاه، و توسعه به کشور می اندیشند. آنها مانند دشمنان افغانستان نیستند که فرزندان این کشور را هر روز قربانی می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500