امنیت

انتقام از طالبان، «چشم در برابر چشم» به خاطر قتل عساکر

نوشته عمر

بتاریخ ۲۲ حوت نیروهای سرحدی افغان در ولایت هرات اسلحه ظبط شده از طالبان طی یک حمله تلافی جویانه بالای جنگجویان در این ولایت را به نمایش گذاشته اند. [عمر]

بتاریخ ۲۲ حوت نیروهای سرحدی افغان در ولایت هرات اسلحه ظبط شده از طالبان طی یک حمله تلافی جویانه بالای جنگجویان در این ولایت را به نمایش گذاشته اند. [عمر]

هرات -- نیروهای امنیتی افغانستان در ولایت هرات این کشور می گویند که آنها هفت عضو طالبان را که در یک حمله مرگبار بر نیروهای سرحدی دست داشتند در چوکات یک عملیات انتقامی «چشم در برابر چشم» بالای جنگجویانی که نیروهای امنیتی را هدف قرار داده بودند، از پا درآورده اند.

افراد مسلح طالبان بتاریخ ۱۶ حوت توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. در همان روز جنگجویان ۵ عضو نیروهای سرحدی را در نزدیکی شهر هرات از پا درآوردند.

گلبدین الکوزی، قوماندان لوای ۷۰۵ پولیس سرحدی در حوزه غرب افغانستان، گفت: «نیروهای سرحدی همه روزه شاهراه هرات به اسلام قلعه را گزمه می کنند تا دشمنان مردم افغانستان این شاهراه را بم گذاری و ماین گذاری نکنند.»

او به سلام تایمز گفت: «یکی از موتر های ما که گزمه داشت پرسونل ما می خواستند تا یک پل را چک کنند تا ماین جاسازی نشده باشد، دشمن که شمار شان چهارده نفر بودند کمین گرفته بودند که متاسفانه پنج نفر از پرسونل ما شهید شدند.»

او گفت: «ما با اشتراک سایر نیروهای امنیتی به تعقیب طالبان، که در منطقه سنگ کوتل ولسوالی گلران هرات کمین کرده بودند، حرکت کردیم.»

«بین ما و آنها درگیری شد که در نتیجه هفت تن از طالبان کشته شدند. ما اجساد یک قوماندان طالبان و سه تن از رهبران شان را با خود آوردیم.»

الکوزی گفت: «اسنادی که نزد طالبان به دست آمده است نشان می دهند که آنها مصروف جمع کردن عشر و ذکات بودند. در میان کشته شده گان مسوول نظامی طالبان برای ولسوالی زنده جان و مسوول نظامی طالبان برای ولسوالی گلران استند.»

به ازای هر سرباز دو جنگجوی طالبان

عبدالقیوم رحیمی، والی ولایت هرات، به تاریخ ۱۶ حوت گفت که طالبان به ازای کشته شدن هر نفر از پرسنل امنیتی، با مجازات سختی مواجه خواهند شد.

او به خبرنگاران در مقر قوماندانی لوای ۷۰۵ پولیس سرحدی در شهر هرات گفت: «در بدل کشتن یک سرباز دو طالب را می کشیم.»

«بهتر این است که تروریست ها خود را به مرگ برابر نکنند. دروازه های صلح باز استند بیایند که گپ بزنیم.»

رحیمی افزود: «کسی که سر عساکر و نیروهای امنیتی ما اسلحه بلند می کند قابل بخشش نیست و این را برای شان ثابت می کنیم.»

او گفت: «به شما نیروهای امنیتی و سربازان افتخار می کنیم که با خون تان و سپر کردن سینه تان از وطن خود دفاع می کنید. طالبان نوکر بیگانه ها شده اند و ما بیشتر اجازه نمی دهیم که سربازان ما را از بین ببرند.»

الکوزی، قوماندان لوای ۷۰۵ پولیس سرحدی در حوزه غرب افغانستان، هدف عملیات تلافی جویانه را تکرار کرد.

او گفت: «پیام ما به طالبان واضح است. عمل ما بالمثل است، هر عملی منفی که دشمن در مقابل خاک و مردم افغانستان نشان بدهد به شدت سرکوب می شوند.»

استقبال پولیس از گرفتن انتقام از طالبان

موضع تند نیروهای امنیتی در برابر طالبان با استقبال مردم رو به رو شده است.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «گفته های والی هرات مورد استقبال همه مردم قرار گرفته است. این اقدام خوبی است و باعث تقویت روحیه نیروهای امنیتی ما در مقابل دشمن می شود.»

«وقتی یک سرباز شهید می شودحمایت والی که نماینده رییس جمهور است باعث می شود تا نیروهای امنیتی در مقابل دشمنان بهتر بجنگند.»

وی افزود:‌ «کشتن طالبان در حمله های انتقام جویانه کار خوب است که باعث استقبال مردم و طرفداران نظام ما شده است. این پالیسی باعث می شود تا نیروهای امنیتی ما انتقام خون هم قطاران خود را از دشمنان بگیرند.»

جاوید ۲۷ ساله باشنده شهر هرات که تنها یک نام دارد، در مورد این که چنین اقدامات امنیتی ضرورت دارند، موافقت کرد.

او به سلام تایمز گفت: «طالبان همه روزه مردم و نیروهای امنیتی ما را می کشند. اما باید از آنان پرسیده شوند که چرا این عمل غیر انسانی را انجام می دهند.»

وحید احمد ۲۳ ساله، باشنده شهر هرات، این گونه احساس خود را بیان کرد که فرستادن یک پیغام واضح به طالبان در مورد هدف قرار دادن عساگر امری ضروری است.

او به سلام تایمز گفت: «وقتی طالبان بفهمند که کشته می شوند جرات نمی کنند بر پوسته های نیروهای امنیتی حمله کنند. ما از دولت می خواهیم که به خون نیروهای امنیتی ما ارزش بدهند و دشمنان شان را نابود سازد.»

افزایش فشارهای نظامی

کارشناسان در ولایت هرات به این باور استند که در جریان گفتگوهای صلح باید فشارهای نظامی بر طالبان افزایش یابند تا مجبور شوند با حکومت افغانستان صلح کنند.

عبدالقادر کامل، کارشناس مسایل سیاسی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «این حق قانونی حکومت افغانستان است تا برای حفظ جان و مال و حفظ آبرو و عزت مردم دست به حملات تهاجمی بر ضد طالبان بزند.»

او گفت این بخصوص «تا زمانی که طالبان به پیام صلح حکومت افغانستان و جهان پاسخ مثبت ندهند و بر طبل جنگ بکوبند» واقعیت دارد.

کامل گفت: «حکومت باید فشار بیاورد تا طالبان مجبور شوند در پروسه صلح انعطاف نشان بدهند و مذاکرات رسمی میان طالبان و حکومت افغانستان آغاز شود.»

«هر قدر که بر طالبان و گروه های تروریستی فشار وارد شود و هر قدر که این ها کشته شوند و از صف محاربه بیرون شوند به همان اندازه طالبان به درخواست صلح جویانه حکومت افغانستان انعطاف پیدا می کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500