رسانه

برنامه های تلوزیون ایران با هدف توهین به افغان ها خشم آنها را برانگیخت

نوشته عمر

ایران به تازگی یک سریال جدید تلوزیونی به نام «ممنوعه» را در یک شبکه حکومتی نمایش می دهد. در این سریال یک کاراکتر افغان بازی می کند که مدام از سوی کاراکتر های ایرانی سریال تحقیر می شود. [عمر]

هرات -- باشنده گان، مقامات و فعالان افغان می گویند که ایران باید از پخش برنامه های تلویزیونی و فلم های که «به وضوح» به تمسخر و اهانت به افغانستان می پردازد و کوشش می کند تا کشور و مردم آن را تحقیر و بی اعتبار کند، امتناع کند.

ایران اخیرا یک سریال جدید تلوزیونی به نام «ممنوعه» را در یک شبکه حکومتی این کشور نمایش می دهد که موجب خشم گسترده در افغانستان شده است.

در این سریال یک شخصیت افغان بازی می کند که مدام از سوی شخصیت های ایرانی تمسخر و تحقیر می شود.

علاوه بر «ممنوعه»، فلم ها و شوهای ایرانی دیگر مانند «شیوع»، «چهارخونه»، «مستند خاتمه»، «سفر قندهار»، «زمزمه بودا» و «پرواز را به خاطر بسپار» نیز به افغان ها توهین می کنند.

تصویری از مجموعه تلویزیونی «ممنوعه» یک مرد مهاجر افغان را نشان می دهد که نقش خدمتکار یک خانواده ایرانی را بازی می کند.

تصویری از مجموعه تلویزیونی «ممنوعه» یک مرد مهاجر افغان را نشان می دهد که نقش خدمتکار یک خانواده ایرانی را بازی می کند.

سید اشرف سادات، یک فعال مدنی در هرات، به سلام تایمز گفت که «روایت های بسیار تاثر آوری از رفتار های بی رحمانه ایرانیان نسبت به افغان ها» وجود دارد.

وی گفت: «حکومت ایران بطور جدی فیلم ها و نمایشنامه های ایرانی را سانسور می کند، اما هیچ اقدامی در مورد [مقابله با] تحقیر افغان ها انجام نمی دهد. این نشان می دهد که حکومت ایران این کار را به طور هدفمند انجام می دهد و برنامه های اش را طوری پلان ریزی کرده که هدف شان هتک حرمت به افغان ها است.»

یک تلاش هماهنگ

واجد روحانی، یک خبرنگار در هرات، تاکید کرد که این فقط یک شو نیست که افغان ها را هدف قرار داده باشد، مگر این یک کوشش پلان ریزی شده توسط حکومت ایران است.

او به سلام تایمز گفت: «تنها سریال ممنوعه نیست که به مردم افغانستان توهین کرده است -- ایرانی ها در بسیاری از سریال های دیگر شان نیز افغان ها را تحقیر کرده اند. ایران چنین سریال های را در شبکه های تلوزیونی اش پخش می کند تا ذهنیت مردم اش در مورد افغان ها را تغییر دهد.»

عارفه صبوری، خبرنگار افغان در هرات، گفت که سینمای ایران همچنان افغان ها را بحیث کاراکتر های فقیر، ضعیف و سطح پایین به تصویر می کشد.

صبوری گفت: «ما بازیگران سینمای ایران را که به طور آشکار افغان ها را آزار می دهند، ... محکوم می کنیم و این برای مردم افغانستان قابل قبول نیست. ما همیشه به مردم ایران احترام گذاشته ایم و هرگز آنان را تحقیر نکرده ایم.»

وی به سلام تایمز گفت: «توهین کردن نباید در هیچ جامعه ای جایی داشته باشد، اما فلم های که در ایران به نمایش در می‌آیند، به طور صریح افغان ها، از جمله لسان و دیگر جنبه های زندگی شان را تحقیر می کنند.»

وی گفت: «ما از وزارت فرهنگ ایران می خواهیم که کنترل بیشتری بر روی» این شو ها داشته باشد؛ «زیرا این تحقیر ها می تواند به مشکلات بزرگتر منجر شوند.»

میرویس عرب‌زاده، یکی از باشنده گان شهر هرات، گفت که ایران باید در مورد این نوع برنامه ها «تجدیدنظر» کند.

عرب‌زاده به سلام تایمز گفت: «خوار کردن یک انسان، اقدام غیرانسانی است. من فکر می کنم ایرانی ها می خواهند نشان دهند ... که افغان ها برده هایشان استند. ما این اقدام را محکوم می کنیم و این برای ما قابل قبول نیست.»

او با اشاره به سریال ممنوعه گفت: «ما از ایران می خواهیم تا در پخش این شو تجدیدنظر کند و از کرامت انسانی [افغان ها] حمایت کند.»

تشویق رفتار نژادپرستانه

نجیب الله محبی، منشی شورای ولایتی هرات، «نژادپرستانه» رفتار کردن با پناهنده گان افغان را که در برنامه های ایرانی دیده می شود تقبیح کرده و خواستار عذرخواهی از سوی حکومت ایران شده است.

محبی به سلام تایمز گفت: «برخلاف استانداردهای اخلاقی و اسلامی که ایران ادعا می کند، نژادپرستی در ایران وجود دارد. رفتار نژادپرستانه با پناهنده گان افغان به صورت عادی در برنامه های ایرانی وجود دارد و همچنین در مواجهه های گاه به گاه اتفاق می افتد و بارها اتفاق افتاده است.»

او گفت: «من فکر می کنم که باید یک اعتراض سراسری در افغانستان صورت بگیرد تا ایران را مجبور به عذر خواهی کند.»

فعالان و باشنده گان می گویند که تلاش های تهران به برخی از ایرانیان این جسارت را داده است تا پناهنده گان افغان را تحقیر کنند.

برای مثال، ماه قوس گذشته یک ویدیو در رسانه های اجتماعی نشر یافت که یک افسر پولیس ایران را مصروف ضرب و شتم پناهنده افغانی نشان می داد که این موجب خشم عمومی مردم افغانستان شده بود.

فعال مدنی سادات گفت: «ایرانی ها احساس برتری نسبت به افغان ها دارند و همیشه افغان ها را فقیر و عقب مانده می دانند. ایرانیان رفتار نژادپرستانه دارند و در دیگر رویدادهای فرهنگی نیز افغان ها را مورد آزار و اذیت قرار داده اند.»

سادات گفت: «حکومت ایران یک مشکل بسیار جدی را به وجود آورده است. رفتار شنیع با پناهنده گان افغان توسط پولیس ایران سبب شده تا شهروندان آن کشور بدون ترس از مجازات این پناهنده گان را «تحقیر» کنند.

وحید الله، یکی از باشنده گان شهر هرات که تنها نام کوچکش را گرفت، گفت: «ایرانی ها بر این باورند که آنها نسبت به افغان ها برتر هستند. این احساس برتری، آنها را تحریک کرده است تا همه پناهنده گان افغان را مسخره و تحقیر کنند.»

پنهان کردن مشکلات داخلی

محبی، معین وزیر شورای ولایتی هرات، گفت که شو های نژاد پرستانه ممکن است تلاشی برای پنهان کردن مشکلات داخلی ایران باشد.

او به سلام تایمز گفت: «رفتارهای اجتماعی در یک کشور می تواند بازتابی از ستراتیژی های فرهنگی و سیاسی حکومت آن کشور باشد.»

محبی گفت: «من فکر می کنم که حکومت ایران چنین برنامه هایی را برای پوشش مشکلات خود ارائه می دهد. بسیاری از ایرانی ها با معضلات داخلی، از جمله بدتر شدن اقتصاد، درگیر استند.»

محبی گفت که این نوع شو های تلوزیونی تحقیرآمیز به معنای این است که به «آنها نشان دهد» است که افغان ها فقیرتر و نسبت به ایرانیان بدبخت تر استند.

احمد کریمی، سخنگوی وزارت استخبارات و کالتور هرات، گفت که حکومت ایران باید درک کند که چنین برنامه های توهین آمیز تنها در درازمدت روابط بین دو کشور را به خطر می اندازد.

کریمی به سلام تایمز گفت: «ایران باید به فرهنگ ها، سنت ها و زبان های دیگر کشور ها احترام بگذارد و نباید برنامه هایی را پخش کند که به دیگران توهین می کند.»

او گفت: «وقتی فیلمسازان ایرانی سعی می کنند تا افغان ها را تحقیر کنند، باید تحت تعقیب قرار بگیرند. تلاش ها از طریق وزارتخانه های امور خارجه و اطلاعات و فرهنگ ... در حال انجام است تا خشم عمومی از حکومت ایران را به اشتراک بگذارد.»

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «ما خواهان آن هستیم که بخاطر فرهنگ و زبان مشترک مان، و همسایگی دوستانه و برادرانه مان [ایران] از پخش سریال های که باعث تنش و احتمالا شکستن روابط دوستانه می شود، خودداری کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من شاشیدم دهن هرچی افغانی از اقوام مختلف جهت اطلاع بیشتر به کانال تلگرامم مراجعه کنیدdarkmurders @

پاسخ

بنده به شخصه کیرم تو کشور آمریکا که افغانهای تروریست و متجاوز را راه میده و پناهندگی بهشون میده اما به ایرانیان نمیده ایرانیان پاک با عزت تمیز خوش بو خوشتیب و خوش قیافه افغان ها قیافشون شبیه کیر من میمونه ایشاالله افغانستان هیچ وقت آزاد نشه دردود بر طالبان

پاسخ

درود بر تو حرف درستی زدی کاکه

پاسخ

خدا را شاهد میگیرم هر موقع هموطنانم متحد شدن تا افغان ها را از ایران بیرون کنیم بهتون قول میدم به زن و بچهاتون تجاوز میکنم چون شما هم این کارها را کردید حرفم با اون عده از ایرانی های که افغان ها را برادر می دانن ملت ایران افغانه خطرش از داعش بیشتره لعنت بر هر چی افغانستانیه

پاسخ

تمسخر و تحقیر کار انسان های بی خرد یا کم خرد است در ثانی این تلاش های ابلهانه را پای شعور ملت ایران نمیگذاریم حالا فرض میکنیم که جامعه رسانه ای ایران هم کج اندیش در خود دارد که نباید تلاش های واکنشی را بر انگیزاند

پاسخ

به نظر من باید مردم افغانستان اعتراض میکردند تا اظهار تأسف شان را جلوی سفارت ایران نشان بدهند.. این شرم اور است که وقتی کارگردان های ما تنها از زندگی افغانهای مهاجر مستندی ساخته بودند دولت ایران چقدر تلاش کرد تا جلوی پخشش در شبکه های اف را بگیرد حالا خودشان مستقیما به ما توهین میکنه با نهایت بی شرمی و هم من در تعجبم که سانسور چی های صدا و سیما ایران حرکات تماشاچی فوتبال دختر را بدقت سانسورش میکنه که مردمش نبینه اما در اینگونه هتک حرمت ها چشم گوشش را بسته مایه تأسف است

پاسخ

این کارها کاملا عمدی هست ومن تعجب میکنم توقرنی که همه سعی میکنن بابالا بردن سطح شعورورفتارهای انسان دوستانه به دنیا ثابت کنن که مدرنو متمدنن چرابعضی کارکنان صداوسیما ایران اصرار وپافشاری دارن که بی شعوری و غیرمتمدن بودن خودشونو انقدتابلو به همه نشون بدن حداقل به ابروی هنریشون فکرکنن

پاسخ

این مقاله بسیار عالی بود که شما قصد کردید در رسانه ها و میدیای جمعی بیان کنید. همه افغان ها از تحقیر شدن و صدا شدن با اسامی بد و غفلت بیزارند. زیرا کار آنها هیچ ربطی به این قضیه ندارد. ما انسان استیم و خداوند به ما عقل و هزاران رحمت و نعمت عطا کرده است. ما مستعد استیم. اگر کشورهای متخاصم مثل ایران سعی کنند افغان ها را بی حرمت کنند، نشان می دهد با آنها چه قدر افکار ضعیف و پلید دارند. آنها همان حرامزاده ها هستند که مردم افغانستان را در وضعیتی نمایش می دهند که انگار ما ملتی احمق و جنگ طلب استیم یا خداوند به ما کمتر از انسان های دیگر نعمت ارزانی داشته است. ملت افغانستان دوش به دوش هم می ایستند تا این تله آنها را تخریب کنند. گپ من به ایرانیان مادر به خطا و [نامفهوم] این است که از تمسخر افغان ها و خندیدن به ما دست بردارید. ما دیر یا زود شما را لت و کوب خواهیم کرد. شما کشور همسایه دوست تان را دشمن تان کرده اید. ما صدبار بدتر از کاری که به ما کرده اید را بر سرتان می آوریم تا تلافی شده باشد.

پاسخ

بیا بگیر دستت باهاش بازی کن ما هم پشت به پشت هم دادیم تا نسل شما را منقرض کنیم
لعنت بر افغانستان

پاسخ