امنیت

تقاضای زنان هرات برای محافظت از دستاوردهای شان

نوشته عمر

بیش از ۲۰۰ زن از ولسوالی های مختلف ولایت هرات بتاریخ ۲۳ حوت در شهر هرات تجمع کردند تا حمایت شان را از مذاکرات صلح ابراز کرده و طالبان را تشویق کنند جنگشان را با مردم افغانستان خاتمه دهند.

هرات -- بیش از ۲۰۰ زن از ولسوالی های مختلف ولایت هرات بتاریخ ۲۳ حوت در شهر هرات تجمع کردند تا حمایت شان را از مذاکرات صلح ابراز کرده و طالبان را تشویق کنند جنگ شان را با مردم افغانستان خاتمه دهند.

این زنان با حمل نوشته ها و علایم منقوش به شعارهای صلح در سراسر شهر، بشمول مقابل دفتر والی ولایت، مظاهره کردند.

مظاهره کننده گان از بابت رنج و دردی که افغان ها به خاطر جنگ با طالبان متحمل شده اند، معترض بوده و گفته اند آنها می خواستند به جنگجویان پیام دهند که باید از مقابله مسلحانه خودداری کنند.

مهرآفرین کاتبی، باشنده ۳۵ ساله شهر هرات که در این مظاهره اشتراک کرده بود، به سلام تایمز گفت: «ما صلح می خواهیم؛ زیرا صلح حافظ حرمت ما است و ما از جنگ خسته ایم و جنگ باید خاتمه یابد.»

بیش‌ از ۲۰۰ زن از ولسوالی های ولایت هرات بتاریخ ۲۳ حوت در مقابل دفتر والی این ولایت در شهر هرات تجمع کردند و از جنگجویان طالبان خواستند تا به جنگ خاتمه دهند. [عمر]

بیش‌ از ۲۰۰ زن از ولسوالی های ولایت هرات بتاریخ ۲۳ حوت در مقابل دفتر والی این ولایت در شهر هرات تجمع کردند و از جنگجویان طالبان خواستند تا به جنگ خاتمه دهند. [عمر]

بیش از ۲۰۰ زن بتاریخ ۲۳ حوت در شهر هرات برای صلح مظاهره کردند. [عمر]

بیش از ۲۰۰ زن بتاریخ ۲۳ حوت در شهر هرات برای صلح مظاهره کردند. [عمر]

او گفت: «ما جوانان مان را از دست داده ایم. جوانان افغان دیگر نباید کشته شوند و حملات انتحاری باید خاتمه یابد؛ زیرا ما دیگر آنها را تحمل کرده نمی توانیم.»

کاتبی گفت: «ما از طالبان می خواهیم صلح کنند. برادرمان شوند و اسلحه شان را زمین بگذارند. این وضعیت تا کی ادامه خواهد داشت.؟ همه مادران و خواهران ما رنج و مشقت فراوان را متحمل شده اند.»

فاطمه ۵۵ ساله، یک باشنده ولسوالی انجیل ولایت هرات، گفت که او با مظاهره کننده گان یکجا شده است تا به ابراز رنج مادرانی که فرزندشان را در جنگ از دست داده اند، کمک کنند.»

او به سلام تایمز گفت: «ما از طالبان می خواهیم صلح کنند کشورمان آرامش پیدا کند. کشته شدن هر جوان سبب رنج ما است. ما امروز اینجا بخاطر جوانان مان که فرزندان ما استند، مظاهره کرده ایم. ما مادران رنج فراوان را متحمل شده ایم.»

او گفت: «وقتی یک جوان جان می بازد، چه طالب باشد و چه عضو نیروهای حکومتی و هم افراد عادی -- مادران مانند من رنج و درد بسیار را متحمل شوند.»

زنان دیگر حاضر در این تجمع بشمول سارا فاتح ۱۸ ساله، باشنده شهر هرات، نیز همین نظر را دارند.

او به سلام تایمز گفت: «ما صلح می خواهیم. ما می خواهیم از حقوق که اسلام به ما داده است، دفاع کنیم. ما صلح می خواهیم تا آرامش جای هرج و مرج را بگیرد. همه فامیل ها که عزیزان شان را از دست داده اند، با غم اندوه مواجه شده اند. ادامه جنگ یک معضل می باشد.»

محافظت از حقوق زنان

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات، و یک تعداد از مقامات حکومت محلی، از این مظاهره اشتراک کرده و وعده دادند که حقوق و دستاوردهای زنان در همه مذاکرات صلح محافظت خواهد شد.

رحیمی در هرات به خبرنگاران گفت: «زنان شجاعت داشتند و صدای صلح خواهی شان را بلند کردند. من اینجا آمدم تا صدای تان را بشنوم و آن را به حکومت مرکزی انتقال دهم. همه ما صلح را ضرورت داریم و صلح باید برقرار شود.»

رحیمی افزود: «ما صلحی را که به کشور مان صدمه زده و حقوق زنان مان را نادیده بگیرد، نمی خواهیم. ما صلحی را می خواهیم که بتواند جایگاه افغانستان و حرمت مادران و خواهران مان را ارتقاء دهد. ما دیگر جنگ و قتل افغان ها را نمی خواهیم.»

انیسه سروری، رئیس اداره امور زنان در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «تقویت صدای زنان در افغانستان باید یک بخش کلیدی از هر گونه مذاکرات صلح باشد.»

وی گفت: «زنان نمی خواهند صدای شان در مذاکرات صلح نادیده گرفته شود. زنان صدای شان را در هرات و سراسر کشور در این باره بلند کرده اند.»

سروری گفت: «ما صلح می خواهیم. مگر صلحی می خواهیم که مشارکت زنان را بهبود بخشیده و توسعه دهد.»

سروری افزود: «زنان در ولایت هرات بسیار مفید استند و جامعه بین الملل آنها را حمایت می کند. ما اطمینان داریم که جامعه بین المللی با ما همراه است و دیگر» به طالبان اجازه نادیده گرفتن حقوق زنان را نخواهیم داد.

امتناع از بازگشت به عقب

طی دو ماه گذشته زنان در ولایت های مختلف افغانستان بشمول هرات، صدای شان را در فراخوان محافظت از دساوردها و حقوق شان در مذاکرات صلح بلند کردند.

کلثوم صدیقی، یکی از فعالان حقوق زنان در شهر هرات، به سلام تایمز گفت: «با حمایت جامعه بین الملل زنان افغان در بسیاری از ساحات دستوردهای زیادی داشتند. کوشش های فراوان انجام شده تا به زنان کمک کند در عرصه های مختلف بشمول سیاسی، اجتماعی، و یا هم اقتصادی شکوفا شوند.»‌

صدیقی افزود: «زنان فداکاری های بسیار کرده اند تا به این دستاورد برسند و نگرانی های مختلف آنها بر آن است که طالبان ممکن است اگر با دولت یکجا شوند، فعالیت های زنان را محدود کنند.»

صیدیقی گفت: «یکی از نگرانی های عمده ما این است که دستاوردهای مان ممکن است حذف شوند؛ زیرا ما افغان ها هنوز خاطرات تلخ از دوران طالبان داریم.»

جهانتاب طاهری، عضو شورای ولایتی هرات، به سلام تایمز گفت: «ما امیدواریم که مذاکرات صلح دستاوردهای خوب برای مردم افغانستان داشته باشد. ما طی دو دهه گذشته گرفتار جنگ بوده ایم و حالا واقعا تشنه صلح استیم.»

طاهری گفت: «زنان افغان نقش کلیدی را در آینده کشور باید ایفا کنند و حقوق شان نباید نادیده گرفته شود.»

طاهری افزود: «ما از مخالفان مسلح حکومت می خواهیم تا جنگ را تمام کنند و گزینه صلح را انتخاب کنند. زنان افغان فداکاری های بسیار زیاد برای حصول به حقوق شانن انجام داده اند و آنان به کسی یا گروهی اجازه از بین بردن حقوق شان را نخواهند داد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اجازه دادن به زنان - که نیمی از جامعه را تشکیل می دهند - برای انجام فعالیت های مختلف در جامعه بسیار مهم است. من می دانم که طالبان با کار و تحصیل زنان مخالف هستند و به همین خاطر است که ما در وضعیت بدی قرار گرفته ایم.

پاسخ

در و اقع این حرکت ها چه از سوی زنان باشند و چه از سوی مردان نه تنها در داخل کشور، بلکه بر عرصه بین المللی نیز قویا حمایت می شوند. بدنبال این حرکت زنان من بحیث یک افغان قویا از طالبان می خواهم نزدیک بیایند و دست دولت اشرف غنی را بفشارند. او یک رئیس جمهور است که انکشاف کشور را می خواهد. انکشاف کشور ما مبتنی بر داشتن روابط خوب و متقابل با کشورهای همسایه است که باید به ما کمک کنند تا روابط مان را به بهبود بخشیده و بسمت انکشاف نه فقط کشورهای مان، بلکه سرتاسر منطقه کوشش کنیم. حمایت جوامع بین المللی در این زمینه امر بسیار حیاتی است و باید به همه ما ارائه شود تا صلح، آرامش، و سعادت بر منطقه حاکم گردد.

پاسخ